Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości (3)
Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości (3)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
nazwy poszczególnych grup jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów,
nazwy grup funkcyjnych charakterystycznych dla określonych jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów,
przykłady substancji z życia codziennego należących do jednofunkcyjnych pochodnych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
dokonać klasyfikacji jednofunkcyjnych pochodnych,
scharakteryzować właściwości fizyczne omawianej grupy jednofunkcyjnych pochodnych,
przedstawić za pomocą odpowiednich równań reakcji właściwości chemiczne omawianej grupy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów,
porównać właściwości przedstawicieli poszczególnych grup jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów.
c) Postawy
Uczeń potrafi pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
plakat,
moderacja wizualna.
Formy pracy:
praca z całym zespołem,
praca w grupach,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Szary papier, markery, materiały przyniesione przez uczniów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i celu lekcji oraz przypomina zagadnienia, nad jakimi będą pracować poszczególne grupy (uczniowie na tydzień przed zajęciami zostali podzieleni na grupy - alkohole, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy). Nauczyciel określa zakres pracy grup.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje kryteria oceny pracy grup. Uczniowie w grupach tworzą plakaty „reklamujące poszczególne klasy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów. Liderzy grup prezentują efekty pracy zespołów.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie notują w zeszytach najistotniejsze fakty, dotyczące omawianej klasy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów. Nauczyciel podsumowuje pracę grup i wspólnie z uczniami dokonuje ich oceny. Uczniowie samodzielnie wypełniają kartę pracy (załącznik 1). Na koniec wspólnie z uczniami omawia ćwiczenie.
5. Bibliografia
Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.
Pac B., Traple K., Powtórka przed egzaminami. Zbiór zadań z chemii. Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2002.
6. Załączniki
a) Karty pracy
załącznik 1
Do podanych niżej wzorów dopisz nazwę klasy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów, do których one należą. Zaznacz grupę funkcyjną oraz podaj nazwę systematyczną związku.
Wzór związku | Klasa jednofunkcyjnych pochodnych | Nazwa systematyczna związku |
b) Zadanie domowe
1. Dopisz nazwę systematyczną głównego składnika mieszaniny
MIESZANINA | NAZWA GŁÓWNEGO SKŁADNIKA |
BORYGO | |
DENATURAT | |
SPIRYTUS DRZEWNY | |
NAWILŻAJĄCY KREM DO RĄK | |
FORMALINA |
2. Dopasuj do nazwy związku jego zastosowanie:
METANAL | DEZYNFEKCJA |
ACETON | ROZPUSZCZALNIK |
BENZOESAN SODU | ŚRODEK KONKSERWUJĄCY |
MOCZNIK | SUROWIEC DO PRODUKCJI BARWNIKÓW |
TRIAZOTAN (V) GICEROLU | NAZWÓZ AZOTOWY |
ANILINA | MATERIAŁ WYBUCHOWY I LEK NASERCOWY |
ETANOL | KONSERWACJA PREPARATÓW ANATOMICZNYCH |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak