Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jestem dzieckiem, ale mam prawa i obowiązki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna swoje prawa,

  • zna swoje obowiązki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • respektuje prawa innych,

  • korzysta ze swoich praw,

  • wywiązuje się ze swoich obowiązków.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy: łańcuch skojarzeń, burza mózgów, pogadanka, zabawa.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Karta praw i obowiązków ucznia.

Materiały plastyczne (arkusz papieru, flamastry).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rundka wstępna: uczniowie, siedząc w kręgu, określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.

Łańcuch skojarzeń: uczniowie siedzą w kręgu, kolejno wypowiadają skojarzenia związane z pojęciami prawo i obowiązek, a następnie zapisują je na dużym arkuszu papieru.

b) Faza realizacyjna

  1. Pogadanka na temat praw i obowiązków ucznia (załącznik 1).

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartkę z prawami i obowiązkami ucznia (według dzienniczka ucznia). Nauczyciel odczytuje prawa i obowiązki, a następnie rozmawia z uczniami w oparciu
o wcześniej przeczytany tekst. Przykładowe pytania:

  • Co sądzicie o tych prawach i obowiązkach?

  • Czy chcielibyście wprowadzić zmiany?

  • Czy chcielibyście dodać jakieś prawa i obowiązki?

  • Które prawo lub obowiązek wam się nie podoba?

  1. Burza mózgów: nasze prawa i obowiązki.

Uczniowie dobierają się w grupy cztero- i sześcioosobowe. Na arkuszu papieru każda grupa zapisuje listę praw i obowiązków, jakie ma na co dzień. Po skończonej pracy grupy odczytują swoje zapiski,
a nauczyciel wypisuje wraz z uczniami na dużym arkuszu papieru najważniejsze prawa
i obowiązki.

  1. Zabawa: prawa i obowiązki w mojej rodzinie.

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa przygotowuje scenkę na temat: „W mojej rodzinnie mam takie obowiązki”, a druga przygotowuje scenkę na temat: „W mojej rodzinie mam takie prawa”.
W grupach uczniowie ustalają podział ról, aranżują sytuacje do odegrania. Zadaniem widzów jest odgadnięcie i nazwanie ról kreowanych przez kolegów oraz określenie obowiązków i praw poszczególnych postaci.

c) Faza podsumowująca

Zdania niedokończone. Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno kończą zdania wypowiadane przez nauczyciela:

  • Dzisiejsze zajęcia były dla mnie…

  • Dzisiaj na zajęciach dowiedziałem się, że…

  • Na dzisiejszych zajęciach szczególnie podobało mi się…

  • Na dzisiejszych zajęciach szczególnie nie podobało mi się…

5. Bibliografia

Według własnego pomysłu.

6. Załączniki

a) Załącznik 1

Prawa i obowiązki ucznia według dzienniczka ucznia.

Uczeń ma prawo do:

  • aktywnego zdobywania wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły; wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskania na nie odpowiedzi;

  • przedstawienia wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień;

  • poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich;

  • jawnego wyrażania opinii dotyczącej życia szkoły (nie może jednak uwłaczać godności osobistej);

  • inicjatyw społecznych i obywatelskich (może należeć do wybranej przez siebie organizacji ideowo‑wychowawczej lub społecznej; w wypadku organizacji działających poza szkołą – za wiedzą i zgodą dyrektora);

  • uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych (udokumentowana działalność pozaszkolna jest oceniana na równi z działalnością społeczną w szkole);

  • reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami;

  • odpoczynku podczas przerw międzylekcyjnych (na okres przedświąteczny i ferii nie zadaje się prac domowych);

  • opieki socjalnej;

  • jawnej przeprowadzonej na bieżąco oceny stanu wiedzy i umiejętności (oceny
    z poszczególnych przedmiotów otrzymuje wyłącznie za wiadomości i umiejętności; za zachowanie w szkole i poza nią wystawia się ocenę osobno);

  • zyskania informacji na temat pisemnych sprawdzianów wiadomości – zakres materiału, termin (w ciągu dnia może się odbyć tylko jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy);

  • dodatkowej pomocy nauczyciela zwłaszcza wtedy, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materiału; powtórnego – w uzgodnionym terminie – sprawdzenia i oceny wiedzy
    i umiejętności; pomocy ze strony kolegów.

Uczeń ma obowiązek:

  • zachowywać się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;

  • w pełni wykorzystywać czas przeznaczony na naukę, rzetelnie pracować nad poszerzaniem wiedzy i doskonaleniem umiejętności, systematycznie przygotowywać się do zajęć szkolnych; uczestniczyć w wybranych przez siebie zajęciach pozaszkolnych
    i wychowawczych;

  • postępować zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, dbać o honor i tradycje szkoły,
    o jej dobre imię;

  • godnie, kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią;

  • okazywać szacunek nauczycielom oraz innym parownikom szkoły, podporządkować się zaleceniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu klasowego lub szkolnego (spory określa się tylko na zasadach określonych regulaminem szkoły);

  • przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie: okazywać szacunek dorosłym i kolegom; przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności, szanować poglądy i przekonania innych ludzi; szanować godność i wolność drugiego człowieka; zachowywać tajemnicę korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu – chyba, że szkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego; naprawić wyrządzoną przez siebie szkodę;

  • dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów (uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających, jest schludny);

  • troszczyć się o mienie szkoły i jej wygląd; dbać o czystość i porządek na terenie szkoły.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy czwartej szkoły podstawowej.

R96s6bLBYGbrd

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 85.24 KB w języku polskim
RdXznxCKx4CsC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim