In a shop you should be nice and polite, say „please” and „thank you”. Here are scenes from different kinds of shops. What else do you say in a shop?
Kiedy jesteś w sklepie należy być miłym i uprzejmym, używać takich słów jak „proszę” i „dziękuję”. Oto scenki z różnych sklepów. Co jeszcze mówimy w sklepie?
RyL50xadVpsbo
Zdjęcie przedstawia młodą kobietę siedzącą za kasą w sklepie. Przed kasą stoi kobieta z mężczyzną i dziewczynką. Na taśmie kasy leżą produkty spożywcze.
How much is it?
Ile to kosztuje?
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 23.05.2022], domena publiczna.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise1
Drag the words to match them with pictures.
Przeciągnij wyrazy i połącz je z właściwymi ilustracjami.
R1esAtdwH8GZs
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R5fwO6QgwkO9s1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Katalog interaktywny składa się z dziesięciu rysunkowych ilustracji. Do każdej ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne z numerami 1 i 2. Po naciśnięciu numerka 1 można odczytać opis przypisany do punktu interaktywnego. Po naciśnięciu numerka 2 można odsłuchać nagranie audio. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.
Let’s buy some apples!
Ilustracja numer 1 jest podpisana: Let’s buy some apples! Przedstawia dwie dziewczynki w spiętych włosach, które stoją przed straganem z owocami i warzywami, przed którym stoi również kobieta w dżinsowej sukience na szelkach. Kobieta trzyma w dłoniach jabłka – zielone i czerwone. Niższa z dziewczynek wskazuje to pierwsze z nich. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy fruit and vegetables at the market. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s buy some ham!
Ilustracja numer 2 jest podpisana: Let’s buy some ham! Przedstawia stoisko garmażeryjne – przeszkloną lodówkę sklepową z tacami z mięsem i jego cenami oraz blaty z mięsem leżące na górze lodówki. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy meat at the butcher’s. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s buy some cake!
Ilustracja numer 3 jest podpisana: Let’s buy some cake! Przedstawia przeszkloną wystawę na ladzie sklepowej, za którą, na trzech poziomach, znajdują się różnorodne torty, tarty i placki. Niektóre z nich mają wbite cenniki. Na ścianach dookoła również znajdują się słodkie wypieki. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy bread and cakes at the baker’s. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s buy a sweater!
Ilustracja numer 4 jest podpisana: Let’s buy a sweater! Przedstawia dorosłego mężczyznę z zadbanym zarostem, który pokazuje młodemu mężczyźnie w czerwonej bluzie z kapturem trzymany przez siebie sweter. Po ich obu stronach widzimy wieszaki z męskim ubraniem, nad którymi rozstawiono ubrane korpusy manekinów. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy sweaters, T‑shists and trousers in a clothes shop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s buy a teaddy bear!
Ilustracja numer 5 jest podpisana: Let’s buy a teaddy bear! Przedstawia kobietę stojącą w sklepie wypełnionym pluszowymi misiami, która trzyma dwa pluszowe misie – mniejszego i większego. Przed nią stoi mały chłopiec z plecaczkiem na plecach, który wskazuje rączką tego większego. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy teddy bears, dolls and building block in a toy shop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s buy a comic!
Ilustracja numer 6 jest podpisana: Let’s buy a comic! Przedstawia dorosłą kobietę za ladą sklepu komiksowego, za którą widzimy regały z komiksami. Przed ladą wyłożoną komisami stoi dziewczyna przeglądająca w dłoniach jeden egzemplarz. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy books and comics in a bookshop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s buy some flowers!
Ilustracja numer 7 jest podpisana: Let’s buy some flowers! Przedstawia ladę sklepową, na której ustawiono obok siebie wazony z bukietami róż. Bukiety mają różne kolory i wielkości. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy roses and tulips at the florist’s. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s have a cup of tea!
Ilustracja numer 8 jest podpisana: Let’s have a cup of tea! Przedstawia kawiarnię, w której wiszą zdjęcia i plakaty, a na ladach stoją ekspresy i zaparzaczki. Przy ladzie, naprzeciw ekspedienta o bujnej brodzie, stoi chłopiec. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy a cup of tea and a muffin at the cafe. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s buy some dog food!
Ilustracja numer 9 jest podpisana: Let’s buy some dog food! Przedstawia magazyn z szerokim regałami, na których widać paczki z karmą i słoje z przysmakami. Pomiędzy nimi stoją mężczyzna w ciemnym fartuchu, trzymający przezroczyste opakowanie karmy, oraz dziewczynka z białym pieskiem na czerwonej smyczy. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy some food for ypur dog or cat in a pet shop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
Let’s go shopping!
Ilustracja numer 10 jest podpisana: Let’s go shopping! Przedstawia panią ekspedientkę, trzymającą pakunek, i chłopca z kartkami w dłoniach. Dookoła nich widzimy sklepowe regały, a pomiędzy nimi – koszyk z zakupami chłopca. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy almost everything in a supermarket! Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.
TRANSCRIPTazurewhite
AUDIO 1
Can I have one apple?
Red or yellow?
The yellow apple, please.
Here you are. It’s very sweet.
How much is it?
50 pence, please.
Here you are.
Thank you.
AUDIO 2
Can I have some ham, please?
Sorry, there isn’t any left.
Can I have two sausages?
Here you are.
How much are they?
2 pounds, please.
AUDIO 3
Can I have some chocolate cake?
How many pieces would you like?
Can I have four pieces?
Here you are. Be careful - the cake is still hot!
How much is one piece of cake?
It’s 2 pounds.
Here are 8 pounds.
Thank you. Have a nice day.
You too!
AUDIO 4
Good morning! Can I have a warm sweater?
What colour would you like?
I’d like a pink sweater!
Sorry, there aren’t any pink sweaters left. But we have lovely orange sweaters!
I don’t like orange. Thank you. Bye!
AUDIO 5
Hello! Can I have a teddy bear?
Big or small?
A big teddy bear, please.
Here you are! It’s really big.
How much is it?
It’s 20 pounds.
Here you are. Bye!
Thank you!
AUDIO 6
Good afternoon. How can I help?
Good afternoon. Can I have a Crazy Dog comic, please?
Sorry, there aren’t any left. Oh, that’s a pity. Can I have a Crazy Cat comic then?
Yes, here you are.
Thank you. How much is it?
That’s 10 pounds.
Here you are.
Thank you.
Goodbye!
Goodbye! Have a nice day!
AUDIO 7
Good morning. How can I help?
Can I have 5 red roses?
I’m sorry, there are only three red roses left.
So, can I have three red roses and two yellow ones?
Of course. Here you are.
How much is it?
12 pounds, please.
AUDIO 8
Good afternoon! How can I help?
Good afternoon. Can I have a cup of tea and a chocolate cupcake?
I’m sorry but there aren’t any cupcakes left.
Ok. Can I have a piece of apple pie?
Yes, here you are. A cup of tea and a piece of apple pie.
How much is it?
12 pounds, please.
Here you are.
Thank you!
AUDIO 9
Hello! How can I help?
Can I have some dog’s food?
Sure! How much would you like?
Can I have two bags?
I’m sorry but we have only one bag left.
It’s ok. Can I have one bag of dog’s food, please?
Here you are. It’s 15 pounds.
Thank you! Have a nice day!
You too!
AUDIO 10
Excuse me, where can I find chocolate? It’s over there, on the right.
Thank you! And where is milk?
Milk is next to yoghurts. And soap? Where can I find soap?
Soap is on the left, at the end of that section.
Thank you very much!
You’re welcome.
Exercise2
Here is a scene at a toy shop. Put the dialogue in the correct order.
Oto scenka w sklepie z zabawkami. Ułóż dialogi we właściwej kolejności.
RXC084kFhyB48
1. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
2. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
3. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
4. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
5. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
6. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
7. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
8. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
1. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
2. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
3. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
4. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
5. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
6. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
7. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
8. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise3
Match the beginnings of sentences with the correct endings.
Połącz początki zdań z odpowiednimi zakończeniami.
RHpmRwpGdsVQp
How can Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Can I have Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Here Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Can I have a Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Sorry, Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? How much Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help?
How can Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Can I have Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Here Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Can I have a Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Sorry, Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? How much Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise4
Based on the dialogues in the catalogue, put the words in the correct order to make sentences.
Na podstawie dialogów z katalogu ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności, tak aby powstały zdania.
RWXrf38tQa5FF
1. 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How?
1. 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgZ6JgSSr90ST
2. 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two?
2. 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.