bg‑azure

Sehen alle Klassenzimmer in deiner Schule gleich aus? Wie unterscheiden sie sich?

Czy wszystkie sale w twojej szkole wyglądają tak samo? Czym się różnią?

1
Meine Schule und ihre Räume
RNahw4TreW0rB
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0
Źródło ilustracji: Freepik, Pixabay, licencja: CC 0.

Einleitung

Opis: Ilustracja przedstawia uczennicę na tle szkoły, która mówi: „Ich finde meine Schule toll. Sie ist neu und hat viele moderne Räume. Die Lehrer sind nett und ihr Unterricht ist interessant. Meine Klassenkameraden sind freundlich und hilfsbereit. Ich gehe gern zur Schule”.

1. der Biologieraum

informacja

Anwendung:

das Lernen

Für wen:

Schüler und Lehrer

Der Biologieraum ist der größte Raum in unserer Schule!

Opis: Ilustracja przedstawia rekwizyty obecne w sali biologicznej, takie jak lupa, szkielety, komórki, mikroskop, rośliny i wizerunki poszczególnych zwierząt.

chmurka

Transkrypcja: der Biologieraum

Opis: Ilustracja przedstawia zielone drzewka.

kartka

Ausstattung des Biologieraums

Transkrypcja: Im Biologieraum hängen Poster mit Bildern von Pflanzen. Auf dem Lehrerschreibtisch steht ein Mikroskop.

Opis: Ilustracja przedstawia mikroskop.

2. der Computerraum

informacja

Anwendung:

das Lernen

Für wen:

Schüler und Lehrer

Im Computerraum gibt es 22 Computer.

Opis: Ilustracja przedstawia salę komputerową, w której znajdują się rekwizyty takie jak komputer, myszka, drukarka, klawiatura komputerowa, symbole folderów.

chmurka

Transkrypcja: der Computerraum

Opis: Ilustracja przedstawia dzieci pracujące przy komputerze.

kartka

Ausstattung des Computerraums

Transkrypcja: Die Computer im Computerraum sind ganz neu. Neben dem Lehrertisch stehen auch ein Scanner und ein Drucker. Der Drucker ist sehr modern.

Opis: Ilustracja przedstawia dzieci pracujące przy komputerach.

3. der Mathematikraum

informacja

Anwendung:

das Lernen

Für wen:

Schüler und Lehrer

Meine Klassenkameraden und ich finden Mathematik toll.

Opis: Ilustracja przedstawia salę matematyczną, w której znajdują się rekwizyty takie jak liczydło, linijki, trójkąty i wzory, kalkulator, ołówek.

chmurka

Transkrypcja: der Mathematikraum

Opis: Ilustracja przedstawia lekcję matematyki, na której uczeń rozwiązuje zadanie przy tablicy, a dzieci podnoszą ręce.

kartka

Ausstattung des Mathematikraums

Transkrypcja: An der Wand hängt ein Whiteboard mit Schwamm. Hier lösen wir mathematische Aufgaben.

Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynkę rozwiązującą zadanie matematyczne przy tablicy.

4. der Englischraum

informacja

Anwendung:

das Lernen

Für wen:

Schüler und Lehrer

Meine Englischlehrerin hat in den USA gelebt und spricht super Englisch!

Opis: Ilustracja przedstawia klasę do języka angielskiego z symbolami Londynu i Wielkiej Brytanii.

chmurka

Transkrypcja: der Englischraum

Opis: Ilustracja przedstawia klasę podczas lekcji angielskiego.

kartka

Ausstattung des Englischraums

Transkrypcja: Der Englischraum ist mit einem interaktiven Whiteboard ausgestattet. Hier stehen auch dreieckige Tische. An der Wand gibt es eine Wanduhr. Musik hören wir mit einem CD‑Player.

Opis: Ilustracja przedstawia zajęcia z języka angielskiego.

5. die Bibliothek

informacja

Anwendung:

das Lesen

Für wen:

Alle

Man kann in der Bibliothek auch Computer benutzen.

Opis: Ilustracja przedstawia książki i literki.

chmurka

Transkrypcja: die Bibliothek

Opis: Ilustracja przedstawia otwartą książkę na tle regałów bibliotecznych.

Die Bibliothek in unserer Schule

kartka

Transkrypcja: Die Bibliothek ist sehr groß. Viele Schüler gehen gern in die Bibliothek. Die Bücher sind sehr interessant.

Opis: Ilustracja przedstawia ogromną bibliotekę.

6. der Musikraum

informacja

Anwendung:

das Lernen, das Singen

Für wen:

Schüler und Lehrer

Viele meiner Mitschülerinnen und Mitschüler singen wunderschön.

Opis: Ilustracja przedstawia symbole z sali muzycznej: gitarę, nuty, mikrofon, trąbkę i tamburyn.

chmurka

Transkrypcja: der Musikraum

Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynkę na tle instrumentów muzycznych.

kartka

Ausstattung des Musikraums

Transkrypcja: Der Musikraum ist mit vielen Musikinstrumenten ausgestattet. Wir haben zum Beispiel eine Gitarre, eine Flöte, ein Klavier und sogar eine Fiedel!

Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynkę śpiewającą do mikrofonu i grającą na tamburynie.

7. die Schulmensa

informacja

Anwendung:

das Essen

Für wen:

Schüler und Lehrer

Am liebsten essen wir in der Schulmensa Spaghetti.

Opis: Ilustracja przedstawia tackę, na której leży talerz z makaronem z sosem pomidorowym.

chmurka

Transkrypcja: die Schulmensa

Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynki na stołówce trzymające tackę z jedzeniem.

kartka

Details der Schulmensa

Transkrypcja: In der Schulmensa essen die Schüler um 13:30 Uhr zu Mittag. Sie befindet sich im ersten Stock. Das Essen in der Schulmensa ist sehr lecker.

Opis: Ilustracja przedstawia dzieci na stołówce trzymające tacki z jedzeniem.

8. die Turnhalle

informacja

Anwendung:

Sport trainieren

Für wen:

Schüler und Lehrer

In der Turnhalle finden auch Schulturniere statt.

Opis: Ilustracja przedstawia salę gimnastyczną, na której znajdują się piłki, kozioł, kosz do koszykówki.

chmurka

Transkrypcja: die Turnhalle

Opis: Ilustracja przedstawia dzieci na sali gimnastycznej.

kartka

Die Turnhalle im Sportunterricht

Transkrypcja: Wir trainieren in der Turnhalle im Sportunterricht. Meine Klasse spielt gern Fußball und Volleyball. Dafür brauchen wir viel Platz.

Opis: Ilustracja przedstawia dzieci w czasie lekcji wychowania fizycznego.

9. der Schulladen

informacja

Anwendung:

Produkte kaufen

Für wen:

Schüler und Lehrer

Die Verkäuferin bäckt das Brot für belegte Brote selbst.

Opis: Ilustracja przedstawia rozmaite produkty: owoce, soki, jogurty, kanapki.

chmurka

Transkrypcja: der Schulladen

Opis: Ilustracja przedstawia talerz z drugim śniadaniem: kanapką i kawą mrożoną.

kartka

Details des Schulladens

Transkrypcja: Im Schulladen gibt es viele Leckereien wie Riegel, Sandwiches und Säfte. Die Verkäuferin heißt Anette und ist sehr nett.

Opis: Ilustracja przedstawia osoby pracujące w jadłodajni.

10. der Umkleideraum

informacja

Anwendung:

Umkleiden

Für wen:

Schüler

Die Schränke im Umkleideraum sind 1,50 Meter hoch.

Opis: Ilustracja przedstawia szatnię. W tle znajdują się szafki, a na pierwszym planie widać buty, plecak i książki.

chmurka

Transkrypcja: der Umkleideraum

Opis: Ilustracja przedstawia szafki w szatni.

kartka

Details des Umkleideraums

Transkrypcja: Der Umkleideraum befindet sich im Erdgeschoss und ist sehr groß. Jeder Schüler hat seinen eigenen Schrank.

Opis: Ilustracja przedstawia szafki w szatni.

Zusammenfassung

Opis: Ilustracja przedstawia grupę rozmawiających uczniów. Nad nimi pojawia się bloczek z tekstem: „Jede Schule sieht anders aus. Manche Klassenzimmer sind moderner, andere älter und nicht alle Geräte sind gleich. Am wichtigsten sind in der Schule jedoch die Mitschüler, die Lehrerinnen und Lehrer und die Atmosphäre”.

2 Źródło: Karolina Aksamska, Meine Schule und ihre Räume, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Übung 1

Was gibt es in diesem Klassenzimmer? Ordne zu.

Co znajduje się w tej sali? Uporządkuj.

RKy84KeS6rdKu
Biologieraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Computerraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Englischraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Mathematikraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Übung 2

Ergänze den bestimmten oder unbestimmten Artikel.

Uzupełnij zdania rodzajnikiem określonym lub nieokreślonym.

RFMkmSI4TsZab
Das ist Tu uzupełnij Klassenzimmer. Tu uzupełnij Klassenzimmer ist sehr groß. An der Wand hängt Tu uzupełnij Tafel. Tu uzupełnij Tafel ist grün. Es gibt hier zehn Tische. Tu uzupełnij Tische sind dreieckig.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Tipp zur Grammatik
R1W97VgZ6nwQ3
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia dziewczynę ubraną w czarno‑szarą bluzę z napisem Tipp zur Grammatik oraz w niebieskie spodnie. Dziewczyna mówi: Rodzajnik nieokreślony (ein, eine, ein) i rodzajnik określony (der, die, das)

PRZECZYTAJ TE ZDANIA

Neben dem Lehrertisch steht ein Drucker. Der Drucker ist sehr modern.

An der Wand gibt es eine Wanduhr. Die Wanduhr ist altmodisch.

Das ist ein Klassenzimmer. Das Klassenzimmer ist sehr groß.

Es gibt auch 20 Bänke. Die Bänke sind ganz neu.

CZY WIDZISZ, ŻE przed każdym rzeczownikiem jest rodzajnik nieokreślony lub określony. A w liczbie mnogiej?

ein Drucker / der Drucker
eine Wanduhr / die Wanduhr
ein Klassenzimmer / das Klassenzimmer

Bänke / die Bänke

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Jeśli mówisz o czymś po raz pierwszy, to używasz rodzajnika nieokreślonego.
Jeśli rozwijasz wypowiedź, to stosujesz rodzajnik określony.

Rodzajnik zależy od rodzaju rzeczownika:
rodzajnik nieokreślony ein lub rodzajnik określony der stoi przed rzeczownikiem
rodzaju męskiego, np. ein Drucker / der Drucker

rodzajnik nieokreślony eine lub rodzajnik określony die stoi przed rzeczownikiem
rodzaju żeńskiego, np. eine Wanduhr / die Wanduhr

rodzajnik nieokreślony ein lub rodzajnik określony das stoi przed rzeczownikiem
rodzaju niejakiego, np. ein Klassenzimmer / das Klassenzimmer

A w liczbie mnogiej?
W liczbie mnogiej nie ma rodzajnika nieokreślonego, np. Bänke / die Bänke

Czy twoje bystre oko zauważyło, że w liczbie mnogiej przed rzeczownikiem jest tylko rodzajnik określony lub nie ma go wcale?

21
Übung 3

Wie sehen die verschiedenen Dinge in deinem Klassenzimmer aus? Antworte in ganzen Sätzen.

Jak wyglądają poszczególne rzeczy w twojej sali lekcyjnej? Odpowiedz pełnymi zdaniami.

R2FyVeeqUogM6
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.