bg‑azure

In a shop you should be nice and polite, say „please” and „thank you”. Here are scenes from different kinds of shops. What else do you say in a shop?

Kiedy jesteś w sklepie należy być miłym i uprzejmym, używać takich słów jak „proszę” i „dziękuję”. Oto scenki z różnych sklepów. Co jeszcze mówimy w sklepie?

RyL50xadVpsbo
How much is it?
Ile to kosztuje?
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 23.05.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

R1K2EFTTFN7tF
cauliflower Możliwe odpowiedzi: 1. kalafior, 2. ziemniaki, 3. masło, 4. płatki śniadaniowe, 5. babeczki muffins Możliwe odpowiedzi: 1. kalafior, 2. ziemniaki, 3. masło, 4. płatki śniadaniowe, 5. babeczki potatoes Możliwe odpowiedzi: 1. kalafior, 2. ziemniaki, 3. masło, 4. płatki śniadaniowe, 5. babeczki butter Możliwe odpowiedzi: 1. kalafior, 2. ziemniaki, 3. masło, 4. płatki śniadaniowe, 5. babeczki cereal Możliwe odpowiedzi: 1. kalafior, 2. ziemniaki, 3. masło, 4. płatki śniadaniowe, 5. babeczki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Drag the words to match them with pictures.

Przeciągnij wyrazy i połącz je z właściwymi ilustracjami.

R1esAtdwH8GZs
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R5fwO6QgwkO9s1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Katalog interaktywny składa się z dziesięciu rysunkowych ilustracji. Do każdej ilustracji przypisane są dwa punkty interaktywne z numerami 1 i 2. Po naciśnięciu numerka 1 można odczytać opis przypisany do punktu interaktywnego. Po naciśnięciu numerka 2 można odsłuchać nagranie audio. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

Let’s buy some apples!

Ilustracja numer 1 jest podpisana: Let’s buy some apples! Przedstawia dwie dziewczynki w spiętych włosach, które stoją przed straganem z owocami i warzywami, przed którym stoi również kobieta w dżinsowej sukience na szelkach. Kobieta trzyma w dłoniach jabłka – zielone i czerwone. Niższa z dziewczynek wskazuje to pierwsze z nich. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy fruit and vegetables at the market. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s buy some ham!

Ilustracja numer 2 jest podpisana: Let’s buy some ham! Przedstawia stoisko garmażeryjne – przeszkloną lodówkę sklepową z tacami z mięsem i jego cenami oraz blaty z mięsem leżące na górze lodówki. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy meat at the butcher’s. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s buy some cake!

Ilustracja numer 3 jest podpisana: Let’s buy some cake! Przedstawia przeszkloną wystawę na ladzie sklepowej, za którą, na trzech poziomach, znajdują się różnorodne torty, tarty i placki. Niektóre z nich mają wbite cenniki. Na ścianach dookoła również znajdują się słodkie wypieki. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy bread and cakes at the baker’s. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s buy a sweater!

Ilustracja numer 4 jest podpisana: Let’s buy a sweater! Przedstawia dorosłego mężczyznę z zadbanym zarostem, który pokazuje młodemu mężczyźnie w czerwonej bluzie z kapturem trzymany przez siebie sweter. Po ich obu stronach widzimy wieszaki z męskim ubraniem, nad którymi rozstawiono ubrane korpusy manekinów. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy sweaters, T‑shists and trousers in a clothes shop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s buy a teaddy bear!

Ilustracja numer 5 jest podpisana: Let’s buy a teaddy bear! Przedstawia kobietę stojącą w sklepie wypełnionym pluszowymi misiami, która trzyma dwa pluszowe misie – mniejszego i większego. Przed nią stoi mały chłopiec z plecaczkiem na plecach, który wskazuje rączką tego większego. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy teddy bears, dolls and building block in a toy shop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s buy a comic!

Ilustracja numer 6 jest podpisana: Let’s buy a comic! Przedstawia dorosłą kobietę za ladą sklepu komiksowego, za którą widzimy regały z komiksami. Przed ladą wyłożoną komisami stoi dziewczyna przeglądająca w dłoniach jeden egzemplarz. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy books and comics in a bookshop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s buy some flowers!

Ilustracja numer 7 jest podpisana: Let’s buy some flowers! Przedstawia ladę sklepową, na której ustawiono obok siebie wazony z bukietami róż. Bukiety mają różne kolory i wielkości. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy roses and tulips at the florist’s. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s have a cup of tea!

Ilustracja numer 8 jest podpisana: Let’s have a cup of tea! Przedstawia kawiarnię, w której wiszą zdjęcia i plakaty, a na ladach stoją ekspresy i zaparzaczki. Przy ladzie, naprzeciw ekspedienta o bujnej brodzie, stoi chłopiec. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy a cup of tea and a muffin at the cafe. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s buy some dog food!

Ilustracja numer 9 jest podpisana: Let’s buy some dog food! Przedstawia magazyn z szerokim regałami, na których widać paczki z karmą i słoje z przysmakami. Pomiędzy nimi stoją mężczyzna w ciemnym fartuchu, trzymający przezroczyste opakowanie karmy, oraz dziewczynka z białym pieskiem na czerwonej smyczy. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy some food for ypur dog or cat in a pet shop. Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

Let’s go shopping!

Ilustracja numer 10 jest podpisana: Let’s go shopping! Przedstawia panią ekspedientkę, trzymającą pakunek, i chłopca z kartkami w dłoniach. Dookoła nich widzimy sklepowe regały, a pomiędzy nimi – koszyk z zakupami chłopca. Pod numerem 1 znajduje się opis w języku angielskim: You can buy almost everything in a supermarket! Pod numerem 2 znajduje się nagranie audio.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Here is a scene at a toy shop. Put the dialogue in the correct order.

Oto scenka w sklepie z zabawkami. Ułóż dialogi we właściwej kolejności.

RXC084kFhyB48
1. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
2. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
3. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
4. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
5. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
6. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
7. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
8. 1. What colour? , 2. Good morning. How can I help? , 3. Thank you. How much is it? , 4. Good morning. , 5. It’s 8 pounds. , 6. Here you are. , 7. Can I have an action figure, please? , 8. Red, please.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Match the beginnings of sentences with the correct endings.

Połącz początki zdań z odpowiednimi zakończeniami.

RHpmRwpGdsVQp
How can Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Can I have Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Here Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Can I have a  Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? Sorry, Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help? How much Możliwe odpowiedzi: 1. some carrots, please?, 2. there aren’t any left., 3. you are., 4. is it?, 5. Crazy Dog comic, please?, 6. I help?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Based on the dialogues in the catalogue, put the words in the correct order to make sentences.

Na podstawie dialogów z katalogu ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności, tak aby powstały zdania.

  1. RWXrf38tQa5FF
    1. 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How 1. can, 2. I, 3. help, 4. How?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. RgZ6JgSSr90ST
    2. 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two 1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two1. please, 2. I, 3. chocolate, 4. have, 5. cookies,, 6. Can, 7. two?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. R16MslFuChj2A
    3. 1. aren’t, 2. Sorry,, 3. any, 4. there, 5. left 1. aren’t, 2. Sorry,, 3. any, 4. there, 5. left 1. aren’t, 2. Sorry,, 3. any, 4. there, 5. left 1. aren’t, 2. Sorry,, 3. any, 4. there, 5. left 1. aren’t, 2. Sorry,, 3. any, 4. there, 5. left.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. R5R2jlU1xezKI
    4. 1. you, 2. Here, 3. are 1. you, 2. Here, 3. are 1. you, 2. Here, 3. are.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. R1Ba4decm46MD
    5. 1. a, 2. day, 3. have, 4. nice, 5. Goodbye, 1. a, 2. day, 3. have, 4. nice, 5. Goodbye, 1. a, 2. day, 3. have, 4. nice, 5. Goodbye, 1. a, 2. day, 3. have, 4. nice, 5. Goodbye, 1. a, 2. day, 3. have, 4. nice, 5. Goodbye,!
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Exercise 5

Fill in the missing information in the dialogues below. Use your own ideas.

Uzupełnij brakujące informacje w poniższych dialogach. Wykorzystaj własne pomysły.

At a market:

shop assistant: Hello, how can I help you?

you:

shop assistant: Yes, here you are.

you: Thank you.

RTKrBRkGS0ufL
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite

At a toy shop:

shop assistant: Hello, how can I help you?

you:

shop assistant: Yes, here you are.

you: Thank you.

RktNXxiYTZcUw
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite

At a bookshop:

shop assistant: Hello, how can I help you?

you:

shop assistant: Yes, here you are.

you: Thank you.

R1FpgsjcocGYZ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite