Jesteśmy Polakami! Wykorzystanie długopisów 3D na lekcji historii.
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
SCENARIUSZ: MLP‑015
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA: uczniów szkół podstawowych, klasa IV
PROWADZONYCH PRZEZ: nauczycieli kształcenia ogólnego, nauczycieli historii
TEMAT: Jesteśmy Polakami!
CELE KSZTAŁCENIA – wymagania ogólne:
Analiza i interpretacja historyczna.
Rozróżnianie w narracji historycznej warstwy informacyjnej, wyjaśniającej i oceniającej.
Objaśnianie związków przyczynowo‑skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych.
Dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności.
Tworzenie narracji historycznej.
Konstruowanie ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych.
Posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia.
Przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych.
Tworzenie krótkich i długich wypowiedzi: planu, notatki, rozprawki, prezentacji.
TREŚCI NAUCZANIA – wymagania szczegółowe:
Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;
wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami.
METODY NAUCZANIA:
pogadanka;
wykład;
oparte na działalności praktycznej.
FORMA ORGANIZACYJNA NAUCZANIA:
nauczanie grupowe.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
podręcznik do historii do klasy 4;
kartki bloku technicznego;
flamastry;
brystol;
nożyczki;
klej;
zalaminowane kartki papieru;
długopisy 3D z filamentem;
karty gry bingo.
PRZEWIDYWANY CZAS:
45 minut
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza przygotowawcza
1. Cel fazy przygotowawczej (zakładany efekt kształcenia).
Pod koniec tej części lekcji uczeń będzie w stanie:
wymienić symbole narodowe;
omówić ich znaczenie;
zdefiniować określenie „naród polski”;
wytłumaczyć, czym jest patriotyzm.
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Po części organizacyjnej, nauczyciel rozpoczyna lekcję przedstawiając uczniom cele i kryteria sukcesu.
Cele lekcji:
poznasz symbole narodowe kraju;
dowiesz się, dlaczego symbole narodowe stanowią tożsamość państwa, obywateli, czym jest patriotyzm.
Kryteria sukcesu:
wymienisz 3 symbole narodowe;
opiszesz wygląd i ich znaczenie;
zdefiniujesz określenie „naród polski”;
wytłumaczysz, czym jest patriotyzm.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Aktywnie uczestniczą w rozmowie inicjowanej przez nauczyciela.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia rozmową kierowaną, prowokuje dyskusję zadając pytanie: co to oznacza, że jesteś Polakiem? Właściwe odpowiedzi - hasła uczniowie umieszczają na wcześniej przygotowanej kartce bloku technicznego. Notatkę mogą dowolnie przyozdobić.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają symbole narodowe, co oznaczają i jak wyglądają. Może posłużyć się materiałami edukacyjnymi dostępnymi w Internecie, np. prezentacją na Genial.ly
Nauczyciel zadaje pytanie, kto jest patriotą? Zakłada, że po zgłoszeniu się większości uczniów, wywiążę się ciekawa dyskusja na temat znaczenia tego słowa. Uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą definicję pojęcia patriota i zapisują ją na wcześniej przygotowanej kartce bloku technicznego.
5. Materiały graficzne lub załączniki (pliki do stworzenia materiałów)/ multimedia (pliki):
Link do prezentacji interaktywnej prezentującej symbole narodowe: https://view.genial.ly/5f9ea9fc2446ef0d1683fa6e/presentation-polskie-symbole-narodowe
Faza zasadnicza
1. Cel fazy zasadniczej (zakładany efekt kształcenia).
Pod koniec tej części lekcji uczeń będzie w stanie:
opisać wygląd symboli narodowych;
narysować symbol narodowy;
stworzyć plakat: Jesteśmy Polakami!
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup, przedstawia im kryteria pracy w grupie i omawia zadania. Przygotowuje długopisy 3D do pracy, brystol do stworzenia wspólnego plakatu, opisuje zasady BHP pracy z narzędziem.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Uczniowie aktywnie pracują w grupie i mogą korzystać z różnych źródeł, aby pomóc sobie narysować symbol narodowy.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup: 2 grupy zajmujące się graficznym przedstawieniem hymnu, 2 grupy – godłem i 2 grupy – flagą. Wraz z uczniami decyduje, która grupa wybiera konkretny symbol. Pozwala uczniom korzystać z różnych źródeł pomocniczych. Uczniowie otrzymują zalaminowaną kartkę papieru (bez szablonu), na której wykonują w grupach wcześniej wybrany symbol za pomocą długopisów 3D.
Po skończonej pracy uczniowie wycinają wcześniej przygotowane hasła oraz biorą wykonane projekty i przyklejają na brystol, tworząc wspólny plakat: Jesteśmy Polakami!
Faza końcowa
1. Cel fazy końcowej (zakładany efekt kształcenia).
Pod koniec tej części lekcji nauczyciel z uczniami będzie w stanie:
sprawdzić osiągnięcie celów lekcji i kryteriów sukcesu.
2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania plakatu. Proponuje im zabawę podsumowującą – grę bingo.
3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.
Uczeń przedstawia rezultaty pracy w grupie i sprawdza swoją wiedzę w grze bingo.
4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.
Nauczyciel sprawdza wykonanie plakatu. Wywołuje dyskusję, wraz z uczniami podsumowuje zebrane informacje.
Wprowadza uczniów w zasady gry bingo, rozdaje karty do gry i nadzoruje zabawę. Zadaje im następujące pytania:
Jaka jest najważniejsza pieśń narodu polskiego?
Osoba, która jest w stanie poświęcić się dla innych?
Jego postać pojawia się w hymnie.
W którym roku był chrzest Polski?
Z tym państwem graniczy Polska.
Jaki ptak pojawia w symbolach narodowych.
Jeden z najbardziej znanych Polaków.
Ile województw ma Polska?
Przykładowe karty bingo:








Karty bingo - opracowanie własne autorki.
5. Materiały graficzne lub załączniki (pliki do stworzenia materiałów)/ multimedia (pliki)
Gra bingo do pobrania: https://bingobaker.com#64e8a305ff17f988
EWALUACJA ZAJĘĆ (sprawdzenie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia)
Nauczyciel wykorzystuje metodę kosza i walizki. Uczniowie na kolorowych karteczkach wpisują: jaką przydatną i zbędną lub nieciekawą wiedzę wynoszą z lekcji i przyklejają je do narysowanej na tablicy walizki lub kosza. Walizka oznacza elementy pozytywne, a kosz negatywne.
Autorka scenariusza: Paulina Mania