Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kąty i ich rodzaje

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • budowę kąta,

  • rodzaje kątów,

  • różne figury geometryczne.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wymienić poszczególne elementy kąta,

  • wskazać poszczególne elementy kąta,

  • wskazać różne kąty na rysunku,

  • podać nazwę kąta, który widzi,

  • narysować kąt znając jego nazwę,

  • wskazać i nazwać różne figury geometryczne.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, z całą klasą, dyskusja tematyczna.

3. Środki dydaktyczne

Plansza z domkiem zbudowanym z figur geometrycznych.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom planszę z domkiem (załącznik 1). Prosi uczniów o wskazanie i nazwanie figur geometrycznych znajdujących się na rysunku. (Wśród wymienianych figur uczniowie wymieniają także kąty).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapisują temat w zeszycie i rozpoczyna dyskusję nad tematem – „Jeden czy dwa?”

  2. Nauczyciel rysuje na tablicy kąt i uświadamia uczniom, że tak naprawdę otrzymaliśmy dwa kąty.

  • Uczniowie robią odpowiednią notatkę w zeszycie.

  1. Nauczyciel podaje nazwy narysowanych kątów: wklęsły i wypukły . Nauczyciel rysuje odpowiednie rysunki na tablicy i podaje definicję poszczególnych kątów.

Kąty mniejsze od kąta półpełnego to kąty wypukłe.

Kąty większe od kąta półpełnego nazywamy kątami wklęsłymi.

  1. Nauczyciel wyjaśnia, jaki kąt nazywamy: kątem półpełnym (definicja +odpowiedni rysunek)

Kąt, którego ramiona są swoimi przedłużeniami nazywamy kątem półpełnym.

Kąt półpełny jest kątem wypukłym!

  • Uczniowie robią odpowiednią notatkę w zeszycie.

  1. Charakterystyka pozostałych kątów:

  • Kąt pełny, kąt prosty, kąt ostry i rozwarty (definicja +odpowiedni rysunek) (załącznik2)

  1. Uczniowie systematycznie robią notatkę w zeszycie.

  2. Uczniowie wykonują w zeszytach zadania z podręcznika :

  • zad.4 str.38 – wskazać w narysowanym siedmiokącie kąty wklęsłe i wypukłe,

  • zad.6 str.39 – wskazać w narysowanym pięciokącie kąty proste, ostre, rozwarte.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pokazuje planszę z kątami (załącznik 3). Wskazani uczniowie charakteryzują poszczególne kąty.

  2. Ocena aktywności i pracy uczniów.

  3. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  1. zad.5 str.38 – narysować wielokąt, który posiada określoną liczbę kątów wypukłych i wklęsłych,

  2. zad.10 i11 str.39 – narysować wielokąt, który posiada określoną liczbę kątów prostych, ostrych i rozwartych.

b) Domek – załącznik 1

c) Kąty - załącznik 2

Kąt prosty Kąt rozwarty

Kąt ostry

d) Kąty - załącznik 3

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel do rysowania kątów używa przyborów (linijki).

Uczniowie wykonują rysunki wielokątów z zad.4 i zad.8 w zeszytach.

R1NHtH6RkUMt6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 164.43 KB w języku polskim
R1bJsXafRASsW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 41.50 KB w języku polskim