Jesienna podróż
ID | scenariusz_jesienna_podroz |
Tytuł | Jesienna podróż |
Przedmiot | Kształcenie zintegrowane |
Autor (imię, nazwisko) | Dagmara Gubernat |
Autor (ulica, nr domu) | |
Autor (kod, miejscowość) | |
Abstrakt | Scenariusz zajęć utrwalający pisownię rzeczowników z „rz” i samodzielnego rozwiązywania zadań z treścią |
Wydawca | YDP S.A. |
Źródło | B.Włodarczyk, Dyktanda i zabawy ortograficzne, GRAG, Kraków [www.ceti.pl/~aniaw/wiersze/g09.html](http://www.ceti.pl/~aniaw/wiersze/g09.html) |
Odnośniki | |
Etap edukacyjny | EE2 |
Informacje o prawach | Copyright YDP S.A. |
Słowa kluczowe | scenariusz, konspekt lekcji, konspekt, zajęcia zintegrowane, rzeczownik, ortografia, wiersz, liczba pojedyncza i mnoga, zadania z treścią, jesień, matematyka, nauczanie zintegrowane |
UDC | |
Uwagi |
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
wie, na jakie pytanie odpowiada rzeczownik
zna zasady pisowni „rz”
zna sposób rozwiązywania zadań z treścią
zna liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników
Umiejętności Uczeń:
potrafi odpowiednio intonując przeczytać wiersz
umie zobrazować utwór
potrafi w grupie ułożyć treść zadania matematycznego
umie przestrzegać ustalonych zasad w czasie zabaw
umie uzupełnić tekst brakującymi wyrazami
Metoda pracy
praca z tekstem
ćwiczebna
ekspresji plastycznej
Środki dydaktyczne
kaseta z odgłosami przyrody
karty pracy
kredki, kartki
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia wysłuchaniem z kasety odgłosów: wiatru i deszczu. Rozmawia z uczniami na temat tego z jaką porą roku i jakimi kolorami kojarzą im się te odgłosy.
Zabawa „Kim jestem”. Nauczyciel wciela się w rolę np. liścia i próbuje opisać jego kolor, gdzie można go znaleźć, kształt. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie kim lub czym jest nauczyciel.
Faza realizacyjna
Uczniowie słuchają treść wiersza pt. „Jesienny pociąg” D.Gellner.
uczniowie wyszukują i zaznaczają w tekście bogactwa jesieni
nauczyciel zastanawia się wspólnie z dziećmi dokąd jedzie pociąg z wiersza
Malownie ilustracji do wiersza.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem uzupełniają tabelkę(zał.1).
Rozwiązywanie ćwiczeń doskonalących umiejętności pisania wyrazów z „rz”(zał.2)
uzupełnianie wyrazów brakującymi dwuznakami,
zaznaczenie na kolorowo wyrazów z „rz”,
wspólne czytanie na głos wierszyka o jesieni.
Przechodząc do kolejnego etapu zajęć nauczyciel powraca do jesiennego pociągu z omawianego wiersza. Parafrazuje treść utworu:
Stoi pociąg na peronie.
8 liści na wagonie.
A w walizce tu na półce.
6 brązowych ma w przegródce.
Ile liści pociąg wiezie?
Nauczyciel wskazuje na sposób obliczenia zadania.Uczniowie otrzymują od nauczyciela narysowane na kartce liście, grzyby, jabłka, gruszki, itp. Wraz z zapisanymi na nich działaniami w zakresie dodawania i odejmowania, które należy rozwiązać.
Układanie rozwiązania zadania
Rusza pociąg
Sapiąc głośno
Już w przedziałach
Grzyby rosną
9 rydzów 6 prawdziwków
Ile mamy tutaj grzybków?
Faza podsumowująca
Uczniowie w parach tworzą zadanie matematyczne związane z tematyką jesienną.
Nauczyciel wkłada do kapelusza karteczki z wyrazami – liście, grzyby, kasztanowy ludzik, las, drzewa. Uczniowie kolejno wyciągają karteczki i ustnie tworzą jesienne opowiadanie.
Uczniowie kolejno dokańczają zdanie: Gdyby nie było jesieni to ...
Bibliografia
B.Włodarczyk, Dyktanda i zabawy ortograficzne, GRAG, Kraków
Załączniki
Uzupełnij.
Rzeczowniki to nazwy: ................................................................................................................
Odpowiadają na pytania ....................... lub ............................. Występują w liczbie .................
.........................................lub .......................................................D__ewa i k__ewy p__ywitał w__esień.
Obej__ał b__ozy i g__yby w lesie.
Wst__ąsną w__osami, ch__ąknął znacząco.
P__eprosił g__ecznie – poszedł za słońcem.Jesienny pociąg D.Gellner
„Stoi pociąg
na peronie-
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie –
dokąd z nimi jechać będzie?
Rusza pociąg
sapiąc głośno.
Już w przedziałach
Grzyby rosną,
a na półce, wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.
Pędzi pociąg
lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma, za oknami deszcz mu gra.
O, zatrzymał się na chwilę!
ktoś w wagonie drzwi uchylił
potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.”Zadanie domowe
Naucz się na pamięć wierszyka z ćwiczenia 3.
Czas trwania lekcji 3 godziny lekcyjne