Scenariusz lekcji – Kąty przyległe, wierzchołkowe i naprzemianległe – utrwalenie wiadomości

Uczeń:

- posługuje się pojęciami: kąt ostry, prosty, rozwarty, wklęsły;

- rozpoznaje na rysunku kąty przyległe, wierzchołkowe, naprzemianległe;

- wykorzystuje własności wyżej wymienionych kątów do obliczania ich rozwartości.

Umiejętności

- praktyczne zastosowanie wiedzy o różnych rodzajach kątów;

- posługiwanie się językiem matematycznym;

- wykorzystanie wiedzy informatycznej do rozwiązywania problemów w twórczy sposób;

- kształcenie umiejętności posługiwania się programem komputerowym Point.

Metoda i forma pracy

- samodzielna praca z komputerem – ćwiczenia w programie Point;

- prezentacja efektów pracy.

Środki dydaktyczne

- komputery;

- pliki ćwiczeniowe w programie Paint (załącznik 1, 2, 3, 4).

Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność.

Uczniowie przypominają pojęcie kąta ostrego, rozwartego, wklęsłego. Samodzielnie wykonują zadanie dotyczące zagadnień z poprzedniej lekcji – rozpoznawanie kątów (Załącznik nr 1). Na rysunkach wielokątów zaznaczają odpowiednim kolorem kąty proste, ostre, proste, rozwarte i wklęsłe. Nauczyciel ocenia poprawność wykonania pierwszego zadania oraz przedstawia cele lekcji.

Uwaga: Ćwiczenia komputerowe używane na lekcji wymagają od uczniów podstawowej wiedzy o programie graficznym Paint: rysowanie dowolnych kształtów, kolorowanie zamkniętych obszarów, wstawianie pola tekstowego. Takie umiejętności powinien posiadać uczeń klasy V.

Faza realizacyjna

Uczeń kształci umiejętności rozpoznawania kątów przyległych, wierzchołkowych i naprzemianległych poprzez samodzielne wykonanie zadania dotyczącego rozpoznawania poznanych rodzajów kątów (Załącznik nr 2). Wykorzystuje swoją wiedzę o kątach wierzchołkowych, przyległych i naprzemianległych do obliczania ich rozwartości (Załącznik 3 i Załącznik 4).

Nauczyciel kieruje pracą na komputerach, kontroluje poprawność wykonywanych ćwiczeń, zadaje pomocnicze pytania, udziela wskazówek dotyczących pracy w programie Paint.

Faza podsumowująca

Uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na lekcji poprzez przygotowanie zadań sprawdzających dla kolegi siedzącego obok (wzorując się na zadaniach z załączników 2, 3, 4) dotyczących rozpoznawania kątów przyległych, wierzchołkowych i naprzemianległych oraz obliczania ich rozwartości. Wykonują te zadania i sprawdzają ich poprawność sobie nawzajem.

Nauczyciel czuwa nad poprawnością tworzonych zadań i ich rozwiązywaniem. Ocenia pracę na lekcji i stopień opanowania umiejętności będących celem lekcji.

Schematy do uzupełniania w programie Paint :

Załącznik 1 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kąta ostrego, prostego, rozwartego, wklęsłego.

Uczeń samodzielnie oznacza kąty na rysunkach wielokątów odpowiednimi kolorami.

Załącznik 2 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kątów wierzchołkowych, przyległych i

naprzemianległych. Uczeń samodzielnie oznacza pary wymienionych kątów na

rysunkach kolorami.

Załącznik 3 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kątów przyległych. Uczeń samodzielnie oblicza

rozwartości kątów wskazanych na rysunkach, wykorzystując w praktyce własności

kątów przyległych.

Załącznik 4 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kątów przyległych, wierzchołkowych, naprzemianległych.

Uczeń samodzielnie oblicza rozwartości kątów wskazanych na rysunkach,

wykorzystując w praktyce własności kątów.

    1. Zaznacz na rysunkach odpowiednimi kolorami po dwie pary kątów:

wierzchołkowych – kolor czerwony

przyległych – kolor żółty

naprzemianległych – kolor niebieski

m || n a || b

  1. Wykorzystując własności kątów przyległych, wierzchołkowych, naprzemianległych podaj rozwartości kątów oznaczonych na rysunkach greckimi literami.

a || b

RPAYJdku2i21a

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim