R1JMflx6Ukvf6
Obraz Williama Turnera, „Deszcz, para, szybkość”, przedstawiający rozmyte kontury budowli na tle nieba. Górną część obrazu stanowi niebo namalowane rozbieloną farbą z przebijającym gdzieniegdzie kolorem niebieskim. Poniżej, z lewej strony, obecny jest most o łukowych detalach, którego kontury są rozmyte i płynnie łączą się z rozmazanym niebem. Z prawej strony zastosowano brązowe barwy, przedstawiające jadący pociąg.

Każdy ma swój styl

William Turner, „Deszcz, para, szybkość”, detal, 1844 r., Galeria Narodowa, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: William Turner, Deszcz, para, szybkość, Olej na płótnie, Galeria Narodowa, Londyn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turner_-_Rain,_Steam_and_Speed_-_National_Gallery_file.jpg [dostęp 19.05.2022], domena publiczna.

Wprowadzenie

W odniesieniu do sztuki często spotykasz się z różnym użyciem słowa styl: styl artystyczny, styl malarza czy rzeźbiarza, styl architektoniczny, styl epoki itd. Czy każdy ma swój własny, unikalny styl artystyczny? Czy może zdarzyć się, że artyści, na których wpływ miały te same czynniki reprezentują ten sam styl artystyczny? Co wpływa na oryginalny styl artystyczny? Co wpływa na styl?

Z materiału dowiesz się, czym jest styl i poznasz kilka przykładów zastosowania terminu w odniesieniu do różnych typów stylów.

Nauczysz się
  • wskazywać cechy stylu;

  • określać cechy wybranego stylu;

  • charakteryzować styl wybranych artystów;

  • omawiać cechy stylów malarstwa wazowego;

  • określać inspiracje w stylu blob;

  • rozpoznawać style ukazane na ilustracjach i zdjęciach;

  • wykorzystywać wskazówki na temat stylu w tworzeniu własnej pracy plastycznej.

Czym_jest_styl_w_plastyce

Czym jest styl w plastyce?

W sztukach plastycznych styl to charakterystyczny sposób wypowiedzi artystycznej, który pozwala na grupowanie dzieł w różne kategorie na podstawie cech, które je łączą i wpływają na ich rozpoznawalność.

W sztuce, mówiąc o stylu, możemy odnieść się:

  • do okresu historycznego na przykład styl renesansowy,

  • do danego narodu, na przykład styl włoskiego renesansu,

  • do grupy artystycznej, na przykład styl fowistów,

  • do maniery artystycznej charakterystycznej dla danego twórcy, na przykład styl Rubensa, Rembrandta, van Gogha,

  • do zastosowanej techniki artystycznej, na przykład puentylizmu.

Styl pozwala na wskazanie cechy lub cech, które wskazują na odrębność i indywidualizm, który może dotyczyć twórcy lub epoki.

Często artystów tworzących w jednej epoce łączył ten sam sposób wypowiedzi. W Starożytnej Grecji wykształciło się kilka stylów dekoracji waz, różniących się np. kompozycją zdobień czy motywami. Ta forma malarstwa może więc nam posłużyć do omówienia charakterystycznych stylów zdobniczych i wskazanie sposobu dekoracji greckich waz.

Rola inspiracji

Wielu artystów wypracowuje swój styl, inspirując się otaczającym go światem. Szukają w nim oryginalności. Nie chcą być powtarzalni, a zależy im, by ich dzieła były wyjątkowe, rozpoznawalne. Często nawiązują do form, które są w naturze. Szczególnie zaskakująca jest współczesna architektura. Rozwiązania konstrukcyjne i poszukiwania twórcze architektów mogą zarówno zachwycać, budzić podziw jak i działać negatywnie, zaskakując swą dziwnością. Często inspiracją dla artystów jest świat natury, mikrokosmosMikrokosmosmikrokosmos. W architekturze końca XX wieku i początku XXI wieku architekci, korzystając z nowatorskich rozwiązań i stosując techniki komputerowe, tworzyli budowle między innymi w stylu blob.

Przyjrzyj się, jak kształtowały się style malarstwa wazowego oraz styl blob i jak możesz zainspirować się i samodzielnie wykonać wazę w stylu greckim.

Przed obejrzeniem prezentacji, zapoznaj się z kluczowymi pojęciami do lekcji, znajdującymi się poniżej.

Filmy o wazach

Centaur (mitologia grecka)
Centaur (mitologia grecka)

istota z kadłubem i kończynami konia, z głową i torsem mężczyzny.

Chimera (mitologia grecka)
Chimera (mitologia grecka)

ziejący ogniem potwór, zrodzony ze związku Tyfona i Echidny; pokonany przez Bellerofonta.

Glinka
Glinka

nazwa skał ilastych (iłów, glin) wykorzystywanych w przemyśle ceramicznym.

Gryf
Gryf

skrzydlaty lew o głowie i szponach orła, motyw dekoracyjny w sztuce starożytnej.

Meander
Meander

ornament pasowy z linii lub listwy załamującej się rytmicznie pod kątem prostym.

Modelunek
Modelunek

wydobycie plastycznego kształtu postaci lub przedmiotu środkami rzeźbiarskimi, malarskimi lub rysunkowymi.

Palmeta
Palmeta

motyw dekoracyjny w formie rozłożonego wachlarzowo, symetrycznego, stylizowanego liścia palmy.

Pegaz (mitologia grecka)
Pegaz (mitologia grecka)

skrzydlaty rumak, według jednej z wersji syn Posejdona i Meduzy; nosiciel piorunów Zeusa.

Pokosty
Pokosty

bezbarwne wyroby lakierowe, których substancjami błonotwórczymi są oleje (gł. lniany) lub żywice naturalne albo syntetyczne bądź ich mieszaniny.

Sfinks (mitologia grecka)
Sfinks (mitologia grecka)

potwór o głowie kobiety, tułowiu, łapach i ogonie lwa oraz ptasich skrzydłach.

Film o stylu blob

Krocionóg
Krocionóg

stawonóg o walcowatym ciele z dwiema parami odnóży na każdym segmencie, występujący w ściółce leśnej, trawie i pod kamieniami.

Wstęga Möbiusa
Wstęga Möbiusa

jednostronna powierzchnia z brzegiem, uzyskiwana przez sklejenie dwóch przeciwległych boków prostokąta, po jego uprzednim skręceniu, tak by pary przeciwległych wierzchołków zostały utożsamione.

W poniższej prezentacji znajduje się pięć filmów o stylach ozdabiania waz ceramicznych - geometrycznym, orientalizującym, czarnofigurowym oraz czerwonofigurowym, a ostatni z filmów prezentuje informacje o stylu blob w architekturze.

R10cCBf2XX5QM
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RuKTHcC41Earv
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Styl geometryczny”.
R12rTGQrewNAe
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Styl orientalizujący”.
RXt5xR3YGBhXz
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Styl czarnofigurowy”.
ROtGM9RgCloFA
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Styl czerwonofigurowy”.
R1UpOqpHn7IeC
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Styl blob - inspiracje”.
R16bvS1rgfA0I
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1

W oparciu o informacje z prezentacji, wskaż różnice pomiędzy stylem czarno a czerwonofigurowym.

Rg2nNxirhBhsy
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RW77MpiwaCuQh
Odpowiedz na pytanie. Który artysta wyróżnia się stylem malowania mocną, wyrazistą oraz impastową fakturą? Możliwe odpowiedzi: 1. Vincent van Gogh, 2. William Turner, 3. Alberto Giacometti
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wykonaj własną dekorację wazy w jednym ze stylów: geometrycznym, orientalizującym, czarnofigurowym lub czerwonofigurowym. Dekoracja może dotyczyć nie tylko naczynia - możesz wybrać miejsce, do którego zaprojektujesz dekorację inspirowaną wybranym stylem malarstwa wazowego. Zaplanuj czynności i zapisz je poniżej.

R1AkW5qTPfgiE
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1FKcS3JQ3tpi
Uzupełnij zdanie. Często inspiracją dla artystów jest świat natury, Tu uzupełnij. W architekturze końca XX wieku i początku XXI wieku architekci, korzystając z nowatorskich rozwiązań i stosując techniki komputerowe, tworzyli budowle m.in. w stylu blob.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Zaprojektuj własny budynek, który będzie inspirowany dowolną rośliną lub zwierzęciem. Wybierz technikę wykonania projektu (np.: rysunek ołówkiem, grafika komputerowa, malarstwo, makieta, możesz również swój pomysł opisać). Poniżej wypisz cechy swojej inspiracji – czym dokładnie się zasugerujesz: formą, kształtem, wybraną cechą.

RvyC257Kbi6LN
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Artysta_i_jego_styl

Artysta i jego styl

Prace niektórych artystów z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przypisać nawet wtedy, gdy ich wcześniej nie znaliśmy. Dzieje się tak dlatego, że twórcy wypracowali swój styl, który umożliwia ich rozpoznawalność. Stosują specyficzne dla siebie sposoby malowania, używają określonych technik. Niezależnie od tego, czy jest to malarstwo, czy rzeźba, niektórzy artyści wypracowali sposób wypowiedzi artystycznej, wyróżniający ich dzieła i czyniące je niepowtarzalnymi, charakterystycznymi dla tych artystów. Takim artystą niewątpliwie jest Vincent van Gogh [czytaj: winsent wan gog].

Jego dzieła wyróżniają się:

  • mocną, wyrazistą, impastowąImpastimpastową fakturąFakturafakturą,

  • charakterystycznymi pociągnięciami pędzla o zawiłych formach,

  • intensywnymi kolorami i stosowaniem barw kontrastowychKontrastkontrastowych,

  • wyrazistym konturemKonturkonturem.

R1XZG6ltuC8p5
Obraz autorstwa Vincenta van Gogha pod tytułem „Gwiaździsta noc” przedstawia widok na rozświetlone gwiazdami i blaskiem księżyca niebo i śpiące miasto. Na pierwszym planie obecne jest wysokie drzewo, umieszczone z lewej strony obrazu. Jest ciemnozielono-szare, a im wyżej, tym jest węższe. Na drugim planie namalowano natomiast miasto – budynki, wśród których wyróżnia się jeden o wysokiej wieży i szarej elewacji. Po lewej stronie znajduje się duże iglaste drzewo. Pozostałe budynki są niższe oraz mniejsze. Tylko w nielicznych oknach świeci żółte światło. Tło stanowią góry oraz nocne niebo, na którym widać wyraźne pociągnięcia pędzla, niebo zasnute wieloma kręgami -gwiazdami, przypominającymi jasne kwiaty o żółtych środkach. Na obrazie dominuje kolor niebieski. Dodatkowo, na ilustracji umieszczono interaktywne punkty 1. Impastowa, wyrazista faktura, 2. Kontrast kolorystyczny, 3. Zawiłe pociągnięcie pędzla, 4. Intensywna kolorystyka, 5. Stosowanie konturu
Vincent van Gogh, „Gwiaździsta noc”, 1889 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Vincent van Gogh, Gwiaździsta noc, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Van_Gogh_-_Starry_Night_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 19.05.2022], domena publiczna.

Malarstwo angielskiego malarza Williama Turnera [czytaj: łiljama tarnera] wyróżnia się natomiast głównie tematyką. Artystę interesowało przedstawianie zjawisk świetlnych, żywiołów, ruchu.

Styl malarza można rozpoznać po następujących cechach:

  • często malował widoki morza, sztormów, ognia,

  • stosował barwy chromatyczneChromatycznośćchromatyczne i łączył je z bielą,

  • zacierał kontury malowanych obiektów,

  • kładł farbę w różnych kierunkach,

  • stosował wyrazistą fakturę.

R10SEo3A3lNOX
Obraz Williama Turnera, „Deszcz, para, szybkość”, przedstawiający rozmyte kontury budowli na tle nieba. Górną część obrazu stanowi niebo namalowane rozbieloną farbą z przebijającym gdzieniegdzie kolorem niebieskim. Poniżej, z lewej strony, obecny jest most o łukowych detalach, którego kontury są rozmyte i płynnie łączą się z rozmazanym niebem. Z prawej strony zastosowano brązowe barwy, przedstawiające jadący pociąg. Dodatkowo, na ilustracji umieszczono interaktywne punkty 1. Rozbielenie barw, 2. Barwy chromatyczne, 3. Wyrazista faktura, 4. Zacieranie konturów, 5. Nakładanie farby w różnych kierunkach
William Turner, „Deszcz, para, szybkość”, 1844 r., Galeria Narodowa, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: William Turner, Deszcz, para, szybkość, Olej na płótnie, Galeria Narodowa, Londyn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turner_-_Rain,_Steam_and_Speed_-_National_Gallery_file.jpg [dostęp 19.05.2022], domena publiczna.

Rzeźby szwajcarskiego artysty Alberta Giacomettiego [czytaj: alberta dżiacomettiego] wyróżnia ekspresjaEkspresjaekspresja stylu. Jego figury są wydłużone, nieproporcjonalne, a powierzchnia niewykończona, surowa, chropowata. Artysta nie odzwierciedla szczegółów anatomicznych, bardziej interesuje go forma i ruch.

RuIRb1wKNsCJH
Ilustracja przedstawia rzeźbę uchwyconą na białym tle. Umieszczona na prostokątnej podstawie figura jest o nieproporcjonalnie długich i szczupłych nogach oraz rękach, a także dużych stopach. Powierzchnia rzeźby jest chropowata oraz rzeźba jest jednolicie ciemna. Nogi postaci są w rozkroku, jak gdyby się poruszała. Jej ręce są opuszczone wzdłuż ciała, którego tors jest lekko pochylony do przodu. Plecy są proste, a twarz skierowana do przodu. Z prawej strony umieszczono równoległą do postaci, pionową, ciemną linię. Dodatkowo, na ilustracji umieszczono interaktywne punkty 1. Brak proporcji – stopa jest za duża w porównaniu z cienką nogą, 2. Brak szczegółów anatomicznych – dłoń jest schematyczna, 3. Chropowata powierzchnia, surowość, 4. Wydłużenie postaci
Alberto Giacometti, „Idący człowiek II”, 1960 r., Fundacja Beyeler, Riehen, Szwajcaria, artblart.wordpress.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Alberto Giacometti, Idący człowiek II, rzeźba, brąz, Fundacja Beyeler, Riehen, dostępny w internecie: https://artblart.com/tag/alberto-giacometti-walking-man-i/ [dostęp 19.05.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Podsumowanie

Styl ewoluuje, wpływają na niego artyści poszukujący nowych rozwiązań, inspiracji i tworzący własną sztukę. Dzięki wypracowaniu własnych cech, wyróżniających się technikami, metodami twórczymi, środkami plastycznymi, zapewniają sobie trwałe miejsce w sztuce, a ich dzieła zyskują na popularności. Warto szukać środków, które są oryginalne. Można w tym celu inspirować się, naśladować, ale warto także dołożyć cząstkę siebie, wzbogacić o własny pomysł, by stworzona przez nas praca wyróżniała się czymś indywidualnym, niepowtarzalnym, czyli zawierała cząstkę nas.

Cwiczenia

Ćwiczenia

R14VgbDYT7OK21
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie. Z której starożytnej cywilizacji wywodzą się style: geometryczny, orientalizujący, czarnofigurowy, czerwonofigurowy? Odpowiedź: Style te wywodzą się ze Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R9HeKY6UrySF51
Ćwiczenie 1
Rozpoznaj style malarstwa wazowego. Połącz jego nazwę z wazą. Umieszczono obok siebie cztery fotografie: 1.Fotografia przedstawia dzieło wykonane na naczyniu, przedstawiające cztery kobiety ubrane w beżowo-żółte szaty. Wszystkie mają ciemne, upięte w kok włosy, a w dłoniach trzymają przedmioty. Od lewej są to: kobieta obecna bokiem, pochylająca głowę oraz przytrzymująca w obu dłoniach przedmiot przypominający dwa flety, których końce umieszczone są przy ustach postaci; kobieta ukazana przodem, patrząca w lewo, trzymająca przedmiot przypominający harfę; kobieta obecna bokiem, patrząca w prawo, trzymająca w prawej dłoni długi oraz cienki, podłużny przedmiot. Lewą ręką dotyka podobnego przedmiotu, podtrzymywanego także przez następną kobietę, która patrzy w jej stronę. Tło stanowi ciemny kolor naczynia z dwoma uchami, a także widoczna z tyłu jasna ściana. 2. Fotografia przedstawia przykład malarstwa wazowego. Na brązowo-pomarańczowej wazie namalowani zostali dwaj mężczyźni. Jeden z nich, przedstawiony z lewej strony, jest masywniejszy oraz ma ciemną zbroję i ciało. Trzymaną w dłoni włócznią napiera na drugiego mężczyznę, którego kolana są ugięte, odzienie oraz zbroja – ciemne, a skóra jasna. Mężczyźni patrzą na siebie. Na dole oraz u góry wazy obecne są symetryczne, roślinne wzory. Tło stanowi jasna ściana. 3. Fonografia przedstawia wazę z motywem zwierzęcym, umieszczoną na szklanej powierzchni na tle jasnej ściany. Naczynie jest podłużne, zwęża się ku górze oraz posiada dwa niewielkie ucha. Jego jasna powierzchnia jest matowa, gdzieniegdzie chropowata i popękana. Na wazie namalowano pięć rzędów wzorów zwierzęcych, oddzielonych ciemnymi, brązowymi liniami. Wzory ukazują bydło, a także ptaki. Dominuje kolor brązowy oraz niebieski. 4. Ilustracja przedstawia grecką amforę. Na beżowo-brązowym naczyniu zaprezentowane zostały geometryczne, symetryczne wzory, z których większość składa się z powtarzających się kresek, ciemniejszych od powierzchni amfory. Im bliżej dołu naczynia, tym ciemniejsze są wzory. Pośród linii wyróżniają się rzędy prezentujące zwierzęta – ptaki oraz bydło. Waza rozszerza się ku górze, a następnie zwęża się przy szyjce oraz uchach. Tło jest białe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1KiovfXlIziU1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się technika nakładania wypukłych warstw farby za pomocą pędzla lub szpachli? Technika ta została użyta między innymi przez Vincenta van Gogha w pracy Gwieździsta noc. Odpowiedź: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Odpowiedz, jak nazywa się technika nakładania farby pokazana we fragmencie obrazu, charakterystyczna dla stylu van Gogha.

RDu8KX0KSJxVE
Vincent van Gogh, „Gwiaździsta noc”, detal, 1889 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Vincent van Gogh, „Gwiaździsta noc”, detal, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Van_Gogh_-_Starry_Night_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 19.05.2022], domena publiczna.
RGb3cTlLQ9dWu
odpowiedź:Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Kj6up5exghX1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary pojęcia z definicjami. Chromatyczność Możliwe odpowiedzi: 1. wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć za pomocą odpowiednich środków wyrazu plastycznego., 2. jakościowa cecha barwy określająca jej odcień i nasycenie (dotyczy barw znajdujących się w kole barw)., 3. ostra sprzeczność między zestawionymi przedmiotami, zjawiskami itp. Ekspresja Możliwe odpowiedzi: 1. wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć za pomocą odpowiednich środków wyrazu plastycznego., 2. jakościowa cecha barwy określająca jej odcień i nasycenie (dotyczy barw znajdujących się w kole barw)., 3. ostra sprzeczność między zestawionymi przedmiotami, zjawiskami itp. Kontrast Możliwe odpowiedzi: 1. wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć za pomocą odpowiednich środków wyrazu plastycznego., 2. jakościowa cecha barwy określająca jej odcień i nasycenie (dotyczy barw znajdujących się w kole barw)., 3. ostra sprzeczność między zestawionymi przedmiotami, zjawiskami itp.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PmbjW8V2YCv1
Ćwiczenie 3
Określ, które cechy stylu nie są właściwe dla dzieła rzeźbiarza. Fotografia przedstawia rzeźbę wykonaną z materiału przypominającego glinę, uchwyconą na białym tle. Umieszczona na prostokątnej podstawie figura jest o nieproporcjonalnie długich i szczupłych nogach oraz rękach, a także dużych stopach. Nogi postaci są w rozkroku, jak gdyby się poruszała. Jej ręce są opuszczone wzdłuż ciała, którego tors jest lekko pochylony do przodu. Plecy są proste, a twarz skierowana do przodu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RVFXsRE7MM74K
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj artystę do dzieła, które wykonał. Vincent van Gogh Możliwe odpowiedzi: 1. „Deszcz, para, szybkość”, 2. „Gwiaździsta noc”, 3. „Idący człowiek II” VWilliam Turner Możliwe odpowiedzi: 1. „Deszcz, para, szybkość”, 2. „Gwiaździsta noc”, 3. „Idący człowiek II” Alberto Giacometti Możliwe odpowiedzi: 1. „Deszcz, para, szybkość”, 2. „Gwiaździsta noc”, 3. „Idący człowiek II”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RWXYfp9zBq4xC2
Ćwiczenie 4
Zaznacz te cechy dzieła, które są właściwe dla stylu malarza. Obraz autorstwa Vincenta van Gogha pod tytułem „Gwiaździsta noc” przedstawia widok na rozświetlone gwiazdami i blaskiem księżyca niebo i śpiące miasto. Na pierwszym planie obecne jest wysokie drzewo, umieszczone z lewej strony obrazu. Jest ciemnozielono-szare, a im wyżej, tym jest węższe. Na drugim planie namalowano natomiast miasto – budynki, wśród których wyróżnia się jeden o wysokiej wieży i szarej elewacji. Pozostałe budynki są niższe oraz mniejsze. Tylko w nielicznych oknach świeci żółte światło. Tło stanowią góry oraz nocne niebo zasnute gwiazdami, przypominającymi jasne kwiaty o żółtych środkach. Na obrazie dominuje kolor niebieski.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R16aRc5uSZMdL
Ćwiczenie 5
Na podstawie wiedzy zdobytej z filmu, wskaż, który budynek swoim kształtem nawiązuje do ameby? Możliwe odpowiedzi: 1. Selfridges, 2. Phoenix Centre, 3. Pawilon „HtwoOexpo
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Ułóż puzzle i wskaż ilustrację przedstawiającą inspirację dla budowli.

RmIDOiwU48oL0
Ułóż puzzle i wskaż ilustrację przedstawiająca inspiracje dla budowli. Fotografia przedstawia budynek Phoenix Centre na tle zachmurzonego nieba oraz budynków miejskich. Jest on wykonany z materiału przypominającego szkło, połączone metalową konstrukcją. Jego kształt przypomina pierścień, jest pozbawiony ostrych krawędzi.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RwIJx0G11uNiV
Ułóż puzzle i wskaż ilustrację przedstawiająca inspiracje dla budowli. Umieszone w dwóch rzędach fotografie. U góry przedstawiono dwie, a na dole – jedną. Są to: 1. Fotografia przedstawiająca stworzenie przypominające ciemną, zwiniętą gąsienicę, uchwyconą na wyciągniętej ludzkiej dłoni. 2. Fotografia przedstawiająca małego, pomarańczowo-brązowego grzyba przypominającego kurkę – cienki trzon oraz uniesiony ku górze, niewielki kapelusz z blaszkami, swoim kształtem przypominający lejek. Tło stanowią brązowe liście drzew. 3. Fotografia przedstawiająca krokodyla na tle ciemnej, płytkiej wody.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RL8DJ4oMcDuwq2
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie. Który styl wyparł styl orientalizujący? Możliwe odpowiedzi: 1. Styl czarnofigurowy, 2. Styl czerwonofigurowy, 3. Styl geometryczny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RniE4XPnwanoV2
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj cechy stylu malarza we właściwe miejsca. Obraz Williama Turnera, „Deszcz, para, szybkość”, przedstawiający rozmyte kontury budowli na tle nieba. Górną część obrazu stanowi niebo namalowane rozbieloną farbą z przebijającym się gdzieniegdzie kolorem niebieskim. Poniżej, z lewej strony, obecny jest most o łukowych detalach, którego kontury są rozmyte i płynnie łączą się z rozmazanym niebem. Z prawej strony zastosowano brązowe barwy, przedstawiające jadący pociąg.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rx1NUsGe22dJN1
Ćwiczenie 7
Odpowiedź na pytanie. Ile lat trwał styl czarnofigurowy? Możliwe odpowiedzi: 1. 30 lat, 2. 50 lat, 3. 130 lat
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rf6z02YVEJx0i2
Ćwiczenie 7
Połącz budowle z ich inspiracjami. Umieszczono obok siebie w rzędzie cztery fotografie: Fotografia przedstawia budynek Muzeum Sztuki na tle architektury miejskiej. Jest on wykonany z niebieskiego, odbijającego światło materiału z licznymi wystającymi elementami na powierzchni dachu. Dach oraz ściany są jednolite. Z lewej strony obecny jest podłużny, przeszklony element, a poniżej – wystająca ściana przednia. Na dole fotografii obecne są zazielenione drzewa. Fotografia przedstawia budynek Selfridges na tle zachmurzonego, nocnego nieba oraz budynków miejskich i drogi. Jest on wykonany z materiału przypominającego metal, z mozaiki heksagonalnych wzorów. Jego kształt przypomina płynny prostokąt - pozbawiony ostrych krawędzi. Fotografia przedstawia pawilon „HtwoOexpo” z zewnątrz, na tle szarego nieba oraz brązowej ziemi. Budynek jest długi, wykonany z materiału przypominającego odbijający światło słoneczne metal. Obecne są liczne wybrzuszenia oraz spłaszczenia, nadające jego powierzchni płynności. Konstrukcja jest długa, płaska oraz jednolita - pozbawiona oddzielnych elementów dachu, ścian oraz podstawy. Fotografia przedstawia konstrukcję „Metropol Parasol” wykonaną z drewna. Uchwycona została na tle budynków oraz nocnego, bardzo ciemnego nieba. Oświetlona niebieskim światłem, konstrukcja opiera się na szerokich, zaokrąglonych podstawach. Jej zadaszenie jest nieregularne, składa się z wielu połączonych ze sobą identycznych prostopadłościennych fragmentów.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Na podstawie wiedzy zdobytej z lekcji, scharakteryzuj krótko styl geometryczny. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1Bh66Fw1cvoA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Narysuj na kartce wzór ornamentu inspirowanego stylem geometrycznym w wazowym malarstwie greckim. Po wykonaniu pracy zrób jej zdjęcie i umieść poniżej.

RciTy6TslEF6R
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik

Słownik pojęć

Chromatyczność
Chromatyczność

jakościowa cecha barwy określająca jej odcień i nasycenie (dotyczy barw znajdujących się w kole barw).

Ekspresja
Ekspresja

wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć za pomocą odpowiednich środków wyrazu plastycznego.

Faktura
Faktura

[łac. factura ‘działanie’, ‘wykonanie’, ‘kształt’], charakterystyczny sposób ukształtowania powierzchni (w plastyce – powierzchni dzieła); może być np.: chropowata, szorstka, gładka.

Impast
Impast

[wł. impasto ‘ugniatam’], w malarstwie (głównie olejnym, rzadziej temperowym) wypukłe nałożenie farby pędzlem lub szpachlą.

Kontrast
Kontrast

ostra sprzeczność między zestawionymi przedmiotami, zjawiskami, barwami itp.

Kontur
Kontur

zarys kształtu postaci lub przedmiotu.

Mikrokosmos
Mikrokosmos

niewielki, integralny świat, będący odbiciem większego, w biologii: świat drobnoustrojów, w fizyce: świat mikrocząstek.

Ornament
Ornament

motyw lub zespół motywów zdobniczych, stosowany w architekturze i innych sztukach plastycznych, może występować w formie pasów (o układzie ciągłym lub rytmicznym), wypełniać określone pola (symetrycznie lub asymetrycznie) albo pokrywać jednolicie całą powierzchnię.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 1996.

Notatki ucznia

RGKNQj1ReKfFK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

  • Hodge S., Krótka historia sztuki współczesnej, Alma‑Press, Warszawa 2018.

  • Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.

  • Little S, Sztuka. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2005.

  • Richardson T., Stangos N., Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, WAiF, Warszawa 1980.

  • Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Arkady, Warszawa 1998.

  • Stoichita V.I., Krótka historia cienia, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2001.

  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996.

  • Marcade I., Style i kierunki w malarstwie, Arkady, Warszawa 1997.