Kąty i ich rodzaje
Kąty i ich rodzaje
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
budowę kąta,
rodzaje kątów,
różne figury geometryczne.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wymienić poszczególne elementy kąta,
wskazać poszczególne elementy kąta,
wskazać różne kąty na rysunku,
podać nazwę kąta, który widzi,
narysować kąt znając jego nazwę,
wskazać i nazwać różne figury geometryczne.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, z całą klasą, dyskusja tematyczna.
3. Środki dydaktyczne
Plansza z domkiem zbudowanym z figur geometrycznych.
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pokazuje uczniom planszę z domkiem (załącznik 1). Prosi uczniów o wskazanie i nazwanie figur geometrycznych znajdujących się na rysunku. (Wśród wymienianych figur uczniowie wymieniają także kąty).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapisują temat w zeszycie i rozpoczyna dyskusję nad tematem – „Jeden czy dwa?”
Nauczyciel rysuje na tablicy kąt i uświadamia uczniom, że tak naprawdę otrzymaliśmy dwa kąty.
Uczniowie robią odpowiednią notatkę w zeszycie.
Nauczyciel podaje nazwy narysowanych kątów: wklęsły i wypukły . Nauczyciel rysuje odpowiednie rysunki na tablicy i podaje definicję poszczególnych kątów.
Kąty mniejsze od kąta półpełnego to kąty wypukłe.
Kąty większe od kąta półpełnego nazywamy kątami wklęsłymi.
Nauczyciel wyjaśnia, jaki kąt nazywamy: kątem półpełnym (definicja +odpowiedni rysunek)
Kąt, którego ramiona są swoimi przedłużeniami nazywamy kątem półpełnym.
Kąt półpełny jest kątem wypukłym!
Uczniowie robią odpowiednią notatkę w zeszycie.
Charakterystyka pozostałych kątów:
Kąt pełny, kąt prosty, kąt ostry i rozwarty (definicja +odpowiedni rysunek) (załącznik2)
Uczniowie systematycznie robią notatkę w zeszycie.
Uczniowie wykonują w zeszytach zadania z podręcznika :
zad.4 str.38 – wskazać w narysowanym siedmiokącie kąty wklęsłe i wypukłe,
zad.6 str.39 – wskazać w narysowanym pięciokącie kąty proste, ostre, rozwarte.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pokazuje planszę z kątami (załącznik 3). Wskazani uczniowie charakteryzują poszczególne kąty.
Ocena aktywności i pracy uczniów.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
zad.5 str.38 – narysować wielokąt, który posiada określoną liczbę kątów wypukłych i wklęsłych,
zad.10 i11 str.39 – narysować wielokąt, który posiada określoną liczbę kątów prostych, ostrych i rozwartych.
b) Domek – załącznik 1
c) Kąty - załącznik 2
Kąt prosty Kąt rozwarty
Kąt ostry
d) Kąty - załącznik 3
7. Czas trwania lekcji
2 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel do rysowania kątów używa przyborów (linijki).
Uczniowie wykonują rysunki wielokątów z zad.4 i zad.8 w zeszytach.