Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Karina Łukasik

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Jest już jesień. Wprowadzenie pojęcia różnica. Odejmowanie w zakresie 20.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z Podstawą Programową, zainteresowaniami dzieci oraz z bieżącymi wydarzeniami kalendarza przyrody.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Doskonalenie techniki liczenia i posługiwania się pojęciami matematycznymi.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń sprawnie odejmuje w zakresie 20.

  2. Uczeń zna pojęcia różnica, odjemnik, odjemna i stosuje je w praktyce.

  3. Uczeń potrafi programować robota, określać kierunek w którym robot idzie..

9. Metody i formy pracy

Metody wg.  Cz. Kupisiewicza:
- oparte na słowie: opis, praca z książką;
- oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar;
- oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęć praktycznych
-  aktywizujące: gry dydaktyczne.

10. Środki dydaktyczne

  • robot Photon wraz z tabletem z aplikacją i matą

  • tablet

  • komputer/laptop

  • tablica interaktywna

  • liście z wypisanymi na jednej stronie  działaniami odejmowania, a na drugiej literami J,E,S,I,E,Ń (6szt.)

  • liście z wypisanymi  działaniami dodawania (około 4szt.)

  • Genially, LearningApps, Wordwall (linki)

  • wklejki matematyczne do tematu

11. Wymagania w zakresie technologii

  • robot Photon wraz z tabletem i  aplikacją- jeden na grupę

  • tablet/ komputer/laptop/smartfon- jeden na grupę maks 10 osobową, optymalnie 5‑6 osobową

  • tablica interaktywna- 1 na klasę

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Po jesiennych liściach- wyszukiwanie i obliczanie zadań w zakresie odejmowania. Zadanie z użyciem robota Photon.

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel opowiada historię o robocie Photon, który wylądował na planecie Ziemia. Tam zobaczył spadające z drzew liście. Ponieważ był zdziwiony, czemu tak się dzieje, postanowił to sprawdzić. Nauczyciel prosi dzieci by pomogły robotowi rozwiązać zagadkę prowadząc go tylko po liściach, na których jest odejmowanie.

       Na macie ułożonej z puzzli dzieci wyszukują działania z zakresu odejmowania, Kolejno prowadząc Photona po ułożonej z nich trasie, obliczają ich wyniki. Następnie z zebranych liści układają hasło: JESIEŃ.

  • Aktywność 2

    • Temat: Czym różni się działanie w którym dodajemy, a te w którym odejmujemy?- poszukiwanie różnic pomiędzy dodawaniem i odejmowaniem.

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Dzieci zastanawiają się skąd wiedziały, po których polach powinien przejść robot. Odpowiadają na pytanie jak wygląda działanie dodawania, a jak odejmowania.

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Grupowe rozwiązywanie zadań na odejmowanie z zastosowaniem pojęć odjemna, odjemnik różnica.

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Każda grupa dostaje tablet/telefon i czyta kod QR, dzięki któremu otwiera ćwiczenie w LearningApss.
      Dzieci rozwiązują zadania polegające na połączeniu odjemnej i odjemnika z odpowiednią różnicą. Po prawidłowym rozwiązaniu zadań uczniowie odczytują komunikat.
      Link do zadania w Learning Apss:
      https://learningapps.org/display?v=psdi5y7gn21

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel kończąc zajęcia wyświetla dzieciom stronę, na której w kole fortuny wpisane są pytania dotyczące oceny zajęć. Dzieci odpowiadają na pytania podnosząc ręce.
Link do pytań:
https://wordwall.net/pl/resource/21798624

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

R1Q9ov1JEOLJI

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna