Ważne daty
1838‑1893 – lata życia Jana Matejki
1851‑1858 – nauka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie
od 1858 – studia w Monachium
1864 – namalowanie obrazu Kazanie Skargi
1866 – namalowanie obrazu Rejtan
1867 – nagrodzenie obrazu Rejtan złotym medalem na wystawie w Paryżu, zakup dzieła rzez cesarza austriackiego Franciszka Józefa I
1870 - Matejko zostaje uhonorowany w Paryżu Legią Honorową
1872 – podróż razem z żoną do Stambułu
1873 – mianowanie na dyrektora krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych
1874 – przyznanie przez Akademię Francuską tytułu członka korespondenta Institut de France
1875 –przyznanie złotego medalu ufundowanego ze składek społecznych za wybitne dokonania
1878 – ukończenie Bitwy pod Grunwaldem
1878 – podróż do Włoch (Wenecja, Padwa, Bolonia, Florencja, Rzym, Neapol)
1882 – powstanie obrazu Hołd pruski
1883 – otrzymanie od papieża Krzyża Komandorskiego z Gwiazdą Orderu Piusa IX
1887 – otrzymanie tytułu doktora honoris causa na Uniwersytecie Jagiellońskim
1889‑1891 – wykonanie polichromii kościoła Mariackiego w Krakowie
1892 – Poczet królów i książąt polskich
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
określać charakter twórczości Matejki;
rozpoznawać tematy historyczne w dziełach malarza;
rozpoznawać postacie historyczne;
wskazywać rolę malarstwa historycznego.
Przypomnij przyczyny powstania dzieł historycznych Jana Matejki będących rozrachunkiem z narodową przeszłością Polski.
Wielkość dawnej Polski w malarstwie historycznym Jana Matejki
Jan Matejko, oprócz dzieł będących rozrachunkiem z przeszłością Polski, namalował wiele obrazów historycznych upamiętniających ważne wydarzenia o charakterze triumfalnym. Odwoływał się w nich do momentów świetności dawnej Rzeczypospolitej, zarówno podczas Jej zwycięstw, jak i innych wydarzeń o wielkiej randze. Ich tematyka często była pretekstem do przekazywania refleksji artysty związanych z aktualnymi wydarzeniami politycznymi. Powstała w 1869 Unia Lubelska ilustruje połączenie w 1569 roku Polski i Litwy w jeden organizm państwowy.
Obrazem tym Matejko przypomniał dawną suwerenność Litwy, która jako równorzędny partner przystępowała do aktu unii z Polską. Była to odpowiedź artysty na falę okrutnych represji, jakie spadły na tamtejszą ludność po stłumieniu powstania styczniowego, oraz jego protest przeciwko uznawaniu Litwy przez zaborcę za ziemie rdzennie rosyjskie
Źródło: https://culture.pl/pl/tworca/jan-matejko (dostęp z dnia 31.03.2018)
Obrazem tym miał nadzieje zrehabilitować się w oczach środowiska krakowskiego, które wciąż nie mogło darować mu Rejtana. Nadzieje związane z obrazem spełniły się, tłumy odwiedzających i powszechne uznanie poprawiły Matejce nastrój, mimo że choroba zmusiła go do położenia się do łóżka, czego jego pracowita dusza nie mogła znieść. Krytyka nie oszczędziła Unii Lubelskiej, jednak były to głosy głównie środowiska konserwatywnego. Obraz wystawiono w Lwowie, Pradze i Paryżu, a na corocznej wielkiej wystawie paryskiej w 1870 roku Matejko uzyskał 2 miejsce (…), nadano mu również poprzez specjalny dekret Napoleona III order Legii Honorowej.
Źródło: http://antykipolska.x25.pl/paper/Jan_Matejko_i_malarstwo_historyczne (dostęp z dnia 31.03.2018)
Wielkość Polski czasów Jagiellonów stał się inspiracją namalowania przez Matejkę płótna Hołd pruski. Malarz fascynował się nie tylko rządami dynastii, ale także rozwojem kultury i sztuki. W dziele widać wpływy włoskie – Matejko namalował go po podróży do Włoch, więc inspiracje renesansowymi mistrzami widoczne są w palecie barw Tycjana i Veronesa, dzięki czemu malarz podkreślił przepych i splendor renesansowego dworu.
Matejko ofiarował Hołd pruski narodowi, pragnąc umieścić go w Zamku Królewskim na Wawelu. Krakowianie w podziękowaniu za dar ofiarowali artyście honorowe obywatelstwo miasta. Obraz przekazany został przez Wydział Krajowy sejmu galicyjskiego w depozyt do Muzeum Narodowego w Krakowie i od 1885 roku eksponowany jest w Sukiennicach. Tematem dzieła jest hołd złożony 10 kwietnia 1525 roku na Rynku Głównym w Krakowie królowi Zygmuntowi I Staremu przez ostatniego Wielkiego Mistrza zakonu krzyżackiego Albrechta Hohenzollerna. Hołd miał zakończyć okres niestabilności politycznej między Prusami a polską Koroną wynikającej z postanowień pokoju toruńskiego w 1466 roku. Ostatecznie Prusy uległy sekularyzacji, a Albrecht, jako świecki książę, stał się lennikiem Korony. Postanowienia te przypieczętowano aktem hołdu złożonego polskiemu królowi. Matejko przedstawił najważniejszych uczestników uroczystości. (…) Szczególne miejsce zajmuje Stańczyk, królewski błazen często na obrazach pełniący rolę alter egoalter ego samego artysty. Jego pełna zadumy postawa, odwrócenie od ceremonii i odseparowanie od tłumu obserwatorów, zawiera refleksję Matejki nad losami historii, która w przyszłości może odwrócić łaskawe oblicze od Polaków. Artysta wprowadził do swego dzieła pewne anachronizmy, np. wizerunek Sukiennic z czasów po przebudowie w drugiej połowie XVI wieku, czy wieżę kościoła Mariackiego w formie, jaką uzyskała dopiero w 1529 roku. Zabieg ten miał pomóc widzom mniej świadomym historycznych zmian zabytków w zlokalizowaniu miejsca akcji – krakowskiego Rynku Głównego w postaci znanej w XIX wieku.
Źródło: http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=SU321 (dostęp z dnia 31.03.2018)
Ważnym dla Matejki płótnem jest wystawiony w 100. rocznicę wydarzenia obraz Konstytucja 3 Maja 1791 roku. Scenę, do którego z dumą nawiązywano w XIX wieku, malarz umiejscowił na ulicy Świętojańskiej w momencie wkroczenia króla do katedry, a głównymi bohaterami uczynił marszałków sejmu: Stanisława Małachowskiego i Kazimierza Nestora Sapiehę, niesionych przez mieszkańców Warszawy. Mimo że Konstytucja 3 Maja odnosi się do uroczystości upamiętniającej wydarzenie zmierzające ku ratowaniu ojczyzny przed całkowitą utratą suwerenności, w podniosłym nastroju tej sceny złowróżbną wymowę podkreśla obecność osób związanych z konfederacją targowicką.
Konstytucja 3 maja, oficjalnie Ustawa rządowa, pierwsza w Europie, druga w świecie (po Konstytucji Stanów Zjednoczonych) ustawa zasadnicza, uchwalona w atmosferze zamachu stanu 3 V 1791 przez Sejm Czteroletni; jej projekt powstał dzięki współdziałaniu od końca 1790 Stanisława Augusta Poniatowskiego ze stronnictwem patriotycznym, skupiającym znaczną liczbę posłów na sejm; (…) Konstytucja pozostawiła ustrój stanowy, osłabiła pozycję magnaterii; usunięto z sejmików szlachtę gołotę; feudalny cenzus szlacheckiego urodzenia został ograniczony w prawie wyborczym przez dodanie burżuazyjnego cenzusu — posiadania. Mieszczaństwu umożliwiono nobilitację, m.in. z tytułu nabycia majątków ziemskich i zasług dla kraju; ogółowi mieszczan w miastach królewskich, ogłoszonych jako „wolne”, zapewniono wolności osobiste, prawo sprawowania urzędów i in.; potwierdzono opiekę władzy państwowej nad Żydami. Najmniej zmian wprowadzono w położeniu chłopów, utrzymano poddaństwo, wolność osobistą otrzymali tylko przybysze z zagranicy; na ogół chłopów rozciągnięto „opiekę prawa i rządu krajowego”. Konstytucja zniosła podział na Koronę i Litwę; naczelnym organem władzy pozostał sejm, któremu zapewniono pełnię władzy ustawodawczej, prawo stanowienia budżetu i podatków, daleko idącą kontrolę rządu; (…)
Źródło: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Konstytucja-3-maja;3925267.html (dostęp z dnia 31.03.2019)
W całym obrazie jest dużo ruchu, wiele realizmu - nawet ściśle technicznego, jak w przypadku bruku, bardzo uważnie wcześniej studiowanego przez artystę. Przede wszystkim jednak przemawia z niego podniosłość i doniosłość chwili. Matejko doskonale wiedział, co czyni, gdy w 1892 roku przeznaczył obraz dla Zamku Warszawskiego:
„...jestem Polakiem, a ostatnim wyrazem uczuć moich - Ojczyzna - niezamknięta w ramach jednej z prowincji konstytucyjnej monarchii austriackiej. Nie dla udekorowania jednego więcej salonu gmachu sejmowego we Lwowie złożyłem dar ostatni, ale z myślą, że ci, co obręczą niewoli uciśnieni, kiedyś przyjmą go w mury swej stolicy, a zawieszą na ścianach sali sejmowej, tam, gdzie przyjętą została przez stany wielka reforma w kraju Konstytucją 3 maja nazwaną”.
Źródło: http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=historia&methid=679731&page=subpage&article_id=320464&page_id=18489 (dostęp z dnia 31.03.2018)
Dzieła Jana Matejki ukazujące chwile triumfu
Bitwa pod Racławicami dowodzona przez Tadeusza Kościuszkę, miała miejsce 4 kwietnia 1794 roku i zakończyła się zwycięstwem oddziałów polskich nad korpusem rosyjskim Aleksandra Tormasowa. Ważną rolę w walce odegrali podkrakowscy chłopi, którzy zaatakowali rosyjskie armaty. Matejko namalował moment po zakończeniu walki, gdy Kościuszko w otoczeniu sztabu dokonuje przeglądu pola bitwy.
Obraz został zakupiony ze składek Polaków z trzech zaborów i przekazany Muzeum Narodowemu w Krakowie w roku 1888. Pozowali do niego między innymi chłopi z podkrakowskich wsi. Dzieło upamiętnia bitwę pod Racławicami stoczoną przez Polaków w 1794 roku pod dowództwem Tadeusza Kościuszki z wojskami rosyjskimi. Dzięki brawurowemu atakowi chłopów uzbrojonych w kosy, Polacy odnieśli zwycięstwo. Bitwa nie miała decydującego wpływu na los całej wojny, jednak Matejko nie zamierzał ilustrować historii, ale przedstawić na obrazie własny komentarz do historycznych wydarzeń zgodny z jego historiozoficznym ujęciem dziejów. Główną osią obrazu uczynił wymianę spojrzeń między Bartoszem Głowackim – chłopem, który wykazał się szczególną odwagą na polu walki, stojącym obok armat, a siedzącym na koniu Naczelnikiem. Artysta zrezygnował z typowego dla malarstwa akademickiego ukazania głównego bohatera w centrum obrazu jednoznacznie desygnując obu twórców racławickiego zwycięstwa na bohaterów narodowych. Kościuszkę przedstawił w mundurze amerykańskim, nie w sukmanie chłopskiej zakorzenionej w tradycji obrazowej. W jego zamierzeniu mundur ten miał rangę symbolu – odzwierciedlał amerykańską równość wszystkich obywateli wobec prawa. W ten sposób Matejko nawiązywał do propagowanej idei solidaryzmu społecznego.
Źródło: http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=SU305&more=1 (dostęp z dnia 31.03.2018)
Historiozoficzne przesłanie Kościuszki pod Racławicami wyjaśnia wypowiedź samego Matejki, zanotowana przez Mariana Gorzkowskiego, sekretarza krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych: „... od lat kilku dłużnikiem narodu mego się czuję, a pragnąc się z świętego długu tego wywiązać, postanowiłem w zamian za «Sobieskiego» dać narodowi to, co mu najmilszym być może, to, co sam najgoręcej ukochałem od dziecka, a więc «Kościuszkę pod Racławicami». [...] Fakt to dziejowy doniosłości ogromnej, gdzie po raz pierwszy lud od pługa powołanym został do obrony wspólnej ojczyzny! Zastanowi to panów może, że figury zarysowane na tym płótnie są mniejsze nieco niż na innych moich równej wielkości obrazach. To ma swoje znaczenie i swoją przyczynę. Bo najprzód i ludzie byli to do wczoraj jeszcze na polu walk nieznani, którzy tutaj dopiero obywatelami kraju się stają. a po wtóre, że walka toczyła się tu o ziemię naszą, więc tej ziemi główna przypaść powinna w obrazie rola...”
Źródło: M. Gorzkowski, Jan Matejko. Epoka od r. 1861 do końca życia artysty. Z dziennika prowadzonego w ciągu lat siedemnastu, Kraków 1898, s. 326
Już od wczesnej młodości Matejkę nurtował temat bitwy pod Grunwaldem. W 1872 roku rozpoczął przygotowania do stworzenia dzieła – powstały wtedy szkice postaci, broni, szat, armat. Artysta posłużył się opisami zamieszczonymi w Dziejach polskich Jana Długosza. Od roku 1875 podjął się realizacji obrazu, w 1877 roku wybrał się na pole bitwy i zmienił fragmenty, szczególnie partie pejzażu. Rok później ukończył dzieło, ukazujące triumf polskiego oręża, będące jednocześnie wyrazem programu ideowego, który artysta stworzył w dobie powszechnego zwątpienia i upadku ducha po klęsce powstania styczniowego. Obraz przedstawia końcową fazę bitwy stoczonej 15 lipca 1410 roku i zakończonej pokonaniem wojsk krzyżackich przez połączone siły polsko‑litewsko‑ruskie pod dowództwem Władysława Jagiełły. Polacy podnoszą chorągiew, która upadła pod naporem wrogów. Prusacy wróciwszy z pościgu za Litwinami wznawiają walkę. Jednego z nich, który z całych sił atakuje króla, kładzie trupem nieuzbrojony sekretarz Zbigniew z Oleśnicy. (Jana Długosza kanonika krakowskiego Dziejów polskich ksiąg dwanaście, przekład K. Mecherzyński, t. III, księga IX, X, Kraków 1869, s. 49).
Monumentalne dzieło mistrza Matejki – Bitwa pod Grunwaldem
Po przeczytaniu tekstu oraz sięgnięciu po opinie na temat recepcji dzieł, wskaż przyczyny krytyki i uznania dla Bitwy pod Grunwaldem.
„Bitwa pod Grunwaldem” krytykowana była niejednokrotnie za stronę formalną, za aspekt artystyczny, począwszy od kompozycji, przez kolorystykę, po ekspresję poszczególnych postaci. Krytykował dzieło Stanisław Tarnowski, a szczególnie bezlitosny dlań (podobnie jak dla pozostałych płócien Matejki) był przywiązany do wartości czysto malarskich Stanisław Witkiewicz. Nie oszczędzały wielkiego płótna rzesze krytyków, wśród których znaleźli się wybitni pisarze, jak Bolesław Prus, czy malarze, jak Adam Chmielowski (Brat Albert). Zarazem trudno kompozycji Matejki odmówić siły wyrazu. Jej malarska forma zapada głęboko w pamięć, ma siłę urzeczywistniania wielkich postaci. (…)
O tej sile obrazu najlepiej świadczy jego recepcja, potwierdzająca trwałe miejsce dzieł malarza w świadomości narodowej. (…) Jak pisze Maria Poprzęcka: „Znaczenie obrazu w większym stopniu kształtowały kolejne obchody rocznicy bitwy bądź oficjalne rocznice Matejkowskie niż obfite dywagacje krytyków i historyków sztuki.” Poprzęcka zwraca uwagę, że w sztuce i kulturze popularnej drugiej połowy dwudziestego wieku „Grunwald” funkcjonuje jako stały element kultury polskiej, utarte wyobrażenie o historii narodowej i sztuce. W pracach artystów staje się ikoną malarstwa, w filmach Barei zlepkiem stereotypów. Jak dowodzą historycy, obraz Matejki nie daje nam wiedzy o samej bitwie, a tym bardziej o narodowej historii, co najwyżej o narracjach historiograficznych o tym zdarzeniu upowszechnianych od średniowiecza po dziewiętnasty wiek. Do tego głosu przyłączają się historycy sztuki powtarzający najczęściej zarzuty dawnej krytyki i wskazujący, że trudno „Grunwald” bez zastrzeżeń uznać za dzieło wybitne. Stała obecność obrazu w kulturze świadczy więc wyraźnie o jego sile oddziaływania na zbiorową wyobraźnię, niezależnie od wartości artystycznej czy faktograficznej przekazu. (…) Dzieło przyniosło znanemu i cenionemu artyście szczególną sławę i pozycję. Po publicznej prezentacji „Bitwy pod Grunwaldem”, podczas specjalnej uroczystości wręczono Matejce berło interrexa. Malarz stał się nie tylko bohaterem, ale przede wszystkim rządcą polskich dusz, co sam podkreślił podczas uroczystości, odwołując się w swej mowie do „Króla‑ducha” Słowackiego. (…) Nastąpiła tu swoista sakralizacja mistrza, która została przeniesiona na obraz, nazywany wówczas „ołtarzem sztuki polskiej”. Po pokazie w Krakowie dzieło, będące zresztą prywatną własnością, wyruszyło w podróż po Europie. W kolejnych latach było prezentowane m.in. w Warszawie, Wiedniu, Petersburgu i Berlinie. Obraz Matejki odegrał znaczącą rolę w procesie wyznaczania bitwie pod Grunwaldem kluczowej i symbolicznej roli w narodowej historii. Przyczyniła się do tego z pewnością również literacka wizja Grunwaldu, zaprezentowana w wydanej w 1900 roku powieści Henryka Sienkiewicza „Krzyżacy”. W kolejnych latach bitwa urosła do miana najważniejszego wydarzenia, które zadecydowało o losach polskiego narodu. Obchody jubileuszu 500‑lecia Grunwaldu zorganizowane w 1910 roku były szczególnie uroczyste i obfitowały w patriotyczne wydarzenia, jak odsłonięcie na Placu Matejki w Krakowie pomnika Władysława Jagiełły ufundowanego przez Ignacego Jan Paderewskiego. (…) Kolejny rozdział w historii recepcji obrazu stanowi okres PRL‑u, gdy dokonano politycznej ewaluacji dorobku Matejki. W 1949 roku malarz został skrytykowany przez koryfeusza awangardy, Władysława Strzemińskiego, z perspektywy marksizmu za obronę i umacnianie klasy „jaka była w epoce kapitalistycznej przeżytkiem feudalnym”, a także za obskurantyzm, klerykalizm i dezorientowanie klasy robotniczej. (…) Polityka historyczna tego okresu doskonale ilustruje definicję narodu Ernsta Renana jako „wspólnoty ludzi połączonych błędnymi przekonaniami na temat przeszłości i wrogością wobec sąsiadów”, którą to diagnozę odnieść można zresztą do samego płótna Matejki. Jak zauważyła Maria Poprzęcka, fasada patriotyzmu budowanego na stereotypach „Grunwaldu” została przewartościowana i zdekonstruowana, przede wszystkim przez humor i ironię, dopiero w kulturze popularnej lat 80., głównie za sprawą seriali i komedii Stanisława Barei. Kluczową rolę odgrywała tu postać Winnickiego i reprodukcja „Bitwy pod Grunwaldem”, pojawiająca się w absurdalnych scenach „Zmienników” czy serialu „Alternatywy 4”. Obraz Matejki stał się wreszcie inspiracją dla wielu artystów. Począwszy od zmagań Stanisława Wyspiańskiego, który próbował się mierzyć z tym dziełem w historiozoficznym projekcie Wawelu jako Akropolis (płaskorzeźba „Grunwaldu” miała wieńczyć wejście do Akademii Umiejętności), a przede wszystkim w Weselu, przywołując postać Zawiszy Czarnego. W dwudziestym wieku wielkie płótno Matejki stało się przedmiotem konceptualnej gry Edwarda Krasińskiego, obszarem działań Łodzi Kaliskiej, malarskim wyzwaniem dla Edwarda Dwurnika. W swej najnowszej pracy (…) odwołuje się do niego Katarzyna Kozyra, co pozwala stwierdzić, że „Grunwald” wciąż nurtuje artystów i stanowi aktualny punkt odniesienia jako idea „obrazu”.
Źródło: Magdalena Wróblewska, lipiec 2010, https://culture.pl/pl/dzielo/jan-matejko-bitwa-pod-grunwaldem (dostęp z dnia 31.03.2018)
Słownik pojęć
łac., drugi ja, określenie najbliższego przyjaciela lub zaufanego zastępcy.
termin stosowany do 2. połowy XVII w. na określenie tkaniny dekoracyjnej typu tapiseria;
powstanie, zbrojne wystąpienie ludności przeciw istniejącej władzy
tkanina dekoracyjna naśladująca obraz, tkana na krośnie poziomym lub pionowym na podstawie kartonów wykonanych przez malarzy.
Słownik pojęć opracowany został na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Dorota Folga‑Januszewska (red. nauk.): Muzeum Narodowe w Warszawie. Arcydzieła malarstwa. Warszawa: Arkady, 2012
Janusz Maciej Michałowski, W kręgu sztuki. Jan Matejko, Arkady, Warszawa 1979
Muzeum Narodowe w Warszawie. Galeria Malarstwa Polskiego. Przewodnik Multimedialny, płyta CD, WSiP, Warszawa 2005
Wielcy Malarze, Jan Matejko, Nr 27, Eaglemoss Polska 1999
Wielka kolekcja sławnych malarzy. Jan Matejko, Nr 42, Oxford Educational, Poznań 2007
http://antyki-polska.x25.pl/paper/Jan_Matejko_i_malarstwo_historyczne (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://www.imnk.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=SU305&more=1 (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=SU321 (dostęp z dnia 31.03.2018)
http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=historia&methid=679731&page=subpage&article_id=320464&page_id=18489 (dostęp z dnia 31.03.2018)
https://culture.pl/pl/dzielo/jan-matejko-hold-pruski (dostęp z dnia 31.03.2018)
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Konstytucja-3-maja;3925267.html (dostęp z dnia 31.03.2018)