Jednostki pola i ich zamiana
W tym materiale:
określisz pole figury zbudowanej z kwadratów jednostkowych,
poznasz jednostki pola,
zamienisz jednostki pola z większych na mniejsze,
zamienisz jednostki pola z mniejszych na większe.
Pole figury

Pola uprawne widziane z samolotu lecącego na niewielkiej wysokości wyglądają bardzo geometrycznie. Na zdjęciu widzimy, jak można dzielić figury płaskie w sposób nieregularny.
My będziemy dzielić figury regularnie, na kwadraty.
Janek i Basia budowali różne figury z jednakowych, kwadratowych kartoników. Każde z nich miało do dyspozycji takich kartoników. Oto figury, które zbudowali.
Każda z tych figur składa się z dziesięciu jednakowych kwadratów. O tych figurach możemy powiedzieć, że mają jednakowe pola.
Figury przedstawione na rysunkach zbudowane są z jednakowych kwadratów.
Dwie figury o takim samym kształcie ułożono z dwóch rodzajów kwadratowych klocków. Bok mniejszego klocka jest dwa razy krótszy niż bok większego. Czy obie figury mają jednakowe pole?

Figury przestawione na rysunkach ułożone są z jednakowych kwadratowych klocków.

Jednostki pola
W poprzednich zadaniach mierzyliśmy pola figur płaskich jednakowymi kwadratami.
Podstawowe jednostki pola to kwadraty o bokach długości: , , , , , , .
Zapoznaj się z poniższą animacją, która dotyczy podstawowych jednostek pola.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RRFqF76bNI8Ij
Animacja przedstawia podstawowe jednostki pola powierzchni.
Podstawowe jednostki pola to:
milimetr kwadratowy
centymetr kwadratowy ,
decymetr kwadratowy ,
metr kwadratowy ,
ar ,
hektar ,
kilometr kwadratowy .
to pole kwadratu o boku długości .
to pole kwadratu o boku długości .
to pole kwadratu o boku długości .
to pole kwadratu o boku długości .
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości .
to pole kwadratu o boku długości .
Pole kwadratu o boku to .
Aby obliczyć pole danej figury, możemy wypełniać ją na rysunku lub w wyobraźni wybranymi kwadratami o bokach długości: , , , , , i . Wypełniać , to znaczy, układać je jeden obok drugiego tak, żeby żadne dwa kwadraty nie nakładały się na siebie oraz żeby nie było między nimi pustego miejsca.
Wszystkie figury zbudowane są z kwadratów o boku długości .

Narysuj kredą na podłodze kwadrat o polu . Warto sprawdzić, ile osób może równocześnie stanąć na tym kwadracie.
Przeciągnij i upuść.
, , , ,
a) Pole kwadratu o boku długości wynosi ............ . Pole tego kwadratu, to ............
b) Pole kwadratu o boku długości wynosi ............ . Pole tego kwadratu, to ............
Aby dobrze zamieniać jednostki pola, trzeba wiedzieć, ile mniejszych jednostek mieści się w większej.
Zamiana jednostek pola z większych na mniejsze
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , ,
.................. .................. .................. ..................
a) .................. ; b) .................. ; c) .................. ;
d) .................. ; e) .................. ; f) .................. ;
Zamiana jednostek pola z mniejszych na większe
W kwadracie o polu narysowano trzy figury (każda w innym kolorze). Jakie pole ma figura niebieska, jakie zielona, a jakie pomarańczowa? Jaką częścią kwadratu o polu jest każda z kolorowych figur?
Mówimy, że jeden centymetr kwadratowy to jedna setna decymetra kwadratowego.
Podobnie
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , , ,
............ ............ ............ ............ ............
a) ............ ; b) ............ ; c) ............ ;
d) ............ ; e) ............ ; f) ............ ;