bg‑azure

When we go shopping, we sometimes need help. We need a different size or we don’t know where to go. In the catalogue in this section there are people in different shops. What are the useful questions we ask at the shops?

Robiąc zakupy, czasami potrzebujemy pomocy. Szukamy innego rozmiaru ubrania bądź butów lub nie wiemy, dokąd iść. W katalogu interaktywnym usłyszysz ludzi przebywających w różnych sklepach. Jakie pytania są przydatne podczas zakupów?

R1NBjw1CKOCoN
So what size are you?
To jaki rozmiar nosisz?
Źródło: dostępny w internecie: www.freepik.com [dostęp 10.06.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the following sentences with the correct name of shops.

Połącz poniższe zdania z prawidłową nazwą sklepu.

RyUi0z7HzXt1F
You buy T-shirts there. Możliwe odpowiedzi: 1. toy shop, 2. sports shop, 3. electronics shop, 4. clothes shop, 5. shoe shop You buy boots there. Możliwe odpowiedzi: 1. toy shop, 2. sports shop, 3. electronics shop, 4. clothes shop, 5. shoe shop You buy balls or roller skates there. Możliwe odpowiedzi: 1. toy shop, 2. sports shop, 3. electronics shop, 4. clothes shop, 5. shoe shop You buy dolls there. Możliwe odpowiedzi: 1. toy shop, 2. sports shop, 3. electronics shop, 4. clothes shop, 5. shoe shop You buy mobile phones there. Możliwe odpowiedzi: 1. toy shop, 2. sports shop, 3. electronics shop, 4. clothes shop, 5. shoe shop
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Type the vowels  e, i, o  to make the right names of the shops.

Wpisz samogłoski „e „, „i „, „o „, aby utworzyć poprawne nazwy sklepów.

RE0J1w6kBzipl
  1. clTu uzupełnijthTu uzupełnijs shTu uzupełnijp
  2. shTu uzupełnijTu uzupełnij shTu uzupełnijp
  3. spTu uzupełnijrts shTu uzupełnijp
  4. tTu uzupełnijy shTu uzupełnijp
  5. Tu uzupełnijlTu uzupełnijctrTu uzupełnijnTu uzupełnijcs shTu uzupełnijp
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analyse the catalogue with the scenes at some shops and do the tasks below.

Przeanalizuj katalog interaktywny z kilkoma scenkami sklepowymi i wykonaj poniższe zadania.

1
Roe52u6UhuR7O1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Katalog interaktywny składa się z dziesięciu zdjęć przedstawiających różne wnętrza sklepów. Do każdego zdjęcia są przypisane dwa punkty interaktywne z numerami 1 i 2. Po naciśnięciu numeru 1 można przeczytać tekst przypisany do danego punktu interaktywnego. Po naciśnięciu numeru 2 można odsłuchać nagranie przypisane do danego punktu interaktywnego.

Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

11
At the Clothes Shop

Zdjęcie pierwsze przedstawia dziewczynkę w wieku szkolnym, zwróconą w lewo, stojącą w sklepie odzieżowym przed stojakami, na których wiszą wieszaki z ubraniami. Dziewczynka ma długie, jasne włosy, związane w dwa kucyki, jest ubrana w białą bluzkę z długim rękawem i dżinsy. Prawą ręką, podniesioną ponad głowę, dotyka sukienki wiszącej w górnym rzędzie. Na zgiętej lewej ręce ma przewieszone kilka kolorowych, papierowych toreb zakupowych. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: AT THE CLOTHES SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: There are many kinds of clothes at the clothes shop. When you need new trousers, T‑shirts, dresses or skirts you go to the clothes shop. You can also buy jackets and sweaters there; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

A Dialogue at the Clothes Shop

Zdjęcie drugie przedstawia dwie uśmiechające się dziewczyny, stojące przy wysokich stojakach, na których widoczne są rzędy kolorowych ubrań zawieszonych na wieszakach. Dziewczyna po prawej stronie, stojąca bokiem, ma długie, czarne włosy i jest ubrana w dżinsową koszulę i spodnie. Na nadgarstku lewej ręki ma przewieszone papierowe torby zakupowe. Prawą ręką dotyka metki przyczepionej do spodni wiszących na wieszaku. Na lewo od niej widoczna jest dziewczyna z długimi, ciemnymi włosami splecionymi w warkocz, ubrana we wzorzystą sukienkę przepasaną cienkim paskiem. Prawą rękę ma zgiętą w łokciu i podniesioną do góry. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: A DIALOGUE AT THE CLOTHES SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: When we want to find the right size or colour we ask the shop assistants. They can also show us the changing rooms; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

At the Shoe Shop

Zdjęcie trzecie przedstawia wnętrze sklepu obuwniczego. Widoczne są półki, usytuowane na różnych wysokościach, na których stoją różne modele kolorowych butów. Na środku widoczna jest mała półka, na której stoją dwie głowy manekinów, z założonymi różnymi nakryciami głowy. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: AT THE SHOE SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: There are many kinds of shoes at the shoe shop. When you need new trainers or sandals you go to the shoe shop. You can also buy flip‑flops there; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

A Dialogue at the Shoe Shop

Zdjęcie czwarte przedstawia młodą kobietę kucającą przez półkami, na których zawieszone są różne modele sportowego obuwia. Kobieta ma długie, ciemne włosy, jest ubrana w białą koszulę, skórzaną kurtkę i dżinsy. Patrzy w lewo, a dłoniach trzyma parę białego, sportowego obuwia. Obok niej widoczny jest stojący chłopiec w wieku szkolnym. Chłopiec ma krótkie, brązowe włosy, jest ubrany w białą koszulkę polo i dżinsy, ma okulary korekcyjne. Jest zwrócony w lewo i patrzy w dół, na buty trzymane przez kobietę. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: A DIALOGUE AT THE SHOE SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: When we can’t find the right size or colour we ask the shop assistants for help. They can also show us where we can try the shoes on; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

At the Sports Shop

Zdjęcie piąte przedstawia młodą dziewczynę stojącą za ladą w sklepie ze sprzętem sportowym. Dziewczyna ma ciemne, kręcone włosy związane w kok, jest ubrana w koszulę w kratę, na którą ma założony zielony fartuch. Na głowie ma duże, czerwone słuchawki. Spogląda lekko w dół na ekran otwartego laptopa stojącego na blacie. Dłonie trzyma nad klawiaturą laptopa. Na pierwszym planie na ladzie widoczne są różne rodzaje bidonów. W tle widoczne są rzędy wiszących i stojących rowerów, wieszaki z okryciami wierzchnimi w jaskrawych kolorach. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: AT THE SPORT SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: There are many things at the sports shop. When you need a new ball to play football or basketball you go to the sports shop. You can also buy things to go swimming, ride a bike or a scooter. And when you go camping you can also find a tent there; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

A Dialogue at the Sports Shop

Zdjęcie szóste przedstawia młodego mężczyznę, w ujęciu od pasa w górę, stojącego w sklepie ze sprzętem sportowym. Mężczyzna jest zwrócony w prawo, patrzy w stronę obiektywu, ma krótkie, jasne włosy, ciemną brodę i wąsy, jest ubrany w białą koszulkę, na którą ma narzuconą jasnoniebieską, rozpiętą koszulę. Obie ręce ma splecione na wysokości klatki piersiowej. W tle widoczne są półki z różnymi akcesoriami sportowymi oraz – na prawo od mężczyzny – rowery ustawione w rzędzie. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: A DIALOGUE AT THE SPORT SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: When we can’t find things to do sports we ask the shop assistants for help. They can also show us sports sections in the shop; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

At the Toy Shop

Zdjęcie siódme przedstawia uśmiechającą się dziewczynkę w wieku szkolnym, stojącą w sklepie z zabawkami. Dziewczynka jest zwrócona w prawo, ma długie, jasne włosy, kręcone na końcach, jest ubrana w kremowy golf i dżinsy. W ramionach trzyma dużego, pluszowego misia. W tle widoczne są półki z różnymi zabawkami. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: AT THE TOY SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: There are many fantastic toys at the toy shop. You can buy teddy bears, cars, dolls, building blocks or board games. When it’s your friend’s birthday, you can find a great present there; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

A Dialogue at the Toy Shop

Zdjęcie ósme przedstawia chłopca w wieku szkolnym, w ujęciu od pasa w górę, stojącego w sklepie z zabawkami. Chłopiec zwrócony jest w prawo, ale głowę ma skierowaną w kierunku obiektywu. Ma krótkie, ciemne włosy, jest ubrany w koszulę w kratkę i muszkę w kropki. Chłopie układa kolorowe klocki. W tle widoczne są półki z różnokolorowymi zabawkami. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: A DIALOGUE AT THE TOY SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: When we can’t find toys we ask the shop assistants for help. They can also show us where we can pay for the toys; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

At the Electronics Shop

Zdjęcie dziewiąte przedstawia dziewczynę, w ujęciu od pasa w górę, oglądającą telefony komórkowe w sklepie z elektroniką. Dziewczyna ma długie, ciemne włosy, jest ubrana w białą koszulkę i dżinsową kurtkę. Ma wyciągnięte przed siebie ręce, a w dłoniach trzyma dwa telefony komórkowe. W tle widoczne są rozmyte półki z produktami. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: AT THE ELECTRONICS SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: There are many fantastic devices at the electronics shop. You can buy a new laptop or tablet. You can also buy a new mobile phone or a smartwatch there; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

A Dialogue at the Electronics Shop

Zdjęcie dziesiąte przedstawia młodego mężczyznę w sklepie z elektroniką. Mężczyzna ma krótkie, ciemne włosy i jest ubrany w czarną koszulkę i czarne spodnie. Stoi przy blacie, na którym widoczne są podłączone telefony komórkowe. W tle widoczne jest rozmyte wnętrze sklepu. W lewym dolnym rogu na białym tle widoczny jest napis w języku angielskim: A DIALOGUE AT THE ELECTRONICS SHOP. Do zdjęcia przypisane są dwa punkty interaktywne: pod numerem 1 znajduje się tekst w języku angielskim: When we want to see a device, we ask the shop assistants for help. They can also show us the cash registers; a pod numerem 2 znajduje się nagranie.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Based on the catalogue, choose the correct items that the boy and girl want to buy.

Na podstawie katalogu wybierz w poniższych zdaniach przedmioty, które chłopiec i dziewczynka chcą kupić w sklepach.

R16TWqiTyrixh
  1. The girl wants to buy a blue dressyellow dresspink dress at the clothes shop.
  2. The boy wants to buy red shoesgreen shoesblue shoes at the shoe shop.
  3. The girl wants to buy a basketball and a swimmingfootballbasketball costume at the sports shop.
  4. The boy wants to buy building blocksteddy bearscars at the toy shop.
  5. The girl wants to buy a mobile phonesmartwatchtablet at the electronics shop.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Here is a scene at a toy shop. Put the dialogue in the correct order.

Oto scenka rozgrywająca się w sklepie z zabawkami. Ułóż dialog we właściwej kolejności.

R1BOv5Xk3RFJi
Elementy do uszeregowania: 1. Building blocks… Let me see. They are over there, behind the teddy bears., 2. Ok. Where can I pay?, 3. Ok. Thank you., 4. There aren’t any board games. Sorry., 5. Where can I find board games?, 6. No problem. Anything else?, 7. The cash registers are over there., 8. Can I help you?, 9. Where can I find building blocks?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Based on the dialogues in the presentation, put the words in the correct order to make sentences.

Na podstawie dialogów z prezentacji ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności, tak aby powstały zdania.

RgikAoHeluqz4
1. 1. I, 2. you, 3. Can, 4. help 1. I, 2. you, 3. Can, 4. help 1. I, 2. you, 3. Can, 4. help 1. I, 2. you, 3. Can, 4. help?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EfZHlwthImn
2. 1. size, 2. What, 3. you, 4. are 1. size, 2. What, 3. you, 4. are 1. size, 2. What, 3. you, 4. are 1. size, 2. What, 3. you, 4. are?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rp98V9T7gIQKB
3. 1. basketballs, 2. find, 3. Where, 4. I, 5. can 1. basketballs, 2. find, 3. Where, 4. I, 5. can 1. basketballs, 2. find, 3. Where, 4. I, 5. can 1. basketballs, 2. find, 3. Where, 4. I, 5. can 1. basketballs, 2. find, 3. Where, 4. I, 5. can?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R196HOREcQXnH
4. 1. try, 2. can, 3. it, 4. on, 5. I, 6. Where 1. try, 2. can, 3. it, 4. on, 5. I, 6. Where 1. try, 2. can, 3. it, 4. on, 5. I, 6. Where 1. try, 2. can, 3. it, 4. on, 5. I, 6. Where 1. try, 2. can, 3. it, 4. on, 5. I, 6. Where 1. try, 2. can, 3. it, 4. on, 5. I, 6. Where?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Z4eVSVFC4Qs
5. 1. Where, 2. pay, 3. can, 4. I 1. Where, 2. pay, 3. can, 4. I 1. Where, 2. pay, 3. can, 4. I 1. Where, 2. pay, 3. can, 4. I?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RPzXrY3sUYo4y
5. 1. Can, 2. smartwatches, 3. these, 4. show, 5. you, 6. me 1. Can, 2. smartwatches, 3. these, 4. show, 5. you, 6. me 1. Can, 2. smartwatches, 3. these, 4. show, 5. you, 6. me 1. Can, 2. smartwatches, 3. these, 4. show, 5. you, 6. me 1. Can, 2. smartwatches, 3. these, 4. show, 5. you, 6. me 1. Can, 2. smartwatches, 3. these, 4. show, 5. you, 6. me?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5

Match the questions to the right answers.

Połącz w pary pytania i odpowiedzi.

R1CtgRKqs7Nna
Can I help you? Możliwe odpowiedzi: 1. The cash registers are over there., 2. Where can I find board games?, 3. Sure, here you are., 4. The changing rooms are over there., 5. I’m small. Where can I try it on? Możliwe odpowiedzi: 1. The cash registers are over there., 2. Where can I find board games?, 3. Sure, here you are., 4. The changing rooms are over there., 5. I’m small. Where can I pay? Możliwe odpowiedzi: 1. The cash registers are over there., 2. Where can I find board games?, 3. Sure, here you are., 4. The changing rooms are over there., 5. I’m small. What size are you? Możliwe odpowiedzi: 1. The cash registers are over there., 2. Where can I find board games?, 3. Sure, here you are., 4. The changing rooms are over there., 5. I’m small. Can I see the blue smartwatch? Możliwe odpowiedzi: 1. The cash registers are over there., 2. Where can I find board games?, 3. Sure, here you are., 4. The changing rooms are over there., 5. I’m small.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

You are at a shop. What do you buy? Fill in the dialogues.

Jesteś w sklepie. Co kupujesz? Uzupełnij dialogi.

  1. At a clothes shop shop assistant:

    Can I help you?

    You:…

    Shop assistant: They are over there, next to blue shorts.

R1TeQOHubfxyT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. At a toy shop

    Shop assistant: Can I help you?

    You:...

    Shop assistant: They are over there, behind the teddy bears.

R1PjHHZ4qs4kY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. At an electronics shop

    Shop assistant: Can I help you?

    You:...

    Shop assistant: They are over there, next to the laptops.

RsrSGOKr9vDNu
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite