Jest tyle ciekawych zawodów na świecie!
Autor/autorka
Ewelina Jadowska‑Smolarek
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Jest tyle ciekawych zawodów na świecie!
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową edukacji wczesnoszkolnej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowana technologia wpływa na nabywanie nowej wiedzy i umiejętności przez uczniów, zwiększa zainteresowanie tematem, pobudza aktywność uczniów oraz uatrakcyjnia zajęcia.
7. Cel ogólny zajęć
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z nazwami zawodów, specyfiką pracy w poszczególnych zawodach oraz z atrybutami ludzi wykonujących dany zawód.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń uzasadnia, dlaczego wszystkie zawody są ważne i potrzebne, wyjaśnia pojęcie „zawód”.
Uczeń nazywa zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, podejmuje próby czytania nazw zawodów.
Uczeń potrafi wskazać przedmioty, atrybuty niezbędne do wykonywania określonych zawodów.
Uczeń wyjaśnia, na czym polega praca w różnych zawodach.
Uczeń rysuje siebie w wymarzonym zawodzie uwzględniając jego atrybuty.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
słowna,
pokaz,
działań praktycznych.
indywidualna,
grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Zasoby internetu:
youtube,
genial.ly,
learningapps.org,
wordwall.net.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu, tablica interaktywna.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wszyscy dla wszystkich
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza „Wszyscy dla wszystkich” Juliana Tuwima.
Zwraca uwagę, że w wierszu pojawi się wiele nazw zawodów oraz czynności związanych z danym zawodem.
https://www.youtube.com/watch?v=SM_wKJ0roQQPo jego wysłuchaniu prowadzi rozmowę o jego treści.
Dzieci odpowiadają na pytania: O kim, o czym był wiersz? Jakie zawody wystąpiły w wierszu?
Dyskusja prowadzi do wyjaśnienia pojęcia „zawód”, rozumianego jako praca, którą wykonują dorośli i za jaką otrzymują wynagrodzenie.
Dodatkowo, nauczyciel podkreśla znaczenie każdego zawodu, zgodnie z treścią wiersza, praca każdego jest ważna, codziennie korzystamy z usług różnych fachowców, zawodów.
Aktywność 2
Temat: Jaki to zawód?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza dzieci do rozwiązania zagadek o zawodach.
https://view.genial.ly/5eafae78c932350d2aebc27a/presentation-zagadki-o-zawodach
Dzieci próbują odgadnąć nazwy zawodów. Weryfikują swoje odpowiedzi w oparciu o przedstawione obrazki.Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zawodów wykonywanych przez rodziców, najbliższych.
Chętne dzieci opowiadają, gdzie pracują ich rodzice, kim są z zawodu.
Aktywność 3
Temat: Atrybuty niezbędne do wykonywania zawodu
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zadania. Polegają na połączeniun w pary ludzi z przedmiotami, które te osoby wykorzystują w swojej pracy.
Kolejne zadanie polega na przeczytaniu nazw zawodów i połaczeniu z właściwym obrazkiem.
Dzieci zgłaszają się do odpowiedzi i uzasadniają swoje wybory.
Aktywność 4
Temat: Kim będę, kiedy dorosnę?
Czas trwania: 30 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowę, kim chciałyby być w przyszłości, w dorosłym życiu. Uczniowie rysują na kartkach z bloku swoje wymarzone zawody. Prezentują swoje prace, wypowiadają się na temat wybranych dla siebie zawodów, jak się nazywają, jakie czynności wykonują, dlaczego wybrały taki zawód itp.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Podsumowaniem zajęć jest test https://wordwall.net/pl/resource/2595532/zawody-test.
Dzieci pokazują kciuk w górę, jesli zajęcia im się podobały, kciuk w dół, gdy zajęcia nie były dla nich ciekawe.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz może być dowolnie modyfikowany.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna