Katalog interaktywny
The Internet was first invented for military purposes and later it became the global means of communication. Do you know how it was invented and why? Study the interactive catalogue to see how to answer the questions.
Początkowo internet został wynaleziony w celach militarnych, dopiero potem stał się globalnym źródłem komunikacji. Czy wiesz, w jaki sposób powstał i po co? Zapoznaj się z interaktywnym katalogiem, aby móc odpowiedzieć na te pytania.

Study the following words and match them with their translations.
Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.
Complete the missing letters to form the correct words or phrases.
Uzupełnij brakujące litery, aby utworzyć poprawne wyrażenia.
Study the interactive catalogue and do the exercises below.
Zapoznaj się z katalogiem interaktywnym a następnie wykonaj poniższe zadania.
Katalog interaktywny składa się z dziesięciu grafik. Do każdej przypisane są dwa punkty interaktywne z numerami 1 i 2. Po naciśnięciu numerka 1 można odczytać opis przypisany do punktu interaktywnego. Po naciśnięciu numerka 2 można odsłuchać nagranie audio. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.
The Internet Has Changed Everything
Grafika numer 1 jest podpisana: The Internet Has Changed Everything. Przedstawia dłonie trzymające tablet. W tle jest widoczny stolik z otwartym i włączonym laptopem. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: We use the internet to work, study and play. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
The Beginning of the Internet
Grafika numer 2 jest podpisana: The Beginning of the Internet. Przedstawia zbliżenie na jasnobrązową płytkę procesora, do których wpięte i przylutowane są jego elementy. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: The internet started in one place. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Successful Network
Grafika numer 3 jest podpisana: Successful Network. Przedstawia biały modem internetowy z dwiema antenkami po bokach, do którego wpięty jest niebieski kabel. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: The internet is all about connections. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
The First E‑mail
Grafika numer 4 jest podpisana: The First E‑mail. Przedstawia kulę ziemską, od której odchodzą trzy przerywane linie do laptopa, tabletu i smartfonu. Z ekranów tych urządzeń wychodzą dłonie, które trzymają żółte koperty. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: Tomlison sent this email to himself and he couldn’t remember what he wrote. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
What was @ for?
Grafika numer 5 jest podpisana: What was @ for? Przedstawia złotą ikonkę małpki, wpisywanej w adresy mejlowe. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: Nowadays we get lots of unwanted messages from people and companies that want to sell their products. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
What does WWW stand for?
Grafika numer 6 jest podpisana: What does WWW stand for? Przedstawia trzy monitory komputerowe z zapisanym kodem zero‑jedynkowym. W tle drapacze chmur, na których przebija taki sam kod. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: The web is a virtual space with different information and videos which people can use. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
The First Search Engine
Grafika numer 7 jest podpisana: The First Search Engine. Przedstawia cztery ikony przeglądarek internetowych, którymi są Chrome, FireFox, Safari, Internet Explorer. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: Nowadays we can choose from a few different search engines to look for the information we need. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
The Internet in Our Lives
Grafika numer 8 jest podpisana: The Internet in Our Lives. Przedstawia młodą dziewczynę leżącą na łóżku na brzuchu, przed otwartym laptopem. Za jej plecami leży piesek. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: The new generations use the internet more often than books. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
The Worldwide Popularity
Grafika numer 9 jest podpisana: The Worldwide Popularity. Przedstawia dwie ilustracje. Na górnej widzimy niebieską twarz kobiety, przy której znajdują się okrągłe ikonki, między innymi z książką, paragrafem, narzędziami, znakiem zapytania. Na dolnej widzimy zdjęcie morskiej fali. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: In some parts of the world, people still don’t have access to the internet. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Online Videos
Grafika numer 10 jest podpisana: Online Videos. Przedstawia dwa zdjęcia. Na górnym widzimy telefon trzymany w dłoni. Na jego ekranie widnieje znaczek youtube. Na dolnym z ziaren kawy ułożony jest wizerunek czajnika i parującej filiżanki. Pod punktem interaktywnym z numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: The internet is changing and developing all the time. Pod punktem interaktywnym z numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Based on the information from the catalogue, put the sentences in the correct order.
Na podstawie informacji z katalogu ułóż punkty w odpowiedniej kolejności.
On the basis of the interactive catalogue, choose all the correct sentences.
Korzystając z informacji zawartych w katalogu, wybierz wszystkie zdania zgodne z prawdą.
2. At the beginning, only the U.S. military used the Internet.
3. ARPANET wasn't the first prototype of the Internet
4. Ray Tomlison sent the first email to his friend.
5. Ray Tomlison sent the first email to himself.
6. The first email was sent with the use of Arpanet.
7. Ray Tomilson didn’t use the ‘@’ symbol in emails.
8. The World Wide Web was created.
9. You don’t need a search engine to look for information on the web.
10. Archie was the best-known search engine.
Based on interactive catalogue, drag the words into the correct spaces 1‑6 to complete the text.
Na podstawie informacji zawartych w katalogu przeciągnij wyrazy z ramki w odpowiednie luki 1–6, tak aby uzupełnić tekst.
It’s difficult to imagine our life without the 3.1 1. programmers, 2. webpages, 3. invention, 4. Internet, 5. Web, 6. search engine. I’m sure you know that the Internet is the work of many 3.2 1. programmers, 2. webpages, 3. invention, 4. Internet, 5. Web, 6. search engine and that it is a very useful 3.3 1. programmers, 2. webpages, 3. invention, 4. Internet, 5. Web, 6. search engine. The Internet began in 1969 and at that time, it was called ARPANET. Then, the World Wide 3.4 1. programmers, 2. webpages, 3. invention, 4. Internet, 5. Web, 6. search engine was created. It is a space with all the 3.5 1. programmers, 2. webpages, 3. invention, 4. Internet, 5. Web, 6. search engine and information people need. This invention opened the Internet to the public and made it very popular. But remember, if you want to look for information on the web, you need a 3.6.1. programmers, 2. webpages, 3. invention, 4. Internet, 5. Web, 6. search engine, another useful invention, but I’m sure you already know it.
Complete the crossword.
Rozwiąż krzyżówkę.