Każdy ma swój styl
Wprowadzenie
W odniesieniu do sztuki często spotykasz się z różnym użyciem słowa styl: styl artystyczny, styl malarza czy rzeźbiarza, styl architektoniczny, styl epoki itd. Czy każdy ma swój własny, unikalny styl artystyczny? Czy może zdarzyć się, że artyści, na których wpływ miały te same czynniki reprezentują ten sam styl artystyczny? Co wpływa na oryginalny styl artystyczny? Co wpływa na styl?
Z materiału dowiesz się, czym jest styl i poznasz kilka przykładów zastosowania terminu w odniesieniu do różnych typów stylów.
wskazywać cechy stylu;
określać cechy wybranego stylu;
charakteryzować styl wybranych artystów;
omawiać cechy stylów malarstwa wazowego;
określać inspiracje w stylu blob;
rozpoznawać style ukazane na ilustracjach i zdjęciach;
wykorzystywać wskazówki na temat stylu w tworzeniu własnej pracy plastycznej.
Czym jest styl w plastyce?
W sztukach plastycznych styl to charakterystyczny sposób wypowiedzi artystycznej, który pozwala na grupowanie dzieł w różne kategorie na podstawie cech, które je łączą i wpływają na ich rozpoznawalność.
W sztuce, mówiąc o stylu, możemy odnieść się:
do okresu historycznego na przykład styl renesansowy,
do danego narodu, na przykład styl włoskiego renesansu,
do grupy artystycznej, na przykład styl fowistów,
do maniery artystycznej charakterystycznej dla danego twórcy, na przykład styl Rubensa, Rembrandta, van Gogha,
do zastosowanej techniki artystycznej, na przykład puentylizmu.
Styl pozwala na wskazanie cechy lub cech, które wskazują na odrębność i indywidualizm, który może dotyczyć twórcy lub epoki.
Często artystów tworzących w jednej epoce łączył ten sam sposób wypowiedzi. W Starożytnej Grecji wykształciło się kilka stylów dekoracji waz, różniących się np. kompozycją zdobień czy motywami. Ta forma malarstwa może więc nam posłużyć do omówienia charakterystycznych stylów zdobniczych i wskazanie sposobu dekoracji greckich waz.
Rola inspiracji
Wielu artystów wypracowuje swój styl, inspirując się otaczającym go światem. Szukają w nim oryginalności. Nie chcą być powtarzalni, a zależy im, by ich dzieła były wyjątkowe, rozpoznawalne. Często nawiązują do form, które są w naturze. Szczególnie zaskakująca jest współczesna architektura. Rozwiązania konstrukcyjne i poszukiwania twórcze architektów mogą zarówno zachwycać, budzić podziw jak i działać negatywnie, zaskakując swą dziwnością. Często inspiracją dla artystów jest świat natury, mikrokosmosmikrokosmos. W architekturze końca XX wieku i początku XXI wieku architekci, korzystając z nowatorskich rozwiązań i stosując techniki komputerowe, tworzyli budowle między innymi w stylu blob.
Przyjrzyj się, jak kształtowały się style malarstwa wazowego oraz styl blob i jak możesz zainspirować się i samodzielnie wykonać wazę w stylu greckim.
Przed obejrzeniem prezentacji, zapoznaj się z kluczowymi pojęciami do lekcji, znajdującymi się poniżej.
Filmy o wazach
istota z kadłubem i kończynami konia, z głową i torsem mężczyzny.
ziejący ogniem potwór, zrodzony ze związku Tyfona i Echidny; pokonany przez Bellerofonta.
nazwa skał ilastych (iłów, glin) wykorzystywanych w przemyśle ceramicznym.
skrzydlaty lew o głowie i szponach orła, motyw dekoracyjny w sztuce starożytnej.
ornament pasowy z linii lub listwy załamującej się rytmicznie pod kątem prostym.
wydobycie plastycznego kształtu postaci lub przedmiotu środkami rzeźbiarskimi, malarskimi lub rysunkowymi.
motyw dekoracyjny w formie rozłożonego wachlarzowo, symetrycznego, stylizowanego liścia palmy.
skrzydlaty rumak, według jednej z wersji syn Posejdona i Meduzy; nosiciel piorunów Zeusa.
bezbarwne wyroby lakierowe, których substancjami błonotwórczymi są oleje (gł. lniany) lub żywice naturalne albo syntetyczne bądź ich mieszaniny.
potwór o głowie kobiety, tułowiu, łapach i ogonie lwa oraz ptasich skrzydłach.
Film o stylu blob
stawonóg o walcowatym ciele z dwiema parami odnóży na każdym segmencie, występujący w ściółce leśnej, trawie i pod kamieniami.
jednostronna powierzchnia z brzegiem, uzyskiwana przez sklejenie dwóch przeciwległych boków prostokąta, po jego uprzednim skręceniu, tak by pary przeciwległych wierzchołków zostały utożsamione.
W poniższej prezentacji znajduje się pięć filmów o stylach ozdabiania waz ceramicznych - geometrycznym, orientalizującym, czarnofigurowym oraz czerwonofigurowym, a ostatni z filmów prezentuje informacje o stylu blob w architekturze.
W oparciu o informacje z prezentacji, wskaż różnice pomiędzy stylem czarno a czerwonofigurowym.
Wykonaj własną dekorację wazy w jednym ze stylów: geometrycznym, orientalizującym, czarnofigurowym lub czerwonofigurowym. Dekoracja może dotyczyć nie tylko naczynia - możesz wybrać miejsce, do którego zaprojektujesz dekorację inspirowaną wybranym stylem malarstwa wazowego. Zaplanuj czynności i zapisz je poniżej.
Zaprojektuj własny budynek, który będzie inspirowany dowolną rośliną lub zwierzęciem. Wybierz technikę wykonania projektu (np.: rysunek ołówkiem, grafika komputerowa, malarstwo, makieta, możesz również swój pomysł opisać). Poniżej wypisz cechy swojej inspiracji – czym dokładnie się zasugerujesz: formą, kształtem, wybraną cechą.
Artysta i jego styl
Prace niektórych artystów z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przypisać nawet wtedy, gdy ich wcześniej nie znaliśmy. Dzieje się tak dlatego, że twórcy wypracowali swój styl, który umożliwia ich rozpoznawalność. Stosują specyficzne dla siebie sposoby malowania, używają określonych technik. Niezależnie od tego, czy jest to malarstwo, czy rzeźba, niektórzy artyści wypracowali sposób wypowiedzi artystycznej, wyróżniający ich dzieła i czyniące je niepowtarzalnymi, charakterystycznymi dla tych artystów. Takim artystą niewątpliwie jest Vincent van Gogh [czytaj: winsent wan gog].
Jego dzieła wyróżniają się:
charakterystycznymi pociągnięciami pędzla o zawiłych formach,
intensywnymi kolorami i stosowaniem barw kontrastowychkontrastowych,
wyrazistym konturemkonturem.
Malarstwo angielskiego malarza Williama Turnera [czytaj: łiljama tarnera] wyróżnia się natomiast głównie tematyką. Artystę interesowało przedstawianie zjawisk świetlnych, żywiołów, ruchu.
Styl malarza można rozpoznać po następujących cechach:
często malował widoki morza, sztormów, ognia,
stosował barwy chromatycznechromatyczne i łączył je z bielą,
zacierał kontury malowanych obiektów,
kładł farbę w różnych kierunkach,
stosował wyrazistą fakturę.
Rzeźby szwajcarskiego artysty Alberta Giacomettiego [czytaj: alberta dżiacomettiego] wyróżnia ekspresjaekspresja stylu. Jego figury są wydłużone, nieproporcjonalne, a powierzchnia niewykończona, surowa, chropowata. Artysta nie odzwierciedla szczegółów anatomicznych, bardziej interesuje go forma i ruch.
Podsumowanie
Styl ewoluuje, wpływają na niego artyści poszukujący nowych rozwiązań, inspiracji i tworzący własną sztukę. Dzięki wypracowaniu własnych cech, wyróżniających się technikami, metodami twórczymi, środkami plastycznymi, zapewniają sobie trwałe miejsce w sztuce, a ich dzieła zyskują na popularności. Warto szukać środków, które są oryginalne. Można w tym celu inspirować się, naśladować, ale warto także dołożyć cząstkę siebie, wzbogacić o własny pomysł, by stworzona przez nas praca wyróżniała się czymś indywidualnym, niepowtarzalnym, czyli zawierała cząstkę nas.
Ćwiczenia
Odpowiedz, jak nazywa się technika nakładania farby pokazana we fragmencie obrazu, charakterystyczna dla stylu van Gogha.

Ułóż puzzle i wskaż ilustrację przedstawiającą inspirację dla budowli.
Na podstawie wiedzy zdobytej z lekcji, scharakteryzuj krótko styl geometryczny. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Narysuj na kartce wzór ornamentu inspirowanego stylem geometrycznym w wazowym malarstwie greckim. Po wykonaniu pracy zrób jej zdjęcie i umieść poniżej.
Słownik pojęć
jakościowa cecha barwy określająca jej odcień i nasycenie (dotyczy barw znajdujących się w kole barw).
wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć za pomocą odpowiednich środków wyrazu plastycznego.
[łac. factura ‘działanie’, ‘wykonanie’, ‘kształt’], charakterystyczny sposób ukształtowania powierzchni (w plastyce – powierzchni dzieła); może być np.: chropowata, szorstka, gładka.
[wł. impasto ‘ugniatam’], w malarstwie (głównie olejnym, rzadziej temperowym) wypukłe nałożenie farby pędzlem lub szpachlą.
ostra sprzeczność między zestawionymi przedmiotami, zjawiskami, barwami itp.
zarys kształtu postaci lub przedmiotu.
niewielki, integralny świat, będący odbiciem większego, w biologii: świat drobnoustrojów, w fizyce: świat mikrocząstek.
motyw lub zespół motywów zdobniczych, stosowany w architekturze i innych sztukach plastycznych, może występować w formie pasów (o układzie ciągłym lub rytmicznym), wypełniać określone pola (symetrycznie lub asymetrycznie) albo pokrywać jednolicie całą powierzchnię.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Hodge S., Krótka historia sztuki współczesnej, Alma‑Press, Warszawa 2018.
Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.
Little S, Sztuka. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2005.
Richardson T., Stangos N., Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, WAiF, Warszawa 1980.
Słownik sztuki XX wieku, pod red. G. Durozoi, Arkady, Warszawa 1998.
Stoichita V.I., Krótka historia cienia, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2001.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. Krystyna Kubalska‑Sulkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996.
Marcade I., Style i kierunki w malarstwie, Arkady, Warszawa 1997.













