Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji języka polskiego przeprowadzonej

w pracowni informatycznej klasa: VI

Temat: Juliusz Słowacki – ze stron podręcznika na strony internetowe

1. Cele lekcji:

a) Wiadomości

Uczeń:

  • podaje podstawowe informacje z życia Juliusza Słowackiego,

  • wymienia ważniejsze utwory poety (dramaty: „Balladyna”, „Kordian”, wiersze: „W pamiętniku Zofii Bobrówny”, „Testament mój”)

  • zna miejsce spoczynku prochów Juliusza Słowackiego.

  • wie, gdzie szukać informacji na temat poety w internecie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odczytać informacje na osi czasu,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • doskonali umiejętności:

    • korzystania z internetu,

    • wyszukiwania konkretnych informacji na stronach internetowych,

    • kopiowania dokumentów do programu Word,

    • formatowania skopiowanego dokumentu,

    • posługiwania się różnymi programami szczególnie związanymi z edycją tekstu,

    • redagowania tekstu na bazie materiałów internetowych,

    • wyselekcjonowanie z tekstu najważniejszych informacji;

  • rozwija indywidualne zainteresowania;

  • uświadamia sobie, że internet może być doskonałym źródłem informacji, pomocnych w nauce,

  • potrafi prawidłowo uruchomić i zamknąć program i system,

  • rozumie tekst instrukcji,

  • stosuje zasady komunikacji z komputerem,

  • poprawnie zapisuje na dyskietkę.

2. Metoda i forma pracy

pogadanka wprowadzająca, praca indywidualna z komputerem.

3. Środki dydaktyczne

komputery, podręczniki, internet.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Sprawy organizacyjne.

2. Podanie tematu i uświadomienie uczniom celu lekcji.

3. Przypomnienie wiadomości potrzebnych do lekcji – uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

  • w jaki sposób uruchamia się internet?

  • w jaki sposób będziemy poszukiwać potrzebnych informacji?

4. Pogadanka wyjaśniająca:

  • Nawiązanie do tematu lekcji.

  • Jakie informacje o Juliuszu Słowackim zapamiętałeś z poprzedniej lekcji?

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na niewielkie grupy, każda grupa wybiera swojego przedstawiciela. Korzystając z instrukcji grupy przystępują kolejno do ćwiczeń na komputerze. Każda grupa dostaje inne zadanie – wyszukanie informacji na konkretny temat związany z życiem i twórczością Juliusza Słowackiego.

  • Wyszukaj w Internecie potrzebne informacje.

  • Skopiuj do programu Word.

  • Sporządź notatkę.

  • Zapisz na dyskietce.

Tematy:

Grupa I: Słowacki i jego epoka;

Grupa II: Najważniejsze wydarzenia w życiu Słowackiego;

Grupa III: Wielkie dzieła Słowackiego;

Grupa IV: Adaptacje dramatów Słowackiego;

Grupa V: „Balladyna” na deskach teatrów.

c) Faza podsumowująca

1. Prezentacje grup. Lider każdej grupy prezentuje wykonane zadanie. W zależności od tematyki zadania, może przeczytać fragment wiersza lub (z kolegami z grupy) przedstawić fragment dramatu.

2. Ocena pracy uczniów.

3. Ewaluacja:

Zaznacz krzyżykiem pod wybranym rysunkiem swoje ustosunkowanie do zajęć.

5. Bibliografia

Hanna Dobrowolska, „Jutro pójdę w świat”, WSiP, Warszawa 2005*.*

„Sławni Polacy. Pisarze i poeci”, Podsiedlik Ranowski i Spółka, Poznań 1998.

6. Uwagi

  1. dzięki zajęciom w pracowni informatycznej, udało mi się zaktywizować nawet najsłabszych uczniów,

  2. podziału na grupy należy dokonać w taki sposób, aby również słabi uczniowie mieli szansę wykazania się swoimi umiejętnościami,

  3. lekcja w pracowni informatycznej może być jednym z elementów obchodów Dni Patrona Szkoły lub przygotowaniem do konkursu literackiego,

  4. efekty pracy uczniów można wykorzystać na gazetce szkolnej, będzie to dodatkowa motywacja do pracy.

RgZAwrcOeH6rN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 433.00 KB w języku polskim