„Język jest mapą drogową kultury. Mówi Ci skąd ludzie pochodzą i dokąd zmierzają" (Rita Mae Brown). Stylowe zróżnicowanie języka polskiego
Autor/autorka
Marek Lubański
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadgimnazjalna - liceum - klasa II
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
„Język jest mapą drogową kultury. Mówi Ci skąd ludzie pochodzą i dokąd zmierzają” (Rita Mae Brown). Stylowe zróżnicowanie języka polskiego
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Słowo „styl” ma wiele znaczeń. Posługujemy się nim opisując rozmaite sfery ludzkiej aktywności. Pojęcie to może dotyczyć sztuki, sposobu zachowania się, życia, tańca, a także języka. Styl językowy może być indywidualny albo typowy. Style językowe ‒ w mowie i piśmie ‒ różnicuje się ze względu na pełnione funkcje. W podstawie programowej zaleca się omówienie zagadnienia nie tylko od strony teoretycznej. Praktyczny aspekt tematu posiada swoje znaczenie zwłaszcza przy redagowaniu prac pisemnych z języka polskiego. Szczegółowe kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej i ustnej uwzględniają zwrócenie uwagi m.in. na adekwatność użytych środków językowych do sytuacji komunikacyjnej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Narzędzia TIK nie tylko uatrakcyjniają przebieg lekcji, ale też poprawiają efektywność nauczania. Uczniowie chętniej pracują i angażują się.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zna odmiany polszczyzny i najważniejsze style funkcjonalne.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń dostrzega różnicę między stylem i językiem,
uczeń podaje cechy stylistyczne wybranych tekstów literackich,
uczeń rozpoznaje i charakteryzuje różne odmiany języka.
9. Metody i formy pracy
rozmowa wstępna, elementy wykładu, praca z epodręcznikiem, elementy metody problemowej, uzupełnianie karty pracy, praca z fragmentami tekstu literackiego, analiza, interpretacja, e–learning
10. Środki dydaktyczne
https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/D17amlxGu
https://jamboard.google.com/d/1oQozncUraOrJDXotPz6yHyw_zwlj_QyCh6ad1wVRtW4/edit?usp=sharing
https://jamboard.google.com/d/1uZ7QPA_IEvLXs-XxyGt6DF42AnnGpZyiNrG43adqW3Q/edit?usp=sharing
https://learningapps.org/watch?v=p0qqttih521
11. Wymagania w zakresie technologii
Lekcja prowadzona jest w formie zdalnej. Do przeprowadzenia zajęć potrzebny jest komputer (z działającym głośnikiem i mikrofonem) oraz smartfon z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Czynności organizacyjne. Wprowadzenie do tematu lekcji.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne.
Uczniowie mieli w ramach pracy domowej (zadanej na poprzedniej lekcji) skorzystać z platformy epodręczniki (https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/D17amlxGu).
Należało:a) wyjaśnić pojęcia „styl” i „styl językowy”, b) zapoznać się (ewentualnie przypomnieć wiadomości na ten temat z poprzednich klas) z rodzajami i cechami stylów językowych.
Nauczyciel sprawdza stopień przygotowania uczniów do lekcji i przeprowadza krótki qiuz
Aktywność 2
Temat: Cechy wypowiedzi komunikatywnej. Uczniowie wykonują ćwiczenia.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
1.Jaki powinien być pożadany styl danej wypowiedzi językowej? Co wypływa na komunikatywność wypowiedzi? Jakimi cechami powinna się charakteryzować poprawnie zredagowana wypowiedź językowa?
2. Uczniowie zapisują przykładowe odpowiedzi:
https://jamboard.google.com/d/1oQozncUraOrJDXotPz6yHyw_zwlj_QyCh6ad1wVRtW4/edit?usp=sharing
Aktywność 3
Temat: Podawanie określeń do wyrazu styl (np. styl kwiecisty). Uczniowie wykonują ćwiczenia.
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczniowie podają określenia do wyrazu styl. Uczniowie korzystają z dostępnych słowników wyrazów bliskoznacznych.
https://jamboard.google.com/d/1uZ7QPA_IEvLXs-XxyGt6DF42AnnGpZyiNrG43adqW3Q/edit?usp=sharing
Aktywność 4
Temat: Odmiany języka. Ćwiczenia, uzupełnianie karty pracy.
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
1. Informacja nauczyciela:
Współczesny jezyk polski nie jest jednolity, można w nim wyodrębnić wiele odmian. Wyróżniamy m.in. odmiany terytorialne (dialekty i gwary), społeczne (środowiskowe i zawodowe).
Uczniowie wykonują ćwiczenie polegające na przyporządkowaniu wskazywanych grup do odpowiedniej odmiany języka: https://learningapps.org/watch?v=p0qqttih521
2. Uczniowie wskazują w podanych fragmentach tekstów literackich style funkcjonalne i charakterystyczne cechy języka. Uzupełnianie karty pracy przygotowanej na MS Teams:
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta:
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna