Jeden dzień z życia Dorotki. Czytamy fragment książki „Dom w domu” Anny Kamieńskiej
Jeden dzień z życia Dorotki. Czytamy fragment książki „Dom w domu” Anny Kamieńskiej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, co to jest dziennik i jakie są rodzaje dzienników.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie czytać ze zrozumieniem,
potrafi słuchać ze zrozumieniem,
potrafi rozróżnić rodzaje dzienników,
umie określić na podstawie tekstu, jaki jest dom bohaterki,
potrafi sporządzić samodzielnie notatkę.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, oglądowa, heureza, praca jednostkowa.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Dzieci czytają po cichu tekst, później odczytuje go na głos jeden z uczniów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta dzieci, co to jest dziennik i jakie znają rodzaje dzienników. Wnioski są zapisywane na tablicy, a następnie przepisane do zeszytów:
dziennik – gazeta
dziennik – prywatne notatki
dziennik szkolny
dziennik – pamiętnik z wpisami
dziennik - wspomnienia z przeszłości
Nauczyciel stawia pytania:
Kim jest Dorota i o czym pisze?
Jak tata mówi o domu?
Nauczyciel prosi uczniów o podkreślenie fragmentów w tekście, mówiących o poszczególnych członkach rodziny – Dorotce, tacie, mamie, Grzegorzu.
Na tej podstawie dzieci sporządzają w zeszytach notatkę na temat zachowania i charakteru opisanych osób.
c) Faza podsumowująca
Wybrani uczniowie odczytują swoje notatki.
Nauczyciel pyta, jaki jest dom Dorotki. Nauczyciel wynotowuje na tablicy cechy domu bohaterki, dzieci zapisują w zeszytach (np. ciepły, przyjemny, jest w nim miejsce dla ludzi i zwierząt).
5.Bibliografia
Dyduch B., Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Steczko I., To lubię. Książka nauczyciela. Klasa IV, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2001, s. 156, 157, 158..
Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. IV. Teksty i zadania. Podręcznik ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999, s. 44.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Kartka z dziennika. Opisz jeden dzień ze swojego życia.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak