Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jesteśmy różni, ale możemy się porozumieć

Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie komunikacji,

  • wie, co sprzyja komunikacji i co ją utrudnia.

b) Postawy

Uczeń potrafi pracować w zespole.

Uczeń przyjmuje postawę tolerancji, asertywności, akceptacji i solidarności społecznej.

Metoda i forma pracy

Rysunek, dyskusja, moderacja wizualna, praca indywidualna, praca z całą klasą, praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Szary papier, markery, kartki samoprzylepne w dwóch kolorach – żółtym i zielonym.

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Podanie tematu lekcji.

  3. Podział uczniów na grupy.

b) Faza realizacyjna

Ćwiczenie 1: Co nas łączy, a co nas dzieli?

  1. Podział uczniów na grupy.

  2. Rozdanie grupom arkuszy papieru.

  3. Rysowanie kwiatka i wpisanie przez każdego ucznia w oddzielnym płatku swojego imienia.

  4. Wpisywanie w swoich płatkach wszystkich tych cech, które odróżniają uczniów od pozostałych członków grupy. Wpisywanie w części centralnej tych cech, które łączą uczniów, np. jesteśmy ludźmi, wszyscy mamy rodzeństwo, niebieskie oczy.

  5. Omówienie ćwiczenia przez przedstawicieli grup. Przekazanie tego, co się dowiedzieli o innych członkach grupy.

  6. Omówienie ćwiczenia przez nauczyciela i wskazanie problemu: Jesteśmy różni, ale są sprawy, które nas łączą. Czy możliwe jest wobec tego porozumienie między nami? Co to jest porozumienie, komunikacja?

Ćwiczenie 2: Co sprzyja komunikacji, a co ją utrudnia?

  1. Indywidualne pisanie na samoprzylepnych kartkach, co sprzyja porozumieniu (kartki żółte) i co ją utrudnia (kartki zielone).

  2. Przyklejenie kartek na tablicy.

  3. Pogrupowanie kartek przez nauczyciela i czytanie ich treści.

c) Faza podsumowująca

Dyskusja na temat warunków dobrej komunikacji.

5. Bibliografia

  1. Chomczyńska‑Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę, WSiP, Warszawa 1998.

  2. Hamer H., Demon nietolerancji, WSiP, Warszawa 1994.

  3. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Veda, Warszawa 1994.

  4. Staniewska D., Stelmaszczyk–Wijaczka K., Zastępstwo bez problemów, Wydawnictwo PBW , Kielce 2001.

  5. Materiały z kursu „Wprowadzenie kompetencji kluczowych do procesu dydaktycznego KREATOR”, Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Gdańsk 1999.

  6. Materiały z kursu praktycznych umiejętności wychowawczych ,,Szkoła dialogu’’ zlecenie MEN13.2, Regionalna Agencja Promocyjna EDUCATOR, Krokowa 1999.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to scenariusz otwierający cykl lekcji pt. „Patrz na siebie, dostrzegaj innych”.

RTpyFdSeHr3Hv

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.26 KB w języku polskim
R1XQ8h4bgg1IH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim