Jedzenie. Nazwy produktów, owoców, warzyw. Rodzajniki cząstkowe
Jedzenie. Nazwy produktów, owoców, warzyw. Rodzajniki cząstkowe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- poznaje nazwy owoców, warzyw, produktów,
- poznaje zasady gramatyczne dotyczące wyrażania ilości określonej (rzeczowniki policzalne) i nieokreślonej (rzeczowniki niepoliczalne),
- poszerza wiedzę o kulturze (sposoby odżywiania się w różnych krajach).
b) Umiejętności
Uczeń:
- potrafi wyrazić swoje preferencje kulinarne, używając zwrotu aimer, détester, connaître,
- potrafi wyrazić ilość – dużo: beacucoup de...+ rzeczownik, mało: peu de...+ rzeczownik,
- potrafi wyrazić bliżej nieokreśloną ilość – ileś chleba: du pain, ileś mięsa: de la viande, ileś jabłek: des pommes,
- potrafi precyzyjnie wyrazić ilość za pomocą liczebnika – un café (r. męski, l.poj.), une bière (r. żeński, l.poj.), trois verres (r. męski, l.mn.),
- potrafi wyrazić ilość, podając rodzaj opakowania: 1 butelka coca coli: une bouteille de coca, dwie paczki papierosów: deux paquets de cigarettes, kilogram pomidorów: un kilo de tomates.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, czytanie ankiety, mówienie, pisanie, praca na forum klasy, praca indywidualna, praca w parach.
3. Środki dydaktyczne
- tablica,
- minimum 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,
- kserokopia z tekstem opisującym zdrowy sposób odżywiania się, Taxi I, str. 72.,
- zdjęcia, naklejki, rysunki warzyw, owoców, produktów żywnościowych,
- fiszka nr 30 Boissons et aliments, activités lexicales 1.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Podaje temat lekcji i robi wprowadzenie gramatyczne – rodzajniki cząstkowe. Fiszka 30, activités lexicales
Nauczyciel prosi o podanie nazw produktów żywnościowych, które uczniowie sobie przypominają. Zapisuje nazwy na tablicy z rodzajnikiem.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom tekst dotyczący zdrowego sposobu odżywiania się i prosi o cichą lekturę i zaznaczenie nieznanych słówek.
Na forum klasy wyjaśnia nieznane słowa, ilustrując je za pomocą zdjęć, obrazków itp. pomocy przedstawiających produkty żywnościowe.
Nauczyciel wprowadza czasowniki jeść: manger, pić: boire.
Następuje głośne czytanie tekstu przez uczniów.
Dyskusja w parach: Czy lubisz zdrową żywność? Wymień produkty, które lubisz i takie, których nie lubisz. (użycie rodzajnika określonego).
Uzupełnianie nazwami kserokopii z rysunkami warzyw, owoców, dań (Patrz fiszka nr 1 Fruits, fiszka nr 6 Légumes, Vocabulaire illustré, niveau débutant).
Nauczyciel podaje nazwy kilkunastu państw i prosi, by uczniowie wymieniali się w parach spostrzeżeniami, co się je czy pije w danym kraju: En Angleterre: on boit du thé, En Chine on mange du riz etc.
Uczniowie weryfikują kilka spośród tych twierdzeń na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje wszystkim kopie z wykropkowanymi elementami. Prosi o wstawienie rodzajnika cząstkowego (Patrz : Exercices de grammaire en contexte, niveau débutant).
Nauczyciel podaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Capelle G., Menand R., Taxi 1, méthode de français, Hachette, Paris 2003.
Vincent É., activités lexicales 1, Pierre Bordas et Fils, Eli 2002.
Praca zbiorowa, Vocabulaire illustré, niveau débutant, Hachette, Paris 1992
Praca zbiorowa, Exercices de grammaire en contexte, nivau débutant, Hachette Livre Paris 2001.
6. Załączniki
Zadanie domowe
1. Uzupełnić ćwiczenie, podając ilość: un peu de, beaucoup de, quelques..., patrz: Exercices de grammaire en contexte, nivau débutant.
2. Można poprosić o zastanowienie się, czy istnieje stereotyp dotyczący odżywiania się przez Francuzów i ułożenie typowego menu francuskiego śniadania, obiadu czy kolacji.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak