Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajĘć „Jednokomórkowce”

biologia, III etap edukacyjny

Temat: Jednokomórkowce.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (3.5) [uczeń] przedstawia podstawowe czynności życiowe organizmu jednokomórkowego na przykładzie wybranego protista samożywnego (np. eugleny) i cudzożywnego (np. pantofelka).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Charakteryzuje organizmy jednokomórkowe

Odróżnia organizmy samożywne i cudzożywne

Określa warunki życia pantofelka Paramecium caudatum i eugleny zielonej Euglena viridis

Potrafi korzystać z mikroskopu

Prezentuje postawę szacunku wobec istot żywych

Wyjaśnia różnice między samożywnością i cudzożywnością

Wymienia elementy budowy komórki pantofelka Paramecium caudatum i eugleny zielonej Euglena viridis

Wymienia funkcje życiowe jednokomórkowców

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Doskonali umiejętności pracy w grupie

Potrafi wykonać schematyczny rysunek zaobserwowanego organizmu

Rozwija umiejętności właściwej organizacji pracy

Wskazuje i nazywa przedstawicieli organizmów jednokomórkowych

Zna budowę pantofelka Paramecium caudatum i eugleny zielonej Euglena viridis

Zna pojęcia: samożywność, cudzożywność

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Faza przygotowawcza:

W celu wykonania obserwacji mikroskopowej eugleny zielonej i pantofelka należy kilkanaście dni wcześniej założyć hodowle jednokomórkowców.

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Krótka pogadanka na temat różnorodności form życia, podział na wielokomórkowce i jednokomórkowce.

  1. Przebieg zajęć

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Podczas obserwacji żywej eugleny zielonej Euglena viridis zauważyć można ruch organizmu, zmieniający się kształt komórki, długą wić, zielone chloroplasty, czerwoną plamkę oczną. Podczas obserwacji pantofelka Paramecium caudatum zauważyć można kształt i ruch organizmu, rzęski na powierzchni komórki.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest dostrzeżenie przez mikroskop organizmów jednokomórkowych.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie mają do dyspozycji mikroskop stereoskopowy, szalki Petriego, pipety, hodowle jednokomórkowców.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują indywidualnie. Pobierają pipetami materiał do obserwacji z hodowli do szalek. Uczniowie umieszczają szalki na stoliku, nastawiają oświetlenie i regulują ostrość obrazu. Obserwują żywe organizmy, ich morfologię i ruch.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie notują zaobserwowane cechy organizmów, wykonują schematyczne rysunki.

Podczas dyskusji uczniowie analizują swoje obserwacje, wymieniają zaobserwowane cechy jednokomórkowców oglądanych pod mikroskopem.

Nauczyciel prezentuje schematy przedstawiające budowę pantofelka i eugleny. Podkreśla, że euglena zielona jest zmiennożywna, gdyż w ciemności przestawia się na odżywianie cudzożywne (jest to przykład miksotrofizmu).

Uczniowie wskazują na schematach elementy zaobserwowane pod mikroskopem.

Nauczyciel omawia budowę pantofelka i eugleny.

Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) dokonują charakterystyki eugleny i pantofelka. Uczniowie łączą cechy budowy organizmów z ich funkcjami życiowymi i trybem życia. Uczniowie pracują metodą mapy mentalnej, wykorzystując duże arkusze papieru i kolorowe pisaki.

Liderzy zespołów przedstawiają wyniki pracy swoich grup. Podczas dyskusji uczniowie wraz z nauczycielem określają na czym polega autotroficzność eugleny i heterotroficzność pantofelka.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel odtwarza ilustrację interaktywną „Euglena zielona” i „Pantofelek”. Uczniowie odtwarzają ilustracje interaktywne na swoich komputerach, porównują oba organizmy.

Środki dydaktyczne

  • Materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Euglena zielona”

  • Materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Pantofelek”

  • Mikroskop stereoskopowy / binokular

  • Szalki Petriego / szkiełka podstawowe

  • Pipety

  • Hodowle jednokomórkowców

  • Schematy budowy eugleny zielonej i pantofelka

  • Encyklopedia, podręcznik

  • Komputery połączone z Internetem

  • Notatnik, ołówek

  • Duże arkusze papieru, kolorowe pisaki

Metody nauczania

  • Dyskusja

  • Metoda aktywizująca – mapa mentalna

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Praca z tekstem

Formy pracy

  • Grupowa

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

Praca domowa

Istnieje ogromna różnorodność organizmów jednokomórkowych. Wybierz jeden z gatunków i przygotuj prezentację na jego temat.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II i IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody i biologii.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Euglena zielona”

Ilustracja interaktywna „Pantofelek”

R14lMUnY0Blsh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.50 KB w języku polskim
R1D1iRiZbWm4r

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.66 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3