Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę I, edukacja polonistyczna

Temat: Już w szkole

Treści kształcenia:

1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:

a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia.

Dodatkowe:

Edukacja polonistyczna

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.

Edukacja plastyczna

2) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

  • Słuchać ze zrozumieniem,

  • Komunikować w jasny sposób swoje spostrzeżenia i odczucia,

  • Ilustrować sytuacje inspirowane treścią wiersza oraz wyobraźnią,

  • Posługiwać się pojęciami: wyraz, głoska, sylaba, zdanie,

  • Wskazać głównego bohatera w wierszu.

Nabywane umiejętności:

  • Słuchania ze zrozumieniem,

  • Komunikowania się w jasny i zrozumiały sposób,

  • Wypowiadania się takimi środkami wyrazu, jak: linia, kształt, barwa,

  • Skupiania uwagi podczas oglądania filmów i prezentacji,

  • Posługiwania się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, sylaba, zdanie, ilustracja.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Zasób multimedialny: film „A jak będę dorosła”,

  • Sprzęt multimedialny: rzutnik, ekran, tablica interaktywna,

  • Kartki z bloku rysunkowego, kredki, flamastry,

  • Zdjęcia uczniów z okresu niemowlęctwa i współczesne (dzieci powinny przynieść je na zajęcia odpowiednio wcześniej), powiększone kserokopie aktualnego zdjęcia,

  • Tekst wiersza Danuty Wawiłow pt. „A jak będę dorosła”Indeks górny 1.

Metody nauczania:

  • Eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem,

  • Praktyczne: metoda przewodniego tekstu, ćwiczenia przedmiotowe,

  • Waloryzacyjne: ekspresyjne.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Indywidualna jednolita

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Dwa dni przed zajęciami nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie do szkoły dwóch zdjęć: wykonanego po urodzinach lub w okresie wczesnego dzieciństwa oraz wykonanego współcześnie. Zdjęcia aktualne nauczyciel powinien skopiować w nieco większym formacie.

Etap wstępny

Nauczyciel wita dzieci. Zapoznaje ich z tematem lekcji, tłumacząc, że nawiązuje on do dorastania: pyta uczniów, co robili, zanim znaleźli się w pierwszej klasie szkoły podstawowej (dzieci prawdopodobnie opowiedzą o przedszkolu, żłobku, pozostawaniu w domu z opiekunami). Następnie zaprasza ich do obejrzenia filmu (zasób multimedialny), który pokazuje w żartobliwy sposób transformację małego człowieka w wyobrażenie dorosłej osoby. Przed emisją prosi, by dzieci zwróciły uwagę na to, jak „dorasta” postać przedstawiona w filmie.

Po obejrzeniu materiału nauczyciel pozwala uczniom na spontaniczne wypowiedzi związane z przedstawioną sytuacją. Po chwili zadaje pytanie:

  • Czy w rzeczywistości człowiek rośnie tak szybko? Dlaczego?

Po zakończeniu rozmowy uczniowie naśladują ruchy zaobserwowane podczas oglądania filmu.

Etap realizacji

Uczniowie przygotowują przyniesione zdjęcia (także powiększone, otrzymane od nauczyciela), a nauczyciel rysuje „linię czasu” na tablicy magnetycznej lub podłodze. Zaznacza na niej dwa punkty. Pod pierwszym wpisuje rok/lata urodzenia dzieci, a nad nim rysuje dużą chmurkę, w której uczniowie umieszczają swoje pierwsze fotografie. Pod drugim punktem chętny uczeń, wspomagany przez nauczyciela, wpisuje aktualny rok, a w narysowanej chmurce dzieci umieszczają swoje aktualne zdjęcia.

Uczniowie obserwują „oś czasu”, która przedstawia, jak zmienili się od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole. Podają, ile czasu zajęła ta metamorfoza. Nauczyciel zadaje pytania:

  • Co robiliście w tym czasie?

  • Co teraz robicie?

  • Kim teraz jesteście?

Działanie to ma uświadomić uczniom, że w filmie może się zdarzyć wszystko, natomiast w rzeczywistości jest inaczej: dorastanie i zmiany wymagają upływu czasu.

Po zakończeniu rozmowy nauczyciel wraca do wiersza Wawiłow (z filmu, może odtworzyć film ponownie lub po prostu przeczytać tekst). Poleca uczniom, żeby uważnie wysłuchali wiersza, i zadaje przykładowe pytania:

  • O kim jest ten wiersz?

  • Skąd wiecie, że jest to dziewczynka?

  • Kim chce zostać bohaterka wiersza?

Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie kartek oraz kredek. Następnie proponuje im ponowne wysłuchanie wiersza i narysowanie ilustracji do najciekawszego, zdaniem dzieci, fragmentu utworu (prowadzący zajęcia powinien upewnić się, czy dzieci wiedzą, co znaczy słowo „ilustracja”).

Po części „rysunkowej” uczniowie siadają w kręgu i w ustalonej kolejności prezentują swoje prace, uzupełniając je komentarzem autorskim (krąg służy do tego, żeby rozmawiający mogli mówić do siebie, utrzymywać kontakt wzrokowy).

Kolejnym zadaniem uczniów jest dokończenie zdania: „A jak będę dorosła/dorosły, to zostanę…” (ostatni wyraz uczniowie podają z podziałem na głoski lub sylaby, np.: „A kiedy będę dorosły, to zostanę p – i – l – o – t – e – m” lub „pi – lo - tem”). Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania dotyczące podanego zawodu, np. „Dlaczego chciałbyś być pilotem?”, „Jakimi samolotami chciałbyś latać?” itp. Uczniowie powinni zapisać w zeszytach swój wymarzony zawód, jaki chcieliby wykonywać w przyszłości.

Etap końcowy

Uczniowie otrzymują ksero aktualnego zdjęcia i za pomocą flamastrów „przerabiają” swoje podobizny na takie, które będą żartobliwie przedstawiać ich za kilka lat – kiedy będą dorośli.

Na zakończenie nauczyciel zachęca uczniów do refleksji: „Który fragment zajęć był najciekawszy?”, „Który najtrudniejszy? Dlaczego?”.

Dodatkowo:

Realizując proponowany scenariusz, nauczyciel ma możliwość zaobserwowania, czy dziecko:

  • Potrafi skupić uwagę podczas oglądania filmu,

  • Rozumie przekazywane informacje,

  • Potrafi odpowiadać na pytania,

  • Potrafi uważnie słuchać,

  • Potrafi opowiedzieć przedstawioną na obrazku historyjkę,

  • Potrafi narysować ilustrację do wysłuchanego fragmentu wiersza,

  • Potrafi dzielić wyrazy na głoski lub sylaby,

  • Jest śmiałe,

  • Sprawnie posługuje się kredką.


  1. Proponowane źródło: Danuta Wawiłow, Jak będę dorosła [w:] Taż, Rupaki. Wiersze dla dzieci, Wydawnictwo Martel, Kalisz 2010.

R1dibYwgwmgHk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 111.50 KB w języku polskim
RUoB6pVW2po8v

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 87.03 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3