Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Ewelina Jadowska‑Smolarek

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Jest tyle ciekawych zawodów na świecie!

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową edukacji wczesnoszkolnej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowana technologia wpływa na nabywanie nowej wiedzy i umiejętności przez uczniów, zwiększa zainteresowanie tematem, pobudza aktywność uczniów oraz uatrakcyjnia zajęcia.

7. Cel ogólny zajęć

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z nazwami zawodów, specyfiką pracy w poszczególnych zawodach oraz z atrybutami ludzi wykonujących dany zawód.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń uzasadnia, dlaczego wszystkie zawody są ważne i potrzebne, wyjaśnia pojęcie „zawód”.

  2. Uczeń nazywa zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, podejmuje próby czytania nazw zawodów.

  3. Uczeń potrafi wskazać przedmioty, atrybuty niezbędne do wykonywania określonych zawodów.

  4. Uczeń wyjaśnia, na czym polega praca w różnych zawodach.

  5. Uczeń rysuje siebie w wymarzonym zawodzie uwzględniając jego atrybuty.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

  • słowna,

  • pokaz,

  • działań praktycznych.

  • indywidualna,

  • grupowa.

10. Środki dydaktyczne

Zasoby internetu:

  • youtube,

  • genial.ly,

  • learningapps.org,

  • wordwall.net.

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z dostępem do internetu, tablica interaktywna.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wszyscy dla wszystkich

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza „Wszyscy dla wszystkich” Juliana Tuwima.

      Zwraca uwagę, że w wierszu pojawi się wiele nazw zawodów oraz czynności związanych z danym zawodem.

      https://www.youtube.com/watch?v=SM_wKJ0roQQ

      Po jego wysłuchaniu prowadzi rozmowę o jego treści.

      Dzieci odpowiadają na pytania: O kim, o czym był wiersz? Jakie zawody wystąpiły w wierszu? 

      Dyskusja prowadzi do wyjaśnienia pojęcia „zawód”, rozumianego jako praca, którą wykonują dorośli i za jaką otrzymują wynagrodzenie.

      Dodatkowo, nauczyciel podkreśla znaczenie każdego zawodu, zgodnie z treścią wiersza, praca każdego jest ważna, codziennie korzystamy z usług różnych fachowców, zawodów.

  • Aktywność 2

    • Temat: Jaki to zawód?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zaprasza dzieci do rozwiązania zagadek o zawodach. 

      https://view.genial.ly/5eafae78c932350d2aebc27a/presentation-zagadki-o-zawodach

      Dzieci próbują odgadnąć nazwy zawodów. Weryfikują swoje odpowiedzi w oparciu o przedstawione obrazki.

      Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat zawodów wykonywanych przez rodziców, najbliższych.

      Chętne dzieci opowiadają, gdzie pracują ich rodzice, kim są z zawodu.

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Kim będę, kiedy dorosnę?

    • Czas trwania: 30 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowę, kim chciałyby być w przyszłości, w dorosłym życiu. Uczniowie rysują na kartkach z bloku swoje wymarzone zawody. Prezentują swoje prace, wypowiadają się na temat wybranych dla siebie zawodów, jak się nazywają, jakie czynności wykonują, dlaczego wybrały taki zawód itp.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Podsumowaniem zajęć jest test https://wordwall.net/pl/resource/2595532/zawody-test.

Dzieci pokazują kciuk w górę, jesli zajęcia im się podobały, kciuk w dół, gdy zajęcia nie były dla nich ciekawe.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz może być dowolnie modyfikowany.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna