Jeden dzień w Akademii pana Kleksa – opis sytuacji
Jeden dzień w Akademii pana Kleksa – opis sytuacji
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść lektury,
zna zasady redagowania opisu sytuacji.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przygotować plan wydarzeń z przebiegu dnia w akademii,
wybiera najważniejsze zdarzenia, czyta ze zrozumieniem,
redaguje opis sytuacji.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
tekst lektury,
brystol oraz kolorowe kartoniki w tych samych kolorach dla danej grupy,
kredki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku zajęć nauczyciel odczytuje fragment lektury, opisujący zwykły dzień w akademii.
Następnie dzieli uczniów na grupy. W każdym zespole nie powinno być więcej niż 4 osoby.
Zespoły siadają na wyznaczonych miejscach w sali.
b) Faza realizacyjna
Przed zajęciami nauczyciel powinien przygotować salę tak, by dzieci mogły się przemieszczać bez trudu.
Każdy zespół ma swój kolorowy brystol oraz kartoniki – identyfikatory w charakterystycznym dla danej grupy kolorze.
Zadaniem każdego zespołu będzie narysowanie wielkiego zegara oraz zaznaczenie na jego tarczy tej części dnia, z którą kojarzy się im informacja umieszczona na instrukcji dla grupy
(załącznik 1).
Po wykonaniu zadania grupy dokonują prezentacji na forum.
c) Faza podsumowująca
Następnie nauczyciel prosi o wybranie jednego zdarzenia z lektury, które spodobało się uczniom najbardziej, i przygotowanie szczegółowego planu na jego temat.
Aby urozmaicić zajęcia, można najpierw poprosić uczniów, by spróbowali to zdarzenie zaprezentować za pomocą scenki pantomimicznej lub ilustracji.
Uczniowie muszą wypisać wszystkie szczegóły – zapisać je w formie dokładnego planu wydarzeń, a następnie zredagować opis sytuacji według schematu zaproponowanego przez nauczyciela (załącznik 2). Praca powinna liczyć przynajmniej 15 zdań pojedynczych rozwiniętych. W opisie nie może zabraknąć informacji dotyczących emocji bohaterów. Uczniowie powinni zaznaczyć, w jaki sposób na daną sytuację reagowali wychowankowie pana Kleksa, co czuli w danym momencie.
5. Bibliografia
J. Brzechwa, Akademia pana Kleksa, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1999.
6. Załączniki
załącznik 1.
W tabeli umieszczono luźne skojarzenia, dotyczące codziennych wydarzeń w Akademii.
Odgadnijcie, o jakim zdarzeniu jest mowa i narysujcie je, a potem zamieście na planszy.
Jest to pora sennych lusterek | A teraz czas na odrobinkę nauki | Biedroneczki są w kropeczki | Z pompką w dłoni – pan Kleks swych uczniów goni | Czas relaksu... |
załącznik 2.
określenie dokładnego miejsca zdarzenia (w której części Akademii rozrywa się zdarzenie), określenie pory dnia, godziny, wymienienie uczestników i określenie ich reakcji, omówienie przebiegu wydarzeń, omówienie rezultatów, skutków wydarzeń, omówienie zakończenia sytuacji, ocena.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 4.