Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jestem architektem - projektuję zamek

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.1.b) korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora)

Temat lekcji:

Jestem architektem - projektuję zamek

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wie, na czym polega praca architekta,

  • podaje przykłady różnych budowli,

  • zna elementy fasady budynku.

umiejętności – uczeń:

  • opisuje detale architektoniczne,

  • potrafi rozplanować detale architektoniczne na fasadzie,

  • projektuje zamek,

  • posługuje się techniką wycinanki,

  • rozpoznaje rodzaje budowli i określa ich funkcję.

postawy:

  • kształtowanie wyobraźni,

  • rozwijanie aktywności twórczej i kreatywności,

  • rozwijanie poczucia własnej wartości

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (wycinanie, wklejanie).

Forma pracy:

indywidualna, zespołowa

Prezentacja multimedialna z różnymi obiektami architektonicznymi z uwzględnieniem ich funkcji.

Materiały plastyczne:

Kartka z bloku technicznego formatu A‑4, wycinanki samoprzylepne, nożyczki.

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne – spacer wokół szkoły (obserwacja budynku z uwzględnieniem detali architektonicznych).

  2. Po powrocie do klasy zapoznaje uczniów z zawodem architekta, następnie łączy ich w pary i wyjaśnia, że zadanie, które wykonają będzie polegało na wzajemnej współpracy.

faza wprowadzająca:

(10 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel pokazuje i omawia prezentację multimedialną z różnymi obiektami architektonicznymi, uwzględniając ich funkcję.

  2. Uczniowie wykonują zadanie: na kartce bloku tworzą fasadę zamku w technice wycinanki. Praca uczniów musi być podzielona – każdy z nich wykonuje inne zadanie. Z wycinanki kolejno powstają elementy zamku. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na kolejność działań, aby dekoracje i elementy architektoniczne zostały doklejone na samym końcu oraz na stosowanie szerokiej gamy kolorystycznej.

  3. Gotowe prace uczniowie układają w jednym ciągu, aby dostrzec podobieństwa, różnice.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Nauczyciel omawia prace, wskazując na różnorodność rozwiązań zastosowanych przez uczniów. Podkreśla ich kreatywność jako małych architektów.

  2. Uczniowie otrzymują oceny wyrażone stopniem.

R2K6ihpyV5ynL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.00 KB w języku polskim
R2N9kijhvSOh9

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.53 KB w języku polskim