bg‑gold

Qué diferencias hay entre las pinturas de diferentes siglos? Analiza el catálogo para conocer a varios artistas españoles y sus obras.

1
R10f9dTa09OsP
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Katalog składa się z dziesięciu slajdów pogrupowanych w trzy kategorie: SIGLO XX, SIGLO XIX,  SIGLO XIX. Na każdym slajdzie przedstawiono dzieło jednego z hiszpańskich artystów. W pierwszej kategorii znajdują się następujące dzieła: GUERNICA, LA TENTACIÓN DE SAN ANTONIO, ASIA, PASEO A ORILLAS DEL MAR, LA MASÍA. W drugiej kategorii znajdują się następujące dzieła: EL 3 DE MAYO EN MADRID, LA RENDICIÓN DE BAILÉN. W trzeciej kategorii znajdują się następujące dzieła: LAS MENINAS, APOTEOSIS DE SANTO TOMÁS DE AQUINO, LA SAGRADA FAMILIA CON SANTA ANA Y SANTA CATALINA DE ALEJANDRÍA.

Każdy slajd zawiera dane katalogowe oraz nagranie dźwiękowe. Na każdym slajdzie znajdują się trzy punkty, po których wybraniu pojawia się dodatkowa ilustracja z tekstem albo nagranie dźwiękowe z transkrypcją.

Na pierwszym slajdzie znajduje się obraz GUERNICA autorstwa Pabla Picasso. Obraz namalowany został w surrealistycznym, abstrakcyjnym stylu. Utrzymany w czarno‑białej kolorystyce. W centralnej części znajduje się koń. Dokoła widoczne są krzyczące postaci. Na ich twarzach maluje się cierpnie i przerażenie. Cała kompozycja jest bardzo dynamiczna i chaotyczna.
Dane katalogowe. Cuadro: Guernica. Pintor: Pablo Picasso. Año: 1937.
Nagranie dźwiękowe do slajdu: El Guernica transmite el sufrimiento de la población durante la guerra. En concreto, durante un bombardeo. Al igual que otras obras de Picasso, se trata de arte abstracto.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Pablo Picasso (1881‑1973).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe:  El Guernica es un mural de gran tamaño. Picasso se inspiró en un ataque de los aviones alemanes sobre el pueblo de Guernica durante la Guerra Civil. Esta obra de arte estuvo en Nueva York hasta que España volvió a ser un país democrático.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1937. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1937.

Na drugim slajdzie znajduje się obraz LA TENTACIÓN DE SAN ANTONIO autorstwa Salvadora Dalego. Surrealistyczny obraz przedstawia scenę kuszenia świętego Antoniego, który został przedstawiony jako starszy, nagi mężczyzna z siwą brodą. Postać świętego Antoniego znajduje się w lewym dolnym rogu obrazu. Święty Antoni klęczy na jednym kolanie i trzyma przed sobą uniesiony krzyż. Kieruje go w stronę fantastycznych, nierealnych postaci, które idą w jego kierunku. Wśród nich wyróżnia się postać konia i idących za nim słoni. Zwierzęta mają bardzo długie i cienki nogi. Słonie niosą różne złote przedmioty, budowle, postacie nagich kobiet. W tle widoczne jest niebo z ciemnymi chmurami.
Dane katalogowe. Cuadro: La tentación de San Antonio. Pintor: Salvador Dalí. Año: 1946. 
Nagranie dźwiękowe do slajdu: El cuadro impresiona al verlo. El estilo de Dalí hace pensar a quien ve sus obras sobre lo que es real y lo que no.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Salvador Dalí (1904‑1989).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: Representa un mundo irreal de fantasía. Un hombre tiene una cruz en sus manos y se protege de las tentaciones que le traen varios animales. La imaginación de Salvador Dalí no tiene límites.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1946. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1946.

Na trzecim slajdzie znajduje się obraz ASIA autorstwa Antoniego Tàpiesa. Obraz namalowany został w surrealistycznym stylu. Na ciemnym tle widoczne są dwie abstrakcyjne postaci i bujna roślinność.  W centrum dominują geometryczne kształty. Na tle dwóch kwadratów znajduje się duże złote koło, zasłonięte w połowie przez drugie ciemne koło. 
Dane katalogowe. Cuadro: Asia. Pintor: Antoni Tàpies. Año: 1951. 
Nagranie dźwiękowe do slajdu: Antoni Tàpies recrea una versión única del continente asiático que invita a pensar sobre cada detalle.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Antoni Tàpies (1923‑2012).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe:  El pintor utiliza un estilo abstracto en su obra. Las formas geométricas tienen una gran importancia en esta obra. Los detalles importantes de la obra se destacan con colores.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1951. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1951.

Na czwartym slajdzie znajduje się obraz PASEO A ORILLAS DEL MAR namalowany przez Joaquína Sorollę. Olejny obraz przedstawia dwie kobiety ubrane w białe, delikatne suknie. Kobiety spacerują po plaży. Jedna z nich przytrzymuje kapelusz, który ma na głowie. Druga trzyma swój kapelusz w ręce. Suknie kobiet rozwiwane są przez wiatr. W tle widoczne są fale morskie. 
Dane katalogowe. Cuadro: Paseo a orillas del mar. Pintor: Joaquín Sorolla. Año: 1909. 
Nagranie dźwiękowe do slajdu: El pintor valenciano corta el sombrero de su mujer, pero deja la orilla del mar en el centro del cuadro. Es una forma de darle importancia al paisaje.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Joaquín Sorolla (1863‑1923).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: En el cuadro podemos ver a la  esposa y a la hija del pintor. Ambas mujeres llevan ropa blanca y elegante. También llevan sombreros y otros adornos. Parece una familia de clase alta.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1909. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1909.

Na piątym slajdzie znajduje się obraz LA MASÍA autorstwa JoanMiró. Obraz przedstawia wiejskie gospodarstwo. Po lewej i po prawej stronie znajduje się budynek. Po środku znajduje się wysokie drzewo. Ziemia ma kolor brązowy, budynki są piaskowe. Rozpościera się nad nimi intensywnie niebieskie, bezchmurne niebo. W tle widoczne są zielone pagórki. 
Dane katalogowe. Cuadro: La masía. Pintor: Joan Miró. Año: 1922. 
Nagranie dźwiękowe do slajdu: Se trata de un cuadro colorido con una gran cantidad de detalles. El pintor resume su vida en el campo en un solo cuadro.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Joan Miró (1893‑1983).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: Este cuadro representa la casa de la familia de Joan Miró. Los colores que utiliza el artista y los objetos que aparecen en su obra son muy interesantes porque recuerdan al campo español.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1922. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1922.

Na szóstym slajdzie znajduje się obraz EL 3 DE MAYO EN MADRID autorstwa Francisca Goi. Obraz przedstawia scenę rozstrzelania powstańców. Tło utrzymane jest w ciemnej kolorystyce, a scenę rozgrywającą się na pierwszym planie rozjaśnia światło lampy stojącej na ziemi. Obraz został podzielony na trzy części. Po prawej stronie stoją żołnierze strzelający do powstańców znajdujących się po lewej stronie. Część mężczyzn została już zastrzelona i leży na ziemi. W centrum wyróżnia się powstaniec w białej koszuli. Stoi on z podniesionymi rękoma i patrzy na żołnierzy. W oddali widoczne jest miasto na tle ciemnego nieba. 
Dane katalogowe. Cuadro: El 3 de mayo en Madrid. Pintor: Goya. Año: 1814.
Nagranie dźwiękowe do slajdu: Se trata de un cuadro pintado por Goya que relata los hechos que sucedieron durante la guerra de independencia española. Es una pintura oscura que transmite sufrimiento.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Goya (1746‑1828).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: El cuadro representa la resistencia del pueblo español frente al ejército francés de Napoleón. Los soldados franceses disparan contra los habitantes de la ciudad de Madrid que gritan de desesperación.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1814. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1814.

Na siódmym slajdzie znajduje się obraz LA RENDICIÓN DE BAILÉN autorstwa José Casady del Alisala. Obraz przedstawia kapitulację armii po przegranej bitwie. Na tle pola bitwy przedstawione zostały dwie armie. Na czele każdej z nich stoi przywódca. Generał po lewej stronie pozdrawia generała stojącego po prawej. Ten nie odpowiada na gest. Ma rozłożone ramiona, jego postawa jest prosta, a mina poważna.
Dane katalogowe. Cuadro: La rendición de Bailén. Pintor: José Casado del Alisal. Año: 1864. 
Nagranie dźwiękowe do slajdu: El pintor se inspiró en un cuadro de Velázquez, la rendición de Breda, y creó una composición similar.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem José Casado del Alisal (1832‑1886).

Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: El cuadro representa una victoria militar histórica de España frente a Francia. El artista muestra cómo los líderes de ambos ejércitos discuten los detalles de la rendición. En un segundo plano se puede ver a los soldados franceses que caminan tristes tras la derrota.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1864. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1864.

Na ósmym slajdzie znajduje się obraz LAS MENINAS autorstwa Velázqueza. Obraz przedstawia małą arystokratkę w eleganckiej sukni. Dziewczynka stoi w wysokiej, ciemnej sali, na której ścianach wiszą obrazy. Na ścianie wisi również lustro, w którym odbija się para. Dziewczyna otoczona jest przez dworzan i dworki. Po jej prawej stronie stoi malarz z paletą i pędzlem w ręce. Mężczyzna przygląda się obrazowi na płótnie. W tle znajdują się otwarte drzwi, w których stoi mężczyzna.
Dane katalogowe. Cuadro: Las meninas. Pintor: Diego Velázquez. Año: 1656.
Nagranie dźwiękowe do slajdu: Las meninas de Diego Velázquez es un cuadro clásico que presenta de un modo muy natural a sus personajes. Este pintor ha inspirado a muchos artistas españoles.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Diego Velázquez (1599‑1660).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: El cuadro representa la vida en el palacio real de España. Un elemento interesante de esta obra es que se puede ver una puerta abierta al fondo de la sala. La luz que entra por esta puerta y las ventanas laterales es muy realista.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1656. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1656.

Na dziewiątym slajdzie znajduje się obraz APOTEOSIS DE SANTO TOMÁS DE AQUINO, który namalował Francisco de Zurbarán. W centrum obrazu znajduje się święty Tomasz, który otoczony jest doktorami Kościoła: świętym Ambrożym, świętym Grzegorzem Wielkim, świętym Hieronimem i świętym Augustynem. Święty Tomasz wraz z innymi świętymi unoszą się na chmurach. Pod nim znajdują się klęczący duchowni. Nad głową świętego Tomasza unosi się biała gołębica. Po jej obu stronach widoczne są postaci Chrystusa, Maryi, Boga Ojca, świętego Dominika. Dane katalogowe. Cuadro: Apoteosis de santo Tomás de Aquino. Pintor: Francisco de Zurbarán. Año: 1631.
Nagranie dźwiękowe do slajdu: Al igual que la mayoría de los cuadros de Francisco de Zurbarán, esta obra transmite un mensaje católico con un estilo de pintura clásica. Sorprende el realismo de los personajes.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem Francisco de Zurbarán (1598‑1664).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: El cuadro tiene una temática religiosa. Varios de los personajes representados en esta obra sujetan libros en sus manos, esta es una forma de resaltar su conocimiento y sabiduría.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1631. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1631.

Na dziesiątym slajdzie znajduje się obraz LA SAGRADA FAMILIA CON SANTA ANA Y SANTA CATALINA DE ALEJANDRÍA, który namalował José de Ribera. Obraz przedstawia wizerunek Świętej Rodziny - Maryi trzymającej na kolanach Dzieciątko i stojącego za nimi świętego Józefa. Klęczy przed nimi kobieta w żółtej sukni. Całuje ona rękę Jezusa. Za nią stoi druga, starsza kobieta, która trzyma w ręku  trzymająca kosz z owocami i róże. Na obrazie poprzez światło wyróżnione zostały trzy postaci w centrum: Maryja, Jezus i kobieta, która całuje jego rękę. 
Dane katalogowe. Cuadro: La Sagrada Familia con Santa Ana y Santa Catalina de Alejandría. Pintor: José de Ribera. Año: 1648. 
Nagranie dźwiękowe do slajdu: José de Ribera utiliza unos colores muy vivos en su obra para resaltar la importancia de las protagonistas.
Pierwszy punkt zawiera zdjęcie malarza z podpisem José de Ribera
(1591‑1652).
Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: El cuadro representa una imagen religiosa con un realismo increíble. La luz ilumina a los personajes importantes de la obra, mientras que los secundarios quedan en segundo plano.
Trzeci punkt zawiera obraz z głównego slajdu oraz podpis Pintado en 1648. Pod obrazem znajduje się oś czasu obejmującej okres od 1600 do 2000 roku. Na osi zaznaczony został rok 1648.

Fuentesdarkbluewhite
Actividad 1

Clasifica los siguientes cuadros. A qué siglo pertenecen?

R1XxJQbcvTjCI
SIGLO XX Możliwe odpowiedzi: 1. Las meninas, 2. La rendición de Bailén, 3. Guernica, 4. Apoteosis de santo Tomás de Aquino, 5. El 3 de mayo en Madrid, 6. La tentación de San Antonio SIGLO XIX Możliwe odpowiedzi: 1. Las meninas, 2. La rendición de Bailén, 3. Guernica, 4. Apoteosis de santo Tomás de Aquino, 5. El 3 de mayo en Madrid, 6. La tentación de San Antonio SIGLO XVII Możliwe odpowiedzi: 1. Las meninas, 2. La rendición de Bailén, 3. Guernica, 4. Apoteosis de santo Tomás de Aquino, 5. El 3 de mayo en Madrid, 6. La tentación de San Antonio
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Actividad 2

Relaciona las dos columnas para formar frases.

R17sWAiHG6zw7
La religión es el elemento fundamental del... Możliwe odpowiedzi: 1. la obra Las meninas., 2. el cuadro La rendición de Bailén., 3. cuadro La Apoteosis de santo Tomás de Aquino., 4. el cuadro La masía. Se representa una victoria miliar en... Możliwe odpowiedzi: 1. la obra Las meninas., 2. el cuadro La rendición de Bailén., 3. cuadro La Apoteosis de santo Tomás de Aquino., 4. el cuadro La masía. El pintor quiso mostrar su casa familiar en... Możliwe odpowiedzi: 1. la obra Las meninas., 2. el cuadro La rendición de Bailén., 3. cuadro La Apoteosis de santo Tomás de Aquino., 4. el cuadro La masía. Se representó a la familia del rey en... Możliwe odpowiedzi: 1. la obra Las meninas., 2. el cuadro La rendición de Bailén., 3. cuadro La Apoteosis de santo Tomás de Aquino., 4. el cuadro La masía.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Actividad 3

Completa las frases con las siguientes palabras.

R15JWWrpPO9sa
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Actividad 4

Cuál de los cuadros del catálogo te interesa más? Qué opinas sobre su autor? Por qué?

R1dWiyulYM8mm
(Uzupełnij).
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.