| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.1.b) korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora) |
| |
| Jestem architektem - projektuję zamek |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wie, na czym polega praca architekta,
podaje przykłady różnych budowli,
zna elementy fasady budynku.
|
| umiejętności – uczeń:
opisuje detale architektoniczne,
potrafi rozplanować detale architektoniczne na fasadzie,
projektuje zamek,
posługuje się techniką wycinanki,
rozpoznaje rodzaje budowli i określa ich funkcję.
|
| |
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (wycinanie, wklejanie). |
| |
| |
| |
| Prezentacja multimedialna z różnymi obiektami architektonicznymi z uwzględnieniem ich funkcji. |
| |
| Kartka z bloku technicznego formatu A‑4, wycinanki samoprzylepne, nożyczki. |
| |
|
Czynności organizacyjne – spacer wokół szkoły (obserwacja budynku z uwzględnieniem detali architektonicznych).
Po powrocie do klasy zapoznaje uczniów z zawodem architekta, następnie łączy ich w pary i wyjaśnia, że zadanie, które wykonają będzie polegało na wzajemnej współpracy.
|
faza wprowadzająca: (10 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel pokazuje i omawia prezentację multimedialną z różnymi obiektami architektonicznymi, uwzględniając ich funkcję.
Uczniowie wykonują zadanie: na kartce bloku tworzą fasadę zamku w technice wycinanki. Praca uczniów musi być podzielona – każdy z nich wykonuje inne zadanie. Z wycinanki kolejno powstają elementy zamku. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na kolejność działań, aby dekoracje i elementy architektoniczne zostały doklejone na samym końcu oraz na stosowanie szerokiej gamy kolorystycznej.
Gotowe prace uczniowie układają w jednym ciągu, aby dostrzec podobieństwa, różnice.
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Nauczyciel omawia prace, wskazując na różnorodność rozwiązań zastosowanych przez uczniów. Podkreśla ich kreatywność jako małych architektów.
Uczniowie otrzymują oceny wyrażone stopniem.
|