Ilustracja przedstawia graficzną ikonę zeszytu nut na których znajduje się klucz wiolinowy.
Kalendarium epoki: romantyzm
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Ważne daty
Periodyzacja romantyzmu muzycznego:
1801‑1830 – kształtuje się krąg zainteresowań romantycznych
1830‑1850 – właściwi romantycy
1850‑1880 – generacja wielkich indywidualności
1880‑1910 – generacja Tristana
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RIYBXeIdQUocT1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:
9) porządkuje chronologicznie: a) epoki i okresy – wskazuje ramy czasowe i fazy średniowiecza, renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu, stylów i kierunków w muzyce XX i XXI w.
Nauczysz się
identyfikować dzieła epoki romantyzmu;
opisywać fazy romantyzmu;
charakteryzować dzieła, które powstały w romantyźmie;
porównywać utwory kompozytorów.
Wprowadzenie
Choć pewne koncepcje z ostatniej ćwierci XX w. proponowały interpretowanie zjawisk muzycznych od ok. 1750 do ok. 1900 r. jako jedni klasyczno‑romantycznej, obserwując proces przemian zachodzących w muzyce tego okresu trudno zgodzić się z taką perspektywą. Autorzy tych koncepcji - Zofia Lissa i Friedrich Blume, zwracając uwagę na spójność założeń technicznych języka muzycznego wspomnianego zakresu czasowego (system tonalny dur‑moll, harmonika funkcyjna, prymat melodyki, rytmika taktowa, zasady gramatyki muzycznej regulowane budową okresową, dominująca rola formy sonatowejSonatasonatowej, zespół orkiestrowy rozbudowujący trzon wypracowany w ośrodku mannheimskim), wskazywali także na wyraźne zmiany o charakterze filozoficzno‑estetycznym nakazujące wyróżnić jednak dwie oddzielne epoki w ramach historii muzyki - klasycyzm i romantyzm.
Pomimo wydzielenia stylu klasycznego i stylu romantycznego, dokładniej śledząc przemiany zachodzące w muzyce XIX w., można dodatkowo zaobserwować wewnętrzne przemiany w ramach samego romantyzmu. Umownie nazywane romantyzmem muzycznym XIX stulecie nie było bowiem okresem jednolitym.
Romantyzm w literaturze i sztuce
RGiKSo4uUUdAV1
Ilustracja przedstawia obraz Chopin gra u Radziwiłłów autorstwa Henryka Siemiradzkiego. Dzieło wykonane zostało w 1887 roku. Wokół kompozytora siedzą słuchacze, Chopin skupiony na wykonywanym zadaniu gra na fortepianie. Na ścianie wiszą dwa portrety.
Henryk Siemiradzki, „Chopin gra u Radziwiłłów w 1829 r.”, 1887 r., pinimg.pl, CC BY 3.0
R1NTUvLdk1fQb
Film edukacyjny pt. „Romantyzm w literaturze i sztuce”. Jean-Baptiste Isabey, Kongres wiedeński,1815, Zamek w Windsor, Wielka Brytania. Łoskot burzonej Bastylii […] obwieścił światu […], że oto kończy się wiek XVIII i rozpoczyna kolejny. Szereg przełomowych wydarzeń, jakie miały miejsce po roku 1789 doprowadziło ostatecznie do międzynarodowej konferencji odbywającej się w latach 1814–1815 w Wiedniu. Podczas kongresu wiedeńskiego ostatecznie wytyczono europejskie granice po zakończeniu wojen napoleońskich." Joseph Karl Stieler, Portret Ludwiga van Beethovena, 1820, Dom Beethovena, Bonn, Niemcy. Hasła przyświecające Wielkiej Rewolucji Francuskiej rozwinięte zostały z kolei w Deklaracji praw człowieka i obywatela. Jednym z muzyków przejętych przesłaniem rewolucjonistów był Ludwig van Beethoven, dając wyraz ideom „wolności, równości i braterstwa” w swych największych dziełach – operze Fidelio, IX Symfonii i Missa solemnis. Jospeph Karl Stieler, Portret Johanna Wolfganga von Goethe. Niemieccy filozofowie XVIII w., prowadząc rozważania na temat piękna, dali początek estetyce. Doświadczenie estetyczne określili jako cognitio sensitiva – poznanie uczuciowe. Ten rodzaj poznania przyświecał artystom romantyzmu, prądu umysłowego obejmującego pełnię działalności kulturowej człowieka. Wszystkie romantyczne nurty zwracały uwagę na kreatywność jednostki w różnorodnych przejawach życia i twórczości. Naczelnymi cechami romantyzmu były: uczuciowość, ludowość, orientalizm i narodowość, a w literaturze także określone typy bohaterów, których wzory wypracowali Byron i Goethe. Caspar D. Friedrich, Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc, 1819-1820, Galeria Nowych Mistrzów, Drezno, Niemcy. Za prekursorów malarstwa romantycznego uchodzą Johann Füssli oraz Francisco Goya. Artystą wyrażającym najpełniej idee romantyzmu jest natomiast pejzażysta Caspar David Friedrich, malujący nokturny, cmentarze, ruiny…" Adam Mickiewicz, Strona tyułowa Ballad i romansów wydanych w 1822 r., w Wilnie. Sztukę romantyczną znaczyły w szczególny sposób opozycje: ducha i materii, uczucia i rozumu, natury i kultury (cywilizacji), prawd żywych i martwych… wywołując niepogodzenie jednostki ze światem. Wyobcowany romantyczny, zbuntowany bohater wyrastał ponad śmiertelników i zobligowany był do wznoszenia się ponad obowiązujące normy.
Film edukacyjny pt. „Romantyzm w literaturze i sztuce”. Jean-Baptiste Isabey, Kongres wiedeński,1815, Zamek w Windsor, Wielka Brytania. Łoskot burzonej Bastylii […] obwieścił światu […], że oto kończy się wiek XVIII i rozpoczyna kolejny. Szereg przełomowych wydarzeń, jakie miały miejsce po roku 1789 doprowadziło ostatecznie do międzynarodowej konferencji odbywającej się w latach 1814–1815 w Wiedniu. Podczas kongresu wiedeńskiego ostatecznie wytyczono europejskie granice po zakończeniu wojen napoleońskich." Joseph Karl Stieler, Portret Ludwiga van Beethovena, 1820, Dom Beethovena, Bonn, Niemcy. Hasła przyświecające Wielkiej Rewolucji Francuskiej rozwinięte zostały z kolei w Deklaracji praw człowieka i obywatela. Jednym z muzyków przejętych przesłaniem rewolucjonistów był Ludwig van Beethoven, dając wyraz ideom „wolności, równości i braterstwa” w swych największych dziełach – operze Fidelio, IX Symfonii i Missa solemnis. Jospeph Karl Stieler, Portret Johanna Wolfganga von Goethe. Niemieccy filozofowie XVIII w., prowadząc rozważania na temat piękna, dali początek estetyce. Doświadczenie estetyczne określili jako cognitio sensitiva – poznanie uczuciowe. Ten rodzaj poznania przyświecał artystom romantyzmu, prądu umysłowego obejmującego pełnię działalności kulturowej człowieka. Wszystkie romantyczne nurty zwracały uwagę na kreatywność jednostki w różnorodnych przejawach życia i twórczości. Naczelnymi cechami romantyzmu były: uczuciowość, ludowość, orientalizm i narodowość, a w literaturze także określone typy bohaterów, których wzory wypracowali Byron i Goethe. Caspar D. Friedrich, Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc, 1819-1820, Galeria Nowych Mistrzów, Drezno, Niemcy. Za prekursorów malarstwa romantycznego uchodzą Johann Füssli oraz Francisco Goya. Artystą wyrażającym najpełniej idee romantyzmu jest natomiast pejzażysta Caspar David Friedrich, malujący nokturny, cmentarze, ruiny…" Adam Mickiewicz, Strona tyułowa Ballad i romansów wydanych w 1822 r., w Wilnie. Sztukę romantyczną znaczyły w szczególny sposób opozycje: ducha i materii, uczucia i rozumu, natury i kultury (cywilizacji), prawd żywych i martwych… wywołując niepogodzenie jednostki ze światem. Wyobcowany romantyczny, zbuntowany bohater wyrastał ponad śmiertelników i zobligowany był do wznoszenia się ponad obowiązujące normy.
Źródło: online skills.
Daty graniczne
Jednym z trudniejszych zadań jest próba wskazania dat granicznych epoki romantyzmu. Jeśli przyjmiemy tezę, iż romantyzm utożsamiać można z XIX stuleciem, wówczas należałoby zaakceptować daty 1801 r. jako rozpoczęcie i 1900 r. - zakończenie epoki. Jednakże przysłuchując się muzyce, wczytując w libretta dzieł scenicznych, można wyraźnie wskazać kompozycje, które zawierały w sobie pierwiastki romantyczne, a powstały poza zakresem 1801‑1900. Kilka kompozycji Wolfganga Amadeusza Mozarta zawiera w sobie elementy zainteresowania OrientemOrientalizmOrientem: Marsz turecki z Sonaty fortepianowej A‑dur KV 331, Uprowadzenie z seraju, Czarodziejski flet; niektóre symfonieSymfoniasymfonie przesycone są pogłębioną ekspresją (Symfonia g‑moll KV 183, Symfonia g‑moll KV 550); okoliczności powstania RequiemRequiemRequiem owiewa mrok tajemnicy.
RK6cVYBFmMQX91
Ilustracja przedstawia scenę z opery „Uprowadzenie z seraju” Mozarta. Tancerze ubrani są w stroje do spektaklu, kobiety mają luźne, długie spodnie, które prześwitują. Tańczą one wokół kobiety, która stoi na środku i ma złożone ręce w okolicach szyi.
Scena z III aktu opery „Uprowadzenie z seraju” W.A. Mozarta, wnętrze pałacu baszy Selima, azureazure.com, CC BY 3.0
Powiększanie składu wykonawczego, jakie obserwować można na gruncie XIX‑wiecznej symfoniki, odnaleźć można także w utworze skomponowanym już w XX wieku, ale estetycznie przynależnym do romantyzmu, VIII Symfonii Gustawa Mahlera, nazywanej też Symfonią tysiąca. W jej wykonaniu bierze bowiem udział ponad 1000 wykonawców.
R1PJcZPo1O5V41
Zdjęcie przedstawia wykonanie symfonii w Teatrze Wielkim. Na fotografii widać orkiestrę oraz chór. Nad chórem wyświetlane są zdjęcia do koncertu.
Wykonanie „Symfonii tysiąca” Gustawa Mahlera w Teatrze Wielkim (1996 r.), teatrwielki.pl, CC BY 3.0
Także pisane przez Giacomo Pucciniego operyOperaopery, powstałe nie tylko w stuleciu XIX, ale i w pierwszych dekadach XX w., wpisują się w estetykę włoskiej opery XIX‑wiecznej.
RB0yLKukSKXq11
Zdjęcie przedstawia afisz spektaklu „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego. Kobieta siedzi na kolanach przed oknem, za którym widać gałęzie drzew. Na plakacie w dolnej części napisane są informacje dotyczące przedstawienia.
Afisz spektaklu „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego, gettyimages.com, CC BY 3.0
Faza I: kształtowanie się kręgu zainteresowań romantycznych
Ok. 1801‑1830
Początek romantyzmu najczęściej wiązany jest z konsekwencjami wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej oraz kształtowaniem się wizji narodu/państwa. Zmiany społeczno‑polityczne i obyczajowe, jakie zapoczątkowały: oświeceniowy racjonalizm, wzrost roli mieszczaństwa oraz sekularyzacjaSekularyzacjasekularyzacja życia, doprowadziły także do zmiany roli artysty i funkcji, jaką zaczęto przypisywać sztuce. Ludwig van Beethoven, słowami Muzyka jest większym objawieniem niż wszelka wiedza i filozofia, zwrócił uwagę na potencjał sztuki muzycznej, która z najniższej pozycji w hierarchii sztuk w klasycyzmie, przesunęła się na miejsce wiodące w hierarchii romantycznej.
Beethoven przyczynił się także do przezwyciężenia klasycznego paradygmatu stylistycznego - wychodząc od zasad wypracowanych przez Josepha Haydna, przełamywał je wskazując nowe kierunki przemian w muzyce, np.:
stworzył pierwszy cykl pieśni (An die ferne Geliebte),
na gruncie muzyki symfonicznej zapoczątkował najważniejsze trzy typy muzyki orkiestrowej: symfonię organicznąSymfonia organicznasymfonię organiczną (syntetyczną), programowąProgramowośćprogramową oraz wokalno‑instrumentalną,
przezwyciężył model cyklu sonatowego kształtując formę muzyczną w sposób indywidualny na gruncie sonat instrumentalnych oraz w muzyce kameralnej,
swoje utwory postrzegał w kategoriach odrębnych, indywidualnych jakości, nadając im rangę opusu.
Zdobycze Beethovena, w szczególności indywidualizm postaw, przejęli pierwsi romantycy - Franciszek Schubert i Karol Maria von Weber.
RgrhwcC1v20yE1
Portret Ludwiga van Beethovena. Kompozytor ma siwe, falowane włosy. Na szyi znajduje się czerwona apaszka. Ludwig jest w trakcie pisania swojego utworu.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethoven podczas komponowania Missa Solemnis”, 1820, Dom Beethovena, Bonn, Niemcy, moscvichka.ru. CC BY 3.0
Ra5uPyOSGRYbZ1
Zdjęcie przedstawia portret Franciszka Schuberta. Kompozytor ma okulary. Jego włosy są czarne i krótkie. Za nim znajduje się czerwona kotara.
Wilhelm August Rieder, „Franz Schubert”, 1875, Muzeum Historyczne, Wiedeń, Austria, publicbroadcasting.net, CC BY 3.0
RRi1y1NCRhkQf1
Portret Karola Maria von Webera. Kompozytor stoi oparty o ścianę. Jego poza oraz mimika wskazuje na zadumę.
Caroline Bardua, „Portret kompoyztora Carla Maria von Weber”, 1821, Zamek Bellevue, Berlin, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna
Rdts1DiHrfTbh
Utwór:Wielka Fuga, autorstwa Ludwiga van Beethovena Wykonawca: Talich Quartet. Utwór wykonano i nagrano w 1977 roku. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Przewiń
Głośność
Będący dziś samodzielnym kwartetem smyczkowymKwartet smyczkowykwartetem smyczkowym utwór Beethovena, początkowo stanowił finał Kwartetu B‑dur op. 130. Po prawykonaniu w 1826 roku, wydawca namówił kompozytora na napisanie prostszego finału i opublikowanie dotychczasowego, bardzo skomplikowanego, jako odrębnego, samodzielnego kwartetu. Jest on przykładem przełamania zasad klasycznych w muzyce.
R1PRMOZCA6mnD1
Utwór: F. Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Małgorzata przy kołowrotku skomponowana została w 1814 roku do fragmentu dramatu Faust Johanna W. Goethego (jednego z najpopularniejszych wątków w muzyce romantycznej). Niekiedy uznaje się ją jako początek romantyzmu w muzyce.
Najważniejsze wydarzenia tej fazy:
1815 – Franciszek Schubert Król olch
1821 – Karol Maria von Weber Wolny strzelec
1822 – Franciszek Schubert Symfonia h–moll Niedokończona
1823 – Franciszek Schubert Piękna młynarka; L. van Beethoven Missa solemnis
1824 – Ludwig van Beethoven IX Symfonia
1827 – Franciszek Schubert Podróż zimowa; śmierć L. van Beethovena
1828 – śmierć Franciszka Schuberta
1829 – Gioacchino Rossini Wilhelm Tell; wykonanie Pasji wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha pod dyrekcją Feliksa Mendelssohna
Faza II: właściwi romantycy
Ok. 1830‑1850
Indywidualizm postaw artystycznych zapoczątkowany przez Beethovena został podjęty przez kolejnych twórców, nazywanych właściwymi romantykami (m. in. Hektor Berlioz, Fryderyk Chopin, Robert Schumann).
Rok rozpoczynający II fazę (1830 r.) to moment pierwszego wykonania Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza. Ilustracyjna VI Symfonia Pastoralna Beethovena stała się dla Berlioza przyczynkiem do wprowadzenia autobiograficznego wątku do dzieła symfonicznego, zmodyfikowania modelu 4‑częściowej symfonii oraz dodania komentarzy umożliwiających słuchaczom właściwą interpretację kolejnych segmentów utworu. Jest to także okres szczególnego uprzywilejowania miniatur instrumentalnych, odpowiadających z jednej strony oddziaływaniu liryki wokalnej na muzykę instrumentalną (np. pieśni bez słów F. Mendelssohna), ale także popularnego w Europie wirtuozowskiego stylu brillanteStyl brillantebrillante. Pojawia się szereg gatunków muzycznych, w tym stylizowanych tańców odpowiadających nurtowi tzw. muzyki narodowej.
RX5zw7puGOHrD1
Ilustracja przedstawia portret Hector Berlioza. Kompozytor na zdjęciu siedzi i jedną ręką podpiera się o policzek. Fotografia jest koloru brązowego. Berlioz ma poważny wyraz twarzy.
Hector Berlioz, fixquotes.com, CC BY 3.0
R1A4HkpPpdZBW1
Ilustracja przedstawia Fryderyka Chopina. Kompozytor siedzi przed stołem. Zdjęcie jest w kolorach brązowych. Chopin ma dłuższe, ciemne włosy. Ubrany jest w białą koszulę, czarny garnitur i szary, gruby płaszcz.
Fryderyk Chopin, Pinimg, CC BY 3.0
R4qAmVZ4KFDeQ1
Ilustracja przedstawia portret Roberta Schumanna. Portret wykonany jest ołówkiem. Kompozytor siedzi na fotelu. Patrzy na wprost przed siebie, ma poważny wyraz twarzy. Ubrany jest w koszulę i gruby płaszcz.
Josef Kriehuber, „Robert Schumann”, 1839, Gallica Digital Library, Paryż, Francja, cloudfront.net, CC BY 3.0
Najważniejsze wydarzenia tej fazy:
1830 – Hector Berlioz Symfonia fantastyczna; Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy e–moll, KoncertKoncertKoncert fortepianowy f–moll
1835 – Robert Schumann Karnawał
1836 – Giacomo Meyerbeer Hugonoci; Michał Glinka Iwan Susanin, czyli życie za cara
1840 – Robert Schumann Miłość i życie kobiety, Miłość poety
1842 – Giuseppe Verdi Nabucco
1843 – Ryszard Wagner Holender tułacz
1844 – Hector Berlioz Traktat o instrumentacji
1848 – Stanisław Moniuszko Halka; F. Liszt Co słychać w górach
1850 – Ryszard Wagner Lohengrin
Zobacz także
Wysłuchaj wybranych z poniższych przykładów utworów muzycznych:
R1VX2AFX1xUez1
Utwór: F. Chopin, „Sonata fortepianowa b-moll”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się dramatycznym charakterem.
RRlsQ82fcByAS1
Utwór: R. Schumann, „Karnawał”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Przewiń
Głośność
Polecenie 1
jakie dzieło Beethovena stało się Berlioza przyczynkiem do wprowadzenia autobiograficznego wątku do Symfonii fantastycznej?
jakie dzieło Beethovena stało się Berlioza przyczynkiem do wprowadzenia autobiograficznego wątku do Symfonii fantastycznej?
Posłuchaj finałowych części Koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina. Zastanów się i napisz, które polskie tańce narodowe stanowiły podstawę rytmiczną tych finałów i dlaczego Chopin wprowadził je do swoich utworów.
R1KRIB17dBsfY
Utwór:Koncert fortepianowy e-moll, część III, autorstwa Fryderyka Chopina Wykonawca: Krystian Zimerman. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RbWB4DpPsFgYO
Utwór:Koncert f-moll, cz. III autorstwa Fryderyka Chopina Wykonawca: Krystian Zimerman. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Przewiń
Głośność
R1cRK94xKi00L
Faza III: generacja wielkich indywidualności
Ok. 1850‑1880
W połowie wieku, na gruncie muzyki operowej wykształca się we Włoszech za sprawą G. Verdiego i w Niemczech dzięki R. Wagnerowi, koncepcja dramatu muzycznego. U progu rozpoczęcia tej fazy (1848 r.) F. Liszt komponuje pierwszy orkiestrowy poemat symfoniczny (Co słychać w górach), a krótko po roku 1880 - swój trzynasty, ostatni poemat Od kołyski do grobu (1882 r.). Wagner z Lisztem przyczyniają się także do rozsadzenia systemu tonalnego dur‑moll. Coraz silniejsza chromatyzacja przebiegów dźwiękowych będąca m. in. skutkiem poszukiwania nowych środków ekspresji powodowała, że charakterystyczne relacje akordowe straciły na znaczeniu. Symbolicznie wskazuje się dwie kompozycje obrazujące ten proces: Wstęp do Tristana i Izoldy Wagnera oraz Bagatelę bez tonacji F. Liszta.
W latach sześćdziesiątych XIX w. zawiązuje się grupa kompozytorów rosyjskich zwana Potężną Gromadką. Będzie to jeden z najważniejszych ośrodków narodowych inspirujących kompozytorów europejskich przełomu XIX i XX w.
RJSndSGF1D7tN1
Ilustracja przedstawia portret Franciszka Liszta wykonany przez Scheffera. Kompozytor stoi z założonymi rękoma w pasie. Mężczyzna ma poważny wyraz twarzy, lekko blady, ale przez artystę ukazane są bardzo wyraźnie rysy twarzy.
Utwór: F. Liszt, „Bagatela bez tonacji”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Przewiń
Głośność
Bagatele, jako niewielkich rozmiarów kompozycje instrumentalne powstawały od pierwszych dekad XVIII wieku. Znaczący tytuł, jaki swej Bagateli nadał Franciszek Liszt – Bagatela bez tonacji sugeruje poważne zmiany – zerwanie z systemem tonalnym dur‑moll, co doprowadzi do radykalnych przemian języka muzycznego.
Rs7eTT6VSEeQz1
Utwór: R. Wagner, Wstęp do „Tristana i Izoldy”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Zobacz także
Posłuchaj także pełnej wersji wstępu do Tristana i Izoldy
RoKhad0xechvQ
Utwór: Tristan i Izolda (wstęp) autorstwa Ryszarda Wagnera Wykonawca: Philharmonia Orchestra, dyrygent: Wilhelm Furtwängler. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się miłosnym, emocjonalnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Faza IV: generacja Tristana
Ok. 1880‑1910
Zmiany języka muzycznego zainaugurowane przez wielkie indywidualności - F. Liszta i R. Wagnera, nowy typ brzmienia wprowadzony na europejskie sceny za sprawą twórców rosyjskich, determinowały cały szereg kolejnych przewartościowań w zakresie elementów dzieła muzycznego. Kompozytorzy działający na przełomie XIX i XX w. albo pozostawali w orbicie oddziaływania estetyki romantycznej, albo odcinali się od niej na rzecz wypracowania szeregu nowatorskich (modernistycznych) rozwiązań. Postawy te można wyprowadzić w umowny sposób z jednego z najważniejszych dramatycznych dzieł Ryszarda Wagnera - Tristana i Izoldy, stąd też określenie generacja Tristana. Jest to także okres oddziaływania na muzykę elementów literackiego naturalizmu (elementy weryzmu w operze włoskiej przełomu XIX i XX w.), malarstwa ekspresjonistycznego (opery R. Straussa) oraz pojawienia się na scenie muzycznej C. Debussy’ego, przenoszącego na grunt muzyki elementów impresjonizmu i symbolizmu.
W Stanach Zjednoczonych działa uznawany obecnie za lidera awangardy Charles Ives, wyprzedzający nowatorskie pomysły kompozytorów europejskich.
R154gLaIhgP0s1
Ilustracja przedstawia portret Gustawa Mahlera. Kompozytor patrzy się na wprost, ma okulary. Ubrany w białą koszulę, krawat i ciemny garnitur. Fotografia jest czarno-biała.
Gustaw Mahler, wp.com, CC BY 3.0
RPFiJtDQOZDfL1
Zdjęcie przedstawia portret Ryszarda Straussa. Kompozytor pozuje siedząc na krześle. Charakteryzuje się krótkim, siwym wąsem. Ubrany jest w garnitur i białą koszulę.
Ryszard Strauss, pinimg.com, CC BY 3.0
R1GnY5TBBKzBC1
Ilustracja przedstawia portret Arnolda Schoenberga. Austriacki kompozytor patrzy w prawą stroną, ma bardzo duże oczy. Zdjęcie zrobione jest z bliska. Mężczyzna trzyma rękę pod brodą.
Arnold Schoenberg, medicitv.net, CC BY 3.0
R3H4Kz2g9BT5L1
Ilustracja przedstawia portret Aleksandra Skriabina. Rosyjski pianista i kompozytor ma wyraźne rysy twarzy oraz brodę i wąsy. Fotografia jest czarno-biała.
Aleksander Skriabin, muzykotekaszkolna.pl, CC BY 3.0
Najważniejsze wydarzenia tej fazy:
1882 – Ryszard Wagner Parsifal
1893 – Giuseppe Verdi Falstaff
1896 – Zygmunt Noskowski Step
1903 – Feliks Nowowiejski Quo vadis
1904 – Giacomo Puccini Madama Butterfly
1905 – Ryszard Strauss Salome
1906 – Mieczysław Karłowicz Odwieczne pieśni
1909 – Ryszard Strauss Elektra
1907 – Gustaw Mahler VIII Symfonia (Symfonia tysiąca)
RtzBLEBthPPgl1
Utwór: G. Puccini, aria „Nessun dorma” z opery „Turandot”. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Nessun dorma (Niech nikt nie śpi!) to bodaj najsłynniejsza aria z nieukończonej opery Giacomo Pucciniego Turandot o chińskiej księżniczce. Puccini, jak w innych swych dziełach, wydobył nie tylko elementy orientalne, ale i głębię psychologiczną postaci.
Zobacz także
Posłuchaj także pozostałych przykładów muzycznych:
R19nfq0baCxk51
Utwór: C. Debussy, „Kwartet smyczkowy”, Preludium do „Popołudnia fauna”, Syreny z „Nokturnów”. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Zapamiętaj!
Oddziaływanie romantycznego języka muzycznego obserwować można w muzyce II połowy XX w. W muzyce polskiej, w latach siedemdziesiątych wyraźna zmiana nastąpiła m. in. w twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Obecność w jego utworach muzycznych melodyki, konsonansowej harmonii, przejrzystej rytmiki i jasnej konstrukcji formalnej odczytano jako zdradę awangardy, ale jednocześnie jako nowy romantyzm.
Zadania
R9oKPjCEEPXuh
Ćwiczenie 1
Wskaż nazwisko kompozytora, który powiedział Muzyka jest większym objawieniem, niż wszelka wiedza i filozofia.
Robert Schumann
Ludwig van Beethoven
Fryderyk Chopin
R1Pm1gGxAXYls
Ćwiczenie 2
Wskaż kompozycje Mozarta, w których można odnaleźć elementy uznane za romantyczne.
Dyrektor teatru
Idomeneo
Requiem
Czarodziejski flet
Symfonia Praska
Symfonia g-moll KV 183
Rv7qWYkhpfmnW
Ćwiczenie 3
Omów z kolegą fazy romantyzmu.
Omów z kolegą fazy romantyzmu.
Wysłuchaj fragmentu muzycznego. Wskaż, z której fazy romantyzmu pochodzi ten przykład muzyczny.
Generacja wielkich indywidualności
Generacja Tristana
Właściwi romantycy
Czarodziejski flet
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
RFlkTUC0naoyv
Ćwiczenie 4
Wskaż nazwiska kompozytorów należących do generacji Tristana.
Ryszard Strauss
Gustaw Mahler
Arnold Schoenberg
Aleksander Skriabin
Fryderyk Chopin
Robert Schumann
Krzysztof Penderecki
Ludwig van Beethoven
RPE3LV2Uis3G2
Ćwiczenie 5
Wskaż zdania prawdziwe.
Romantyzm to prąd filozoficzno estetyczny, jaki zaznaczył się wyłącznie w XIX-wiecznej literaturze.
Fryderyk Chopin należy do generacji wielkich indywidualności.
Przedstawiciele generacji wielkich indywidualności przezwyciężali elementy systemu tonalnego dur-moll.
W twórczości L. van Beethovena znalazły oddźwięk hasła Wielkiej Rewolucji Francuskiej.
Romantyzm zakończył się wraz ze śmiercią Ryszarda Wagnera.
R1OBbbNeFy3tJ
Ćwiczenie 6
Orientalizm to: Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do ograniczenia roli religii w społeczeństwie. 2. msza żałobna. 3. kierunek w literaturze i sztuce polegający wprowadzeniu do wytworów sztuki elementów kultur egzotycznych.
Orientalizm to: Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do ograniczenia roli religii w społeczeństwie. 2. msza żałobna. 3. kierunek w literaturze i sztuce polegający wprowadzeniu do wytworów sztuki elementów kultur egzotycznych.
Wysłuchaj fragmentu muzycznego i wskaż nazwisko twórcy.
F. Schubert
R. Schumann
F. Chopin
G. Mahler
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
R1Kft5PxhK3Bw
Ćwiczenie 7
Wskaż wydarzenia, jakie miały miejsce w I fazie romantyzmu.
premiera opery Wolny strzelec K.M. von Webera
prawykonanie Symfonii tysiąca Gustawa Mahlera
wykonanie Pasji wg św. Mateusza J.S. Bacha
Słownik pojęć
Koncert
Koncert
gatunek muzyczny, którego istota zasadza się na współgraniu i współzawodniczeniu solisty (grupy solistów) i orkiestry; w dojrzałym baroku przyjął postać trzyczęściową o układzie temp: szybka‑wolna‑szybka.
Kwartet smyczkowy
Kwartet smyczkowy
oparty na czteroczęściowym cyklu sonatowym gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę.
Opera
Opera
sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem.
Orientalizm
Orientalizm
kierunek w literaturze i sztuce polegający wprowadzeniu do wytworów sztuki elementów kultur egzotycznych.
Programowość
Programowość
fenomen XIX w. - muzyka związana z treściami pozamuzycznymi (poezją, malarstwem, dziełem filozoficznym etc.), która poprzez znaczące tytuły bądź dodane programy kieruje uwagę słuchaczy w stronę odpowiednich skojarzeń.
Requiem
Requiem
msza żałobna.
Sekularyzacja
Sekularyzacja
dążenie do ograniczenia roli religii w społeczeństwie
Sonata
Sonata
utwór instrumentalny (w przeciwieństwie do wokalnej kantaty); w klasycyzmie przyjął budowę czteroczęściową stając się wzorcem cyklu sonatowego (podstawa symfonii, kwartetu smyczkowego, koncertu): cz. I - szybka (forma sonatowa), cz. II - wolna (forma pieśni, wariacje), cz. III - taneczna (menuet, zastąpiony przez Beethovena scherzem), cz. IV - szybka (forma sonatowa, rondo).
Styl brillante
Styl brillante
jeden ze stylów muzycznych pierwszych dziesięcioleci XIX wieku charakteryzujący się wirtuozerią oraz melodyką o charakterze sentymentalnym (por. Fantazje na klawikord C.Ph.E. Bacha)
Symfonia
Symfonia
orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.
Symfonia organiczna
Symfonia organiczna
inaczej symfonia syntetyczna; dzieło symfoniczne, w którym wszystkie części spojone są wspólnym materiałem motywicznym (np. V Symfonia L. van Beethovena)
Słownik powstał na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Słownik muzyki, pod red. Wojciecha Marchwicy, Zielona Sowa, Warszawa 2006
Biblioteka muzyczna
R1PRMOZCA6mnD1
Utwór: F. Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1VX2AFX1xUez1
Utwór: F. Chopin, „Sonata fortepianowa b-moll”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się dramatycznym charakterem.
RRlsQ82fcByAS1
Utwór: R. Schumann, „Karnawał”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1SRrZFuw5bGl1
Utwór: F. Liszt, „Bagatela bez tonacji”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Rs7eTT6VSEeQz1
Utwór: R. Wagner, Wstęp do „Tristana i Izoldy”, wykonanie: muzycy z AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RtzBLEBthPPgl1
Utwór: G. Puccini, aria „Nessun dorma” z opery „Turandot”. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RgVa8lFF3Srp81
Utwór: G. Mahler, „Symfonia tysiąca”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R19nfq0baCxk51
Utwór: C. Debussy, „Kwartet smyczkowy”, Preludium do „Popołudnia fauna”, Syreny z „Nokturnów”. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.
Rdts1DiHrfTbh
Utwór:Wielka Fuga, autorstwa Ludwiga van Beethovena Wykonawca: Talich Quartet. Utwór wykonano i nagrano w 1977 roku. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1KRIB17dBsfY
Utwór:Koncert fortepianowy e-moll, część III, autorstwa Fryderyka Chopina Wykonawca: Krystian Zimerman. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RbWB4DpPsFgYO
Utwór:Koncert f-moll, cz. III autorstwa Fryderyka Chopina Wykonawca: Krystian Zimerman. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RoKhad0xechvQ
Utwór: Tristan i Izolda (wstęp) autorstwa Ryszarda Wagnera Wykonawca: Philharmonia Orchestra, dyrygent: Wilhelm Furtwängler. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się miłosnym, emocjonalnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Galeria dzieł sztuki
RGiKSo4uUUdAV1
Ilustracja przedstawia obraz Chopin gra u Radziwiłłów autorstwa Henryka Siemiradzkiego. Dzieło wykonane zostało w 1887 roku. Wokół kompozytora siedzą słuchacze, Chopin skupiony na wykonywanym zadaniu gra na fortepianie. Na ścianie wiszą dwa portrety.
Henryk Siemiradzki, „Chopin gra u Radziwiłłów w 1829 r.”, 1887 r., pinimg.pl, CC BY 3.0
RgrhwcC1v20yE1
Portret Ludwiga van Beethovena. Kompozytor ma siwe, falowane włosy. Na szyi znajduje się czerwona apaszka. Ludwig jest w trakcie pisania swojego utworu.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethoven podczas komponowania Missa Solemnis”, 1820, Dom Beethovena, Bonn, Niemcy, moscvichka.ru. CC BY 3.0
Ra5uPyOSGRYbZ1
Zdjęcie przedstawia portret Franciszka Schuberta. Kompozytor ma okulary. Jego włosy są czarne i krótkie. Za nim znajduje się czerwona kotara.
Wilhelm August Rieder, „Franz Schubert”, 1875, Muzeum Historyczne, Wiedeń, Austria, publicbroadcasting.net, CC BY 3.0
RRi1y1NCRhkQf1
Portret Karola Maria von Webera. Kompozytor stoi oparty o ścianę. Jego poza oraz mimika wskazuje na zadumę.
Caroline Bardua, „Portret kompoyztora Carla Maria von Weber”, 1821, Zamek Bellevue, Berlin, Niemcy, Wikimedia, domena publiczna
R4qAmVZ4KFDeQ1
Ilustracja przedstawia portret Roberta Schumanna. Portret wykonany jest ołówkiem. Kompozytor siedzi na fotelu. Patrzy na wprost przed siebie, ma poważny wyraz twarzy. Ubrany jest w koszulę i gruby płaszcz.
Josef Kriehuber, „Robert Schumann”, 1839, Gallica Digital Library, Paryż, Francja, cloudfront.net, CC BY 3.0
R99z7nG1yIecs1
Zdjęcie przedstawia portret Ryszarda Wagnera. Kompozytor patrzy się w lewą stronę. Ma na sobie czarny strój, a pod nim białą koszulę.
Jeaan Christen, „Ryszard Wagner”, 1862, Reiss Engelhorn Museum, Mannheim, Niemcy, newstomato.com, CC BY 3.0