Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R2ryrv36mNyXb1
Na zdjęciu fragment zestawu perkusyjnego. Na pierwszym planie widać werbel i dwie pałeczki. W tle inny bęben. Temat lekcji: Kanon rytmiczny. Zabawy, układanki i kompozycje rytmiczne. Część pierwsza.

Kanon rytmiczny. Zabawy, układanki i kompozycje rytmiczne. Cz. I.

Źródło: online-skills.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

Rr9df8dm7GdP7
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

2. W zakresie gry na instrumentach. Uczeń:

1) gra na instrumentach ze słuchu lub/i przy pomocy nut (w zespole lub/i solo) na jednym lub kilku instrumentach melodycznych (do wyboru np. flet podłużny, flażolet /flecik polski/, pianino, keyboard, gitara, dzwonki, metalofon, ksylofon i inne) oraz perkusyjnych niemelodycznych:

a) schematy rytmiczne.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;

2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:

2) różnicuje wartości rytmiczne nut i pauz;

5) potrafi posługiwać się symboliką beznutową (np. tabulaturą, fonogestyką, uproszczoną fonogestyką, tataizacją).

4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

3) form muzycznych: budowa okresowa, AB, ABA, ABA1, kanon, rondo, wariacje, pieśń, opera, balet, operetka, musical, koncert, symfonia;

4) faktury muzycznej: homofoniczna, polifoniczna.

Nauczysz się

opisywać cechy kanonu;

rozpoznawać słuchem kanony melodyczne i rytmiczne;

realizować głosy w kanonie za pomocą gestów, gry na instrumentach, tataizacji i rytmizowania tekstu;

tworzyć schematy graficzne kanonu;

Rytm i metrum

RytmRytmRytm to zjawisko, które nas otacza – wystarczy posłuchać uderzeń własnego serca, śpiewu ptaków czy też kropli deszczu lub kulek gradu uderzających o parapet. Stanowi również jeden z najważniejszych elementów muzyki od początku jej istnienia.

RGsGKhbGXP7U6
Grafika tłumaczy znaczenie dolnej cyfry w zapisie metrum. Podano różne przykłady metrum, różniące się dolną cyfrą. Metrum to dwie cyfry zapisane jedna nad drugą. Przy każdym przykładzie opisano jakie wartości rytmiczne nut są podstawą określania metrum. Metrum cztery pierwsze, jedynka oznacza całą nutę, znak graficzny całej nuty to elipsa położona na boku. Metrum cztery drugie, dwójka oznacza półnutę, znak graficzny półnuty to niezamalowana elipsa z kreską, laseczką po prawej stronie. Metrum cztery czwarte, czwórka oznacza ćwierćnutę, znak graficzny ćwierćnuty to elipsa zamalowana w środku i laseczka po prawej stronie. Metrum cztery ósme, cyfra osiem oznacza ósemkę, znak graficzny ósemki to elipsa zamalowana w środku z laseczką i jednym ogonkiem. Metrum cztery szesnaste, liczba szesnaście oznacza szesnastkę, znak graficzny szesnastki to elipsa zamalowana w środku, laseczka i dwa ogonki. Na ilustracji znajduje się punkt aktywny, po jego naciśnięciu wyświetla się informacja dodatkowa: Aby ułatwić naukę i zapamiętywanie utworów, wprowadzano zasady zapisu rytmu. Wartości rytmiczne (m.in. ćwierćnuty, ósemki czy półnuty) ułożone są w taktach oddzielonych kreskami taktowymi. O ich położeniu decyduje metrum.
Różne oznaczenia metryczne, online-skills, CC BY 3.0
R4SfDmMsJ7vmJ
Sześciotaktowy zapis nutowy piosenki "Wlazł kotek na płotek. Metrum określono jako trzy czwarte. W taktach pierwszym, drugim, czwartym i piątym znajdują się po trzy ćwierćnuty. W taktach trzecim i szóstym dwie ósemki i półnuta. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Metrum składa się z dwóch ułożonych pionowo cyfr. Dolna cyfra określa, jaka wartość rytmiczna jest miarą w danym takcie. Górna cyfra informuje, ile miar mieści się w takcie. Pierwszy dźwięk w takcie jest zazwyczaj akcentowany, czyli wykonany nieco głośniej od pozostałych.
Przykład zastosowania metrum w utworze „Wlazł kotek na płotek”, online‑skills, CC BY 3.0

Kanon

Słowo „kanon”kanon„kanon” pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „normę”, „regułę”, „zasadę”.
W muzyce terminem tym określa się utwór, w którym drugi głos (lub więcej głosów) imitujeimitacjaimituje (czyli powtarza) melodię tematu. Głos imitujący stanowi zarazem kontrapunktKontrapunktkontrapunkt dla melodiiMelodiamelodii.
W podstawowej wersji kanonu każdy kolejny głos powtarza melodię z opóźnieniem bez wprowadzania do niej żadnych zmian. Istnieją również formy bardziej złożone, w których głos imitujący rozpoczyna się od innego dźwięku, posiada zmiany rytmiczne lub realizuje melodię tematu wspak, czyli od końca.

Czy widzisz cyfry nad nutami? To dzięki nim wiadomo, kiedy kolejny głos rozpoczyna wykonanie piosenki.

R9c5d0hRVhJop1
„Wieczór”, kanon niemiecki, online-skills, CC BY 3.0

Czym jest kanon?

Kanon ma wiele znaczeń i to nie tylko w samej szeroko pojętej muzyce. Z greckiego canon oznacza regułę, prawo. W słowniku PWN odnajdziesz następujące definicje kanonu:

  • ogólnie przyjęta w danej epoce norma, np. etyczna lub estetyczna;

  • zbiór zasad, ustaw, tekstów o podstawowym znaczeniu;

  • zbiór ksiąg uznanych przez Kościół za święte;

  • utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy;

  • w prawie kościelnym: pojedynczy przepis prawny;

  • najważniejsza część mszy; też: modlitwa eucharystyczna odmawiana podczas tego aktu;

  • druk; stopień pisma.

Nawet w samej muzyce w zależności od epoki, rodzaju liturgii, przyjętych teorii, kanon również miał wiele znaczeń. Podczas dzisiejszej lekcji poznasz kanon w prostej, przystępnej postaci – będzie to kanon rytmiczny.

Kanon w muzyce

Kanon to utwór imitacyjny, tzn. taki, w którym melodia z jednego głosu jest powtarzana w innych głosach (z łac. ‘imitować’ znaczy naśladować). Żeby było Ci łatwiej zrozumieć istotę imitacji, posłuchasz fragmentu trzygłosowego kanonu Wolfganga Amadeusa Mozarta „Dona nobis pacem” (Obdarz nas pokojem). Kanon w sposób wręcz instruktarzowy wykonuje OCP Session Choir. Podczas słuchania zwróć uwagę na następujące elementy:

  • Całość rozpocznie się zaśpiewaniem utworu a cappella przez chór mieszany. Obserwuj zapis nutowy, zapis ten dotyczy tylko melodii głosu. Melodia jest podzielona na trzy części, które oczywiście stanowią spójną całość. Każda pięciolinia to oddzielna część.

  • Chór mieszany wykona najpierw całą melodię, tzn. zaśpiewa wszystkie części, dzięki czemu będziesz mógł wysłuchać całości bez współbrzmień harmonicznych.

  • Następnie chór, nie robiąc przerwy, zacznie śpiewać wszystko od początku, tzn. melodię z pierwszej pięciolinii.

  • W tym samym momencie, kiedy głosy żeńskie zaczną śpiewać pierwszy dźwięk z drugiej pięciolinii, pojawią się głosy męskie, które zaczną śpiewać wszystko od początku, czyli melodię pierwszej pięciolinii. Od tej chwili będą brzmieć już dwa głosy, drugi z opóźnieniem - tak jak echo.

  • Następnie w momencie, kiedy głosy żeńskie zaczną śpiewać pierwszy dźwięk z trzeciej pięciolinii, a głosy męskie rozpoczną melodię pięciolinii drugiej, włączy się głos trzeci, który zacznie śpiewać wszystko od początku, czyli melodię pierwszej pięciolinii. Od tego momentu będziesz słyszeć już trzy głosy. Z opóźnieniem jak echo.

  • Potem nastąpi odwrócenie tej zasady, czyli każde głosy po wyśpiewaniu melodii do końca przestaną być słyszalne. Stąd najpierw zostaną dwa głosy, a na koniec tylko jeden, ten, który zaczął jako ostatni.

RD9Vd3QD4QMsF
Wolfgang Amadeus Mozart, „Dona nobis pacem”, winnbrookmusic.weebly.com, CC BY 3.0
Rr7dR9sbrnoSn
Na ilustracji interaktywnej portret Wolfganga Amadeusza Mozarta.. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu ciemne światło pada na połowę twarzy mężczyzny. W centralnej części obrazu umieszczony jest punkt interaktywny po jego naciśnięciu wyświetla się napis: Dona Nobis Pacem autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta wykonawca: OCP Session Choir oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu chór mieszany wykonuje kanon. Na początku cały chór przedstawia kanon śpiewając jednym głosem w całości. Później rozpoczynają głosy żeńskie śpiewają same osiem taktów. Po ośmiu taktach wchodzą głosy męskie, a kobiety kontynuują. Po kolejnych ośmiu taktach dołącza się kolejny głos. Wszystkie głosy wykonują tą samą melodię w różnym czasie.
Barbara Krafft, „Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, 1819, wikimedia.org, domena publiczna, (Fotografia); Wolfgang Amadeus Mozart, Dona nobis pacem, online-skills, CC BY 3.0

Kanon rytmiczny

Jakie cechy posiada kanon rytmiczny? Dokładnie takie same jak te, które poznałeś przed chwilą z jedną tylko różnicą – nie będzie w nim melodii. Będziesz rytmicznie mówić tekst, będziesz grać na instrumentach perkusyjnych, nie będziesz jedynie śpiewać.

Kanon dwugłosowy

R2DusvwWpSTaS
Schemat kanonu dwugłosowego, w którym drugi głos powtarza po jednym takcie, online-skills, CC BY 3.0
1
Polecenie 1
Zapoznaj się z rytmem kanonu rytmicznego dwugłosowego.
Zapoznaj się z rytmem kanonu rytmicznego dwugłosowego.
RHUoSWd3KlIj9
Zapis nutowy czterotaktowego rytmu. Metrum cztery czwarte. W pierwszym i trzecim takcie: dwie ćwierćnuty, dwie ósemki, ćwierćnuta. W drugim takcie: dwie ósemki, dwie ćwierćnuty, pauza ćwierćnutowa. W czwartym takcie cztery ósemki, dwie ćwierćnuty. Po naciśnięciu punktu aktywnego odtwarza się nagranie rytmu.
Ćwiczenie 1 – głos 1, online-skills, CC BY 3.0
1
Ćwiczenie 1

Przed Tobą zapis dwóch głosów. Drugi głos zapisany jest na drugiej linii, jest identyczny z pierwszym, tylko ma jeden takt opóźnienia. Jeżeli kanon ma dwa głosy, mówimy wówczas, że jest dwugłosowy. Wysłuchaj nagrania i śledź zapis muzyczny. Następnie wyklaszcz rytm z nagraniem lub zagraj na dowolnym instrumencie perkusyjnym. Najpierw realizuj głos pierwszy, a jak dobrze opanujesz rytm, powtórz ćwiczenie z głosem drugim (np. z kolegą z ławki). Dla odróżnienia drugi głos w nagraniu jest realizowany na innym instrumencie.

RHv6wxJWTcZSV
Schemat kanonu dwugłosowego, w którym drugi głos powtarza po jednym takcie.

Wysłuchaj nagrania i śledź zapis muzyczny. Następnie wyklaszcz rytm z nagraniem lub zagraj na dowolnym instrumencie perkusyjnym.

RC4kaE7OKziky
Zapis nutowy kanonu rytmicznego dwugłosowego. W zapisie dwie linie, zapisano dwa głosy. W każdym głosie te same wartości rytmiczne. Tylko dla drugiego głosu są one przesunięte o jeden takt. Rytm jest następujący: Metrum cztery czwarte. W pierwszym i trzecim takcie: dwie ćwierćnuty, dwie ósemki, ćwierćnuta. W drugim takcie: dwie ósemki, dwie ćwierćnuty, pauza ćwierćnutowa. W czwartym takcie cztery ósemki, dwie ćwierćnuty. Po naciśnięciu punktu aktywnego odtwarza się nagranie rytmu wykonanego w kanonie.
Ćwiczenie 2 – głos 1, online-skills, CC BY 3.0

Wyjaśnij co znaczy, że kanon jest dwugłosowy i że opóźnienie kanonu to jeden takt?

Kanon trzygłosowy

RNGvmG8WcfYak
Schemat kanonu trzygłosowego, w którym pozostałe głosy powtarzają z czterotaktowym opóźnieniem, online-skills, CC BY 3.0
1
Ćwiczenie 2

Przed Tobą zapis trzech głosów. Drugi głos zapisany jest na drugiej linii, jest identyczny z pierwszym, tylko ma cztery takt opóźnienia. Trzeci głos zapisany jest na trzeciej linii, jest identyczny z pierwszym, tylko ma osiem taktów opóźnienia w stosunku do pierwszego i cztery takty opóźnienia w stosunku do drugiego. Jeżeli kanon ma trzy głosy, mówimy wówczas, że jest trzygłosowy. Wysłuchaj nagrania i śledź zapis muzyczny. Następnie wyklaszcz rytm z nagraniem lub zagraj na dowolnym instrumencie perkusyjnym. Najpierw realizuj głos pierwszy, a jak dobrze opanujesz rytm, powtórz ćwiczenie najpierw z głosem drugim (np. z głosem kolegi z ławki), a następnie z trzecim (np. z kolegą z sąsiedniej ławki). Dla odróżnienia drugi głos i trzeci w nagraniu jest realizowany na innych instrumentach.

REawMarXBjf1H
Schemat kanonu trzygłosowego, w którym pozostałe głosy powtarzają z czterotaktowym opóźnieniem, online-skills, CC BY 3.0
RK3nwtdF28gEA
Zapis nutowy kanonu rytmicznego trzygłosowego, w którym głosy powtarzają się z czterotaktowym opóźnieniem. Kanon zapisano na trzech liniach. Rytm we wszystkich głosach jest taki sam. W pierwszym i drugim takcie po trzy ćwierćnuty, w trzecim takcie półnuta i ćwierćnuta, w czwartym takcie półnuta i pauza ćwierćnutowa. W piątym i szóstym takcie: ćwierćnuta, dwie ósemki, ćwierćnuta. W siódmym takcie sześć ósemek. W ósmym takcie dwie ćwierćnuty i pauza. W dziewiątym i dziesiątym takcie dwie ósemki i dwie ćwierćnuty. W jedenastym takcie dwie pauzy ćwierćnutowe i ćwierćnuta. W dwunastym takcie trzy ósemki i pauzy. W kolejnych liniach pojawia się ten sam rytm tylko w drugiej linii o cztery takty później, w trzeciej linii o osiem taktów później. Po naciśnięciu punktu aktywnego odtwarza się rytmiczny kanon trzygłosowy.

Wyjaśnij co znaczy, że kanon jest trzygłosowy i że opóźnienie kanonu to cztery takty?

Sprawdź swoją wiedzę

R138AFI97VY09
Ćwiczenie 3
Wskaż zdanie prawdziwe, które jest definicją kanonu. Możliwe odpowiedzi: 1. To utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy. 2. To utwór, gdzie temat poddawany jest różnym zmianom, przez co otrzymujemy różne warianty tego samego tematu. 3. To utwór, w którym powtarza się refren, a między refrenami występują kuplety. 4. To utwór jednogłosowy.
R19UyeErA0I2f
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się powtórzenie całości lub fragmentu melodii jednego głosu przez głos drugi?
R18iZLOs4OUbr
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Ile głosów było w kanonie Dona nobis pacem Mozarta?
Ćwiczenie 6
R15HMBnTlYL7n
Wyjaśnij pojęcia: kanon, kontrapunkt, rytm, imitacja.
RCP79isftmOkf
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Co oznacza czwórka, jeśli jest dolną cyfrą w zapisie metrum?
R1ekeKUeMrwAF
Ćwiczenie 8
Wskaż kompozytora utworu Dona nobis pacem Możliwe odpowiedzi: 1. Wolfgang Amadeusz Mozart, 2. Jan Sebastian Bach
R1FkQqDRhP90f
Ćwiczenie 9
Połącz pojęcie z opisem Harmonia Możliwe odpowiedzi: 1. sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym; dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw. 2. utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy. 3. jeden z podstawowych elementów dzieła muzycznego, regulujący jego przebieg w czasie. Rytm Możliwe odpowiedzi: 1. sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym; dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw. 2. utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy. 3. jeden z podstawowych elementów dzieła muzycznego, regulujący jego przebieg w czasie. Kanon Możliwe odpowiedzi: 1. sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym; dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw. 2. utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy. 3. jeden z podstawowych elementów dzieła muzycznego, regulujący jego przebieg w czasie.
Polecenie 2
Wyszukaj w internecie inne utwory będące kanonami.
Wyszukaj w internecie inne utwory będące kanonami.

Słownik pojęć

Fortepian
Fortepian

[wł. forte ‘mocno’, piano ‘cicho’] - instrument muzyczny z grupy chordofonów uderzanych.

Harmonia
Harmonia

sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym; dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw.

Imitacja
Imitacja

[łac.], środek techniki polifonicznej, polegający na powtórzeniu całości lub fragmentu melodii jednego głosu przez głos drugi, podczas gdy głos pierwszy kontynuuje swoją linię melodyczną.

Kanon
Kanon

utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych wg określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych.

Melodia
Melodia

jeden z głównych elementów dzieła muzycznego (obok rytmu, harmonii, dynamiki, agogiki, barwy dźwięku i formy); następstwo dźwięków różnej wysokości, zwykle porządkowanych wg określonych zasad tonalnych (tonalność), rytmiczno‑metrycznych i formalnych.

Rytm
Rytm

jeden z podstawowych elementów dzieła muzycznego, regulujący jego przebieg w czasie (...) Rytm współdziała z innymi współczynnikami muz., zwłaszcza z metrum i tempem.

Definicje słownikowe opracowano na podstawie: https://encyklopedia.pwn.pl/

Biblioteka muzyczna

Rr7dR9sbrnoSn
Na ilustracji interaktywnej portret Wolfganga Amadeusza Mozarta.. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu ciemne światło pada na połowę twarzy mężczyzny. W centralnej części obrazu umieszczony jest punkt interaktywny po jego naciśnięciu wyświetla się napis: Dona Nobis Pacem autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta wykonawca: OCP Session Choir oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu chór mieszany wykonuje kanon. Na początku cały chór przedstawia kanon śpiewając jednym głosem w całości. Później rozpoczynają głosy żeńskie śpiewają same osiem taktów. Po ośmiu taktach wchodzą głosy męskie, a kobiety kontynuują. Po kolejnych ośmiu taktach dołącza się kolejny głos. Wszystkie głosy wykonują tą samą melodię w różnym czasie.
Barbara Krafft, „Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, 1819, wikimedia.org, domena publiczna, (Fotografia); Wolfgang Amadeus Mozart, Dona nobis pacem, online-skills, CC BY 3.0

Bibliografia

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.