Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jedzenie. Nazwy produktów, owoców, warzyw. Rodzajniki cząstkowe

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- poznaje nazwy owoców, warzyw, produktów,

- poznaje zasady gramatyczne dotyczące wyrażania ilości określonej (rzeczowniki policzalne) i nieokreślonej (rzeczowniki niepoliczalne),

- poszerza wiedzę o kulturze (sposoby odżywiania się w różnych krajach).

b) Umiejętności

Uczeń:

- potrafi wyrazić swoje preferencje kulinarne, używając zwrotu aimer, détester, connaître,

- potrafi wyrazić ilość – dużo: beacucoup de...+ rzeczownik, mało: peu de...+ rzeczownik,

- potrafi wyrazić bliżej nieokreśloną ilość – ileś chleba: du pain, ileś mięsa: de la viande, ileś jabłek: des pommes,

- potrafi precyzyjnie wyrazić ilość za pomocą liczebnika – un café (r. męski, l.poj.), une bière (r. żeński, l.poj.), trois verres (r. męski, l.mn.),

- potrafi wyrazić ilość, podając rodzaj opakowania: 1 butelka coca coli: une bouteille de coca, dwie paczki papierosów: deux paquets de cigarettes, kilogram pomidorów: un kilo de tomates.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, czytanie ankiety, mówienie, pisanie, praca na forum klasy, praca indywidualna, praca w parach.

3. Środki dydaktyczne

- tablica,

- minimum 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,

- kserokopia z tekstem opisującym zdrowy sposób odżywiania się, Taxi I, str. 72.,

- zdjęcia, naklejki, rysunki warzyw, owoców, produktów żywnościowych,

- fiszka nr 30 Boissons et aliments, activités lexicales 1.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Podaje temat lekcji i robi wprowadzenie gramatyczne – rodzajniki cząstkowe. Fiszka 30, activités lexicales

  2. Nauczyciel prosi o podanie nazw produktów żywnościowych, które uczniowie sobie przypominają. Zapisuje nazwy na tablicy z rodzajnikiem.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom tekst dotyczący zdrowego sposobu odżywiania się i prosi o cichą lekturę i zaznaczenie nieznanych słówek.

  2. Na forum klasy wyjaśnia nieznane słowa, ilustrując je za pomocą zdjęć, obrazków itp. pomocy przedstawiających produkty żywnościowe.

  3. Nauczyciel wprowadza czasowniki jeść: manger, pić: boire.

  4. Następuje głośne czytanie tekstu przez uczniów.

  5. Dyskusja w parach: Czy lubisz zdrową żywność? Wymień produkty, które lubisz i takie, których nie lubisz. (użycie rodzajnika określonego).

  6. Uzupełnianie nazwami kserokopii z rysunkami warzyw, owoców, dań (Patrz fiszka nr 1 Fruits, fiszka nr 6 Légumes, Vocabulaire illustré, niveau débutant).

  7. Nauczyciel podaje nazwy kilkunastu państw i prosi, by uczniowie wymieniali się w parach spostrzeżeniami, co się je czy pije w danym kraju: En Angleterre: on boit du thé, En Chine on mange du riz etc.

  8. Uczniowie weryfikują kilka spośród tych twierdzeń na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel rozdaje wszystkim kopie z wykropkowanymi elementami. Prosi o wstawienie rodzajnika cząstkowego (Patrz : Exercices de grammaire en contexte, niveau débutant).

  2. Nauczyciel podaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

  1. Capelle G., Menand R., Taxi 1, méthode de français, Hachette, Paris 2003.

  2. Vincent É., activités lexicales 1, Pierre Bordas et Fils, Eli 2002.

  3. Praca zbiorowa, Vocabulaire illustré, niveau débutant, Hachette, Paris 1992

  4. Praca zbiorowa, Exercices de grammaire en contexte, nivau débutant, Hachette Livre Paris 2001.

6. Załączniki

Zadanie domowe

1. Uzupełnić ćwiczenie, podając ilość: un peu de, beaucoup de, quelques..., patrz: Exercices de grammaire en contexte, nivau débutant.

2. Można poprosić o zastanowienie się, czy istnieje stereotyp dotyczący odżywiania się przez Francuzów i ułożenie typowego menu francuskiego śniadania, obiadu czy kolacji.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1SHYiEfdnKwt

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.72 KB w języku polskim
ReTvlNBoQK3p3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim