Obsługa statku powietrznego
Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy
Katalog sprzętu, narzędzi, symboli i oznaczeń powiązanych z obsługą statku powietrznego
ATLAS INTERAKTYWNY
Poniższy atlas zawiera ilustracje interaktywne. W każdej z nich znajdują się nagrania dźwiękowe tożsame z tekstem przedstawionym na danej ilustracji. Treści te zawarto w opisach alternatywnych w formie tekstowej.
Spis treści
Certyfikaty FAA i EASACertyfikaty FAA i EASA
Certyfikat FAACertyfikat FAA
Certyfikat EASACertyfikat EASA
Instrukcje AMM, MML, MMH, IM, IOŚInstrukcje AMM, MML, MMH, IM, IOŚ
Dostęp do dokumentacjiDostęp do dokumentacji
Instrukcje AFM, IPC, IPC‑ENGINEInstrukcje AFM, IPC, IPC‑ENGINE
AFMAFM
IPCIPC
IPC - ENGINEIPC - ENGINE
Pakiet obsługowyPakiet obsługowy
Strona tytułowa pakietu obsługowegoStrona tytułowa pakietu obsługowego
Zlecenie obsługiZlecenie obsługi
Karta zadaniowaKarta zadaniowa
Karta wykrytych i usuniętych usterekKarta wykrytych i usuniętych usterek
Arkusz statycznej próby silnikaArkusz statycznej próby silnika
Karta materiałów popranych do obsługiKarta materiałów popranych do obsługi
Wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługiWykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługi
Poświadczenie obsługi (CRS)Poświadczenie obsługi (CRS)
Brak przeciwskazań technicznych (NTO)Brak przeciwskazań technicznych (NTO)
Pokładowy dziennik technicznyPokładowy dziennik techniczny
DyrektywyDyrektywy
Dyrektywa zdatności lotuDyrektywa zdatności lotu
Biuletyny i instrukcje serwisoweBiuletyny i instrukcje serwisowe
Dokumenty i okładki przedstawione w atlasie interaktywnym
Poniżej znajdziesz grafiki i zdjecia przedstawiające dokumentację omawianą w atlasie. Kliknij w wybraną przez siebie grafikę, aby ją powiększyć. Szczegółowy opis każdego z dokumentów znajdziesz w dalszej części atlasu.
Certyfikaty FAA i EASA
Federal Aviation Administration (FAA) jest amerykańską agencją rządową odpowiedzialną za regulację lotnictwa cywilnego w Stanach Zjednoczonych. FAA wydaje różnego rodzaju certyfikaty, które są ważne dla przedsiębiorstw, pilotów, mechaników i innych podmiotów związanych z przemysłem lotniczym. Można wyróżnić np.
Certyfikat operatora lotniczego (Air Operator Certificate - AOC): Certyfikat ten jest wymagany dla przewoźników lotniczych i określa, że firma spełnia określone standardy bezpieczeństwa, zarządzania i operacji. Operatorzy muszą spełniać szereg wymagań, takich jak szkolenie personelu, utrzymanie odpowiednich procedur operacyjnych i spełnienie wytycznych dotyczących utrzymania floty.
Certyfikat mechanika lotniczego (Mechanic Certificate): Ten certyfikat jest wydawany mechanikom lotniczym, którzy spełniają określone wymagania dotyczące wiedzy, doświadczenia i umiejętności w zakresie konserwacji i naprawy statków powietrznych. Mechanicy muszą przechodzić odpowiednie szkolenie i zdawać egzaminy, aby otrzymać ten certyfikat.
European Union Aviation Safety Agency (EASA) jest agencją Unii Europejskiej odpowiedzialną za bezpieczeństwo lotnicze i regulację lotnictwa cywilnego w Europie. EASA została utworzona w celu ujednolicenia standardów bezpieczeństwa lotów i zapewnienia spójnych przepisów w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Certyfikaty wydane przez EASA to np:
European Union Aviation Safety Agency (EASA) jest agencją Unii Europejskiej odpowiedzialną za bezpieczeństwo lotnicze i regulację lotnictwa cywilnego w Europie. EASA została utworzona w celu ujednolicenia standardów bezpieczeństwa lotów i zapewnienia spójnych przepisów w krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Certyfikat operatora lotniczego (Air Operator Certificate - AOC): Podobnie jak w przypadku FAA, certyfikat operatora lotniczego jest wydawany przez EASA dla przewoźników lotniczych w Europie. Przewoźnicy muszą spełnić określone standardy bezpieczeń
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Certyfikat FAA
Poniższe zdjęcie przedstawia przykładowy certyfikat FAA.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Certyfikat EASA
Poniższe zdjęcie przedstawia przykładowy certyfikat EASA.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Instrukcje AMM, MML, MMH, IM, IOŚ
Uwaga! Instrukcje obsługi wydawane są zwykle w języku angielskim co za tym idzie wymagane jest aby personel realizujący czynności obsługowe w oparciu o oryginalną dokumentację producentów posiadał znajomość języka angielskiego w zakresie czytania ze zrozumieniem.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
AMM
Podręcznik Obsługi Statku Powietrznego AMM Aircraft Maintenance Manual — jest to podstawowa instrukcja obsługi dla personelu technicznego zajmującego się utrzymaniem samolotu. Zawiera szczegółowe informacje na temat konserwacji, inspekcji, diagnostyki, naprawy i konserwacji różnych systemów samolotu, takich jak układy hydrauliczne, pneumatyczne, paliwowe, silnikowe i awionikowe. Ten podręcznik jest niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności samolotu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
MML
Instrukcja Obsługi Liniowej silników Rotax serii 912 to dokument zawierający wszystkie niezbędne dane obsługowe dla czynności z zakresu planowej obsługi silników Rotax.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
MMH
Instrukcja Obsługi Bazowej silników Rotax serii 912 to dokument opracowanym dla stacji zajmujących się obsługą bazową silników Rotax zawierający szczegółowe opisy instalacji silnika umożliwiające rozmontowanie i zmontowanie silnika bez możliwości rozpołowienia kareta.

Uwaga! W celu realizacji obsług opisanych w MMH Rotax 912 konieczne jest przejście szkolenia w autoryzowanej stacji remontowej silników w zakresie obsługi bazowej zgodnie ze standardami iRMT opisanymi w SL‑912‑019 /914‑017 /912i‑008 „Informacja na temat globalnie zestandaryzowanego programu szkolenia iRMT dla obsługi silników lotniczych ROTAX®”
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
IM
Instrukcja zabudowy silnika Rotax 912 jest podstawowym odnośnikiem podczas obsług związanych z wymianą jednego zespołu napędowego na nowy. Dokument ten zawiera podstawowej informacje dotyczące zabudowy oraz inspekcji koniecznych do realizacji w jej toku. Wykonanie w oparciu o ten dokument zabudowy silnika jest podstawą do uznania gwarancji na zarejestrowany w systemie silnik.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
IOŚ
Instrukcja obsługi śmigła MT‑Propeller zawiera podstawowe informacje odnoszące się do geometrii, budowy, zasad zabudowy oraz układu sterowanie śmigłem. W tym miejscu należy podkreślić że aktualne wydanie tego dokumentu stanowi uzupełnienie do AMM (instrukcji obsługi technicznej) i AFM (instrukcji użytkowania w locie) i powinno znajdować się w dokumentach pokładowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Dostęp do dokumentacji
Instrukcje wydawane są przez właścicieli certyfikatu i aktualizowane według potrzeb. Bezpłatny dostęp do weryfikacji obowiązującej dokumentacji znajdziemy na stronach:
Instrukcja obsługi płatowca: https://tecnam.com/my-tecnam/ (dostęp 18.05.2023 r.)
Instrukcja obsługi liniowej silników rotax: https://www.flyrotax.com/ (dostęp 18.05.2023 r.)
Instrukcja obsługi bazowej silników rotax: https://www.flyrotax.com/ (dostęp 18.05.2023 r.)
Instrukcja zabudowy silników rotax: https://www.flyrotax.com/ (dostęp 18.05.2023 r.)
Instrukcja obsługi śmigła MT‑Propeller: https://www.mt-propeller.com/en/entw/serv_op.htm (dostęp 18.05.2023 r.)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Instrukcje AFM, IPC, IPC‑ENGINE
Instrukcje obsługi wydawane są zwykle w języku angielskim, a co za tym idzie, wymagane jest, aby personel realizujący czynności obsługowe w oparciu o oryginalną dokumentację producentów posiadał znajomość języka angielskiego w zakresie czytania ze zrozumieniem.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
AFM
Instrukcja Użytkowania w locie stanowi podstawowy podręcznik z procedurami obowiązującymi załogę statku powietrznego podczas realizowanych operacji. Każda instrukcja użytkowania w locie powinna być opisana znakami oraz numerem seryjnym płatowca na jej pierwszej stronie. Za aktualizację tego dokumentu zgodnie z PART NCO odpowiada operator statku powietrznego, a dostęp do zmian uzyskujemy również ze strony: https://tecnam.com/my-tecnam/ (dostęp 18.05.2023 r.).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
IPC
Ilustrowany Katalog Części (IPC) to dokument zawierający złożenia wszystkich elementów płatowca opatrzonymi numerami części (p/n) pozwalającymi na złożenie prawidłowego zamówienia do planowej i pozaplanowej obsługi płatowca, śmigła i silnika (w ograniczonym zakresie).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
IPC - ENGINE
Ilustrowany Katalog Części silnika Rotax to kompletna dokumentacja zawierająca wszystkie elementy składowe silnika, z każdym z nich oznaczonym odpowiednim numerem części (p/n). Dodatkowo, w tym katalogu znajduje się Indeks Części (IPC), który szczegółowo wymienia wszystkie narzędzia specjalne niezbędne do przeprowadzenia obsługi silnika zgodnie z zaleceniami producenta.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Pakiet obsługowy
Pakietem obsługowym nazywamy zbiór dokumentów opracowanych i zatwierdzonych w charakterystyce organizacji obsługowej (MOE) przez nadzór lotniczy (ULC) wykorzystywany do potwierdzenia realizacji planowych i pozaplanowych czynności zgodnie z zatwierdzeniem organizacji. W przypadku organizacji PL.145.081 elementy składowe pakietu obsługowego opisano w MOE 02‑13‑00.
W skład pakietu obsługowego w naszej organizacji wchodzą:
strona tytułowa pakietu obsługowego,
zlecenie obsługi,
karta zadaniowa,
karta wyrytych i usuniętych usterek,
arkusz statycznej próby silnika,
karta materiałów popranych do obsługi,
wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługi,
poświadczenie obsługi (CRS),
brak przeciwskazań technicznych (NTO),
Załączniki są opisane dokładniej poniżej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Strona tytułowa pakietu obsługowego
Zawiera ona wszystkie niezbędne informacje pozwalające na identyfikacje prac po:
znakach statku powietrznego,
numerze zlecenia obsługi ,
numerze karty zadaniowej,
numerze poświadczenia obsługi.
Dokument zawiera również informacje o tym kto sprawdził pakiet obsługowy i kiedy finalnie został zarchiwizowany zg. z przyjętymi procedurami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Zlecenie obsługi
Dokument wydawany przez organizację CAMO bądź CAO zwierający takie informacje jak:
obecny nalot płatowca, silników oraz śmigieł,
zakres obsługi planowej zgodny z POT,
wykaz elementów o ograniczonej żywotności podlegających wymianie na nowe,
odniesienie do danych obsługowych obowiązujących w chwili wydania zlecenia,
podpis osoby zlecającej i przyjmującej zlecenie obsługi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta zadaniowa
Pierwsza strona karty zadaniowej zawierająca skrót informacji zawartych w zleceniu obsługi.
Dokument ten przedstawia kolejne etapy prac obsługowych opracowane w celu wykazania, że wszystkie czynności zlecone zostały wykonane zgodnie z przyjętymi procedurami.
Kolorem żółtym oraz czerwonym wyszczególniono krytyczne zadania obsługowe, tj. takie zadania, które wymagają ponownej weryfikacji przez upoważniony personel do weryfikacji tych zadań w zakresie zawartym w upoważnieniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta wykrytych i usuniętych usterek
Dokument zawierający wszystkie zadania obsługi pozaplanowej wykonane przez organizację w porozumieniu z CAMO lub CAO. W przypadku braku zgody na usunięcie wykrytej niesprawności mającej istotny wpływ na bezpieczeństwo organizacja wydaje niepełne poświadczenie obsługi CRS zawierające w swojej treści informacje o nieusuniętej usterce uniemożliwiający tym samym wydanie MS do chwili usunięcia niesprawności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Arkusz statycznej próby silnika
Dokument będący protokołem papierowym z próby zespołu napędowego na ziemi zawierającym informacje niezbędne do potwierdzenia że systemy podlegające kontroli po obsłudze technicznej silnika działają prawidłowo po przeprowadzonych regulacjach na ziemi. Organizacja dopuszcza opisywanie części parametrów określeniem NORM w chwili gdy istnieje możliwość odczytania ich z rejestratorów pokładowych zabudowanych na statku powietrznym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Karta materiałów pobranych do obsługi
Zawiera wykaz części pobranych w toku prac wraz z ilością, numerem certyfikatu oraz podpisem osoby, która pobrała dany element z magazynu. Za potwierdzenie że wszystkie części pobrane do obsługi zostały zainstalowane na płatowcu odpowiada personel poświadczający obsługę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługi
Dokument zawiera informację dotyczące, które narzędzie metrologiczne zostało wykorzystane do obsługi oraz z jaką częstotliwością. Dokument ten zastępuje dzienniki narzędziowe i stanowi papierową wersję dokumentu wprowadzaną do systemu elektronicznej ewidencji narzędzi metrologicznych. Zgodnie z przyjętymi zadami za cykl uznaje się każdy wykonany pomiar.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Poświadczenie obsługi (CRS)
Dokument wydawany po zakończonej obsłudze technicznej zawierający wszystkie niezbędne informacja potrzebne do potwierdzenia zgodności realizowanych prac z przyjętym zleceniem obsługi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Brak przeciwskazań technicznych (NTO)
Dokument wydawany po przeglądzie struktury płatowca raz na 365 dni potwierdzający że podczas wykonanej obsługi zostały bądź nie zostały wykryte ogniska korozji, pęknięcia bądź inne uszkodzenia kluczowych elementów płatowca wraz ze wskazaniem lokalizacji ich wystąpienia oraz określeniem środowiska eksploatacji statku powietrznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Pokładowy dziennik techniczny

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Dyrektywy
Standardy obsługowe dla samolotów:
przed rozpoczęciem obsługi technicznej należy zweryfikować czy silnik pracował na paliwie ołowiowym czy bezołowiowym (ma to kluczowe znaczenie przy doborze odpowiedniej karty prac dla silników),
każde prace na płatowcu rozpoczyna się przeglądem PFI w celu wstępnej inspekcji na okoliczność wystąpienia niesprawności,
każda obsługa na silnikach zakończona jest statyczną próbą silnika na ziemi,
każdy silnik obsługiwany jest przez jeden zespół od początku do końca prac,
podczas obsługi mechanik ma prawo do weryfikacji zapisu rejestratorów pokładowych w celu oceny eksploatacji silników w danym cyklu między obsługowym. Ma to na celu wczesne wykrywanie takich wykroczeń jak przegrzanie silnika, przekroczenia dopuszczalnego parametru MAP oraz prędkości obrotowej,
czynności krytyczne weryfikowane są po zakończonych czynnościach obsługowych po przez zamianę zespołu pracującego przy statku powietrznym,
w przypadku nowej zmiany instrukcji czynności powiązane z treścią podlegającej odświeżeniu stają się jednorazowo zadaniami krytycznymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Dyrektywa zdatności lotu
Dyrektywa zdatności do lotu jest powiadomieniem dla właścicieli i operatorów certyfikowanych statków powietrzny że istnieje wada w konkretnym modelu samolotu, silnika, awioniki lub innego systemu i musi zostać naprawiona. Jeżeli certyfikowany statek powietrzny posiada wyjątkowe dyrektywy zdatności, które nie zostały spełnione, statek powietrzny nie jest uznawany za zdatny do lotu. W związku z tym operator statku powietrznego musi przestrzegać AD.
AD zwykle wynikają ze zgłaszania trudności usług przez operatorów lub z wyników dochodzeń w sprawie wypadków lotniczych. Są wydawane przez krajowy organ lotnictwa cywilnego kraju, w którym wyprodukowano lub zarejestrowano statek powietrzny. Gdy AD są wydawane przez kraj rejestracji, prawie zawsze są one skoordynowane z władzami lotnictwa cywilnego kraju producenta, aby zapewnić, że sprzeczne AD nie zostaną wydane.
Celem AD jest powiadomienie właścicieli statków powietrznych, że:
statek powietrzny może znajdować się w niebezpiecznym stanie,
statek powietrzny może nie być zgodny z jego podstawa certyfikacji lub o innych warunkach, które mają wpływ na zdatność statku powietrznego do lotu,
istnieją obowiązkowe działania, które należy wykonać, aby zapewnić ciągłe bezpieczne działanie,
w niektórych pilnych przypadkach statkiem powietrznym nie wolno latać, dopóki nie zostanie opracowany i zrealizowany plan działań naprawczych.
AD są obowiązkowe w większości jurysdykcji i często zawierają daty lub godziny lotu statku powietrznego, do których należy spełnić wymagania.
AD można podzielić na dwie kategorie:
o charakterze awaryjnym, które wymagają natychmiastowego zastosowania się przed dalszym lotem,
o mniej pilnym charakterze, wymagające zgodności w określonym czasie.
Aktualne AD publikowane są między innymi na stronach FAA oraz EASA. Śledzenie tych publikacji stanowi obwiązek Organizacji Zapewnienia Ciągłej Zdatności do Lotu, Organizacji Obsługowej oraz Właściciela statku powietrznego.
Uwaga! Dyrektywy Zdatności nie podlegają procedurze tolerancji co za tym idzie w przypadku AD realizowanego co 50 FH nie ma możliwości przedłużenia ważności świadectwa obsługi bez wykonania obsługi technicznej. Ponadto statek powietrzny z niewykonanym AD (które go obowiązuje) nie otrzyma przedłużenia ARC.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Biuletyny i instrukcje serwisowe
Są publikowane na bieżąco na stronach właścicieli certyfikatu typu. Zawierają one szczegółowy opis inspekcji (przeglądów) nie ujętych w danych obsługowych wynikających ze zgłoszeń użytkowników statku powietrznego. SB podzielić można w następujący sposób:
biuletyny jednorazowe (np. prezentujące konieczność wymiany wadliwej części),
biuletyny powtarzalne (np. prezentujące proces inspekcji zespołu uznawanego za wadliwy),
biuletyny informacyjne (np. zawierające informacje o dostępności części bądź warunkach magazynowania),
biuletyny alarmowe (dokument powiązany ściśle z AD zawierający proces technologiczny realizacji obsługi wskazanej w dyrektywie zdatności).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści























