RyJmDwc5ZVJdQ
Kolorowe zdjęcie przedstawia widok fragmentu otwartej książki, która leży na trawie. Przed nią widać dwie stokrotki.

Język poezji

Poezja
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz elementy budowy wiersza,

  • dowiesz się, czym jest obraz poetycki,

  • wskażesz w wierszu podmiot liryczny,

  • określisz nastrój utworu lirycznego,

  • rozpoznasz środki stylistyczne i określisz ich funkcje,

  • stworzysz strofę własnego wiersza.

Wiersz cechuje charakterystyczna budowa oraz układ tekstu. Obecność podmiotu lirycznego, środków artystycznych wpływają na jego piękno i niepowtarzalność. Zazwyczaj celem utworu poetyckiego jest oddziaływanie na określone uczucia, emocje odbiorcy, poruszanie serc i umysłów. Wiersz może bawić, smucić, napawaćnapawaćnapawać optymizmem lub skłaniać do refleksjirefleksjarefleksji.
Czy lubisz czytać wiersze?
Czy dla ciebie poezja jest ważna, ma jakąś wartość?

Polecenie 1

Wymień znane ci środki stylistyczne, stosowane w wierszach.

RgTdwpJrkMlzN
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z animacją pt. Czym jest wiersz?, a następnie wykonaj poniższe zadania.

RdD2nB4MLCKgO
Animacja z audiodeskrypcją na temat analizy wiersza.
Polecenie 2

Zdefiniuj własnymi słowami pojęcia strofywersu.

R40zCtqhOrLYY
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wyjaśnij własnymi słowami, kim jest podmiot liryczny w wierszach.

R16A7CvpJZDW2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Wymień znane ci rodzaje rymów.

R1oEeIQ9sZz7G
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1

Określ, kim jest podmiot liryczny w każdym z poniższych fragmentów wierszy.

RRY3VpRTu6uq8
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R7jLxyseh6WcG
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Na podstawie fragmentów wierszy K. I. Gałczyńskiego i Cz. Miłosza dopasuj ilustrację do obrazu poetyckiego.

R10sq37hKWMSt
Zadanie polega na wskazaniu właściwej ilustracji.
Zdjęcia: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rct8ZD5CrNm0F
Zadanie polega na wskazaniu prawidłowej ilustracji.
Zdjęcia: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1c2mtbMD3N9q
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R13WsPUHxMs8O
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1GqnEtut9Bim
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14HBfI5ZQBv0
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LXN28IOPeDy
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDuk8lXQ4h4Mj
Ćwiczenie 7
Zadanie polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1GsKj9wtSjVh
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza  „Furtka” i wykonaj poniższe zadania.

Czesław Miłosz Furtka

Potem ją całą chmielchmielchmiel gęsty owinie,
Ale tymczasem jest tego koloru,
Co liście lilii wodnychlilia wodnalilii wodnych na głębinie
Zrywane w świetle letniego wieczoru.

Sztachety z wierzchu malowane biało:
Białe i ostre, zawsze jak płomyki.
Dziwne, że ptakom to nie przeszkadzało,
Raz nawet usiadł na nich gołąb dziki.

Klamka jest z drzewa, gładka tak jak bywa
Drzewo wytarte ujmowaniem ręką.
Pod klamkę lubi skradać się pokrzywa,
A żółty jaśminjaśminjaśmin jest tu latarenką.

wpis_01 Źródło: Czesław Miłosz, Furtka, [w:] tegoż, Poezje wybrane, Kraków 1996, s. 34.

Dokonaj analizy wiersza Czesława Miłosza pt. „Furtka”. W tym celu odpowiedz na poniższe pytania.

Ćwiczenie 9
R1DlD7uYBOds9
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
RdGDg5uB7aDxr
Określ, co jest tematem wiersza Czesława Miłosza "Furtka".
Ćwiczenie 11

Opisz nastrój, jaki panuje w wierszu Czesława Miłosza „Furtka”.

Rd1I9teIcNwzM
Ćwiczenie 12
R1UJ5daBO4x2y
Opisz swoimi słowami obrazy poetyckie, jakie można wyodrębnić w wierszu Cz. Miłosza "Furtka"?
Ćwiczenie 13

Zaznacz rymy w pierwszej zwrotce wiersza Czesława Miłosza „Furtka”, a następnie określ ich rodzaj i zapisz wniosek poniżej.

RkNu8lhUS2o55
R1WSVzuBLljXR
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Wypisz z pierwszej zwrotki wiersza „Furtka” wyrazy rymujące, a następnie określ ich rodzaj i zapisz wniosek.

RZxuNCrTh0z6a
R39eDWM92qPf3
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15
Rjj5cCO7yPcyN
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R11YO4Ja3TkZG
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Z utworu Czesława Miłosza wypisz po jednym przykładzie epitetu, metafory, porównania i ożywienia. Określ ich funkcje.

Rnf49WqtHUIaJ
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Na podstawie poetyckiego opisu wykonaj ilustrację do wiersz „Furtka”.

Rz2MmKTyvZuVx
Miejsce na rysunek ucznia.
Polecenie 6

Ułóż krótki dialog między furtką a gołębiem, który przysiadł na sztachecie płotu.

Rs8G8zwRoi9vT
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 7

Czy podoba ci się wiersz Czesława Miłosza „Furtka”? Opisz swoje wrażenia.

R1TS0LUv8JYoy
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 8

Napisz wiersz o wybranym przez ciebie, zwykłym przedmiocie. Zadbaj, aby znalazły się w nim środki stylistyczne np.: metafory, porównania, epitety, uosobienia.

R17vYbJKhcEc5
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

chmiel
chmiel

roślina pnąca, z której wyrabia się piwo

jaśmin
jaśmin

krzew o wonnych kwiatach

lilia wodna
lilia wodna

wodna roślina, o okazałych kwiatach i dużych, pływających liściach

napawać
napawać

wywoływać w kimś określone uczucia

refleksja
refleksja

głębsze zastanowienie się nad czymś, wywołane silnym przeżyciem

Notatki ucznia

R1OdhQiQPPrpN
Miejsce na notatkę ucznia.

Bibliografia

Głowiński M., (2002), Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kulpa‑Szustak I., Wojtulewicz J., (2014), Wszystko jest poezją, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Jurewicz I., (2006), Schemat poetycki, [w:] „Między nami polonistami”, nr 2.

Miłosz C., (1996), Poezje wybrane, Kraków: Wydawnictwo Literackie.