Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jeziora i ich charakterystyka

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować pojęcie limnologia,

  • potrafi podać definicję jeziora,

  • wymienia elementy, które mają wpływ na tworzenie się jezior,

  • przedstawia klasyfikację jezior pod względem genetycznym,

  • umie podać przykłady największych jezior,

  • wie, czym zajmuje się limnologia.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • omawia klasyfikację jezior pod względem genetycznym,

  • umie scharakteryzować proces zanikania jezior i tworzenia się bagien.

2. Metoda i forma pracy

Prace indywidualne, opis, praca z całą klasą,.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe kredki, atlas

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji: Jeziora i ich charakterystyka. Rozdaje uczniom kserokopie materiałów.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przedstawia, czym się zajmuje limnologia. Uczniowie definicję zapisują w zaszycie.

  2. Czynniki mające wpływ na powstawanie jezior. Uczniowie podczas pogadanki z nauczycielem wymieniają główne czynniki mające wpływ na tworzenie się jezior. Uczniowie rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

  3. Klasyfikacja jezior pod względem genetycznym. Nauczyciel przedstawia poszczególne typy jezior: polodowcowe, tektoniczne, wulkaniczne. Uczniowie rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).

  4. Uczniowie, wykorzystując atlas, podają nazwy największego i najgłębszego jeziora na świecie.

  5. Nauczyciel charakteryzuje poszczególne etapy tworzenia się jezior aż po etap ich zanikania, spowodowany zarastaniem roślinnością. Następuje proces przekształcania się jeziora w bagno i torfowisko. Uczniowie rozwiązują zadanie 3 (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romera, Warszawa – Wrocław 1990.

  2. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  3. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  4. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Zadanie 1.

Czynniki mające wpływ na tworzenie się jezior. Połącz właściwe zdania.

Ukształtowanie powierzchni.

Skały nieprzepuszczalne, które zatrzymują gromadzącą się wodę.

Budowa geologiczna.

Wysokie opady, wysoka temperatura nie powodują intensywnego parowania.

Warunki klimatyczne.

Istnienie zagłębień, w których może gromadzić się woda.

Zadanie 2.

Uzupełnij tabelę. Za pomocą atlasu i podręcznika wpisz nazwy jezior dla danego typu genetycznego.

Tabela 1. Typy genetyczne jezior

Typ genetyczny

Tektoniczne

lodowcowe

wulkaniczne

Zadanie 3.

Narysuj przy pomocy kolorowych kredek proces zarastania jeziora.

b) Zadanie domowe

Wypisz procesy akumulacji prowadzące do zanikania jeziora.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1F1tCYhkuwDh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.04 KB w języku polskim
R1D2dJR6UClbW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim