Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości (3)

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • nazwy poszczególnych grup jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów,

  • nazwy grup funkcyjnych charakterystycznych dla określonych jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów,

  • przykłady substancji z życia codziennego należących do jednofunkcyjnych pochodnych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • dokonać klasyfikacji jednofunkcyjnych pochodnych,

  • scharakteryzować właściwości fizyczne omawianej grupy jednofunkcyjnych pochodnych,

  • przedstawić za pomocą odpowiednich równań reakcji właściwości chemiczne omawianej grupy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów,

  • porównać właściwości przedstawicieli poszczególnych grup jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów.

c) Postawy

Uczeń potrafi pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • plakat,

  • moderacja wizualna.

Formy pracy:

  • praca z całym zespołem,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Szary papier, markery, materiały przyniesione przez uczniów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i celu lekcji oraz przypomina zagadnienia, nad jakimi będą pracować poszczególne grupy (uczniowie na tydzień przed zajęciami zostali podzieleni na grupy - alkohole, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy). Nauczyciel określa zakres pracy grup.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje kryteria oceny pracy grup. Uczniowie w grupach tworzą plakaty „reklamujące poszczególne klasy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów. Liderzy grup prezentują efekty pracy zespołów.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie notują w zeszytach najistotniejsze fakty, dotyczące omawianej klasy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów. Nauczyciel podsumowuje pracę grup i wspólnie z uczniami dokonuje ich oceny. Uczniowie samodzielnie wypełniają kartę pracy (załącznik 1). Na koniec wspólnie z uczniami omawia ćwiczenie.

5. Bibliografia

  1. Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.

  2. Pac B., Traple K., Powtórka przed egzaminami. Zbiór zadań z chemii. Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2002.

6. Załączniki

a) Karty pracy

załącznik 1

Do podanych niżej wzorów dopisz nazwę klasy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów, do których one należą. Zaznacz grupę funkcyjną oraz podaj nazwę systematyczną związku.

Wzór związku

Klasa jednofunkcyjnych pochodnych

Nazwa systematyczna

związku

R1dvhIYcX7cRR
Rn9Yx7clnCe09
R14yJxL25M890
R4f9TWyKKL329
RLzHNPfOdKGHb
R1UYFv5iqy2iS
RTJphBcx8sxUA

b) Zadanie domowe

1. Dopisz nazwę systematyczną głównego składnika mieszaniny

MIESZANINA

NAZWA GŁÓWNEGO SKŁADNIKA

BORYGO

DENATURAT

SPIRYTUS DRZEWNY

NAWILŻAJĄCY KREM DO RĄK

FORMALINA

2. Dopasuj do nazwy związku jego zastosowanie:

METANAL

DEZYNFEKCJA

ACETON

ROZPUSZCZALNIK

BENZOESAN SODU

ŚRODEK KONKSERWUJĄCY

MOCZNIK

SUROWIEC DO PRODUKCJI BARWNIKÓW

TRIAZOTAN (V) GICEROLU

NAZWÓZ AZOTOWY

ANILINA

MATERIAŁ WYBUCHOWY I LEK NASERCOWY

ETANOL

KONSERWACJA PREPARATÓW ANATOMICZNYCH

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1XaMoXmdBSWB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 161.99 KB w języku polskim
RPFO1bs5Vp4EL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 54.50 KB w języku polskim