Japonia
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Japonia.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
10.4. uczeń: wykazuje znaczenie czynników społeczno‑kulturowych w tworzeniu nowoczesnej gospodarki Japonii na tle niekorzystnych cech środowiska przyrodniczego.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
omawia położenie geograficzne Japonii,
określa ukształtowanie powierzchni Japonii,
charakteryzuje trzęsienia ziemi i wulkany występujące w Japonii,
omawia tsunami ze szczególnym uwzględnieniem kataklizmu z 11.03.2011 r.,
omawia warunki klimatyczne: monsuny i tajfuny,
charakteryzuje przemysł wysokich technologii: elektroniczny, optyczny, farmaceutyczny, maszynowy, samochodowy, chemiczny,
wymienia czynniki społeczno‑kulturowe mające wpływ na nowoczesną gospodarkę: pracowitość, zaangażowanie, doskonała organizacja pracy, duże nakłady na badania naukowe, duże nakłady na oświatę, rozwój nowoczesnej technologii.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi scharakteryzować niekorzystne cechy środowiska przyrodniczego w Japonii,
potrafi scharakteryzować nowoczesną gospodarkę Japonii,
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, język polski, wiedza o społeczeństwie, informatyka | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje naukowo‑techniczne, umiejętność uczenia się, kompetencje | Uczniowie określają położenie Japonii. Następnie charakteryzują warunki przyrodnicze Japonii. Nauczyciel zadaje pytanie: Wyjaśnij, dlaczego obszar Japonii nawiedzają trzęsienia ziemi i wybuchy wulkanów? | mapa, atlas, prezentacja multimedialna | burza mózgów, pogadanka | zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Geografia, język polski, wiedza o społeczeństwie, informatyka | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną, a następnie dzieli klasę na grupy. Każda grupa ma inne zadanie: Grupa I: Działania podejmowane przez ludzi, które umożliwiają życie w trudnych warunkach oraz minimalizują skutki kataklizmów. Grupa II: Przyczyny koncentracji ośrodków przemysłowych na wybrzeżu Japonii. Grupa III: Cechy środowiska geograficznego Japonii, które ułatwiają lub utrudniają rozwój gospodarczy. Grupa IV: Działania podejmowane przez Japonię w celu przystosowania gospodarki do warunków środowiskowych. Następnie grupy kolejno wymieniają się informacjami. | mapa, atlas, prezentacja multimedialna (zasób nr 1) | burza mózgów, pogadanka, metoda puzzli | zbiorowa, jednolita, grupowa |
Etap podsumowujący | geografia, wiedza o społeczeństwie, informatyka | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Podsumowanie stanowi dyskusja: Jakie czynniki decydują o rozwoju gospodarczym Japonii? Uczniowie na koniec wykonują ćwiczenie, w którym określają czynniki rozwoju nowoczesnej gospodarki Japonii (zasób nr 2). | ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2) | dyskusja, pogadanka | zbiorowa, jednolita |