Kariokineza – mejoza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: koniugacja chromosomowa, tetrada, crossing over,

  • wymienia etapy podziału mejotycznego komórki,

  • wyjaśnia znaczenie crossing over.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • określić zmiany zachodzące w kolejnych etapach podziału mejotycznego,

  • porównać mitozę i mejozę,

  • określić, w jakich komórkach organizmu zachodzi mejoza i uzasadnić, dlaczego właśnie w tych komórkach.

2. Metoda i forma pracy

Metodą zastosowaną na lekcji jest wykład, który wprowadza uczniów w zagadnienie. Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują kolejne etapy procesu mejozy, zgodnie z rycinami znajdującymi się w podręczniku. Uczniowie pracują jako jeden zespół.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

Plansze dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przedstawienie znaczenia mejozy.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zwraca uwagę na fakt, że w mejozie zachodzi podział mitotyczny, który uczniowie znają z poprzedniej lekcji. (Można krótko przypomnieć to zagadnienie bądź w ramach powtórki odpytać uczniów).

  2. Korzystając z podręcznika, uczniowie analizują kolejne zmiany zachodzące w cyklu komórkowym. Każdy etap omawiany jest przez innego, wskazanego przez nauczyciela ucznia. Po zakończeniu analizy danego etapu uczeń dyktuje krótką notatką zawierającą najważniejsze informacje.

  3. Mając do dyspozycji podręcznik, plansze dydaktyczne i notatki utrwalamy z uczniem (ochotnikiem lub wskazanym przez nas) przebieg procesu mejozy. Pozostali uczniowie sprawdzają, czy wszystko zostało prawidłowo przeanalizowane i zgłaszają ewentualne poprawki.

  4. Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela kartę pracy. Uczniowie uzupełniają zamieszczoną na niej tabelę, utrwalając jednocześnie najważniejsze różnice między mitozą i mejozą.

  5. Kiedy wszyscy uzupełnią tabelę, wskazany uczeń odczytuje odpowiedź. Pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne poprawki.

c) Faza podsumowująca

Wypunktowanie najważniejszych tez lekcji.

5. Bibliografia

J. Grzegorek, Biologia. Część 1, tom pierwszy. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 98‑107.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Uzupełnij tabelę:

MITOZA

MEJOZA

W jakich komórkach zachodzi proces?

Ile podziałów obejmuje?

Ile komórek potomnych powstaje z jednej komórki macierzystej?

Jaka jest liczba chromosomów w komórce przed podziałem, a jaka po podziale?

b) Zadanie domowe

Odpowiedz na pytania z podręcznika (1‑4) strona 107. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I, poziom rozszerzony.

ReQFhDxFS8HXS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.92 KB w języku polskim
R1JiKMeATZ3EX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim