Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości (2)
Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości (2)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna przykłady substancji z życia codziennego, należących do jednofunkcyjnych pochodnych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zanalizować znaczenie jednofunkcyjnych pochodnych w różnych aspektach (zdrowotnym, produkcji żywności, produkcji środków czystości i innych),
powiązać wiedzę zdobywaną na lekcjach z życiem codziennym,
wykazać się umiejętnością skutecznej argumentacji,
c) Postawy
Uczeń potrafi pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Inscenizacja, praca z całym zespołem, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Materiały przyniesione przez uczniów, karty ewaluacji.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji (lekcja została omówiona trzy tygodnie wcześniej, aby dać uczniom czas na przygotowanie się do zajęć, częściowo uczniowie sami wybrali sobie role, pozostała część została przez nich wylosowana).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje wszystkich z tematyką lekcji i oddaje głos kolejno uczniom, którzy przygotowali prezentacje wylosowanych przedstawicieli jednofunkcyjnych pochodnych (alkoholu etylowego, glicerolu, glikolu etylenowego, aldehydu mrówkowego, acetonu, fenolu i innych).
Po każdej prezentacji wypowiadają się „fachowcy”. czyli ekolog, cukiernik, lekarz, chemik, farmaceuta i inni (przedstawiają oni np. przygotowane wcześniej doświadczenia chemiczne dotyczące prezentowanej substancji).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia uczniów i omawia przygotowanie klasy do tego typu lekcji. Na koniec rozdaje arkusze ewaluacji (załącznik 1).
5. Bibliografia
Babczonek‑Wróbel D., Lekcje chemii w formie dramy, [w:] „Chemia w szkole” 1999, nr 5, s. 282‑283.
Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Arkusz ewaluacji lekcji
1. Zaznacz długopisem ocenę swojego udziału w zajęciach:
2. Dokończ zdania:
W czasie lekcji podobało mi się
......................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
W czasie lekcji nie podobało mi się
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
Moim zdaniem lekcja była
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak