E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa statku powietrznego

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Katalog sprzętu, narzędzi, symboli i oznaczeń powiązanych z obsługą statku powietrznego

ATLAS INTERAKTYWNY

Poniższy atlas zawiera ilustracje interaktywne. W każdej z nich znajdują się nagrania dźwiękowe tożsame z tekstem przedstawionym na danej ilustracji. Treści te zawarto w opisach alternatywnych w formie tekstowej.

1
R1aJLZaXXaz7h
Instalacja hydrauliczna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Spis treści

Dokumenty i okładki przedstawione w atlasie interaktywnym

Poniżej znajdziesz grafiki i zdjecia przedstawiające dokumentację omawianą w atlasie. Kliknij w wybraną przez siebie grafikę, aby ją powiększyć. Szczegółowy opis każdego z dokumentów znajdziesz w dalszej części atlasu.

11
Dokumenty i okładki kliknij
1
2

Certyfikaty FAA i EASA

Federal Aviation Administration (FAA) jest amerykańską agencją rządową odpowiedzialną za regulację lotnictwa cywilnego w Stanach Zjednoczonych. FAA wydaje różnego rodzaju certyfikaty, które są ważne dla przedsiębiorstw, pilotów, mechaników i innych podmiotów związanych z przemysłem lotniczym. Można wyróżnić np.

  1. Certyfikat operatora lotniczego (Air Operator Certificate - AOC): Certyfikat ten jest wymagany dla przewoźników lotniczych i określa, że firma spełnia określone standardy bezpieczeństwa, zarządzania i operacji. Operatorzy muszą spełniać szereg wymagań, takich jak szkolenie personelu, utrzymanie odpowiednich procedur operacyjnych i spełnienie wytycznych dotyczących utrzymania floty.

  2. Certyfikat mechanika lotniczego (Mechanic Certificate): Ten certyfikat jest wydawany mechanikom lotniczym, którzy spełniają określone wymagania dotyczące wiedzy, doświadczenia i umiejętności w zakresie konserwacji i naprawy statków powietrznych. Mechanicy muszą przechodzić odpowiednie szkolenie i zdawać egzaminy, aby otrzymać ten certyfikat.

European Union Aviation Safety Agency (EASA) jest agencją Unii Europejskiej odpowiedzialną za bezpieczeństwo lotnicze i regulację lotnictwa cywilnego w Europie. EASA została utworzona w celu ujednolicenia standardów bezpieczeństwa lotów i zapewnienia spójnych przepisów w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Certyfikaty wydane przez EASA to np:

  1. European Union Aviation Safety Agency (EASA) jest agencją Unii Europejskiej odpowiedzialną za bezpieczeństwo lotnicze i regulację lotnictwa cywilnego w Europie. EASA została utworzona w celu ujednolicenia standardów bezpieczeństwa lotów i zapewnienia spójnych przepisów w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

  2. Certyfikat operatora lotniczego (Air Operator Certificate - AOC): Podobnie jak w przypadku FAA, certyfikat operatora lotniczego jest wydawany przez EASA dla przewoźników lotniczych w Europie. Przewoźnicy muszą spełnić określone standardy bezpieczeń

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Certyfikat FAA

Poniższe zdjęcie przedstawia przykładowy certyfikat FAA.

R17b7Y9cQ3cJG
Ilustracja przedstawia przykładowy certyfikat typu, można w nim znaleźć takie informacje jak rodzaj silnika, wymagane paliwo, ograniczenia użytkowania silnika, rodzaj stosowanego oleju specjalnie dobranej do jednostki napędowej, ograniczenia prędkości.
Certyfikat FAA
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Certyfikat EASA

Poniższe zdjęcie przedstawia przykładowy certyfikat EASA.

RBSBS8xRHIT3U
Ilustracja przedstawia stronę tytułową certyfikatu typu wydanego przez EASA. Na samej górze znajduje się logo europejskiej agencji bezpieczeństwa lotniczego, poniżej znajduję się nazwa danego dokumentu, niżej podana jest nazwa danego typu statku powietrznego, Tecnam P2006T. Na ilustracji znajduje się pojedynczy punkt interaktywny z tytułem i opisem oraz nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem. Tytuł: Certyfikat EASA, tekst: Type Certificate Data Sheet (TCDS) jest dokumentem wydanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla określonego typu statku powietrznego lub jego komponentu. TCDS zawiera szczegółowe informacje dotyczące konstrukcji, specyfikacji technicznych, wyposażenia, ograniczeń i innych istotnych danych dla danego typu statku powietrznego
Certyfikat EASA
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Instrukcje AMM, MML, MMH, IM, IOŚ

Uwaga! Instrukcje obsługi wydawane są zwykle w języku angielskim co za tym idzie wymagane jest aby personel realizujący czynności obsługowe w oparciu o oryginalną dokumentację producentów posiadał znajomość języka angielskiego w zakresie czytania ze zrozumieniem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

AMM

Podręcznik Obsługi Statku Powietrznego AMM Aircraft Maintenance Manual — jest to podstawowa instrukcja obsługi dla personelu technicznego zajmującego się utrzymaniem samolotu. Zawiera szczegółowe informacje na temat konserwacji, inspekcji, diagnostyki, naprawy i konserwacji różnych systemów samolotu, takich jak układy hydrauliczne, pneumatyczne, paliwowe, silnikowe i awionikowe. Ten podręcznik jest niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności samolotu.

RJ1PJ7QRmdvff
Grafika przedstawia stronę tytułową podręcznika obsługi statku powietrznego TECNAM P2006T. Przedstawiony jest tytuł podręcznika i informacje związane z edycją, do której się odnosi oraz z ogólną publikacją podręcznika takie jak data, wydawnictwo i dane kontaktowe. W środkowej części okładki przedstawiona została również grafika samolotu, do którego odnosi się dokument oraz jego nazwa. Na środku grafiki znajduje się pojedynczy punkt interaktywny z tytułem i opisem oraz nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem. Tytuł: A eM eM, tekst: Instrukcja Obsługi Technicznej Płatowca to dokument zawierający wszystkie niezbędne procedury obsługowe oraz opisy instalacji konieczne do zapewnienia Ciągłej Zdatności do Lotu w ramach obsługi liniowej i bazowej płatowca. AMM stanowi bazę do opracowania POT gdyż czynności obsługowe oraz sposoby rozpoznawania i usuwania usterek zostały opisane w formie zbliżonej do kart zadaniowych z wyszczególnieniem kolejnych etapów.
Instrukcja AMM
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

MML

Instrukcja Obsługi Liniowej silników Rotax serii 912 to dokument zawierający wszystkie niezbędne dane obsługowe dla czynności z zakresu planowej obsługi silników Rotax.

RRe2KunDIBJEh
Instrukcja MML
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

MMH

Instrukcja Obsługi Bazowej silników Rotax serii 912 to dokument opracowanym dla stacji zajmujących się obsługą bazową silników Rotax zawierający szczegółowe opisy instalacji silnika umożliwiające rozmontowanie i zmontowanie silnika bez możliwości rozpołowienia kareta.

R14vkvWrCIiAd
Instrukcja MMH
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Uwaga! W celu realizacji obsług opisanych w MMH Rotax 912 konieczne jest przejście szkolenia w autoryzowanej stacji remontowej silników w zakresie obsługi bazowej zgodnie ze standardami iRMT opisanymi w SL‑912‑019 /914‑017 /912i‑008 „Informacja na temat globalnie zestandaryzowanego programu szkolenia iRMT dla obsługi silników lotniczych ROTAX®”

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

IM

Instrukcja zabudowy silnika Rotax 912 jest podstawowym odnośnikiem podczas obsług związanych z wymianą jednego zespołu napędowego na nowy. Dokument ten zawiera podstawowej informacje dotyczące zabudowy oraz inspekcji koniecznych do realizacji w jej toku. Wykonanie w oparciu o ten dokument zabudowy silnika jest podstawą do uznania gwarancji na zarejestrowany w systemie silnik.

R1KFqk4Sf3wVH
Instrukcja IM
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

IOŚ

Instrukcja obsługi śmigła MT‑Propeller zawiera podstawowe informacje odnoszące się do geometrii, budowy, zasad zabudowy oraz układu sterowanie śmigłem. W tym miejscu należy podkreślić że aktualne wydanie tego dokumentu stanowi uzupełnienie do AMM (instrukcji obsługi technicznej) i AFM (instrukcji użytkowania w locie) i powinno znajdować się w dokumentach pokładowych.

R1WIC0TZgIDNu
Instrukcja obsługi śmigłowca (IOŚ)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

11

Dostęp do dokumentacji

Instrukcje wydawane są przez właścicieli certyfikatu i aktualizowane według potrzeb. Bezpłatny dostęp do weryfikacji obowiązującej dokumentacji znajdziemy na stronach:

  • Instrukcja obsługi płatowca: https://tecnam.com/my-tecnam/ (dostęp 18.05.2023 r.)

  • Instrukcja obsługi liniowej silników rotax: https://www.flyrotax.com/ (dostęp 18.05.2023 r.)

  • Instrukcja obsługi bazowej silników rotax: https://www.flyrotax.com/ (dostęp 18.05.2023 r.)

  • Instrukcja zabudowy silników rotax: https://www.flyrotax.com/ (dostęp 18.05.2023 r.)

  • Instrukcja obsługi śmigła MT‑Propeller: https://www.mt-propeller.com/en/entw/serv_op.htm (dostęp 18.05.2023 r.)

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

12

Instrukcje AFM, IPC, IPC‑ENGINE

Instrukcje obsługi wydawane są zwykle w języku angielskim, a co za tym idzie, wymagane jest, aby personel realizujący czynności obsługowe w oparciu o oryginalną dokumentację producentów posiadał znajomość języka angielskiego w zakresie czytania ze zrozumieniem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

13

AFM

Instrukcja Użytkowania w locie stanowi podstawowy podręcznik z procedurami obowiązującymi załogę statku powietrznego podczas realizowanych operacji. Każda instrukcja użytkowania w locie powinna być opisana znakami oraz numerem seryjnym płatowca na jej pierwszej stronie. Za aktualizację tego dokumentu zgodnie z PART NCO odpowiada operator statku powietrznego, a dostęp do zmian uzyskujemy również ze strony: https://tecnam.com/my-tecnam/ (dostęp 18.05.2023 r.).

RbPmp5OpjpnAr
Instrukcja AFM
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

14

IPC

Ilustrowany Katalog Części (IPC) to dokument zawierający złożenia wszystkich elementów płatowca opatrzonymi numerami części (p/n) pozwalającymi na złożenie prawidłowego zamówienia do planowej i pozaplanowej obsługi płatowca, śmigła i silnika (w ograniczonym zakresie).

R1DPAr76qxIws
Ilustracja ukazuję stronę tytułową ilustrowanego katalogu części. Znajduję sie na niej logo firmy tytuł dokumentu oraz rodzaj statku powietrznego. Po środku widnieje zdjęcie danego samolotu pod którym, opisany jest model samoltu, numer certyfikatu typu, numer seryjny, rok wydania biuletyniu oraz znaki rejestracji statku powietrznego. Na ilustracji znajduje się pojedynczy punkt interaktywny z tytułem i opisem oraz nagraniem dźwiękowym tożsamym z opisem. Tytuł: I Pe Ce, tekst: Ilustrowany Katalog Części (IPC – Illustrated Part Catalogue) - jest to szczegółowa lista wszystkich części i podzespołów, które są używane w samolocie. Zawiera rysunki i opisy każdej części, a także informacje na temat numerów seryjnych, specyfikacji i wymagań dotyczących każdej z nich. Ten katalog jest przydatny dla personelu technicznego w celu identyfikacji, zamówienia i wymiany części.
Ilustrowany katalog części (IPC)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

15

IPC - ENGINE

Ilustrowany Katalog Części silnika Rotax to kompletna dokumentacja zawierająca wszystkie elementy składowe silnika, z każdym z nich oznaczonym odpowiednim numerem części (p/n). Dodatkowo, w tym katalogu znajduje się Indeks Części (IPC), który szczegółowo wymienia wszystkie narzędzia specjalne niezbędne do przeprowadzenia obsługi silnika zgodnie z zaleceniami producenta.

R16C74Y7pJH6x
Ilustrowany Katalog Części
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

16

Pakiet obsługowy

Pakietem obsługowym nazywamy zbiór dokumentów opracowanych i zatwierdzonych w charakterystyce organizacji obsługowej (MOE) przez nadzór lotniczy (ULC) wykorzystywany do potwierdzenia realizacji planowych i pozaplanowych czynności zgodnie z zatwierdzeniem organizacji. W przypadku organizacji PL.145.081 elementy składowe pakietu obsługowego opisano w MOE 02‑13‑00.

W skład pakietu obsługowego w naszej organizacji wchodzą:

  • strona tytułowa pakietu obsługowego,

  • zlecenie obsługi,

  • karta zadaniowa,

  • karta wyrytych i usuniętych usterek,

  • arkusz statycznej próby silnika,

  • karta materiałów popranych do obsługi,

  • wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługi,

  • poświadczenie obsługi (CRS),

  • brak przeciwskazań technicznych (NTO),

Załączniki są opisane dokładniej poniżej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

17

Strona tytułowa pakietu obsługowego

Zawiera ona wszystkie niezbędne informacje pozwalające na identyfikacje prac po:

  • znakach statku powietrznego,

  • numerze zlecenia obsługi ,

  • numerze karty zadaniowej,

  • numerze poświadczenia obsługi.

Dokument zawiera również informacje o tym kto sprawdził pakiet obsługowy i kiedy finalnie został zarchiwizowany zg. z przyjętymi procedurami.

R6ex6qeItWYLG
Strona tytułowa pakietu obsługowego
Źródło: https://www.mt-propeller.com/en/entw/serv_op.htm, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

18

Zlecenie obsługi

Dokument wydawany przez organizację CAMO bądź CAO zwierający takie informacje jak:

  • obecny nalot płatowca, silników oraz śmigieł,

  • zakres obsługi planowej zgodny z POT,

  • wykaz elementów o ograniczonej żywotności podlegających wymianie na nowe,

  • odniesienie do danych obsługowych obowiązujących w chwili wydania zlecenia,

  • podpis osoby zlecającej i przyjmującej zlecenie obsługi.

R1Gkg42q9ctXn
Zlecenie obsługi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

19

Karta zadaniowa

Pierwsza strona karty zadaniowej zawierająca skrót informacji zawartych w zleceniu obsługi.

Dokument ten przedstawia kolejne etapy prac obsługowych opracowane w celu wykazania, że wszystkie czynności zlecone zostały wykonane zgodnie z przyjętymi procedurami.

Kolorem żółtym oraz czerwonym wyszczególniono krytyczne zadania obsługowe, tj. takie zadania, które wymagają ponownej weryfikacji przez upoważniony personel do weryfikacji tych zadań w zakresie zawartym w upoważnieniu.

R19GnNY0XcqWE
Pierwsza strona karty zadaniowej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

20

Karta wykrytych i usuniętych usterek

Dokument zawierający wszystkie zadania obsługi pozaplanowej wykonane przez organizację w porozumieniu z CAMO lub CAO. W przypadku braku zgody na usunięcie wykrytej niesprawności mającej istotny wpływ na bezpieczeństwo organizacja wydaje niepełne poświadczenie obsługi CRS zawierające w swojej treści informacje o nieusuniętej usterce uniemożliwiający tym samym wydanie MS do chwili usunięcia niesprawności.

R1YfY8sdCKUbc
Karta wykrytych i usuniętych usterek
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

21

Arkusz statycznej próby silnika

Dokument będący protokołem papierowym z próby zespołu napędowego na ziemi zawierającym informacje niezbędne do potwierdzenia że systemy podlegające kontroli po obsłudze technicznej silnika działają prawidłowo po przeprowadzonych regulacjach na ziemi. Organizacja dopuszcza opisywanie części parametrów określeniem NORM w chwili gdy istnieje możliwość odczytania ich z rejestratorów pokładowych zabudowanych na statku powietrznym.

RsK4xevHsPjHy
Arkusz statycznej próby silnika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

22

Karta materiałów pobranych do obsługi

Zawiera wykaz części pobranych w toku prac wraz z ilością, numerem certyfikatu oraz podpisem osoby, która pobrała dany element z magazynu. Za potwierdzenie że wszystkie części pobrane do obsługi zostały zainstalowane na płatowcu odpowiada personel poświadczający obsługę.

R1Flbp31usbcC
Karta materiałów pobranych do obsługi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

23

Wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługi

Dokument zawiera informację dotyczące, które narzędzie metrologiczne zostało wykorzystane do obsługi oraz z jaką częstotliwością. Dokument ten zastępuje dzienniki narzędziowe i stanowi papierową wersję dokumentu wprowadzaną do systemu elektronicznej ewidencji narzędzi metrologicznych. Zgodnie z przyjętymi zadami za cykl uznaje się każdy wykonany pomiar.

R1TGRuHxht1qn
Wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

24

Poświadczenie obsługi (CRS)

Dokument wydawany po zakończonej obsłudze technicznej zawierający wszystkie niezbędne informacja potrzebne do potwierdzenia zgodności realizowanych prac z przyjętym zleceniem obsługi.

RYZ3e9Jbf2QEi
Poświadczenie obsługi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

25

Brak przeciwskazań technicznych (NTO)

Dokument wydawany po przeglądzie struktury płatowca raz na 365 dni potwierdzający że podczas wykonanej obsługi zostały bądź nie zostały wykryte ogniska korozji, pęknięcia bądź inne uszkodzenia kluczowych elementów płatowca wraz ze wskazaniem lokalizacji ich wystąpienia oraz określeniem środowiska eksploatacji statku powietrznego.

RNEtalQivHJLo
Brak przeciwwskazań technicznych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

26

Pokładowy dziennik techniczny

R5Qdr02fYdqDJ
Pokładowy dziennik techniczny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

27

Dyrektywy

Standardy obsługowe dla samolotów:

  • przed rozpoczęciem obsługi technicznej należy zweryfikować czy silnik pracował na paliwie ołowiowym czy bezołowiowym (ma to kluczowe znaczenie przy doborze odpowiedniej karty prac dla silników),

  • każde prace na płatowcu rozpoczyna się przeglądem PFI w celu wstępnej inspekcji na okoliczność wystąpienia niesprawności,

  • każda obsługa na silnikach zakończona jest statyczną próbą silnika na ziemi,

  • każdy silnik obsługiwany jest przez jeden zespół od początku do końca prac,

  • podczas obsługi mechanik ma prawo do weryfikacji zapisu rejestratorów pokładowych w celu oceny eksploatacji silników w danym cyklu między obsługowym. Ma to na celu wczesne wykrywanie takich wykroczeń jak przegrzanie silnika, przekroczenia dopuszczalnego parametru MAP oraz prędkości obrotowej,

  • czynności krytyczne weryfikowane są po zakończonych czynnościach obsługowych po przez zamianę zespołu pracującego przy statku powietrznym,

  • w przypadku nowej zmiany instrukcji czynności powiązane z treścią podlegającej odświeżeniu stają się jednorazowo zadaniami krytycznymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

28

Dyrektywa zdatności lotu

Dyrektywa zdatności do lotu jest powiadomieniem dla właścicieli i operatorów certyfikowanych statków powietrzny że istnieje wada w konkretnym modelu samolotu, silnika, awioniki lub innego systemu i musi zostać naprawiona. Jeżeli certyfikowany statek powietrzny posiada wyjątkowe dyrektywy zdatności, które nie zostały spełnione, statek powietrzny nie jest uznawany za zdatny do lotu. W związku z tym operator statku powietrznego musi przestrzegać AD.

AD zwykle wynikają ze zgłaszania trudności usług przez operatorów lub z wyników dochodzeń w sprawie wypadków lotniczych. Są wydawane przez krajowy organ lotnictwa cywilnego kraju, w którym wyprodukowano lub zarejestrowano statek powietrzny. Gdy AD są wydawane przez kraj rejestracji, prawie zawsze są one skoordynowane z władzami lotnictwa cywilnego kraju producenta, aby zapewnić, że sprzeczne AD nie zostaną wydane.

Celem AD jest powiadomienie właścicieli statków powietrznych, że:

  • statek powietrzny może znajdować się w niebezpiecznym stanie,

  • statek powietrzny może nie być zgodny z jego podstawa certyfikacji lub o innych warunkach, które mają wpływ na zdatność statku powietrznego do lotu,

  • istnieją obowiązkowe działania, które należy wykonać, aby zapewnić ciągłe bezpieczne działanie,

  • w niektórych pilnych przypadkach statkiem powietrznym nie wolno latać, dopóki nie zostanie opracowany i zrealizowany plan działań naprawczych.

AD są obowiązkowe w większości jurysdykcji i często zawierają daty lub godziny lotu statku powietrznego, do których należy spełnić wymagania.

AD można podzielić na dwie kategorie:

  • o charakterze awaryjnym, które wymagają natychmiastowego zastosowania się przed dalszym lotem,

  • o mniej pilnym charakterze, wymagające zgodności w określonym czasie.

Aktualne AD publikowane są między innymi na stronach FAA oraz EASA. Śledzenie tych publikacji stanowi obwiązek Organizacji Zapewnienia Ciągłej Zdatności do Lotu, Organizacji Obsługowej oraz Właściciela statku powietrznego.

Uwaga! Dyrektywy Zdatności nie podlegają procedurze tolerancji co za tym idzie w przypadku AD realizowanego co 50 FH nie ma możliwości przedłużenia ważności świadectwa obsługi bez wykonania obsługi technicznej. Ponadto statek powietrzny z niewykonanym AD (które go obowiązuje) nie otrzyma przedłużenia ARC.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

29

Biuletyny i instrukcje serwisowe

Są publikowane na bieżąco na stronach właścicieli certyfikatu typu. Zawierają one szczegółowy opis inspekcji (przeglądów) nie ujętych w danych obsługowych wynikających ze zgłoszeń użytkowników statku powietrznego. SB podzielić można w następujący sposób:

  • biuletyny jednorazowe (np. prezentujące konieczność wymiany wadliwej części),

  • biuletyny powtarzalne (np. prezentujące proces inspekcji zespołu uznawanego za wadliwy),

  • biuletyny informacyjne (np. zawierające informacje o dostępności części bądź warunkach magazynowania),

  • biuletyny alarmowe (dokument powiązany ściśle z AD zawierający proces technologiczny realizacji obsługi wskazanej w dyrektywie zdatności).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Ćwiczenia powiązane