Jest już jesień. Wprowadzenie pojęcia różnica. Odejmowanie w zakresie 20.
Autor/autorka
Karina Łukasik
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Jest już jesień. Wprowadzenie pojęcia różnica. Odejmowanie w zakresie 20.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z Podstawą Programową, zainteresowaniami dzieci oraz z bieżącymi wydarzeniami kalendarza przyrody.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Doskonalenie techniki liczenia i posługiwania się pojęciami matematycznymi.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń sprawnie odejmuje w zakresie 20.
Uczeń zna pojęcia różnica, odjemnik, odjemna i stosuje je w praktyce.
Uczeń potrafi programować robota, określać kierunek w którym robot idzie..
9. Metody i formy pracy
Metody wg. Cz. Kupisiewicza:
- oparte na słowie: opis, praca z książką;
- oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar;
- oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęć praktycznych
- aktywizujące: gry dydaktyczne.
10. Środki dydaktyczne
robot Photon wraz z tabletem z aplikacją i matą
tablet
komputer/laptop
tablica interaktywna
liście z wypisanymi na jednej stronie działaniami odejmowania, a na drugiej literami J,E,S,I,E,Ń (6szt.)
liście z wypisanymi działaniami dodawania (około 4szt.)
Genially, LearningApps, Wordwall (linki)
wklejki matematyczne do tematu
11. Wymagania w zakresie technologii
robot Photon wraz z tabletem i aplikacją- jeden na grupę
tablet/ komputer/laptop/smartfon- jeden na grupę maks 10 osobową, optymalnie 5‑6 osobową
tablica interaktywna- 1 na klasę
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Po jesiennych liściach- wyszukiwanie i obliczanie zadań w zakresie odejmowania. Zadanie z użyciem robota Photon.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Nauczyciel opowiada historię o robocie Photon, który wylądował na planecie Ziemia. Tam zobaczył spadające z drzew liście. Ponieważ był zdziwiony, czemu tak się dzieje, postanowił to sprawdzić. Nauczyciel prosi dzieci by pomogły robotowi rozwiązać zagadkę prowadząc go tylko po liściach, na których jest odejmowanie.
Na macie ułożonej z puzzli dzieci wyszukują działania z zakresu odejmowania, Kolejno prowadząc Photona po ułożonej z nich trasie, obliczają ich wyniki. Następnie z zebranych liści układają hasło: JESIEŃ.
Aktywność 2
Temat: Czym różni się działanie w którym dodajemy, a te w którym odejmujemy?- poszukiwanie różnic pomiędzy dodawaniem i odejmowaniem.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Dzieci zastanawiają się skąd wiedziały, po których polach powinien przejść robot. Odpowiadają na pytanie jak wygląda działanie dodawania, a jak odejmowania.
Aktywność 3
Temat: Poznajemy pojęcia odjemna, odjemnik, różnica.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają prezentację multimedialną dotyczącą omawianych pojęć.
Link:
https://view.genial.ly/61435e9ca38efb0dd869428b/interactive-image-interactive-image
Następnie w zeszycie do matematyki przyklejają notatkę dotyczącą działania odejmowania (lub przepisują z tablicy).
Aktywność 4
Temat: Grupowe rozwiązywanie zadań na odejmowanie z zastosowaniem pojęć odjemna, odjemnik różnica.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Każda grupa dostaje tablet/telefon i czyta kod QR, dzięki któremu otwiera ćwiczenie w LearningApss.
Dzieci rozwiązują zadania polegające na połączeniu odjemnej i odjemnika z odpowiednią różnicą. Po prawidłowym rozwiązaniu zadań uczniowie odczytują komunikat.
Link do zadania w Learning Apss:
https://learningapps.org/display?v=psdi5y7gn21
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel kończąc zajęcia wyświetla dzieciom stronę, na której w kole fortuny wpisane są pytania dotyczące oceny zajęć. Dzieci odpowiadają na pytania podnosząc ręce.
Link do pytań:
https://wordwall.net/pl/resource/21798624
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna