Językowy świat liczb
Dzięki językowi nie tylko nazywamy świat, ale także wskazujemy liczby, miary i wielkości. Konkretne wartości matematyczne – zapisywane liczbami– wyrażane są za pomocą różnych liczebników. Są to wyrazy, które określają zbiory jakichś rzeczy, obiektów, zjawisk („pięć”, „pięcioro”), kolejność („piąty”), a nawet części zapisywane za pomocą tradycyjnych ułamków („ćwierć”, „pół”, „półtora”). Nie zawsze jednak potrafimy podać konkretne liczby dla pewnych zjawisk. Sięgamy wówczas po przybliżone dane opisowe, a ściślej mówiąc, używamy słów mówiących o wielkości czy małości, natężeniu lub osłabieniu czegoś. W tym rozdziale powiemy o liczbach, wymiarach, wielkościach.
1) Wyobraź sobie, że przygotowujesz film historyczny, w którym bohaterowie posługują się archaicznymiarchaicznymi określeniami, aby liczyć lub odmierzać. Znajdź w dowolnym słowniku znaczenie takich archaicznych wyrazów: „tuzin”, „gros”, „kopa”, „mendel”, „sążeń”, „łokieć”, „stopa”, „sztych”, „ćwierć”, „łan”, „morga”.
2) Poszukaj na mapie swej miejscowości, regionu, województwa nazw własnych, które występują w liczbie mnogiej (np. „Złotniki”, „Grotniki”). Zastanów się, dlaczego używane są w tej formie.
3) Znajdź powiedzenia, frazeologizmy, przysłowia lub złote myśli, w których pojawiają się słowa nawiązujące do świata liczb, np. gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta; mnożyć problemy; dzielić włos na czworo.
Kategoria liczby
Liczba to jedna z najważniejszych kategorii, którą odnajdujemy w odmianie różnych części mowy. Przez liczbę odmieniają się:
rzeczowniki,
przymiotniki,
niektóre zaimki,
czasowniki.
Rzeczowniki, które nazywają zbiory składające się z jednego lub wielu elementów, nazywamy policzalnymi. To większość wyrazów konkretnych:
jeden dom – dwa domy,
jeden kot – sto kotów.
Nie zawsze jednak możemy dokładnie wskazać wartości liczbowe grup, zbiorów. Takie rzeczowniki, dla których nie potrafimy wskazać liczebnika zastępującego liczbę, a jedynie przybliżoną wartość, nazywamy niepoliczalnymi: „beton”, „powietrze”, „ptactwo”.
Ich rozmiar przekazujemy często za pomocą słów: „mało”, „wiele”, „dużo” – które, choć odnoszą się do świata liczb, są przysłówkami, a nie liczebnikami.
Z policzalnością wiąże się jeszcze jedno zjawisko. Mianowicie w polszczyźnie znajdziemy wyrazy, które występują tylko w liczbie pojedynczej („powietrze”, „magnez”, „radość”, „romantyzm”). Zwykle są to rzeczowniki nazywające substancje, niepodzielne formy lub pojęcia abstrakcyjne (psychiczne, intelektualne, artystyczne).
W dawnej polszczyźnie przedmioty, które występowały w parach, opisywano za pomocą tzw. liczby podwójnej. Nie pojawia się ona we współczesnym języku, ale jej ślady można odnaleźć w wyrażeniach: „dwoje oczu”, „dwoje uszu” (‘para narządów wzroku i słuchu’) czy w powiedzeniu: „Mądrej głowie dość dwie słowie”. Historia języka odcisnęła więc swój ślad w gramatyce – znajdziemy bowiem kilka wyrazów nazywających przedmioty, które mają tylko liczbę mnogą: „nożyce”, „skrzypce”, „spodnie”, „okulary”, także – „bakalie”. Liczbę mnogą mają również niektóre nazwy własne: „Karkonosze”, „Tatry”, „Himalaje”, „Ateny”, „Złotniki” itp.
Wskaż rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.
sytuacja, ryzyko, kwiat, charakter, tlen, uroda, szczęście, miłość, myślenie, idealizm, zachowanie, lustro, cukierek, zazdrość
Rzeczowniki policzalne – możemy je odmieniać przez liczbę pojedynczą lub mnogą | |
---|---|
Rzeczowniki niepoliczalne – nie możemy ich odmieniać przez liczby |
Wskaż rzeczowniki, które mają tylko liczbę pojedynczą lub tylko liczbę mnogą.
Helsinki, nożyce, uroda, rycerstwo, drzwi, skrzypce, spodnie, zło, wodór
Rzeczowniki, które mają tylko liczbę pojedynczą | |
---|---|
Rzeczowniki, które mają tylko liczbę mnogą |
Liczebniki i ich rodzaje
Liczebniki to odmienne części mowy, za pomocą których wskazujemy wartości liczbowe rzeczy, zjawisk, przedmiotów. Mówiąc prościej – są nimi wyrazy, którymi zastępujemy liczby i wartości matematyczne. Głównie określają rzeczowniki.
Najważniejsza grupa to liczebniki główne: „jeden”, „dwa”, „trzy”…, „dziesięć”, „jedenaście”…, „dwadzieścia”…, „sto”… Nigdy nie odmieniają się przez liczby, ponieważ cechę tę zawierają w swoim znaczeniu. Odmieniają się przez przypadki, chociaż w liczebnikach powyżej PIĘĆ formy przypadka są prawie identyczne. Najtrudniejsza jest odmiana przez rodzaj. Wszystko zależy od rzeczownika, z którym się łączy liczebnik (np. „dwa samochody”, „dwie lampy”).
Aby opisać cząstkowe wartości liczbowe, sięgamy po liczebniki ułamkowe. Jak mówi nazwa, są one w rzeczywistości słownymi zamiennikami tradycyjnych ułamków. W tej grupie są tylko trzy słowa: „pół”, „półtora”, „ćwierć”.
Najrzadziej używamy we współczesnej polszczyźnie liczebników zbiorowych – są nimi wyrazy „dwoje”, „troje”, „czworo”, „pięcioro”, „dwadzieścioro” itd. Odmieniają się tylko przez przypadki.
Dlaczego mamy tyle problemów z odmianą liczebników typu „troje”, „czworo”, „dziesięcioro”? Używamy ich głównie z nazwami istot młodych („troje szczeniąt”, „kacząt”, „źrebiąt”), par i grup, w których pojawiają się osoby różnych płci („troje słuchaczy” = ‘1 mężczyzna i 2 kobiety lub 2 mężczyzn i 1 kobieta’), czy z niektórymi rzeczownikami występującymi w parach („dwoje uszu”, „oczu”).
Za pomocą liczebników wskazujemy również kolejność. Służą do tego liczebniki porządkowe („drugi”, „czwarty”, „dziesiąty”, „setny”). Odmieniają się jak przymiotniki. Podział liczebników pokazany został na wykresie:
Liczebnik | |||
Określa liczebność | Porządkuje kolejność | Wskazuje części | Określa skład zbiorów |
Główny | Porządkowy | Ułamkowy | Zbiorowy |
Dwa | Drugi | Pół | Dwoje |
Najważniejsze cechy gramatyczne znajdziemy na poniższym rysunku:
Odmiana liczebników | |||
Przypadek i rodzaj | Przypadek, rodzaj, liczba | Nieodmienne | Przypadek |
Główny | Porządkowy | Ułamkowy | Zbiorowy |
Dwa | Drugi | Pół | Dwoje |
Popatrzmy również na tabelki, w których pojawiają się wzorce odmiany liczebnika głównego i zbiorowego:
Liczebnik główny DWA
M. | dwaj panowie; dwóch, dwu panów / dwie panie / dwa stoły |
D. | dwóch/dwu panów, pań, stołów |
C. | dwóm panom, paniom, stołom |
B. | dwóch, dwu panów / dwie panie / dwa stoły |
N. | (z) dwoma panami, paniami, stołami |
Ms. | (o) dwóch panach, paniach, stołach |
Aby łatwiej było odmienić liczebnik lub określić jego rodzaj, warto go połączyć z rzeczownikami, które mają różne rodzaje. Szczególnie kłopotliwe są formy mianownika i biernika.
Liczebnik zbiorowy DWOJE
M. | dwoje |
D. | dwojga |
C. | dwojgu |
B. | dwoje |
N. | dwojgiem |
Ms. | dwojgu |
Jeśli wyrażamy liczebniki za pomocą liczb, pamiętajmy o ważnej zasadzie interpunkcyjnej:
Często po liczebnikach porządkowych pojawia się kropka, np.:
dwa samochody = 2 samochody (liczebnik główny);
mój drugi komputer = mój 2. komputer (liczebnik porządkowy).
Uporządkuj liczebniki.
piąty, dwa, czwarty, pięcioro, szósty, troje, pięć
Liczebnik główny | |
---|---|
Liczebnik porządkowy | |
Liczebnik zbiorowy |
Utwórz formy mianownika liczebników, które dopasujesz do rzeczowników zapisanych w tabelce.
turysta | turystka | pies | list | drzewo | |
---|---|---|---|---|---|
Wzór (2) | dwóch | dwie | dwa | dwa | dwa |
(3) | |||||
(5) | |||||
(7) | |||||
(100) |
Przeciągnij elementy tekstowe i upuść w odpowiednie miejsca.">
Uzupełnij tabelę właściwymi formami liczebników. Pamiętaj, że pojawiają się w niej różne typy liczebników: główne, zbiorowe i porządkowe.
Przeciągnij elementy tekstowe i upuść w odpowiednie miejsca.
M., D., C., B., N., Ms., trzech, trzech, trzema, trzech, czworo, czworgu, czworo, piąta, piątej, piątą, piątej, siedem, siedmiu, siedmiu
trzech panów | czworo skrzypiec | piąta aleja | siedem książek | |
---|---|---|---|---|
M. | trzech | czworo | piąta | siedem |
D. | trzech | siedmiu | ||
C. | czworgu | piątej | ||
B. | czworo | |||
N. | trzema | piątą | ||
Ms. | trzech | piątej | siedmiu |
Jak jeszcze w języku można wyrażać wartości liczbowe?
Liczby odnoszą się również do wymiarów. Gdy obliczamy obwód, pole, objętość jakiejś figury, podajemy długość jej boków. Podobnie w języku mamy wiele wyrazów, które nazywają wymiar lub określają przybliżony kształt przedmiotów, większych lub mniejszych zbiorów. Oprócz liczebników przydatne w takim opisie okazują się przysłówki, np. „dużo”, „mało”, „wiele”, „więcej”, „mniej”, lub zaimki liczebne: „kilka”, „parę”, „trochę”.
Tworzymy również wiele nazw wywodzących się od kategorii liczbowych – są nimi rzeczowniki, np. „jedynka”, „dwójka”, „trójkąt”, „czworobok”, „ćwiartka”, „połówka”. Wiele przedmiotów – ze względu na to, że mają cechy odnoszące się do zjawisk policzalnych – charakteryzujemy za pomocą słów, w których odnajdziemy fragmenty liczebników, np. „czterolistny”, „parzystokopytny”, „trójkątny”, „ośmiokątny”. Bogaty zbiór wyrazów – należących do świata liczb i wartości – pojawia się przede wszystkim w terminologii nauk ścisłych (matematyce, fizyce, informatyce itp.). Tworzą go przecież powszechnie znane słowa – „ułamek zwykły” i „dziesiętny”, „suma”, „różnica”, „iloczyn”, „iloraz”, „pierwiastek”, „procent” itp. Często pojawiają się one w języku potocznym – już w oderwaniu od rzeczywistości naukowej – jako metaforyczny składnik wielu powiedzeń, w których próbujemy określić wagę jakichś spraw, porównać w przybliżony sposób sytuacje czy przedmioty, np. „to są plusy i minusy czegoś”, „zdarzyło się to w ułamku sekundy”, „coś jest dodatnie” (‘pozytywne’). W znaczenie wielu wyrazów wpisane jest potoczne myślenie o wartościach matematycznych – świadczą o tym chociażby powiedzenia: „podać coś komuś w przybliżeniu”, „dzielić włos na czworo”, „mnożyć problemy” itp.
W gramatyce mamy kilka kategorii, w których zapisały się potoczne wyobrażenia o liczbach i wymiarach – w rzeczywistości służą one do ilustrowania dodatkowych pojęć lub znaczeń, z którymi kojarzymy dane słowa. Pierwsza z ważnych opozycji to „wielkość – małość”. Odnajdziemy ją w cząstkach, dzięki którym tworzymy zdrobnienia: „lampka” (‘mała lampa’), „stoliczek” (‘mały stolik’), „piesek” (‘mały pies’) lub zgrubienia: „bucisko” (‘duży but’), „zamczysko” (‘duży zamek’), „psisko” (‘duży pies’). Okazuje się jednak, że w zdrobnieniach czy zgrubieniach wyrazowych zawarte są nie tylko informacje o kształtach i wymiarach. Ten mechanizm językowy działa podobnie jak zoom w aparacie fotograficznym – chcemy lepiej profilować nasze wyobrażenia lub emocje związane z przedmiotem, który opisujemy. Za pomocą zdrobnień i zgrubień przekazujemy różne emocje, a nawet postawy. Dla jednych użytkowników wyraz „zamczysko” w zdaniu: „Zobacz, ale zamczysko!” – będzie wnosił do rozmowy zabarwienie ironiczne, a dla innych raczej podziw. Często forma taka zawiera treści przeciwstawne do tych, które chcemy wyrazić. Nasz domowy pupil pewnie nigdy by się nie obraził, gdybyśmy go określili, posługując się zgrubieniem: „Ależ mądre psisko!”. W tym wypadku zgrubienie wyrazowe wyraża sympatię, choć brzmi może trochę ironicznie.
Informacje o rozmiarach, intensywności pojawiają się także w przymiotnikach – jedne z nich mają zapisane znaczenie natężenia cechy: „ogromny – ogromniasty”, „długi – długaśny”, inne z kolei mówią, że jakaś cecha się osłabiła: „biały – białawy”, „krótki – krótkawy”, „długi – długawy”.
Również w wielu czasownikach znajdziemy informacje na temat jednorazowości lub powtarzalności czy wielokrotności jakichś zdarzeń: „mówić” (raz), „mawiać” (wiele razy), „przepisać” (raz), „przepisywać” (wiele razy).
Opisane tu przykłady pokazują, że wiele określeń – zdawałoby się ścisłych i konkretnych – to cechy stylistyczne naszych tekstów. Świat liczb w języku potocznym rządzi się bowiem innymi prawami niż w matematyce: pozwala profilować nasze postawy wobec opisanych rzeczy, oddawać emocje i uwypuklać oceny.
Do jakich części mowy należą wymienione wyrazy?
Wyraz | Rzeczownik | Przymiotnik | Liczebnik | Zaimek (liczebny) | Przysłówek |
ćwierć | □ | □ | □ | □ | □ |
ćwiartka | □ | □ | □ | □ | □ |
drugi | □ | □ | □ | □ | □ |
dwa | □ | □ | □ | □ | □ |
dwieście | □ | □ | □ | □ | □ |
setny | □ | □ | □ | □ | □ |
sto | □ | □ | □ | □ | □ |
połówka | □ | □ | □ | □ | □ |
jedynka | □ | □ | □ | □ | □ |
jedyny | □ | □ | □ | □ | □ |
pierwszy | □ | □ | □ | □ | □ |
pięcioro | □ | □ | □ | □ | □ |
piątka | □ | □ | □ | □ | □ |
tyle | □ | □ | □ | □ | □ |
procent | □ | □ | □ | □ | □ |
wiele | □ | □ | □ | □ | □ |
niewiele | □ | □ | □ | □ | □ |
dużo | □ | □ | □ | □ | □ |
kilka | □ | □ | □ | □ | □ |
niewielki | □ | □ | □ | □ | □ |
wielki | □ | □ | □ | □ | □ |
pół | □ | □ | □ | □ | □ |
troje | □ | □ | □ | □ | □ |
trzy | □ | □ | □ | □ | □ |
trójka | □ | □ | □ | □ | □ |
Każdy wyraz w tabeli poniżej ma w swoim znaczeniu zawartą informację o wielkości lub liczbie czy wymiarze. Wybierz poprawną kategorię i ją zaznacz. Skorzystaj ze wzoru.
Wyraz | Wielkość | Małość | Zbiór | Intensywność czegoś | Osłabienie czegoś | Wielokrotność lub powtarzalność |
wzór: płotek | + | |||||
wietrzysko | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
przesiedzieć | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
czerwonawy | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
nochal | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
chadzać | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
robactwo | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
pracuś | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
tłum | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
kłamczuch | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
kłamczuszek | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
Które z wyrazów w powyższej tabeli zawierają dodatkowe znaczenia: a) pozytywnych emocji,
b) negatywnych emocji,
c) pogardliwych ocen lub ironicznych postaw?
W języku nasze wyobrażenia możemy stylizować. Mamy przecież kategorię stylu, która działa podobnie jak w dziełach artystycznych – także w fotografii. Wyobraź sobie, że fotografujesz jakiś przedmiot w trzech wymiarach. Używasz obiektywu typu zoom, by coś zbliżyć, lub obiektywu szerokokątnego, by tę samą rzecz oddalić. Przyporządkuj wyrazy do odpowiednich grup, aby oddać ich profil w obiektywach aparatu fotograficznego.
przemiły, zamczyszko, kłamczuch, miły, milutki, kłamca, najeść się, jeść, zamek, czytać, podjadać, naczytać się, kłamczuszek, zameczek, czytywać
[Pomniejszenie ] | |
---|---|
[Profil neutralny] | |
[Powiększenie] |