Sehen alle Klassenzimmer in deiner Schule gleich aus? Wie unterscheiden sie sich?
Czy wszystkie sale w twojej szkole wyglądają tak samo? Czym się różnią?
1
Meine Schule und ihre Räume
RNahw4TreW0rB
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0 Źródło ilustracji: Freepik, Pixabay, licencja: CC 0.
Einleitung
Opis: Ilustracja przedstawia uczennicę na tle szkoły, która mówi: „Ich finde meine Schule toll. Sie ist neu und hat viele moderne Räume. Die Lehrer sind nett und ihr Unterricht ist interessant. Meine Klassenkameraden sind freundlich und hilfsbereit. Ich gehe gern zur Schule”.
1. der Biologieraum
informacja
Anwendung:
das Lernen
Für wen:
Schüler und Lehrer
Der Biologieraum ist der größte Raum in unserer Schule!
Opis: Ilustracja przedstawia rekwizyty obecne w sali biologicznej, takie jak lupa, szkielety, komórki, mikroskop, rośliny i wizerunki poszczególnych zwierząt.
chmurka
Transkrypcja: der Biologieraum
Opis: Ilustracja przedstawia zielone drzewka.
kartka
Ausstattung des Biologieraums
Transkrypcja: Im Biologieraum hängen Poster mit Bildern von Pflanzen. Auf dem Lehrerschreibtisch steht ein Mikroskop.
Opis: Ilustracja przedstawia mikroskop.
2. der Computerraum
informacja
Anwendung:
das Lernen
Für wen:
Schüler und Lehrer
Im Computerraum gibt es 22 Computer.
Opis: Ilustracja przedstawia salę komputerową, w której znajdują się rekwizyty takie jak komputer, myszka, drukarka, klawiatura komputerowa, symbole folderów.
chmurka
Transkrypcja: der Computerraum
Opis: Ilustracja przedstawia dzieci pracujące przy komputerze.
kartka
Ausstattung des Computerraums
Transkrypcja: Die Computer im Computerraum sind ganz neu. Neben dem Lehrertisch stehen auch ein Scanner und ein Drucker. Der Drucker ist sehr modern.
Opis: Ilustracja przedstawia dzieci pracujące przy komputerach.
3. der Mathematikraum
informacja
Anwendung:
das Lernen
Für wen:
Schüler und Lehrer
Meine Klassenkameraden und ich finden Mathematik toll.
Opis: Ilustracja przedstawia salę matematyczną, w której znajdują się rekwizyty takie jak liczydło, linijki, trójkąty i wzory, kalkulator, ołówek.
chmurka
Transkrypcja: der Mathematikraum
Opis: Ilustracja przedstawia lekcję matematyki, na której uczeń rozwiązuje zadanie przy tablicy, a dzieci podnoszą ręce.
kartka
Ausstattung des Mathematikraums
Transkrypcja: An der Wand hängt ein Whiteboard mit Schwamm. Hier lösen wir mathematische Aufgaben.
Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynkę rozwiązującą zadanie matematyczne przy tablicy.
4. der Englischraum
informacja
Anwendung:
das Lernen
Für wen:
Schüler und Lehrer
Meine Englischlehrerin hat in den USA gelebt und spricht super Englisch!
Opis: Ilustracja przedstawia klasę do języka angielskiego z symbolami Londynu i Wielkiej Brytanii.
chmurka
Transkrypcja: der Englischraum
Opis: Ilustracja przedstawia klasę podczas lekcji angielskiego.
kartka
Ausstattung des Englischraums
Transkrypcja: Der Englischraum ist mit einem interaktiven Whiteboard ausgestattet. Hier stehen auch dreieckige Tische. An der Wand gibt es eine Wanduhr. Musik hören wir mit einem CD‑Player.
Opis: Ilustracja przedstawia zajęcia z języka angielskiego.
5. die Bibliothek
informacja
Anwendung:
das Lesen
Für wen:
Alle
Man kann in der Bibliothek auch Computer benutzen.
Opis: Ilustracja przedstawia książki i literki.
chmurka
Transkrypcja: die Bibliothek
Opis: Ilustracja przedstawia otwartą książkę na tle regałów bibliotecznych.
Die Bibliothek in unserer Schule
kartka
Transkrypcja: Die Bibliothek ist sehr groß. Viele Schüler gehen gern in die Bibliothek. Die Bücher sind sehr interessant.
Opis: Ilustracja przedstawia ogromną bibliotekę.
6. der Musikraum
informacja
Anwendung:
das Lernen, das Singen
Für wen:
Schüler und Lehrer
Viele meiner Mitschülerinnen und Mitschüler singen wunderschön.
Opis: Ilustracja przedstawia symbole z sali muzycznej: gitarę, nuty, mikrofon, trąbkę i tamburyn.
chmurka
Transkrypcja: der Musikraum
Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynkę na tle instrumentów muzycznych.
kartka
Ausstattung des Musikraums
Transkrypcja: Der Musikraum ist mit vielen Musikinstrumenten ausgestattet. Wir haben zum Beispiel eine Gitarre, eine Flöte, ein Klavier und sogar eine Fiedel!
Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynkę śpiewającą do mikrofonu i grającą na tamburynie.
7. die Schulmensa
informacja
Anwendung:
das Essen
Für wen:
Schüler und Lehrer
Am liebsten essen wir in der Schulmensa Spaghetti.
Opis: Ilustracja przedstawia tackę, na której leży talerz z makaronem z sosem pomidorowym.
chmurka
Transkrypcja: die Schulmensa
Opis: Ilustracja przedstawia dziewczynki na stołówce trzymające tackę z jedzeniem.
kartka
Details der Schulmensa
Transkrypcja: In der Schulmensa essen die Schüler um 13:30 Uhr zu Mittag. Sie befindet sich im ersten Stock. Das Essen in der Schulmensa ist sehr lecker.
Opis: Ilustracja przedstawia dzieci na stołówce trzymające tacki z jedzeniem.
8. die Turnhalle
informacja
Anwendung:
Sport trainieren
Für wen:
Schüler und Lehrer
In der Turnhalle finden auch Schulturniere statt.
Opis: Ilustracja przedstawia salę gimnastyczną, na której znajdują się piłki, kozioł, kosz do koszykówki.
chmurka
Transkrypcja: die Turnhalle
Opis: Ilustracja przedstawia dzieci na sali gimnastycznej.
kartka
Die Turnhalle im Sportunterricht
Transkrypcja: Wir trainieren in der Turnhalle im Sportunterricht. Meine Klasse spielt gern Fußball und Volleyball. Dafür brauchen wir viel Platz.
Opis: Ilustracja przedstawia dzieci w czasie lekcji wychowania fizycznego.
9. der Schulladen
informacja
Anwendung:
Produkte kaufen
Für wen:
Schüler und Lehrer
Die Verkäuferin bäckt das Brot für belegte Brote selbst.
Opis: Ilustracja przedstawia rozmaite produkty: owoce, soki, jogurty, kanapki.
chmurka
Transkrypcja: der Schulladen
Opis: Ilustracja przedstawia talerz z drugim śniadaniem: kanapką i kawą mrożoną.
kartka
Details des Schulladens
Transkrypcja: Im Schulladen gibt es viele Leckereien wie Riegel, Sandwiches und Säfte. Die Verkäuferin heißt Anette und ist sehr nett.
Opis: Ilustracja przedstawia osoby pracujące w jadłodajni.
10. der Umkleideraum
informacja
Anwendung:
Umkleiden
Für wen:
Schüler
Die Schränke im Umkleideraum sind 1,50 Meter hoch.
Opis: Ilustracja przedstawia szatnię. W tle znajdują się szafki, a na pierwszym planie widać buty, plecak i książki.
chmurka
Transkrypcja: der Umkleideraum
Opis: Ilustracja przedstawia szafki w szatni.
kartka
Details des Umkleideraums
Transkrypcja: Der Umkleideraum befindet sich im Erdgeschoss und ist sehr groß. Jeder Schüler hat seinen eigenen Schrank.
Opis: Ilustracja przedstawia szafki w szatni.
Zusammenfassung
Opis: Ilustracja przedstawia grupę rozmawiających uczniów. Nad nimi pojawia się bloczek z tekstem: „Jede Schule sieht anders aus. Manche Klassenzimmer sind moderner, andere älter und nicht alle Geräte sind gleich. Am wichtigsten sind in der Schule jedoch die Mitschüler, die Lehrerinnen und Lehrer und die Atmosphäre”.
2 Źródło: Karolina Aksamska, Meine Schule und ihre Räume, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Übung1
Was gibt es in diesem Klassenzimmer? Ordne zu.
Co znajduje się w tej sali? Uporządkuj.
RKy84KeS6rdKu
Biologieraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Computerraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Englischraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Mathematikraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop
Biologieraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Computerraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Englischraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop Mathematikraum Możliwe odpowiedzi: 1. ein Tafelschwamm, 2. ein Poster, 3. dreieckige Tische, 4. ein Computer, 5. ein Scanner, 6. eine grüne Tafel, 7. ein Drucker, 8. ein CD-Player, 9. eine Wanduhr, 10. interaktive Whiteboard, 11. ein Mikroskop
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Übung2
Ergänze den bestimmten oder unbestimmten Artikel.
Uzupełnij zdania rodzajnikiem określonym lub nieokreślonym.
RFMkmSI4TsZab
Das ist Tu uzupełnij Klassenzimmer. Tu uzupełnij Klassenzimmer ist sehr groß. An der Wand hängt Tu uzupełnij Tafel. Tu uzupełnij Tafel ist grün. Es gibt hier zehn Tische. Tu uzupełnij Tische sind dreieckig.
Das ist Tu uzupełnij Klassenzimmer. Tu uzupełnij Klassenzimmer ist sehr groß. An der Wand hängt Tu uzupełnij Tafel. Tu uzupełnij Tafel ist grün. Es gibt hier zehn Tische. Tu uzupełnij Tische sind dreieckig.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Tipp zur Grammatik
Tipp zur Grammatik
R1W97VgZ6nwQ3
Ilustracja przedstawia dziewczynę ubraną w czarno‑szarą bluzę z napisem Tipp zur Grammatik oraz w niebieskie spodnie. Dziewczyna mówi: Rodzajnik nieokreślony (ein, eine, ein) i rodzajnik określony (der, die, das). Pozostałą część ilustracji stanowi tekst, którego treść wyświetla się w trybie dostępności.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracja przedstawia dziewczynę ubraną w czarno‑szarą bluzę z napisem Tipp zur Grammatik oraz w niebieskie spodnie. Dziewczyna mówi: Rodzajnik nieokreślony (ein, eine, ein) i rodzajnik określony (der, die, das)
PRZECZYTAJ TE ZDANIA
Neben dem Lehrertisch steht ein Drucker. Der Drucker ist sehr modern.
An der Wand gibt es eine Wanduhr. Die Wanduhr ist altmodisch.
Das ist ein Klassenzimmer. Das Klassenzimmer ist sehr groß.
Es gibt auch 20 Bänke. Die Bänke sind ganz neu.
CZY WIDZISZ, ŻE przed każdym rzeczownikiem jest rodzajnik nieokreślony lub określony. A w liczbie mnogiej?
ein Drucker / der Drucker eine Wanduhr / die Wanduhr ein Klassenzimmer / das Klassenzimmer
Bänke / die Bänke
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jeśli mówisz o czymś po raz pierwszy, to używasz rodzajnika nieokreślonego. Jeśli rozwijasz wypowiedź, to stosujesz rodzajnik określony.
Rodzajnik zależy od rodzaju rzeczownika: rodzajnik nieokreślony ein lub rodzajnik określony der stoi przed rzeczownikiem rodzaju męskiego, np. ein Drucker / der Drucker
rodzajnik nieokreślony eine lub rodzajnik określony die stoi przed rzeczownikiem rodzaju żeńskiego, np. eine Wanduhr / die Wanduhr
rodzajnik nieokreślony ein lub rodzajnik określony das stoi przed rzeczownikiem rodzaju niejakiego, np. ein Klassenzimmer / das Klassenzimmer
A w liczbie mnogiej? W liczbie mnogiej nie ma rodzajnika nieokreślonego, np. Bänke / die Bänke
Czy twoje bystre oko zauważyło, że w liczbie mnogiej przed rzeczownikiem jest tylko rodzajnik określony lub nie ma go wcale?
21
Übung3
Wie sehen die verschiedenen Dinge in deinem Klassenzimmer aus? Antworte in ganzen Sätzen.
Jak wyglądają poszczególne rzeczy w twojej sali lekcyjnej? Odpowiedz pełnymi zdaniami.
R2FyVeeqUogM6
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wykorzystaj słownictwo podane na lekcji.
Die Tafel ist alt und schwarz. Die Tische sind … Der Computer sieht … aus.