Kalendarz rzymski
Ważne daty
45 r. p.n.e. – Reforma kalendarza przeprowadzona przez Juliusza Cezara, który wprowadził rok słoneczny liczący 365 dni, a co 4 lata tak zwany rok przestępny liczący 366 dni. Od tej reformy długość poszczególnych miesięcy zgadza się z kalendarzem nowożytnym obowiązującym z pewnymi poprawkami do dnia dzisiejszego. W kalendarzu juliańskim siedem miesięcy: styczeń, marzec, maj, lipiec, sierpień, październik i grudzień liczy 31 dni, cztery miesiące: kwiecień, czerwiec, wrzesień i listopad 30 dni, zaś luty 28 (lub 29 w roku przestępnym).
1582 r. n.e. – Bulla papieża Grzegorza XIII inter gravissimās, która nakazała opuścić 10 dni w 1582 roku (po 4 października nastąpił 15 października) oraz ustaliła, że lata których ostatnie cyfry to 00 są przestępne tylko wtedy, jeżeli dwie pierwsze cyfry tworzą liczbę podzielną przez cztery (kalendarz gregoriański)
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych
zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnym
Rzymie:
4) życie społeczne i gospodarcze (miasto i wieś, drogi, handel; religie w świecie greckim i rzymskim; wyrocznie – Delfy, Sybilla; niewola i niewolnicy; fenomen prawa rzymskiego; kalendarz; armia grecka i rzymska; rozrywki);
wyjaśniać etymologię polskich słów związanych z kalendarzem;
określać główną myśl przeczytanego tekstu i odpowiadać na proste pytania związane z tekstem w języku łacińskim;
wyjaśniać etymologiczne pochodzenie nazw miesięcy i dni tygodnia;
dobierać dzieła sztuki do poznanych mitów;
definiować nowe słowa w języku łacińskim;
zestawiać kulturę świata starożytnego i współczesnego wykazując powiązania między nimi.
Historia kalendarza przed reformą Juliusza Cezara
KalendarzKalendarz - łac. calendārium,ii – księga rachunkowa, słowo pochodzące od calendae/KalendaeKalendae kalendy, czyli pierwszy dzień miesiąca w starożytnym Rzymie, kiedy to rozliczano rachunki i zbierano długi.
Zgodnie z tradycją literacką na początku istnienia Rzymu (od 753 r p.n.e.) rok był podzielony na 10 miesięcy i rozpoczynał się od marca (mensis Martius). Taki podział roku na miesiące nazywano rokiem Romulusowym od imienia legendarnego założyciela Rzymu, a pierwszy miesiąc Martius poświęcony był bogu Marsowi, którego uważano za ojca Romulusa. Rok Romulusowy miał 304 dni podzielone w następujący sposób: kwiecieć, czerwiec, sierpień, wrzesień, listopad i grudzień liczyły 30 dni, zaś cztery pozostałe miesiące 31 dni. Teorię takiego podziału roku w początkach historii Rzymu potwierdzają nie tylko wzmianki w tekstach źródłowych (m.in. Owidiusz Fāstī I 27, III 99, III 119; Aulus Geliusz Noctēs Atticae III 16, 16), lecz także łacińskie nazwy miesięcy (np. September pochodzi od liczebnika septem, jako że w roku Romulusowym był siódmym miesiącem, podobnie Octōber - ósmy, November‑dziewiąty i December - dziesiąty).
Rok Romulusowy utrzymał się tylko do panowania Numy Pompiliusa, który wprowadził do kalendarza rzymskiego dwa dodatkowe miesiące przed marcem - Iānuārius i Februārius. O tej reformie Numy wspomina Liwiusz (I 19,6) mówiąc, że król ten podzielił rok na dwanaście miesięcy zgodnie z biegiem księżyca, uwzględniając lata przestępne.

1. Rok Romulusowy utrzymał się tylko do panowania Numy Pompiliusa, który wprowadził do kalendarza rzymskiego dwa dodatkowe miesiące przed marcem - Iānuārius i Februārius. O tej reformie Numy wspomina Liwiusz (I 19,6) mówiąc, że król ten podzielił rok na dwanaście miesięcy zgodnie z biegiem księżyca, uwzględniając lata przestępne.
Kalendarz juliański, rola Sosigenesa z Aleksandrii
Do roku 46 p.n.e. obowiązywał w Rzymie rok księżycowy, w którym cztery miesiące: marzec, maj, lipiec, październik (skrót mnemotechniczny MARMAIIULOC) liczyły po 31 dni, luty miał 28 dni a pozostałe miesiące po 29. Rok liczył 355 dni, dla wyrównania z porami roku dodawano od czasu do czasu miesiąc dodatkowy intercalāris. Taki system rachuby czasu był bardzo niepraktyczny i wymagał udoskonalenia.

1. Reformę kalendarza przeprowadził w 45 r p.n.e. Juliusz Cezar, który przy pomocy uczonego z Aleksandrii Sozigenesa, matematyka i astronoma wprowadził rok słoneczny liczący 365 dni, a co 4 lata tak zwany rok przestępny liczący 366 dni. Od tej reformy długość poszczególnych miesięcy zgadza się z kalendarzem nowożytnym obowiązującym z pewnymi poprawkami do dnia dzisiejszego. W kalendarzu juliańskim siedem miesięcy: styczeń, marzec, maj, lipiec, sierpień, październik i grudzień liczy 31 dni, cztery miesiące: kwiecień, czerwiec, wrzesień i listopad 30 dni, zaś luty 28 (lub 29 w roku przestępnym).
Prezentacja: Wieża Wiatrów w Atenach

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D12EzLGab
Miesiące kalendarza juliańskiego - tabela z zestawionymi nazwami miesięcy w różnych językach
Latīnē scrīptī | Anglicē scrīptī | Germānicē scrīptī | Francogallīcē scrīptī | Polonīcē scrīptī | |
I | IānuāriusIānuārius | January | Januar | Janvier | Styczeń |
II | FebruāriusFebruārius | February | Februar | Février | Luty |
III | MārtiusMārtius | March | März | Mars | Marzec |
IV | AprīlisAprīlis | April | April | Avril | Kwiecień |
V | MaiusMaius | May | Mai | Mai | Maj |
VI | IūniusIūnius | June | Juni | Juin | Czerwiec |
VII | IūliusIūlius | July | Juli | Juillet | Lipiec |
VIII | AugustusAugustus | August | August | Août | Sierpień |
IX | SeptemberSeptember | September | September | Septembre | Wrzesień |
X | OctōberOctōber | October | Oktober | Octobre | Październik |
XI | NovemberNovember | November | November | Novembre | Listopad |
XII | DecemberDecember | December | Dezember | Décembre | Grudzień |
Nazwy dni miesiąca
1 | Kalendae | Kalendae | Kalendae | Kalendae |
2 | VI ante Nōnās | IV ante Nōnās | IV ante Nōnās | IV ante Nōnās |
3 | V ante Nōnās | III ante Nōnās | III ante Nōnās | III ante Nōnās |
4 | IV ante Nōnās | Prīdiē Nōnās | Prīdiē Nōnās | Prīdiē Nōnās |
5 | III ante Nōnās | NōnaeNōnae | Nōnae | Nōnae |
6 | Prīdiē Nōnās | VIII ante ĪdūsĪdūs | VIII ante Īdūs | VIII ante Īdūs |
7 | Nōnae | VII ante Īdūs | VII ante Īdūs | VII ante Īdūs |
8 | VIII ante Īdūs | VI ante Īdūs | VI ante Īdūs | VI ante Īdūs |
9 | VII ante Īdūs | V ante Īdūs | V ante Īdūs | V ante Īdūs |
10 | VI ante Īdūs | IV ante Īdūs | IV ante Īdūs | IV ante Īdūs |
11 | V ante Īdūs | III ante Īdūs | III ante Īdūs | III ante Īdūs |
12 | IV ante Īdūs | Prīdiē Īdūs | Prīdiē Īdūs | Prīdiē Īdūs |
13 | III ante Īdūs | Īdūs | Īdūs | Īdūs |
14 | Prīdiē Īdūs | XIX ante Kalendās | XVIII ante Kalendās | XVI ante Kalendās |
15 | Īdūs | XVIII ante Kalendās | XVII ante Kalendās | XV ante Kalendās |
16 | XVII ante Kalendās | XVII ante Kalendās | XVI ante Kalendās | XIV ante Kalendās |
17 | XVI ante Kalendās | XVI ante Kalendās | XV ante Kalendās | XIII ante Kalendās |
18 | XV ante Kalendās | XV ante Kalendās | XIV ante Kalendās | XII ante Kalendās |
19 | XIV ante Kalendās | XIV ante Kalendās | XIII ante Kalendās | XI ante Kalendās |
20 | XIII ante Kalendās | XIII ante Kalendās | XII ante Kalendās | X ante Kalendās |
21 | XII ante Kalendās | XII ante Kalendās | XI ante Kalendās | IX ante Kalendās |
22 | XI ante Kalendās | XI ante Kalendās | X ante Kalendās | VIII ante Kalendās |
23 | X ante Kalendās | X ante Kalendās | IX ante Kalendās | VII ante Kalendās |
24 | IX ante Kalendās | IX ante Kalendās | VIII ante Kalendās | VI ante Kalendās |
25 | VIII ante Kalendās | VIII ante Kalendās | VII ante Kalendās | V ante Kalendās |
26 | VII ante Kalendās | VII ante Kalendās | VI ante Kalendās | IV ante Kalendās |
27 | VI ante Kalendās | VI ante Kalendās | V ante Kalendās | III ante Kalendās |
28 | V ante Kalendās | V ante Kalendās | IV ante Kalendās | Prīdiē Kalendās |
29 | IV ante Kalendās | IV ante Kalendās | III ante Kalendās | |
30 | III ante Kalendās | III ante Kalendās | Prīdiē Kalendās | |
31 | Prīdiē Kalendās | Prīdiē Kalendās |
Kalendarz rzymski
Początkowo kalendarz rzymski był kalendarzem księżycowym. Nie mieli oni miesięcy podzielonych na siedem dni tygodnia, jak ma to miejsce współcześnie. Poszczególne dni miesiąca liczono na podstawie faz Księżyca. Na podstawie obserwacji nieba kapłan Pontifex stwierdzał, że Księżyc jest w nowiu i ogłaszał początek miesiąca, czyli Kalendy – KalendaeKalendae. Od tego dnia odliczano dni do Non, czyli kwarty Księżyca – NōnaeNōnae, a następnie do momentu, kiedy księżyc jest w pełni – Īdūs. Po Idach odliczano już dni do kolejnych Kalend przypadających w następnym miesiącu.

1. Początkowo kalendarz rzymski był kalendarzem księżycowym. Nie mieli oni miesięcy podzielonych na siedem dni tygodnia, jak ma to miejsce współcześnie. Poszczególne dni miesiąca liczono na podstawie faz Księżyca. Na podstawie obserwacji nieba kapłan Pontifex stwierdzał, że Księżyc jest w nowiu i ogłaszał początek miesiąca, czyli Kalendy – Kalendae. Od tego dnia odliczano dni do Non, czyli kwarty Księżyca – Nōnae, a następnie do momentu, kiedy księżyc jest w pełni – Īdūs. Po Idach odliczano już dni do kolejnych Kalend przypadających w następnym miesiącu.
Przykładowe odczyty dat:
17.08 - ante diem sextum decimum ante Kalendās Septembrēs
28.02 - prīdiē Kalendās Mārtiās
13.03 - ante diem tertium Īdūs Mārtiās
Nazwy dni tygodnia – tabela
Od czasów Konstantyna Wielkiego przyjęto ze Wschodu podział na okresy siedmiodniowe, czyli tygodnie (septimāna). Poszczególne dni tygodnia otrzymały nazwy od planet, Słońca i Księżyca.
Poniedziałek | Diēs Lūnae |
Wtorek | Diēs Mārtis |
Środa | Diēs Mercuriī |
Czwartek | Diēs Iovis |
Piątek | Diēs Veneris |
Sobota | Diēs Sāturnī |
Niedziela | Diēs Sōlis |
Pory dnia
Dzień trwał od wschodu do zachodu słońca. Rzymianie dzielili go na cztery części: manē- rano, ad merīdiem – przed południem; dē merīdiē – po południu, suprēma – wieczorem. Noc, głównie z powodu działań wojennych dzielono na cztery straże – vigiliae.
Kalendarz juliański
Kalendarz juliański obowiązuje w zasadzie do dziś z małym udoskonaleniem wprowadzonym w XVI w. na mocy bulli papieża Grzegorza XIII. Otóż rok juliański ustalony na 365,25 dni jest nieco dłuższy (o 11 minut i 14 sekund) od roku słonecznego. Z biegiem czasu powstawała wyraźna różnica – jeden dzień na 128 lat. Aby usunąc tę różnicę roporządzenie papieskie nakazało opuścić 10 dni w 1582 roku (po 4 października nastąpił 15 października) oraz ustaliło, że lata których ostatnie cyfry to 00 są przestępne tylko wtedy, jeżeli dwie pierwsze cyfry tworzą liczbę podzielną przez cztery. Kalendarz gregoriański przyjęły najpierw kraje katolickie, stopniowo także pozostałe. Obecnie kalendarz juliański, zwany alternatywnie starym stylem utrzymał się jako kalendarz liturgiczny prawosławia.Różnica między kalendarzami wynosiła w XX wieku 13 dni.
Tekst łaciński
Mēnsī prīmō et mēnsī tertiō ā deīs nōmina sunt: Iānuāriō ā deō IānōIānō, Mārtiō ā deō MārteMārte. Iānus et Mārs sunt deī Rōmānī. Iānus est deus cui duae faciēs sunt. Mārs deus bellī est.
Mēnsis September nōmināturnōminātur ā numerō septem, Octōber, November, December ab octo, novem, decem. Nam tempore antīquōantīquō Mārtius mēnsis prīmus erat. TuncTunc September mēnsis septimus erat, Octōber, November, December mēnsēs octāvus, nōnus, decimus erant. NuncNunc autem mēnsis prīmus est Iānuārius, September igiturigitur mēnsis nōnus est, Octōber decimus, November ūndecimus, December duodecimus.
Tekst oryginalny preparowany dla potrzeb ucznia z podręcznika „Lingua Latīna per sē illūstrāta I” Hansa Oerberga, Anno MMVII, Edizioni Accademia Vivarium Novum, Montella, CAP. XIII, v.13‑24.
TłumaczenieTłumaczenie
Korzystając z emateriału oraz słownika napisz krótki tekst po łacinie o wczesnym podziale miesiąca rzymskiego opartym na fazach Księżyca. W swojej pracy umieść przede wszystkim pojęcia: Kalendy, Nony i Idy oraz fazy Księżyca z nimi związane.
Zadania
Przeczytaj ze zrozumieniem tekst na temat nazw miesięcy. Następnie zdecyduj, które zdania na temat tekstu są prawdziwie (Vērum), a które nieprawdziwe (Falsum). Przeciągnij zdanie do właściwej rubryki.
Iānus est deus quī faciēs duās habet., Tempore antīquō Mārs mēnsis tertius erat., Tempore antīquō December mēnsis duodecimus erat., Mārs deus pācis est., September ā numerō septem nōmen habet., November ā numerō novem nōminātur., September mēnsis septimus nunc est., Iānus et Mārs sunt deae Rōmānae.
Vērum | |
---|---|
Falsum |
Połącz w pary nazwy miesięcy z ich łacińską etymologią.
ā deō bellī nōminātur, ā deō, quī duās faciēs habet nōminātur, ā numerō decem nōmen habet, a imperatore Romano, qui Galliam vicit, nomen habet, ā Patre Patriae nōminātur, ā numerō octo nōminātur
Octōber | |
Mārtius | |
Iulius | |
Augustus | |
Iānuārius | |
December |
Która z dat jest zgodna z wczesnym kalendarzem rzymskim z datą 7 lipca?
- Nōnīs Iūliīs
- ante diem septimum Īdūs Iūliās
- ante diem septimum Īdūs Augustās
Która z dat jest zgodna z wczesnym kalendarzem rzymskim z datą 28 lutego?
- ante diem quīntum Kalendās Februāriās
- prīdiē Kalendās Mārtiās
- ante diem quārtum Kalendās Februāriās
Która z dat jest zgodna z wczesnym kalendarzem rzymskim z datą 21 grudnia?
- ante diem duodecimum Kalendās Decembrēs
- ante diem ūndecimum Kalendās Decembrēs
- ante diem duodecimum Kalendās Iānuāriās
Do nazw dni tygodnia w języku angielskim i francuskim przyporządkuj odpowiadające im dni tygodnia po łacinie:
Diēs Sōlis, Diēs Lūnae, Diēs Sāturnī, Diēs Iovis, Diēs Veneris
Anglicē scrīptī
Saturday – odpowiedź: ..............................
Sunday - odpowiedź: ..............................
Francogallīcē scrīptī
Lundi - odpowiedź: ..............................
Jeudi - odpowiedź: ..............................
Vendredi - odpowiedź: ..............................
Słowniki
Słownik pojęć
Idy – w kalendarzu rzymskim nazwa 15 dnia (w marcu, maju, lipcu i październiku)lub 13 dnia (w pozostałych miesiącach) miesiąca. W pierwotnym kalendarzu rzymskim o charakterze ściśle lunarnym idy przypadały na pełnię Księżyca (lūna plēna).
Kalendy – pierwszy dzień miesiąca w kalendarzu rzymskim. Początkowo kalendy oznaczały pierwszy dzień, w którym książyc był widoczny po koniunkcji (lūna nova). Po zarzuceniu kalendarza księżycowo‑słonecznego w kalendarzach numańskim i juliańskim utrzymano znaczenie kalend jako pierwszego dnia każdego miesiąca oraz dla datowania drugiej połowy miesiąca po nonach. Kalendy były poświęcone bogini Junonie.
System rachuby dni i dłuższych odstepów czasu, opierający się na dwóch okresowych zjawiskach astronomicznych: cyklu zmian pór roku i cyklu zmian faz Księżyca. Stąd podział na kalendarze słoneczne (solarne), księżycowe (lunarne) i księżycowo – słoneczne (lunisolarne).
Nony – w kalendarzu rzymskim pierwotnie oznaczały dzień, kiedy księżyc był w pierwszej kwarcie (lūna dīmidia). Później oznaczały siódmy dzień miesiąca (w marcu, maju, lipcu i październiku), w pozostałych miesiącach był to dzień piąty. Nazwa nony pochodzi od obliczenia, że jest to dziewiąty dzień przed idami.
Słownik łacińsko‑polski
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Encyclopaedia Britannica – wydanie internetowe
Lidia Winniczuk Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983.
Jan Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1978.
Joseph V. Noble; Derek J. de Solla Price: The Water Clock in the Tower of the Winds, American Journal of Archaeology, Vol. 72, No. 4 (1968), pp. 345–355.
Nowa Encyklopedia Powszechna, Warszawa 1995.