Kąty przyległe, wierzchołkowe i naprzemianległe - ćwiczenia
Scenariusz lekcji – Kąty przyległe, wierzchołkowe i naprzemianległe – utrwalenie wiadomości
Uczeń:
- posługuje się pojęciami: kąt ostry, prosty, rozwarty, wklęsły;
- rozpoznaje na rysunku kąty przyległe, wierzchołkowe, naprzemianległe;
- wykorzystuje własności wyżej wymienionych kątów do obliczania ich rozwartości.
Umiejętności
- praktyczne zastosowanie wiedzy o różnych rodzajach kątów;
- posługiwanie się językiem matematycznym;
- wykorzystanie wiedzy informatycznej do rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- kształcenie umiejętności posługiwania się programem komputerowym Point.
Metoda i forma pracy
- samodzielna praca z komputerem – ćwiczenia w programie Point;
- prezentacja efektów pracy.
Środki dydaktyczne
- komputery;
- pliki ćwiczeniowe w programie Paint (załącznik 1, 2, 3, 4).
Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność.
Uczniowie przypominają pojęcie kąta ostrego, rozwartego, wklęsłego. Samodzielnie wykonują zadanie dotyczące zagadnień z poprzedniej lekcji – rozpoznawanie kątów (Załącznik nr 1). Na rysunkach wielokątów zaznaczają odpowiednim kolorem kąty proste, ostre, proste, rozwarte i wklęsłe. Nauczyciel ocenia poprawność wykonania pierwszego zadania oraz przedstawia cele lekcji.
Uwaga: Ćwiczenia komputerowe używane na lekcji wymagają od uczniów podstawowej wiedzy o programie graficznym Paint: rysowanie dowolnych kształtów, kolorowanie zamkniętych obszarów, wstawianie pola tekstowego. Takie umiejętności powinien posiadać uczeń klasy V.
Faza realizacyjna
Uczeń kształci umiejętności rozpoznawania kątów przyległych, wierzchołkowych i naprzemianległych poprzez samodzielne wykonanie zadania dotyczącego rozpoznawania poznanych rodzajów kątów (Załącznik nr 2). Wykorzystuje swoją wiedzę o kątach wierzchołkowych, przyległych i naprzemianległych do obliczania ich rozwartości (Załącznik 3 i Załącznik 4).
Nauczyciel kieruje pracą na komputerach, kontroluje poprawność wykonywanych ćwiczeń, zadaje pomocnicze pytania, udziela wskazówek dotyczących pracy w programie Paint.
Faza podsumowująca
Uczniowie podsumowują wiedzę zdobytą na lekcji poprzez przygotowanie zadań sprawdzających dla kolegi siedzącego obok (wzorując się na zadaniach z załączników 2, 3, 4) dotyczących rozpoznawania kątów przyległych, wierzchołkowych i naprzemianległych oraz obliczania ich rozwartości. Wykonują te zadania i sprawdzają ich poprawność sobie nawzajem.
Nauczyciel czuwa nad poprawnością tworzonych zadań i ich rozwiązywaniem. Ocenia pracę na lekcji i stopień opanowania umiejętności będących celem lekcji.
Schematy do uzupełniania w programie Paint :
Załącznik 1 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kąta ostrego, prostego, rozwartego, wklęsłego.
Uczeń samodzielnie oznacza kąty na rysunkach wielokątów odpowiednimi kolorami.
Załącznik 2 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kątów wierzchołkowych, przyległych i
naprzemianległych. Uczeń samodzielnie oznacza pary wymienionych kątów na
rysunkach kolorami.
Załącznik 3 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kątów przyległych. Uczeń samodzielnie oblicza
rozwartości kątów wskazanych na rysunkach, wykorzystując w praktyce własności
kątów przyległych.
Załącznik 4 - Ćwiczenie utrwalające pojęcie kątów przyległych, wierzchołkowych, naprzemianległych.
Uczeń samodzielnie oblicza rozwartości kątów wskazanych na rysunkach,
wykorzystując w praktyce własności kątów.
Zaznacz na rysunkach odpowiednimi kolorami po dwie pary kątów:
wierzchołkowych – kolor czerwony
przyległych – kolor żółty
naprzemianległych – kolor niebieski
m || n a || b
Wykorzystując własności kątów przyległych, wierzchołkowych, naprzemianległych podaj rozwartości kątów oznaczonych na rysunkach greckimi literami.
a || b