Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jedziemy na bronowickie wesele! Rzecz o Weselu Stanisława Wyspiańskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna genezę dramatu,

  • zna koloryt epoki, w której powstało Wesele.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi dostrzec podobieństwa między bohaterami utworu a ich pierwowzorami.

2. Metoda i forma pracy

  • Elementy wykładu,

  • karta pracy,

  • praca indywidualna,

  • praca całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

  • karta pracy,

  • fragment Plotki o „Weselu” T. Boya‑Żeleńskiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel sprawdza listę obecności i prezentuje uczniom cele lekcji.

  2. Zapisuje temat lekcji na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otrzymują karty pracy (załącznik 1), które zawierają tekst z danymi biograficznymi Stanisława Wyspiańskiego i uzupełniają luki w tekście, odpowiednimi danymi (mieli zapoznać się z biografią Wyspiańskiego w domu).

  2. Po uzupełnieniu, wybrany uczeń czyta biografię poty, następnie nauczyciel prowadzi krótki wykład, w którym dokładniej prezentuje przebieg życia Wyspiańskiego. Uczniowie robią dla siebie notatki.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom genezę dramatu.

  4. Uczniowie rysują w zeszytach tabelkę:

Bohater dramatu

Pierwowzór

  1. Uczniowie wymieniają bohaterów dramatu i wpisują ich imiona do pierwszej kolumny tabelki.

  2. Następnie zastanawiają się nad pierwowzorami tych postaci, uzupełniają drugą kolumnę tabeli o te osoby, które mogą rozpoznać (np. Pana Młodego, Gospodarza, Pannę Młodą).

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na fakt, że Wyspiański, według zeznań uczestników wesela, przez większość zabawy stał oparty o drzwi i obserwował wszystkich uczestników i wyszukiwał ich najbardziej charakterystyczne cechy charakteru i zachowania.

  4. Uczniowie słuchają wykładu nauczyciela, w którym ten przedstawia pierwowzory pozostałych postaci, notują i uzupełniają tabelkę.

  5. Prowadzący prosi jednego ucznia, aby przeczytał głośno fragmenty Plotki o „Weselu”. Uczniowie słuchają i próbują wynotować charakterystyczne elementy tych wypowiedzi.

c) Faza podsumowująca

  1. Wybrani uczniowie mówią o zjawiskach, charakterystycznych dla epoki, które ujawniły się w opisie ślubu i wesela Rydla i Mikołajczykówny.

  2. Uczniowie wysnuwają wnioski płynące z lekcji.

5. Bibliografia

  1. Żeleński‑Boy T., Plotka o „Weselu”, [w:] E. Paczoska, Młoda Polska, s.196‑199, Stentor, Warszawa 2000.

  2. S. Wyspiański, Wesele, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1979.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Stanisław Wyspiański urodził się ……………………………..w…………………….. . Wyspiański już jako dziecko zetknął się ze sztuką, ponieważ jego ojciec był ……………………− to właśnie po nim odziedziczył talent plastyczny. Nauka w gimnazjum ……………………. zaowocowała licznymi przyjaźniami na całe życie, m.in. z Lucjanem ………………, Kazimierzem ………………………… czy Henrykiem ………………… . W roku ………….. Wyspiański rozpoczął studia malarskie w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie rektorem był ……………………………i równocześnie………………………………. na Uniwersytecie Jagiellońskim. Podczas studiów artysta pracował m.in. przy pracach konserwatorskich polichromii kościoła …………………… . Ważnym wydarzeniem w życiu Wyspiańskiego były liczne zagraniczne podróże, zwłaszcza do ……………………….., gdzie uległ fascynacji tamtejszą sztuką (przede wszystkim teatrem). Powrócił do Krakowa na stałe w ………roku. Od tego czasu zaczął intensywnie angażować się w życie kulturalne młodopolskiego Krakowa. Nawiązał współpracę z Teatrem Miejskim. Wkrótce na scenie zaczęły być wystawiane jego sztuki, spośród których warto wymienić chociażby …………………………,………………………………,……………………,……………………………….., ………………………...W roku………………Stanisław Wyspiański wziął ślub z chłopką …………………………..... Zmarł w roku……………. .

b) Notatki dla nauczyciela

W biografii Wyspiańskiego należy wymienić:

  • autentyczne wesele Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną w Bronowiczach koło Krakowa - 20/21 listopada 1900 r.

  • fakt, że niektórzy uczestnicy wesela byli pierwowzorami bohaterów dramatu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1U0Py59JRoI1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.06 KB w języku polskim
RE1qskLEkp7he

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim