Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń zna:

      • pojęcia kątów: przyległych, wierzchołkowych, odpowiadających i naprzemianległych,

      • związki miarowe poszczególnych rodzajów katów.

    2. Umiejętności Uczeń umie:

      • wskazywać poszczególne rodzaje kątów,

      • rysować poszczególne rodzaje katów,

      • określać miary kątów przyległych, wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych na podstawie danych kątów na rysunku lub treści zadań,

      • rozwiązywać zadania tekstowe związane z kątami.

  2. Metoda pracy pogadanka, metoda pracy równym frontem.

  3. Środki dydaktyczne linijka, ekierka, ołówek.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • sprawdzenie obecności.

      2. Przypomnienie wiadomości o kątach:

        • co to jest kąt,

        • jakie elementy wyróżniamy w budowie kąta,

        • jakie poznaliśmy do tej pory rodzaje kątów.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie tematu lekcji: Kąty wierzchołkowe, odpowiadające, przyległe i naprzemianległe.

    2. Faza realizacyjna

      1. Kąty przyległe
        Nauczyciel rysuje na tablicy kąty przyległe (nie nazywając ich jeszcze) i prosi uczniów o podanie miary kąta alfa.

        R1VltffatCAyg

        Wniosek:
        Suma miar tych kątów jest równa 180Indeks górny o (tworzą kąt półpełny).
        Kąty przyległe mają jedno wspólne ramię.

      2. Kąty wierzchołkowe
        Nauczyciel na tablicy rysuje kąty wierzchołkowe i zadaje uczniom pytanie: czym się charakteryzują te kąty?

        R1UIdA3HCXiXc

        Wniosek
        Miary tych katów są jednakowe.
        Kąty te mają wspólny wierzchołek, a ich ramiona leżą na przecinających się prostych.

      3. Kąty odpowiadające
        Nauczyciel rysuje dwie proste równoległe ab oraz prostą m, która przecina dwie proste pod pewnym kątem alfa.

        RKaacuYRUaElS

        Wniosek:
        Zaznaczone kąty mają jednakowe miary

      4. Kąty naprzemianległe
        Nauczyciel ponownie rysuje dwie proste równoległe ab oraz prostą m przecinającą te dwie proste pod pewnym kątem. Nauczyciel zaznacza dwa kąty i prosi uczniów o zastanowienie się nad tym, dlaczego te kąty są sobie równe.

        Rd4pYU3t84cyn

        Wniosek:
        Zaznaczone kąty mają jednakowe miary.

      5. Uczniowie przerysowują z tablicy kąty i zapisują ich nazwy i własności.

      6. Rozwiązywanie zadań
        Zadanie 1.
        Podaj miary pozostałych kątów.

        RIgipzCXFFdX5

        Zadanie 2.

        • Znajdź na rysunku pięć par kątów o jednakowych miarach.

        • Kąt oznaczony numerem I ma miarę 105Indeks górny o. Jakie miary maja pozostałe kąty oznaczone numerami od II do VII?

          R1Xw4NEWm1miv

          Zadanie 3.
          Na każdym z poniższych rysunków dwie proste równoległe przecinają trzecią prostą. Jakie miary maja kąty ?

          R1YVJw7oaW78I

    3. Faza podsumowująca

      1. utrwalenie wiadomości o kątach poznanych na lekcji, o ich nazwach i własnościach,

      2. zadanie pracy domowej (załączniki).

  5. Bibliografia

    1. M. Dobrowolska, M. Karpiński, P. Zarzycki „Matematyka 5. Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003

    2. W Łęska, S. Łęski „I Ty zostaniesz Pitagorasem. Materiały pomocnicze do nauki matematyki dla klasy 5”, Oficyna Wydawniczo – Poligraficzna i Reklamowo – Handlowa „Adam”, Warszawa 1992.

  6. Załączniki Zadanie domowe

    Zadanie 1.
    Dwa kąty przyległe są równe. Ile wynosi miara każdego z nich?

    Zadanie 2.
    Ile stopni ma miara kąta przyległego do kąta:
    a) 450,
    b) 1520,
    c) 710,
    d) x0?

    Zadanie 3.
    Na poniższym rysunku proste ABCD są równoległe. Zaznacz wszystkie kąty równe kątowi ADC i kątowi ABC. Jakie są pozostałe miary kątów trapezu ABCD?

    R7CG94JyFVNim

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

  8. Uwagi do scenariusza

RCY9GGzxGr0Ic

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 146.06 KB w języku polskim
R9mIAXL7511qs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 169.50 KB w języku polskim