Zabiegi higieniczno‑pielęgnacyjne
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Kącik do pielęgnacji dziecka
PROGRAM ĆWICZENIOWY DO PROJEKTOWANIA PRZEZ DOBIERANIE
Zasady, które mogą być pomocne opiekunce dziecięcej przy aranżacji kącika do pielęgnacji dziecka.
Po pierwsze należy wygospodarować swobodną przestrzeń w pokoju/sali do wykonywania codziennych czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych. Powinien się tam znaleźć między innymi: przewijak (stabilny i bezpieczny), najlepiej w bliskiej odległości od komody lub szafki z szufladami, w której znajdują się: ubranka, bielizna pościelowa i różne akcesoria do higieny i pielęgnacji dziecka.
Każda opiekunka dziecięca powinna pamiętać, aby wysokość przewijaka lub komody dopasować do swojego wzrostu, dbając o zasady ergonomii.
Warto zadbać o zasady bezpieczeństwa i higieny w kąciku pielęgnacyjnym, a także mieć wszystko w zasięgu ręki.
Należy mieć zawsze zapas czystych ubranek i pieluszek oraz systematycznie opróżniać kosz ze zużytymi pieluszkami i wacikami.
Należy także zadbać o kącik do karmienia dzieci.
Istotną kwestią jest mycie rąk przed przystąpieniem do wykonywania czynności pielęgnacyjnych.

Kącik powinien być praktyczny i funkcjonalny, tak aby zarówno dziecko, jak i opiekunka dziecięca czuła się w nim komfortowo i bezpiecznie.
Warto zadbać też o odpowiednie oświetlenie.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie “Kącik do pielęgnacji dziecka” rozpoczyna się ekranem startowym. Program umożliwia wcielenie się w rolę opiekunki dziecięcej, która planuje i projektuje kącik do pielęgnacji małego dziecka. Klikając przycisk Start, użytkownik przechodzi do ekranu z zasadami. Następnie, klikając przycisk Dalej do ekranu z opisem pierwszego etapu.
W programie występują dwa etapy. Na pierwszym użytkownik ustala poprawną kolejność higienicznego mycia i dezynfekcji rąk według schematu Ayliffe’a. Na drugim ma za zadanie dobrać elementy niezbędne do zaprojektowania kącika, z uwzględnieniem podziału na: meble i sprzęt, materiały i przybory, środki do pielęgnacji, środki higieniczne.
Po kliknięciu przycisku Dalej, pojawia się ekran z pustymi oknami i grafikami z opisami kroków mycia rąk. Użytkownik wybiera odpowiednie elementy, klikając w ilustrację. Po naciśnięciu przycisku Zatwierdź, użytkownik otrzymuje informację zwrotną o poprawnie lub błędnie udzielonej odpowiedzi. Następnie może spróbować jeszcze raz, dopóki nie ustawi prawidłowej kolejności.
Po ukończeniu pierwszego etapu, pojawia się ekran z przyciskami do wyboru: Meble i sprzęt, Materiały i przybory, Środki do pielęgnacji oraz Środki higieniczne. Aktywny jest tylko przycisk pierwszy. Po kliknięciu przycisku Dalej, pojawia się ekran z pomieszczeniem i grafikami. Użytkownik wybiera odpowiednie elementy, klikając w ilustrację z opisem. Po naciśnięciu przycisku Zatwierdź, użytkownik otrzymuje informację zwrotną o poprawnie lub błędnie udzielonej odpowiedzi. Następnie może spróbować jeszcze raz, dopóki nie ustawi prawidłowej kolejności. Użytkownik może przesuwać elementy w pomieszczeniu, a także zapisać w pliku wygląd kącika, klikając ikonę aparatu. Po poprawnym wyborze mebli i sprzętów, aktywny staje się także przycisk Materiały i przybory. Użytkownik postępuje analogicznie w kolejnych krokach.
Po ukończeniu drugiego etapu, użytkownik może zakończyć program.


Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DTfxiggMy
Powiązane ćwiczenia
- 5. Wyposażenie pracowni pielęgnowania dzieckaPołącz w pary5. Wyposażenie pracowni pielęgnowania dziecka
R10tetV4aBmmA1 Połącz w pary odpowiednie nazwy elementów niezbędnych do zaprojektowania kącika pielęgnacji dziecka z jego przeznaczeniem i funkcją.Połącz w pary odpowiednie nazwy elementów niezbędnych do zaprojektowania kącika pielęgnacji dziecka z jego przeznaczeniem i funkcją.