bg‑azure

Consulta le illustrazioni e scopri che cosa succede a scuola. Leggi le affermazioni degli alunni/delle alunne e scrivi sotto le illustrazioni in punti cosa fanno gli alunni/le alunne quel giorno.

Zapoznaj się z ilustracjami i dowiedz się, co się dzieje w szkole. Odczytaj wypowiedzi uczniów/uczennic i wypisz pod ilustracjami w punktach, co uczniowie/uczennice robią tego dnia.

1
Rv0hf0YPW8k6H
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pixabay.com, Pexels.com, Unsplash.com, Freepik.com, Flaticon.com , licencja: CC BY 3.0.

Katalog interaktywny składa się z 10 slajdów i prezentuje jeden dzień z życia w szkole. Każda karta jest opatrzona tytułem. Na poszczególnych slajdach podglądamy uczniów w trakcie zajęć z matematyki, geografii i zajęć sportowych. Szkolną młodzież obserwujemy także na przerwie, tuż przez zajęciami, w auli, bibliotece, szkolnej stołówce czy na szkolnym dziedzińcu. Na kartach znajdują się punkty klikalne. Po ich kliknięciu otwiera się okno z tekstem i plikiem audio. Możemy tu zobaczyć, co myślą lub mówią uczniowie.

Pod każdym slajdem znajduje się przycisk z ikoną „i”. Po kliknięciu w ten przycisk widoczny jest opis oraz plik audio, gdzie istnieje możliwość odsłuchania informacji przeczytanych przez lektora.

Opis ilustracji

Punkty klikalne

Informacje zawarte pod literą „i”

Slajd zatytułowany jest „Un giorno a scuola”. Na slajdzie znajduje się zdjęcie przedstawiające budynek szkoły. Przed szkołą widoczne jest szkole boisko. Po prawej stronie slajdu mamy grafikę przedstawiającą otwarty zeszyt z dziewięcioma ikonami. Ikony przedstawiają kolejno: globus, drzwi, działania matematyczne, maski teatralne, piłkę do siatkówki, książki, kwiatki na trawie, kulę ziemską, makaron z pomidorami.

Punkt klikalny 1: tytył slajdu - Un giorno a scuola

Punkt klikalny 1: globus - classe di geografia

Punkt klikalny 2: drzwi - corridoio

Punkt klikalny 3: działania matematyczne - classe di matematica

Punkt klikalny 4: maski teatralne - aula

Punkt klikalny 5: piłka do gry w siatkówkę - palestra

Punkt klikalny 6: książki - biblioteca

Punkt klikalny 7: kwiatki - cortile

Punkt klikalny 9: kula ziemska - laboratorio di lingue

Punkt klikalny 10: makaron z pomidorami - mensa

A scuola ci sono diversi posti e ogni giorno ci succedono molte cose.

Slajd zatytułowany jest „In classe di geografia”. Na slajdzie znajduje się zdjęcie przedstawiające trwającą lekcję. Między szkolną tablicą a biurkiem stoi uśmiechnięta kobieta w okularach. W dłoniach trzyma otwarty zeszyt lub podręcznik. Jest skierowana do swoich uczniów siedzących w ławkach. Na zdjęciu widoczne są cztery ławki zajęte przez czterech uczniów. Nie widzimy twarzy dzieci. Widzimy tylko ich plecy. Na szkolnych ławkach przed uczniami znajdują się otwarte zeszyty i przybory szkolne. Obok tablicy szkolnej na ścianie wisi mapa Europy. W lewym górnym rogu slajdu znajduje się ikona z globusem.

Punkt klikalny 1: globus - In classe di geografia

Punkt klikalny 2: nauczycielka - L’insegnante interroga Marco.

Punkt klikalny 3: uczeń - Marco dà un esame oggi. È la prova orale di geografia.

Punkt klikalny 4: uczennica - Maria si prepara per l’esame. Ha tanta paura di ottenere un brutto voto.

Punkt klikalny 5: uczeń - Anche tu hai tanta paura degli esami?

Punkt klikalny 6: Geografia è la mia materia preferita. Qual è la tua?

A scuola ci sono spesso le prove scritte e orali.

Slajd zatytułowany jest „Nel corridoio davanti alla classe”. Na slajdzie znajduje się czwórka uczniów (dwie dziewczynki i dwóch chłopców). Uczniowie idą szkolnym korytarzem. Mają na sobie plecaki. Za nimi w tle widoczna jest kobieta (nauczycielka). W dłoniach trzyma szkolny dziennik. W prawym górnym rogu slajdu widoczna jest ikona z grafiką drzwi.

Punkt klikalny 1: ikona drzwi - Nel corridoio davanti alla classe

Punkt klikalny 2: uczennica - Ecco Julia. È un’alunna molto brava. Passa sempre gli esami con i migliori voti e riceve tutti 10 e lode in pagella. Zdjęcie przedstawia dziewczynkę (jej twarz pozostaje niewidoczna), która pod pachą niesie zeszyty i notatki.

Punkt klikalny 3: uczeń 1 - Ecco Francesco. Purtroppo bocciato oggi. È bravo in storia, ma scarso in geografia. Deve studiare e migliorare il voto. Zdjęcie przedstawia kartkę z notatkami/klasówką, na której w kółeczku znajduje się trójka.

Punkt klikalny 4: uczeń 2 - Mi sento a disagio. Che stress! Voglio fare una bella figura, ma ho l’impressione di non ricordare niente.

Punkt klikalny 5: I voti per la Primaria e la Secondaria di I° Grado:

Zdjęcie przedstawia kartkę z ocenami i ich nazwami.

Gli alunni e le alunne cambiano le aule tra le lezioni.

Slajd zatytułowany jest „In classe di matematica”. Na slajdzie znajduje widoczna jest klasa szkolna. Odbywają się w niej lekcje matematyki. Widocznych jest pięć szkolnych ławek. Ławki są w kształcie trójkątów. Przy każdej ławce siedzi uczeń. W klasie znajdują się cztery dziewczynki i jeden chłopiec. Uczniowie pochyleni są nad swoimi zeszytami/notatkami. Zapisują ważne informacje. Na każdej ławce znajdują się podręczniki, zeszyty i przybory szkolne. Po prawej stronie widoczny jest mężczyzna w okularach, który wskaźnikiem wskazuje działania matematyczne na szkolnej tablicy. W lewym górnym rogu slajdu znajduje się ikona z grafiką działań matematycznych.

Punkt klikalny1: ikona działań matematycznych - In classe di matematica

Punkt klikalny 2: nauczyciel - Ragazzi, non copiate! È la più importante prova scritta in questo quadrimestre.

Punkt klikalny: 3 uczennica 1 - Julia non è brava in matematica. Deve essere molto attenta per evitare di fare errori di calcolo. Gli esercizi consegnati dall’insegnante non sono per niente facili.

Zdjęcie przedstawia chłopca (ucznia), który znajduje się przed tablicą pełną działań matematycznych. Ręką wskazuje na tablicę.

Punkt klikalny 4: uczeń - Ecco Carlo. È un genio della matematica. Sempre ben preparato e molto impegnato nei compiti di matematica.

Punkt klikalny 5: uczennica 2 - A Roberta piace tanto imparare. I compagni di classe la chiamano secchiona. Ma lei ha una memoria incredibile. Ricorda sempre tutto.

Zdjęcie przedstawia plastikowy model mózgu.

Punkt klikalny 6: Sai come risolvere questo compito? Sistema i segni aritmetici (+,-, x) negli spazi vuoti in modo che l'equazione sia giusta.

Zdjęcie przedstawia działanie matematyczne z pustymi kwadratami do uzupełnienia.

La matematica è la regina delle scienze, ma è molto difficile. Tutti devono essere molto concentrati per non fare gli errori di calcolo.

Slajd zatytułowany jest „In aula”. Zdjęcie przedstawia trójkę nastolatków w trakcie przedstawienia teatralnego. Na pierwszym planie widoczny jest chłopak i dziewczyna siedzący na wprost siebie. W dalszym planie stoi dziewczyna. Po lewej stronie znajduje się okrągły stół nakryty lnianym obrusem. Na stole znajduje się lichtarz ze świecami. W prawym górnym rogu znajduje się ikona z grafiką masek teatralnych.

Punkt klikalny 1: ikona masek - in aula

Punkt klikalny 2: dziewczyna, która stoi z tyłu - Ragazzi, cominciamo la prova generale del nostro spettacolo. Luca, puoi iniziare?

Punkt klikalny 3: chłopak - Ecco Luca. Sa imparare tutto a memoria e recitare poesie. Non ha paura del palcoscenico.

Punkt klikalny 4: dziewczyna, która siedzi z przodu - Ecco Chiara. Adora la scuola. Soprattutto il teatro della scuola. Sogna di diventare un’attrice conosciuta in tutto il mondo. Dopo le medie vuole iscriversi al liceo e poi alla Scuola di Teatro e Recitazione a Roma.

Punkt klikalny 6: L'arte è una parte molto importante dell'educazione, insegna la sensibilità e migliora l'immaginazione.

A scuola funziona un gruppo teatrale per gli appassionati del teatro.

Slajd zatytułowany jest „In palestra”. Składa się z kolażu pięciu zdjęć przedstawiających ćwiczące dzieci. Pierwsze zdjęcie przedstawia mężczyznę. Widzimy tylko jego plecy. Na drugim zdjęciu chłopiec wykonuje pompkę na macie. Trzecie zdjęcie przedstawia osobę w podskoku. Na czwartym zdjęciu widoczny jest chłopiec, który wykonuje skręt tułowia. Piąte zdjęcie to chłopak, który nogę opiera się o piłkę nożną. Nie widzimy twarzy chłopaka. W prawym górnym rogu znajduje się ikona z grafiką piłki siatkowej.

Punkt klikalny 1: tytuł slajdu - In palestra

Punkt klikalny 2: mężczyzna/trener - Classe 3a B. Tutti pronti per educazione fisica? Cambiate le scarpe? Qualcuno assente? Oggi tutti fanno un riscaldamento per la valutazione. Fate del vostro meglio!

Punkt klikalny 3: chłopiec, który wykonuje pompkę - Flessioni.

Punkt klikalny 4: osoba w podskoku - Ginocchia alte!

Punkt klikalny 5: chłopiec, który wykonuje skręt ciała - Rotazioni delle spalle.

Punkt klikalny 6: Chłopiec z piłką - Possiamo giocare a calcio?

Punkt klikalny 7: Ti piace l'educazione fisica? Quali esercizi fai più spesso? Forse fai qualche gioco di squadra come pallacanestro, pallavolo o hockey?

Krótki filmik przedstawia dziewczyny grające w koszykówkę, następnie damska drużynę siatkarek i następnie mecz hokejowy.

Lo sport fa anche parte della scuola e dell’orario di tutti gli alunni. È molto importante e aiuta gli alunni a rimanere in forma.

Slajd zatytułowany jest „In biblioteca”. Na zdjęciu widoczne są zamknięte drzwi. Obok znajduje się napis „Biblioteca”. Poniżej widoczna jest tabliczka, na której znajduje się tekst: „Chiusa il lunedì. Aperta dal martedì al venerdì, dalle 8.00 alle 15.00”. W lewym górnym roku slajdu znajduje się ikona z grafiką książek.

Punkt klikalny 1: tytuł slajdu - In biblioteca

Punkt klikalny 2: tablica informacyjna - Biblioteca. Chiusa il lunedì. Aperta dal martedì al venerdì, dalle 8.00 alle 15.00

Punkt klikalny 3: In biblioteca puoi prendere in prestito diversi libri, tra cui libri di testo, album, enciclopedie, romanzi, poesie, libri di avventura o di scienze popolari.

La biblioteca si trova in tutte le scuole. Ci possiamo prestare i libri utili per i nostri corsi.

Slajd zatytułowany jest „In cortile”. Zdjęcie przedstawia grupkę młodych ludzi, trzy dziewczyny i dwóch chłopaków. Młodzi ludzie siedzą na trawie. Wszyscy pochyleni są nad notatkami. Wokół nich, na trawie leżą różne notatki, książki. Na kolanach jednego z chłopaków leży mini tablet/czytnik. Chłopaki mają na sobie szorty i koszulki z krótkim rękawem. Dwie dziewczyny są w jeansach. Jedna dziewczyna ma na sobie sukienkę. W lewym górnym rogu znajduje się ikona z grafiką kwiatków w trawie.

Punkt klikalny 1: piktogram z kwiatkami - in cortile

Punkt klikalny 2: dziewczyna siedząca z lewej strony - La ricreazione è sempre troppo breve.

Punkt klikalny 3: chłopak siedzący z lewej strony - Spero di passare questa prova.

Punkt klikalny 4: dziewczyna siedząca w środku - Una ricreazione sprecata. Dopo la pausa ho il test di scienze. Che barba!

Punkt klikalny 5: dziewczyna siedząca z prawej strony - Uffa, rimangono ancora tre lezioni oggi.

Che cosa piace a tutti gli alunni a scuola? La ricreazione! Finalmente c’è la possibilità di chiacchierare, giocare, fare lo spuntino o… ripetere per la prova.

Slajd zatytułowany jest „In laboratorio linguistico”. Zdjęcie przedstawia zajęcia szkolne. Na pierwszym planie widoczny jest uczeń. Na uszach ma słuchawki. Siedzi w ławce. Chłopca widzimy tylko z tyłu. Przed chłopcem widoczna jest jeszcze uczennica siedząca w ławce. Na dalszym planie widać szkolną tablicę. W lewym górnym rogu znajduje się ikona z kulą ziemską.

Punkt klikalny 1: ikona kuli ziemskiej - In laboratorio linguistico

Punkt klikalny 2: uczeń - Sono Luigi. Mi piacciono le lezioni d'inglese. Sono le mie preferite.

Punkt klikalny 3: uczennica - Mi chiamo Silvia. Imparare una lingua straniera è difficile, ma importante.

Punkt klikalny 4: ikona gwiazdki - Quante lingue straniere ci sono alla scuola media? Nella scuola secondaria di I grado, oltre all'insegnamento della lingua inglese, è previsto l'insegnamento obbligatorio di un'altra lingua. Gli alunni possono scegliere tra spagnolo, francese e tedesco. La maggioranza degli alunni studia francese.

Zdjęcie przedstawia zeszyt, który leży na biurku z tekstem: Deutsch Français English Spañolo Italiano. Obok znajdują się flagi różnych państw.

Tutti gli alunni a scuola devono studiare le lingue straniere. Gli alunni ascoltano le registrazioni, fanno i compiti d’ascolto, di grammatica, di lettura o di scrittura.

Slajd zatytułowany jest „Alla mensa”. Zdjęcie przedstawia chłopca i dwie dziewczynki, które siedzą przy dużym stole w szkolnej stołówce. Przy stole siedzą jeszcze dwie starsze osoby. Są mniej widoczne. Wszyscy mają przed sobą napoje w butelkach, banany oraz kanapki na talerzach.

Punkt klikalny 1: ikona makaronu z pomidorami - Alla mensa

Punkt klikalny 2: chłopiec - Che c'è oggi?

Punkt klikalny 3: dziewczynka 1 - Mi piace mangiare alla mensa.

Punkt klikalny 4: dziewczynka 2 - Buon appetito!

Punkt klikalny 5: Znaki zapytania - Pranzi nella mensa scolastica o porti con te spuntini e bevande?

Zdjęcie przedstawia chłopca, który siedzi przy stole i je swoje drugie śniadanie.

Chi vuole può iscriversi alla mensa. Il servizio di mensa scolastica è molto importante.

R1IENITOAlyUd
Appunti:  (Uzupełnij).
Attività 1

Completa le frasi.

Uzupełnij zdania.

R1LMejXRgggYS

  • Maria ha tanta paura di 1. brava, 2. figura, 3. ottenere, 4. passare, 5. memoria, 6. ricreazione, 7. genio, 8. scarso, 9. prova un brutto voto.

  • Francesco è bravo in storia, ma 1. brava, 2. figura, 3. ottenere, 4. passare, 5. memoria, 6. ricreazione, 7. genio, 8. scarso, 9. prova in geografia.

  • Un alunno vuole fare una bella 1. brava, 2. figura, 3. ottenere, 4. passare, 5. memoria, 6. ricreazione, 7. genio, 8. scarso, 9. prova.

  • Julia non è 1. brava, 2. figura, 3. ottenere, 4. passare, 5. memoria, 6. ricreazione, 7. genio, 8. scarso, 9. prova in matematica.

  • Carlo è un 1. brava, 2. figura, 3. ottenere, 4. passare, 5. memoria, 6. ricreazione, 7. genio, 8. scarso, 9. prova della matematica.

  • Luca sa imparare tutto a 1. brava, 2. figura, 3. ottenere, 4. passare, 5. memoria, 6. ricreazione, 7. genio, 8. scarso, 9. prova.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 2

Crea le espressioni.

Utwórz wyrażenia.

R1NOpREJHl7LZ
le scarpe Możliwe odpowiedzi: 1. consegnati, 2. conosciuta, 3. bocciato, 4. sprecata, 5. cambiate la ricreazione Możliwe odpowiedzi: 1. consegnati, 2. conosciuta, 3. bocciato, 4. sprecata, 5. cambiate l'alunno Możliwe odpowiedzi: 1. consegnati, 2. conosciuta, 3. bocciato, 4. sprecata, 5. cambiate l'attrice Możliwe odpowiedzi: 1. consegnati, 2. conosciuta, 3. bocciato, 4. sprecata, 5. cambiate gli esercizi Możliwe odpowiedzi: 1. consegnati, 2. conosciuta, 3. bocciato, 4. sprecata, 5. cambiate
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 3

Abbina le immagini alle frasi.

Połącz zdjęcia ze zdaniami.

R180UFZRIS7Be
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Unsplash.com, Freepik.com (Pressfoto), licencja: CC BY 3.0.

Quale frase italiana corrisponde alla descrizione in polacco? Abbina.

Które zdanie włoskie pasuje do opisu po polsku? Połącz.

RnZCRruuReWNa
Smutny chłopiec z oceną 4 w teście. Możliwe odpowiedzi: 1. Un alunno bocciato., 2. Gli alunni hanno la prova scritta oggi., 3. L’insegnante interroga Marco., 4. Julia riceve sempre tutti 10 in pagella. Uczniowie piszą test. Możliwe odpowiedzi: 1. Un alunno bocciato., 2. Gli alunni hanno la prova scritta oggi., 3. L’insegnante interroga Marco., 4. Julia riceve sempre tutti 10 in pagella. Nauczycielka odpytuje ucznia. Możliwe odpowiedzi: 1. Un alunno bocciato., 2. Gli alunni hanno la prova scritta oggi., 3. L’insegnante interroga Marco., 4. Julia riceve sempre tutti 10 in pagella. Uśmiechnięta dziewczynka z samymi najlepszymi ocenami na świadectwie. Możliwe odpowiedzi: 1. Un alunno bocciato., 2. Gli alunni hanno la prova scritta oggi., 3. L’insegnante interroga Marco., 4. Julia riceve sempre tutti 10 in pagella.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.