Karta pracy ucznia: Spotkanie z przysłówkiem
Zadanie I
Podkreśl wyrazy nieodmienne. Wypisz przysłówki. Tam gdzie to możliwe przeprowadź ich stopniowanie.
zdecydowany, decyzja, zdecydować, zdecydowanie, zły,
zło, źle, wróżba, wróżąc, złowróżbny,
złowróżbnie, dzisiaj, dzisiejszy, dziś, dom,
przed, domownik, zadomowić się, wreszcie, daleko,
szybko, ale, nad, przyjemność, przyjemnie,
drzwi, ach, o, lasem, poszła
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Zadanie II
Do podanych przysłówków dobierz synonimy (wyrazy bliskoznaczne) – także przysłówki.
dokładnie – ..............................................
przyjemnie – ..............................................
rozsądnie – ..............................................
ciemno – ..............................................
smacznie – ..............................................
regularnie – ..............................................
barwnie – ..............................................
wyjątkowo – ..............................................
Zadanie III
Wstaw przysłówki zamiast podkreślonych elementów w poniższych zwrotach.
Pamiętaj, aby zachować znaczenie całości.
1. ruszać się jak mucha w smole – .............................................................................................
2. gapić się jak cielę na malowane wrota – .............................................................................................
3. ruszać się jak słoń w składzie porcelany –.............................................................................................
4. siedzieć jak na szpilkach – .............................................................................................
5. spoglądać spode łba – .............................................................................................
6. powiedzieć coś prosto z mostu – .............................................................................................
7. uciekać, gdzie pieprz rośnie – .............................................................................................
8. dążyć do czegoś po trupach – .............................................................................................