Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości (2)

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna przykłady substancji z życia codziennego, należących do jednofunkcyjnych pochodnych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zanalizować znaczenie jednofunkcyjnych pochodnych w różnych aspektach (zdrowotnym, produkcji żywności, produkcji środków czystości i innych),

  • powiązać wiedzę zdobywaną na lekcjach z życiem codziennym,

  • wykazać się umiejętnością skutecznej argumentacji,

c) Postawy

Uczeń potrafi pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Inscenizacja, praca z całym zespołem, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Materiały przyniesione przez uczniów, karty ewaluacji.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji (lekcja została omówiona trzy tygodnie wcześniej, aby dać uczniom czas na przygotowanie się do zajęć, częściowo uczniowie sami wybrali sobie role, pozostała część została przez nich wylosowana).

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel zapoznaje wszystkich z tematyką lekcji i oddaje głos kolejno uczniom, którzy przygotowali prezentacje wylosowanych przedstawicieli jednofunkcyjnych pochodnych (alkoholu etylowego, glicerolu, glikolu etylenowego, aldehydu mrówkowego, acetonu, fenolu i innych).

Po każdej prezentacji wypowiadają się „fachowcy”. czyli ekolog, cukiernik, lekarz, chemik, farmaceuta i inni (przedstawiają oni np. przygotowane wcześniej doświadczenia chemiczne dotyczące prezentowanej substancji).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia uczniów i omawia przygotowanie klasy do tego typu lekcji. Na koniec rozdaje arkusze ewaluacji (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Babczonek‑Wróbel D., Lekcje chemii w formie dramy, [w:] „Chemia w szkole” 1999, nr 5, s. 282‑283.

  2. Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Arkusz ewaluacji lekcji

1. Zaznacz długopisem ocenę swojego udziału w zajęciach:

2. Dokończ zdania:

W czasie lekcji podobało mi się

......................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

W czasie lekcji nie podobało mi się

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

Moim zdaniem lekcja była

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RAi7KCS4R9YXo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 138.36 KB w języku polskim
RsMWxl2xCDrAv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.67 MB w języku polskim