Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jeden dzień w Akademii pana Kleksa – opis sytuacji

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść lektury,

  • zna zasady redagowania opisu sytuacji.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przygotować plan wydarzeń z przebiegu dnia w akademii,

  • wybiera najważniejsze zdarzenia, czyta ze zrozumieniem,

  • redaguje opis sytuacji.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

  • tekst lektury,

  • brystol oraz kolorowe kartoniki w tych samych kolorach dla danej grupy,

  • kredki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel odczytuje fragment lektury, opisujący zwykły dzień w akademii.

Następnie dzieli uczniów na grupy. W każdym zespole nie powinno być więcej niż 4 osoby.

Zespoły siadają na wyznaczonych miejscach w sali.

b) Faza realizacyjna

  1. Przed zajęciami nauczyciel powinien przygotować salę tak, by dzieci mogły się przemieszczać bez trudu.

Każdy zespół ma swój kolorowy brystol oraz kartoniki – identyfikatory w charakterystycznym dla danej grupy kolorze.

  1. Zadaniem każdego zespołu będzie narysowanie wielkiego zegara oraz zaznaczenie na jego tarczy tej części dnia, z którą kojarzy się im informacja umieszczona na instrukcji dla grupy

  2. (załącznik 1).

  3. Po wykonaniu zadania grupy dokonują prezentacji na forum.

c) Faza podsumowująca

Następnie nauczyciel prosi o wybranie jednego zdarzenia z lektury, które spodobało się uczniom najbardziej, i przygotowanie szczegółowego planu na jego temat.

Aby urozmaicić zajęcia, można najpierw poprosić uczniów, by spróbowali to zdarzenie zaprezentować za pomocą scenki pantomimicznej lub ilustracji.

Uczniowie muszą wypisać wszystkie szczegóły – zapisać je w formie dokładnego planu wydarzeń, a następnie zredagować opis sytuacji według schematu zaproponowanego przez nauczyciela (załącznik 2). Praca powinna liczyć przynajmniej 15 zdań pojedynczych rozwiniętych. W opisie nie może zabraknąć informacji dotyczących emocji bohaterów. Uczniowie powinni zaznaczyć, w jaki sposób na daną sytuację reagowali wychowankowie pana Kleksa, co czuli w danym momencie.

5. Bibliografia

J. Brzechwa, Akademia pana Kleksa, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1999.

6. Załączniki

załącznik 1.

W tabeli umieszczono luźne skojarzenia, dotyczące codziennych wydarzeń w Akademii.

Odgadnijcie, o jakim zdarzeniu jest mowa i narysujcie je, a potem zamieście na planszy.

Jest to pora sennych lusterek

A teraz czas na odrobinkę nauki

Biedroneczki są w kropeczki

Z pompką w dłoni – pan Kleks swych uczniów goni

Czas relaksu...

załącznik 2.

  • określenie dokładnego miejsca zdarzenia (w której części Akademii rozrywa się zdarzenie), określenie pory dnia, godziny, wymienienie uczestników i określenie ich reakcji, omówienie przebiegu wydarzeń, omówienie rezultatów, skutków wydarzeń, omówienie zakończenia sytuacji, ocena.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 4.

R1EClEScpGQPK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.68 KB w języku polskim
R1GqaDMQyzse7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim