Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Jolinchen hilft uns eine Geburtstagsparty organisieren

Chciałabym zachęcić Państwa do pracy na lekcjach z niemieckimi stronami internetowymi. Jedną z nich jest www.jolinchen.de. Jest to strona ilustrowanego magazynu dla dzieci, propagowana przez niemiecką Kasę Chorych AOK.

Na stronie tej znaleźć można rubryki poświęcone zdrowemu odżywianiu, zdrowemu stylowi życia, ochronie środowiska itp.

Znajdą tutaj też Państwo tematy bliskie każdemu uczniowi, a więc szkoła, czas wolny, humor, rodzina i przyjaciele.

Teksty zamieszczone na tej stronie nie zniechęcają uczniów, są napisane w prosty i przystępny sposób. Polecam je szczególnie do pracy w klasach pierwszych gimnazjum, ponieważ nie jest tutaj wymagana zaawansowana znajomość języka niemieckiego.

- uczniowie znają nazwy artykułów spożywczych i posiłków,

- uczniowie znają słownictwo dotyczące organizacji przyjęcia,

- uczniowie poznają stronę internetową www.jolinchen.de,

- uczniowie poznają stronę internetową dla dzieci www.Blinde‑Kuh.de

Umiejętności

- uczeń potrafi korzystać z wyszukiwarki internetowej w języku niemieckim,

- uczniowie potrafią podać menu swojego przyjęcia urodzinowego,

- uczniowie potrafi określić ilość potraw,

- uczniowie potrafi ułożyć menu na przyjęcie z uwzględnieniem gustów kulinarnych lub życzeń gości.

Metoda i forma pracy

Metody: komunikacyjna: osiągnięcie kompetencji komunikacyjnej.

Forma pracy: zbiorowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne

Pracownia komputerowa, komputery z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Czynności organizacyjne.

Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące menu przyjęcia urodzinowego, np.:

Was kochst du?

Was brauchst du?

Wie viel Kilo Apfel brauchst du?

Was trinken deine Gäste gern?

Was essen Sie nicht gern?

Uczniowie odpowiadają na pytania, np.:

Ich koche Spagetti Bolognese.

Ich brauche Nudeln, Tomaten, Paprika.

Ich brauche eine Packung Nudeln, ein Stuck Paprika.

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają i odwiedzają niemieckojęzyczne strony internetowe, na jakiego typu problemy natknęli się w trakcie korzystania z tych stron, czy informacje których szukali były im przydatne w trakcie zajęć języka niemieckiego itp.

Uczniowie odpowiadają, podają przykłady, piszą adresy stron na tablicy. Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje dane adresy internetowe , prosi o podanie szczegółów.

Uczniowie uruchamiają stronę www.jolinchen.de,

Nauczyciel omawia linki widniejące na stronie internetowej np.:

  • Koch mit! Informacje tutaj zawarte pomogą uczniom w opanowaniu słownictwa i wiadomości dotyczących nazw artykułów spożywczych, podawania ilości potraw, redagowania jadłospisu. Uczniowie znajdą tutaj też wskazówki kulinarne „na wesoło”, dowiedzą się jak szybko i prosto przygotować prosty posiłek.

  • Teste dich! Na tej stronie znajdują się różnego rodzaju testy np. Zahntest, Körpertest, Kaugummitest. Testy zawierają ciekawe dla uczniów pytania, zadania i ilustracje. Każdy z testów może też służyć nauczycielowi jako podstawa innych zajęć ! Pracując z tą stroną uczeń może opowiedzieć o zdrowych nawykach żywieniowych, udzielić rad i wskazówek dotyczących zdrowego i niezdrowego trybu życia, przeprowadzić analizę własnych nawyków żywieniowych oraz higienicznych

  • Schau dir mal meinen Steckbrief an!

  • Blinde Kuh . Jest to link wyszukiwarki internetowej przeznaczonej głównie dla dzieci. Nauczyciel zapoznaje uczniów ze sposobem korzystania z wyszukiwarki, sposobem podawania żądanych haseł, możliwych zagadnień tematycznych itp.

Omawiając z uczniami opisane wyżej linki należy zwracać uwagę uczniów na fakt, iż cała strona internetowa, którą poznają dzisiaj jest napisana w bardzo przystępny sposób.

Uczniowie zapoznają się z linkami, zadają pytania, analizują.

Nauczyciel prosi o uruchomienie linku Koch mit! (Rezepte)

Nauczyciel zadaje uczniom różne zadania polegające na przygotowaniu menu dla gości wg podanych zagadnień np.

Ein Gast isst vegetarisch

Ein Gast macht eine Diät

Du magst Fisch gern

Du hast nicht viel Zeit

Deine Freunde mögen Kartoffelgerichte

Uczniowie sporządzają notatkę – menu w zeszycie. Każda praca powinna zawierać opis minimum dwóch dań oraz uwzględniać zadane uczniom informacje dotyczące preferencji kulinarnych lub ograniczeń żywieniowych zaproszonych gości

Wybrani uczniowie prezentują głośno swoje menu. Przy opisie uwzględniają składniki oraz ich ilość potrzebną do przygotowania wybranej potrawy.

Nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów.

Przygotowała: Aleksandra Ochocka – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 1 im Jana Pawła II w Wieruszowie

R1KCd8oE7VQIC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.65 KB w języku polskim