Analizując przykłady zawarte w tym materiale:

  • poznasz własności funkcji kwadratowej fx=ax2 dla a>0 oraz dla a<0,

  • dowiesz się, jaki wzór i własności ma funkcja, której wykres otrzymano w przesunięciu wykresu funkcji kwadratowej fx=ax2 wzdłuż osi układu współrzędnych,

  • poznasz własności krzywej, zwanej parabolą.

Rozwiązując ćwiczenia – sprawdzisz ukształtowane umiejętności

Jednomian kwadratowy i jego własności

Omówimy własności funkcji f określonej wzorem fx=x2.

Przykład 1

W poniższej tabeli zapisane są wartości funkcji fx=x2 dla kilku przykładowych argumentów.

x

fx

-3

9

-2

4

-1

1

0

0

1

1

2

4

3

9

Odczytujemy stąd, że f2=f-2=4. Uzasadnimy, że tylko dla tych dwóch argumentów funkcja f przyjmuje wartość 4.

Argument x, dla którego funkcja f przyjmuje wartość 4, spełnia równanie x2=4, które jest równoważne równaniu

x2-4=0,

czyli

x-2x+2=0.

Otrzymany iloczyn x-2x+2 jest równy 0 wtedy i tylko wtedy, gdy jeden z jego czynników jest równy zero.

Wobec tego x-2=0 lub x+2=0.

Stąd fx=4 wtedy i tylko wtedy, gdy x=2 lub x=-2.

1
Przykład 2

Zauważamy też, że f-1=f1=1f-3=f3=9.
Wykażemy, że dla każdej pary argumentów, które są liczbami przeciwnymi, funkcja f przyjmuje tę samą wartość.

Rozpatrzmy pewną liczbę x, która jest różna od zera.

Wtedy fx=x2 oraz f-x=-x2=x2, co oznacza, że f-x=fx, czyli funkcja f przyjmuje tę samą wartość dla takich dwóch argumentów, które są liczbami przeciwnymi.

R1JwijDuSm1Iy1
W aplecie zamieszczono po lewej stronie komentarz o treści: W tabeli w przykładzie 1 obliczyliśmy wartości dla kilku argumentów. W układzie współrzędnych zaznaczymy punkty o współrzędnych (x,f(x)). Pod komentarzem znajduję się ta sama tabela co w przykładzie 1. Po prawej stronie apletu znajduje się układ współrzędnych z poziomą osią X od minus trzech do dziewięciu oraz z pionową osią Y od minus czterech do ośmiu. Na układzie zaznaczony jest wykres funkcji f(x)=x2, który przechodzi kolejno przez punkty z wspomnianej wcześniej tabeli, czyli (-3,9), (-2,4), (-1,1), (0,0) (1,1), (2,4), (3,9). Wykres rozważanej funkcji nazywamy parabolą, której kształt przypomina uśmiechnięte usta do góry. W miejscu na komentarz pojawia się polecenie o treści : Oblicz wartość funkcji dla kilku innych argumentów a pod spodem f nawias konkretny argument zamknięcie nawiasu równa się kwadratowemu polu w które należy wpisać odpowiedź. Rozważymy kilka przykładów. Dla f(0,5)=0,25. Po wpisaniu odpowiedzi zatwierdzamy przyciskiem na klawiaturze „enter”. Pojawia się wtedy informacja zwrotna do odpowiedzi: Dobrze! Zauważ, że f(0,5)=(0,5)2=(-0,5)2=f(-0,5), czyli funkcja przyjmuje tę samą wartość dla argumentu ujemnego. W równoczesnym czasie obliczony punkt zostaje zaznaczony na wykresie. Aby przejść do kolejnego przykładu należy nacisnąć przycisk ze strzałką . Drugi przykład jest postaci f(0,8)=0,64. Za każdym razem przy prawidłowym wpisaniu odpowiedzi pojawia się ten sam komentarz, ale ze zmienionymi liczbami, czyli w tym przypadku mamy : Dobrze! Zauważ, że f(0,8)=(0,8)2=(-0,8)2=f(-0,8), czyli funkcja przyjmuje tę samą wartość dla argumentu ujemnego. W razie wpisania złej odpowiedzi pojawia się komentarz: Błąd wraz z wyświetlonym prawidłowym wynikiem. Kolejne przykłady w aplecie to obliczenie wartości funkcji w punkcie f(1.1), f(1.3), f(1.5), f(2.1), f(2.2), f oraz 2.5). Po przejściu wszystkich zadań pojawia się końcowy komentarz o treści: W ten sam sposób można obliczyć wartości dla wszystkich argumentów funkcji. Połączone punkty utworzą parabolę.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3

Z tabeli z Przykładu 1 odczytujemy, że f0=0, f1=1, f2=4, f3=9, więc f0<f1<f2<f3.

Zauważmy też, że f1-f0=1, f1-f0=1, f3-f2=5.
Uzasadnimy, że:

  1. dla dowolnej nieujemnej liczby całkowitej n prawdziwa jest nierówność fn+1>fn,

  2. wraz ze wzrostem n różnica fn+1-fn rośnie.

Ad 1. Weźmy pewną liczbę całkowitą nieujemną n. Wówczas fn=n2fn+1=n+12=n2+2n+1, więc fn+1-fn=n2+2n+1-n2=2n+1>0, bo liczba n jest nieujemna.

Ad 2. Ponieważ fn+1-fn=2n+1, więc wraz ze wzrostem n rośnie wartość 2n+1.

Przykład 4

Pokażemy, że jedynym punktem wspólnym wykresu funkcji fx=x2 z osią X jest punkt 0, 0, a pozostałe punkty wykresu tej funkcji leżą powyżej osi X.

Funkcja f przyjmuje wyłącznie wartości nieujemne, ponieważ dla dowolnej liczby rzeczywistej x jest x20.

Ponadto x2=0 wtedy i tylko wtedy, gdy x=0.

Zatem:

  • punkt 0,0 jest jedynym punktem wspólnym wykresu funkcji f z osią X,

  • pozostałe punkty wykresu tej funkcji leżą powyżej osi X.

Przykład 5

Uzasadnimy, że prosta określona równaniem x=0 jest osią symetrii wykresu funkcji f.

Na wykresie funkcji f możemy wskazać pary punktów symetrycznych względem osi Y. Np. 1, 1 oraz -1, 1, a także -2, 42, 4.

Jak wcześniej wykazaliśmy, funkcja f przyjmuje tę samą wartość dla takich dwóch argumentów, które są liczbami przeciwnymi.

Zatem dla dowolnej liczby rzeczywistej x zachodzi równość
f-x=fx, a to oznacza, że oś Y (czyli prosta o równaniu x=0) jest osią symetrii wykresu funkcji f.

Przykład 6

Uzasadniliśmy wcześniej, że dla dowolnej nieujemnej liczby całkowitej n prawdziwa jest nierówność fn+1>fn.

Wykażemy, że dla dowolnych liczb nieujemnych x1, x2, takich że x1<x2, prawdziwa jest nierówność fx2>fx1.

Weźmy takie dwie liczby nieujemne x1, x2, że x1<x2. Wtedy

fx2-fx1=x22-x12=x2-x1x2+x1.

W otrzymanym iloczynie oba czynniki są dodatnie: x2-x1>0, bo x1<x2, natomiast x2+x1>0, gdyż x2+x1 jest sumą liczby nieujemnej x1 i liczby dodatniej x2.

Stąd fx2-fx1>0, czyli fx2>fx1.

Zatem (z uwagi na symetrię wykresu funkcji f względem osi Y).

  • maksymalny przedział, w którym funkcja f jest rosnąca to 0, ,

  • maksymalny przedział, w którym funkcja f jest malejąca to -, 0.

Przykład 7

Uzasadniliśmy wcześniej, że dla każdej pary argumentów, które są liczbami przeciwnymi, funkcja f przyjmuje tę samą wartość.

Wykażemy, że dla każdej dodatniej liczby k istnieją dokładnie dwa takie argumenty funkcji f, że fx=k.

Przekształcamy równanie

x2=k,
x2-k=0,
x-kx+k=0.

Ta równość zachodzi wtedy i tylko wtedy, gdy x-k=0 lub x+k=0.

Zatem fx=k wtedy i tylko wtedy, gdy x=k lub x=-k.

Liczby te są różne, gdyż -k<0<k.

To oznacza, że dowolna dodatnia liczba k należy do zbioru wartości funkcji f.

Ponieważ f0=0, to możemy stwierdzić, że zbiorem wartości funkcji f jest przedział 0, .

Ważne!
  • Wykresem funkcji fx=x2 jest krzywa o równaniu y=x2, którą nazywamy parabolą.

  • Punkt O=0, 0 nazywamy wierzchołkiem tej paraboli.

  • Prosta x=0 jest osią symetrii tej paraboli. Symetryczne względem tej prostej części paraboli y=x2 nazywać będziemy jej ramionami.

  • Ramiona paraboli y=x2 skierowane są zgodnie ze zwrotem osi Y (mówimy też, że ramiona tej paraboli skierowane są w górę).

  • Parabola ta posiada dokładnie dwa punkty wspólne z każdą prostą o równaniu y=k, gdzie k>0.

R2a90OUAzTheG1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 8

Narysujemy wykres funkcji gx=2x2.

Ustalimy najpierw zależność między wykresem funkcji g, a wykresem funkcji fx=x2.

Wartości tych funkcji dla kilku przykładowych argumentów prezentuje poniższa tabela.

x

fx

gx

-3

9

18

-2

4

8

-1

1

2

0

0

0

1

1

2

2

4

8

3

9

18

Zauważmy, że g0=f0=0.

Dla ustalonego argumentu x0, fx>0 oraz równość

gx=2x2=2fx,

co oznacza, że wartość funkcji g jest dwa razy większa od wartości funkcji f.

Wykres funkcji g (krzywa o równaniu y=2x2) jest parabolą, której wierzchołkiem jest punkt O=0, 0, a ramiona skierowane są w górę.

R2NFD9Wn1Tn7F1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Przykład 9

W odniesieniu do wykresu funkcji fx=x2 rozpatrzmy wykres funkcji h danej wzorem hx=ax2, gdzie a jest ustaloną liczbą dodatnią.

Niezależnie od wartości a jest h0=f0=0.

Dla ustalonego niezerowego x0 zachodzi równość hx=a·fx>0.

Wykresem każdej takiej funkcji h jest parabola, której wierzchołkiem jest punkt O=0, 0 i ramiona skierowane są w górę.

R1cF9QlMGsM3s1
W aplecie po prawej stronie znajduje się układ współrzędnych z poziomą osią X od minus siedmiu do czternastu oraz z pionową osią Y od minus trzech do siedemnastu. W zadanym układzie współrzędnych zaznaczono wykres funkcji f(x)=x2, czyli parabolę przechodzącą przez punkty (-3,9), (-2,4), (-1,1), (0,0) (1,1), (2,4), (3,9). Jedynie punkt o współrzędnych (2,4) został zaznaczony na paraboli oraz jego współrzędna iksowa została zrzutowana na oś X i oznaczona literą P. Po lewej stronie jest miejsce na komentarze do apletu. Nagłówek ma treść: Wykres funkcji g(x)=ax2 dla a>0. Przedstawimy teraz przykładowe funkcje g(x) przygotowane w aplecie. Pod nagłówkiem znajduję się następująca treść: Dana jest parabola f(x)=x2. Narysujemy parabolę g(x)=13x2. Pojawia się wtedy możliwość kliknięcia w strzałkę, która przenosi do kolejnego etapu apletu. Dla x=0 mamy g(0)=f(0)=0. Dla dowolnego x0 zachodzi g(x)=13f(x), czyli do wykresu funkcji  g(x) należą punkty o współrzędnych (x,13x2). Wówczas w układzie współrzędnych zaznaczony zostaje punkt o współrzędnych (2,13·4) a po lewej stronie pojawia się komentarz: Poruszaj punktem P i wyznacz inne punkty należące do wykresy funkcji g. Przykładowo dla  x=3 punkt ma współrzędne (3,13·3), dla x=-1  mamy punkt o współrzędnych (-1,13·(-1)). Ostatecznie mamy opcje pokazania całego wykresu funkcji g(x)=13x2 klikając kwadratowe pole przy napisie : pokaż wykres. Drugi przykład opisuje rysowania paraboli dla funkcji g(x)=2x2.Dla x=0 mamy g(0)=f(0)=0. Dla dowolnego x0 zachodzi  g(x)=2·f(x), czyli do wykresu funkcji  g(x) należą punkty o współrzędnych (x,2·x2). Na układzie współrzędnych zostaje zaznaczony punkt P o współrzędnych (2,2·4), w po lewo pojawia się komentarz: Poruszaj punktem P i wyznacz inne punkty należące do wykresy funkcji g. Przykładowo dla  x=1 punkt P ma współrzędne (1,2·1), dla x=-4 punkt P ma współrzędne  (-4,2·(-4)). Ostatecznie mamy opcje pokazania całego wykresu funkcji g(x)=13x2 klikając kwadratowe pole przy napisie : pokaż wykres. Aplet w analogiczny sposób przedstawia rysowanie jednomianu kwadratowego dla g(x)=14x2, g(x)=12x2, g(x)=3x2 oraz g(x)=4x2. Ostatni etap apletu umożliwia przedstawienie wszystkich wykresów funkcji w układzie współrzędnych po zaznaczeniu kwadratowego pola obok treści: pokaż wszystkie wykresy. Wówczas po prawej stronie zostaje narysowana każda omawiana w aplecie funkcja wraz z jej wzorem.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Krzywą o równaniu y=x2 nazwaliśmy parabolą. Wykazaliśmy, że pewne jej własności ma również każda krzywa o równaniu y=ax2, gdzie a>0 i na tej podstawie uznaliśmy, że każdą z tych krzywych można również nazwać parabolą.

  • Wybierzmy na płaszczyźnie dowolną prostą k oraz punkt F, który nie należy do tej prostej. Parabola to zbiór wszystkich punktów tej płaszczyzny, których odległość od prostej k, zwanej kierownicą paraboli, jest równa odległości od punktu F, tzw. ogniska paraboli.

  • Punkt paraboli, którego odległość od ogniska jest najmniejsza z możliwych, nazywamy wierzchołkiem paraboli. Wierzchołek leży w połowie odległości ogniska F od kierownicy k.

  • Prosta prostopadła do kierownicy k i przechodząca przez ognisko F jest osią symetrii paraboli i przecina tę parabolę w jej wierzchołku.

Przykład 10

Wykażemy, że krzywa o równaniu y=x2 to parabola, której kierownicą jest prosta k o równaniu y=-14, a ogniskiem punkt F=0, 14.

Spośród punktów danej krzywej, najbliżej prostej k leży punkt W=0, 0, jedyny punkt tej krzywej, który leży na osi X.

Jego odległość zarówno od punktu F, jak i od prostej k jest równa 14.

Na krzywej o równaniu y=x2 leżą też np. punkty A=1, 1B=-2, 4.

Pokażemy, że każdy z nich jest równo odległy od kierownicy k i ogniska F.

Dla punktu A odległość od kierownicy k jest równa 114, a odległość od ogniska jest równa

AF=1-02+1-142=1+916=2516=54,

czyli również 114.

Dla punktu B odległość od kierownicy k jest równa 414, a odległość od ogniska jest równa

BF=-2-02+4-142=-22+1542=4+22516=
=28916=174=414,

zatem i te dwie odległości są równe.

Pokażemy, że każdy punkt krzywej o równaniu y=x2 leży w tej samej odległości od prostej k i punktu F.

Zauważmy, że dla dowolnej liczby rzeczywistej x punkt P=x, x2 leży na tej krzywej.

Odległość punktu P od prostej k to x2+14, a odległość punktu P od ogniska F jest równa

PF=x-02+x2-142=x2+x4-12x2+116=
=x4+12x2+116=x2+142=x2+14.

Zatem dla każdego x odległości te są równe, więc krzywa o równaniu y=x2 to parabola, której wierzchołkiem jest punkt W=0, 0, a jej osią symetrii jest prosta o równaniu x=0.

Każda krzywa o równaniu y=ax2, gdzie a0 to parabola, której kierownicą jest prosta k o równaniu y=-14a, a ogniskiem jest punkt F=0, 14a.

Dla dowolnej liczby rzeczywistej x punkt P=x, ax2 leży na tej krzywej. Odległość punktu P od prostej k to ax2+14a, a odległość punktu P od ogniska F wyraża się wzorem

PF=x-02+ax2-14a2=x2+a2x4-12x2+116a2=
=a2x4+12x2+116a2=ax2+14a2=ax2+14a.

Odległości te są równe, zatem krzywa o równaniu y=ax2 to parabola. Jej wierzchołkiem jest punkt W=0, 0, a osią symetrii – prosta o równaniu x=0.

Przesunięcie wykresu jednomianu kwadratowego wzdłuż osi układu współrzędnych

1
Przykład 11

Narysujemy wykresy funkcji f1x=x2-3 oraz f2x=x-22.

R1IaEwxm6Bdxv1
W aplecie po prawej stronie znajduje się układ współrzędnych z poziomą osią X od minus ośmiu do dwudziestu oraz z pionową osią Y od minus piętnastu do jedenastu. W zadanym układzie współrzędnych zaznaczono wykres funkcji f(x)=x2 z zaznaczonym wierzchołkiem w punkcie o współrzędnych (0,0). Po lewej stronie znajduje się miejsce na komentarze i możliwości poznawcze apletu. Nagłówek apletu ma treść: Przesunięcie paraboli y=x2 wzdłuż osi układu współrzędnych. Pod nagłówkiem znajdują się dwie możliwości: przesunięcie wzdłuż osi Ox lub przesunięcie wzdłuż osi Oy. Przy każdym zdaniu znajduje się kwadracik z możliwością zaznaczenia go. Zaczniemy od kliknięcia kwadratowego pola przy opcji przeciśnięcie wzdłuż osi Ox. Pojawia się wówczas polecenia: Przesuń parabolę tak aby jej wierzchołek był punktem W=(-6,0). W układzie współrzędnych po prawej stronie przesuwamy wierzchołek na wskazane współrzędne. Oczywiście wraz z przesunięciem wierzchołka, każdy punkt należący do paraboli również przesuwa się o sześć jednostek w lewo. Po wykonaniu polecenia pojawia się możliwość zatwierdzenia klikając przycisk z ptaszkiem. Pojawia się wtedy komentarz zwrotny: Dobrze ! Ta parabola jest wykresem funkcji f(x)=(x+6)2. Kolejnym przykładem jest przesunięcie paraboli tak aby je wierzchołkiem był punkt W=(4,0). W układzie współrzędnych po prawej stronie przesuwamy wierzchołek na wskazane współrzędne. Oczywiście wraz z przesunięciem wierzchołka, każdy punkt należący do paraboli również przesuwa się o cztery jednostki w prawo. Po wykonaniu polecenia pojawia się możliwość zatwierdzenia klikając przycisk z ptaszkiem. Pojawia się wtedy komentarz zwrotny: Dobrze ! Ta parabola jest wykresem funkcji f(x)=(x-4)2. Przejdziemy teraz do drugiej możliwości. Zaznaczamy kwadratowe pole przy opcji przesunięcie wzdłuż osi Oy. Polecenie brzmi: Przesuń parabolę tak aby jej wierzchołkiem był punkt W=(0,-1). W układzie współrzędnych po prawej stronie przesuwamy wierzchołek na wskazane współrzędne. Oczywiście wraz z przesunięciem wierzchołka, każdy punkt należący do paraboli również przesuwa się o jedną jednostkę w dół. Po wykonaniu polecenia pojawia się możliwość zatwierdzenia klikając przycisk z ptaszkiem. Pojawia się wtedy komentarz zwrotny: Dobrze ! Ta parabola jest wykresem funkcji f(x)=x2-1. Innym przykładem jest przesunięcie paraboli tak, aby jej wierzchołkiem był punkt W=(0,6). Przesuwamy wierzchołek na wskazany punkt. Wraz z przesunięciem wierzchołka, każdy punkt należący do paraboli również przesuwa się o sześć jednostek w górę. Po zatwierdzeniu pojawia się komentarz zwrotny następującej treści: Dobrze ! Ta parabola jest wykresem funkcji f(x)=x2+6. W aplecie pojawiają się inne przykłady, ale wszystkie rozwiązywane są w analogiczny sposób do opisanych wyżej.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Rozpatrzmy parabolę o równaniu y=x2.

Zauważmy, że:

  • po jej przesunięciu o 3 jednostki w dół wzdłuż osi Y otrzymamy parabolę o równaniu y=x2-3. Wykresem funkcji f1 jest więc parabola, której wierzchołek to W1=0,-3, a jej ramiona skierowane są w górę. Prosta x=0 jest osią symetrii tej paraboli. Zatem maksymalny przedział, w którym funkcja f1 jest rosnąca, to 0, , a maksymalny przedział, w którym funkcja f1 jest malejąca, to -, 0. Zbiór wartości funkcji f1 to -3, .

    RtNkBbxpipSmW1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  • po jej przesunięciu o 2 jednostki w prawo wzdłuż osi X otrzymamy parabolę o równaniu y=x-22. Stąd wykresem funkcji f2 jest parabola o wierzchołku w punkcie W2=2, 0, której ramiona skierowane są w górę. Prosta x=2 jest osią symetrii tej paraboli. Wobec tego przedział 2,  to maksymalny przedział, w którym funkcja f2 jest rosnąca, a przedział -, 2 to maksymalny przedział, w którym funkcja f jest malejąca. Zbiór wartości funkcji f 2 to 0, .

    RF516yxFOmTuN1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Przykład 12

Narysujemy wykresy funkcji.

  1. g1x=12x+12,

  2. g2x=-x2-1,

  3. g3x=-13x2+3,

  4. g4x=-2x+12.

Rozpatrzmy funkcję f daną wzorem fx=ax2, gdzie a jest ustaloną liczbą różną od zera.

Obrazem wykresu funkcji f w przesunięciu o q jednostek wzdłuż osi Y jest wykres takiej funkcji g, że gx=ax2+q. Jest to więc parabola przystająca do paraboli o równaniu y=ax2, której wierzchołkiem jest punkt 0, q. Osią symetrii tej paraboli jest prosta o równaniu x=0.

Obrazem wykresu funkcji f w przesunięciu o p jednostek wzdłuż osi X jest wykres takiej funkcji h, że hx=ax-p2. Jest to więc parabola przystająca do paraboli o równaniu y=ax2, której wierzchołkiem jest punkt p, 0. Osią symetrii tej paraboli jest prosta o równaniu x=p.

Wobec powyższego:

  1. Wykresem funkcji g1x=12x+32 jest parabola, której wierzchołkiem jest punkt -3, 0, a jej ramiona są skierowane w górę. Osią symetrii tej paraboli jest prosta o równaniu x=-3. Maksymalny przedział, w którym funkcja g1 jest rosnąca, to -3, , a maksymalny przedział, w którym funkcja g1 jest malejąca, to -,-3. Zbiór wartości funkcji g1 to 0, .

    R1AE857RKXn9y1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  2. Wykresem funkcji g2x=2x2+1 jest parabola, której wierzchołkiem jest punkt 0, 1, a jej ramiona skierowane są w górę. Osią symetrii tej paraboli jest prosta o równaniu x=0. Maksymalny przedział, w którym funkcja g2 jest rosnąca, to 0, , a maksymalny przedział, w którym jest ona malejąca, to -, 0. Zbiór wartości funkcji g2 to 1, .

    RXKOvmI3tJjCv1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  3. Wykresem funkcji g3x=-13x2+3 jest parabola, której wierzchołkiem jest punkt 0, 3, a jej ramiona są skierowane w dół. Osią symetrii tej paraboli jest prosta o równaniu x=0. Maksymalny przedział, w którym funkcja g3 jest rosnąca, to -, 0, a maksymalny przedział, w którym jest ona malejąca, to 0, . Zbiór wartości funkcji g2 to -, 3.

    RA6dB5zem747m1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  4. Wykresem funkcji g4x=-x-12 jest parabola, której wierzchołkiem jest punkt 1, 0, a jej ramiona są skierowane w dół. Osią symetrii tej paraboli jest prosta o równaniu x=1. Maksymalny przedział, w którym funkcja g4 jest rosnąca, to -, 1, a maksymalny przedział, w którym jest ona malejąca, to 1, . Zbiór wartości funkcji g4 to -, 0.

    RUl47UxXFIMjV1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Przykład 13

Znajdziemy równania parabol, które są zaprezentowane na poniższych rysunkach.

  1. R1DvHQM9TzVPX1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  2. Rgk5T4gsfeleo1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  3. R7uum6y7aCPJV1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  4. RGI42iKpgPpxS1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ad 1. Wierzchołkiem paraboli jest punkt 0, 1, więc ma ona równanie postaci y=ax2+1. Na tej paraboli leży też punkt 1, 2, zatem a·12+1=2, stąd a=1. Wobec tego równanie tej paraboli to y=x2+1.

Ad 2. Wierzchołkiem paraboli jest punkt -1, 0, zatem ma ona równanie postaci y=ax+12. Na tej paraboli leży też punkt 0,-1, więc a·0+12=-1, stąd a=-1. To znaczy, że ta parabola ma równanie y=-x+12.

Ad 3. Wierzchołkiem paraboli jest punkt 1, 0, więc ma ona równanie postaci y=ax-12. Na tej paraboli leży też punkt 0, 2, zatem a·0-12=2, stąd a=2. To znaczy, że ta parabola ma równanie y=2x-12.

Ad 4. Wierzchołkiem paraboli jest punkt 0, 3, zatem ma ona równanie postaci y=ax2+3. Na tej paraboli leży też punkt 3, 0, więc a·32+3=0, stąd a=-13. Wobec tego równanie tej paraboli to y=-13x2+3.

1
Ćwiczenie 1
R1SfJXEE59oJ9
Przeciągnij i upuść liczby tak, aby poprawnie uzupełnić tabelę.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0, licencja: CC BY 3.0.
R188COdNWsFrO
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Jeżeli x=-2, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1. Jeżeli x=-1, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1. Jeżeli x=0, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1. Jeżeli x=12, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1. Jeżeli x=2, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1. Jeżeli x=2+2, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1. Jeżeli x=312, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1.Jeżeli x=5, to x2=1. 14, 2. 25, 3. 1214, 4. 4, 5. 42+6, 6. 4, 7. 0, 8. 1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VxyKXqNgxGr11
Ćwiczenie 2
Funkcja g określona jest wzorem gx=-2x2-c2. Zaznacz wszystkie prawidłowe zakończenia zdania. Można tak dobrać c, aby największa wartość tej funkcji była równa: Możliwe odpowiedzi: 1. - 1 , 2. 0 , 3. 1 , 4. 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdUCoYrGZHKRX11
Ćwiczenie 3
Która z poniższych liczb należy do zbioru wartości funkcji fx=x2? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. -2+3, 2. - 3 + 2 , 3. - 3 + 2 , 4. - 3 + 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCtWHZF8Jlo0k11
Ćwiczenie 4
Która z poniższych prostych przecina parabolę y=-x2 w dokładnie dwóch punktach? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. y = - 1 , 2. y = 0 , 3. y = 1 , 4. y = 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCA5UllIrSo7B21
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Aby otrzymać wykres funkcji fx=-2x2, należy: Możliwe odpowiedzi: 1. przesunąć parabolę o równaniu y = x 2 2 jednostki wzdłuż osi X, 2. przesunąć parabolę o równaniu y = x 2 2 jednostki wzdłuż osi Y, 3. odbić parabolę o równaniu y = 2 x 2 symetrycznie względem osi X, 4. odbić parabolę o równaniu y = 2 x 2 symetrycznie względem osi Y
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiLn9vjntloau11
Ćwiczenie 6
Zaznacz maksymalny przedział, w którym funkcja fx=-3x+12 jest malejąca. Możliwe odpowiedzi: 1. 1, , 2. -1, , 3. -,-1, 4. -, 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RANXNX1WCTxWT11
Ćwiczenie 7
Funkcja f określona jest wzorem fx=17x-12. Zaznacz prawdziwą równość. Możliwe odpowiedzi: 1. f-50=f50, 2. f-50=f51, 3. f-50=f52, 4. f-50=f53
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Na rysunku przedstawiono parabolę, która jest wykresem funkcji f.

RHMeJk7pVTZty1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCK10UIBQk9Qq
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Funkcja f jest określona wzorem: Możliwe odpowiedzi: 1. f x = x 2 + 2 , 2. fx=x2-2, 3. fx=x-22, 4. f x = x + 2 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9

Na rysunku przedstawiono parabolę, która jest wykresem funkcji g.

RPv2im2i0Y2ip1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Tzny1xZ0YUY
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Funkcja g jest określona wzorem: Możliwe odpowiedzi: 1. gx=-x2+3, 2. gx=-x-32, 3. gx=-x2-3, 4. gx=-x+32
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1PSMMlmukvqC21
Ćwiczenie 10
Funkcja g określona jest wzorem gx=m2+2x2+m. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Można dobrać taką wartość m, żeby osią symetrii wykresu tej funkcji była prosta o równaniu: Możliwe odpowiedzi: 1. x=-1, 2. x = 0 , 3. x = 1 , 4. x = 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 11

Uzupełnij luki na rysunkach. Wpisz brakujące części wzorów reprezentujących parabole, na przykład „+1”. Uzupełnij współrzędne wierzchołka każdej paraboli, na przykład „1,2”. Uzupełnij również równanie osi symetrii w każdym przypadku.

RgtU7qbGzxo2n
a)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6GhzGS3hNupK
b)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R4KffOkANqSns
c)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyeMLKSYHtnK1
d)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11T0NJOT8ZgV
Na podstawie wzoru funkcji wyznacz współrzędnie jej wierzchołka oraz równanie osi symetrii. Wpisz prawidłowe liczby w odpowiednie miejsca tak, aby zdania były prawdziwe. Funkcja opisana wzorem fx=x2+1 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij. Funkcja opisana wzorem fx=-x-12 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij. Funkcja opisana wzorem fx=-x2-2 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij. Funkcja opisana wzorem fx=x+32 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 12

Uzupełnij luki na ilustracjach. Określ znak przed x, wpisując „+” albo „-”. Wpisz brakujące części wzorów reprezentujących parabole, na przykład „+1”. Uzupełnij współrzędne wierzchołka każdej paraboli, na przykład „1,2”. Uzupełnij również równanie osi symetrii w każdym przypadku.

RCfDOFU5oyJLd
a)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1WhiKuYawXz8
b)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQi1zo2vCdfWY
c)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfvfivgWtDlyK
d)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NxvK3MKfrsl
Na podstawie wzoru funkcji wyznacz współrzędnie jej wierzchołka oraz równanie osi symetrii. Wpisz prawidłowe liczby w odpowiednie miejsca tak, aby zdania były prawdziwe. Funkcja opisana wzorem fx=x+12+1 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij. Funkcja opisana wzorem fx=-x-22+3 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij. Funkcja opisana wzorem fx=x-22-2 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij. Funkcja opisana wzorem fx=-x-1+12 posiada wierzchołek o współrzędnych (Tu uzupełnij, Tu uzupełnij), ramiona skierowane w Tu uzupełnij, a jej osią symetrii jest prosta x=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfgIRvqUnWow72
Ćwiczenie 13
Połącz w pary funkcje z ich zbiorami wartości. fx=3x2+1 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,, 2. 1,, 3. -3,, 4. 0, fx=x+52 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,, 2. 1,, 3. -3,, 4. 0, fx=2x2-3 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,, 2. 1,, 3. -3,, 4. 0, fx=4x-72 Możliwe odpowiedzi: 1. 0,, 2. 1,, 3. -3,, 4. 0,
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RHXi5UfLtdVEA2
Ćwiczenie 14
Podaj zbiór wartości funkcji h. hx=-x+42 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,2, 3. -,0, 4. -,-4 hx=-9x2-4 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,2, 3. -,0, 4. -,-4 hx=-x2+2 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,2, 3. -,0, 4. -,-4 hx=-3x-12 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,2, 3. -,0, 4. -,-4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1A5vHvQ5fVct2
Ćwiczenie 15
Połącz w pary funkcje z przedziałami, dla których funkcje są malejące. gx=3x2-1 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,1, 3. -2,, 4. 0, gx=-x+22-1 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,1, 3. -2,, 4. 0, gx=34x-12+2 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,1, 3. -2,, 4. 0, gx=-5x2+5 Możliwe odpowiedzi: 1. -,0, 2. -,1, 3. -2,, 4. 0,
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 16
R1LOaYF24aY0Z
Uzupełnij luki, wpisując w nie wzory funkcji: zarówno wzór paraboli, określając znak przez nawiasem, wpisując "+" albo -" oraz uzupełnij wzory opisujące poziome proste, na przykład "y=6". Ile punktów wspólnych ma każda z prostych z przedstawioną parabolą? Wpisz odpowiednie liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RabtYRHzQ52EG
Dana jest funkcja f określona wzorem fx=-x+32. Ustal, ile rozwiązań ma podane równanie. Uzupełnij zdania wpisując odpowiednie liczby. Jeżeli fx=3, to funkcja f posiada Tu uzupełnij rozwiązań. Jeżeli fx=0, to funkcja f posiada Tu uzupełnij rozwiązanie. Jeżeli fx=-1, to funkcja f posiada Tu uzupełnij rozwiązania. Jeżeli fx=-3, to funkcja f posiada Tu uzupełnij rozwiązania.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 17
RSJ6qWnajeqQl
Uzupełnij luki, wpisując w nie wzory funkcji: zarówno wzór paraboli, określając znak przez nawiasem, wpisując "+" albo -" oraz uzupełnij wzory opisujące poziome proste, na przykład "y=6". Ile punktów wspólnych ma każda z prostych z przedstawioną parabolą? Wpisz odpowiednie liczby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUiLE1zeUCqYb
Dana jest funkcja g określona wzorem gx=-2x2+2. Ustal, ile rozwiązań ma podane równanie. Uzupełnij zdania wpisując odpowiednie liczby. Jeżeli gx=3, to funkcja g posiada Tu uzupełnij rozwiązań. Jeżeli gx=2, to funkcja g posiada Tu uzupełnij rozwiązanie. Jeżeli gx=1, to funkcja g posiada Tu uzupełnij rozwiązanie. Jeżeli gx=0, to funkcja g posiada Tu uzupełnij rozwiązanie.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 18
R1Vj7rVPsXZcx
Uzupełnij luki, wpisując w nie wzory funkcji. Pamiętaj o określeniu znaku przez nawiasem i o współczynniku a. Wpisz przed nawiasem na przykład "+1" albo "-0,75". W nawiasach wpisz jednomian, na przykład "x-9", a za nawiasem wpisz wyraz wolny wraz z odpowiednim znakiem. Jakie wierzchołki mają poniżej przedstawione parabole? Uzupełnij luki, wpisując na przykład "1,2".
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RF1qNJcwOPary
Połącz w pary współrzędne wierzchołka paraboli z równaniem jej osią symetrii. W=(0,-2) Możliwe odpowiedzi: 1. x=-4, 2. x=-1, 3. x=9, 4. x=3, 5. x=0 W=(3,0) Możliwe odpowiedzi: 1. x=-4, 2. x=-1, 3. x=9, 4. x=3, 5. x=0 W=(-1,0) Możliwe odpowiedzi: 1. x=-4, 2. x=-1, 3. x=9, 4. x=3, 5. x=0 W=(9,0) Możliwe odpowiedzi: 1. x=-4, 2. x=-1, 3. x=9, 4. x=3, 5. x=0 W=(-4,0) Możliwe odpowiedzi: 1. x=-4, 2. x=-1, 3. x=9, 4. x=3, 5. x=0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R2cHHrpqwH0ac3
Ćwiczenie 19
Funkcja f jest określona wzorem fx=-2x-32. Uszereguj od najmniejszej do największej liczby: m=f103, n=f-96, k=f-100, l=f101. Elementy do uszeregowania: 1. l, 2. k, 3. n, 4. m
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 20

Rozpatrzmy funkcję fx=3x2. Wykaż, że dla dowolnej liczby całkowitej n różnica fn-fn-1 jest liczbą nieparzystą.

RJtPn5BmQY6Kw
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.