Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Każdy ma swoją małą ojczyznę. Czytamy wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera pod tytułem „Pozdrowienie”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • poszerza zasób słownictwa i zasób pojęć,

  • wie, co oznacza słowo „pozdrowienie”,

  • wie, kto uczestniczy w akcie komunikacji,

  • wie, że częste powtarzanie słów ma zwrócić uwagę, podkreślić coś,

  • zna termin „mała ojczyzna”,

  • wie, jakie określenia łączą się z „małą ojczyzną”.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie interpretować utwór poetycki,

  • umie czytać ze zrozumieniem,

  • umie wykorzystać wiedzę, zdobytą podczas lekcji,

  • potrafi pracować z tekstem.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, oglądowa, heureza, praca jednostkowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, zdjęcia krajobrazów górskich, schemat aktu komunikacji.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel umieszcza na tablicy zdjęcia krajobrazów Tatr. Jeden z uczniów czyta wiersz całej klasie, a następnie dzieci czytają go po cichu. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podczas czytania zwrócili uwagę na opisy przyrody.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wspólnie z klasą ustala, co oznacza słowo „pozdrowienie”, zapisuje definicję na tablicy (formułka wypowiadana przy powitaniu, rzadziej przy pożegnaniu, wyrazy pamięci, życzliwości przekazywane zwykle w liście lub przez osobę trzecią) i prosi o jej przepisanie.

  2. Nauczyciel pyta, dlaczego tak często w wierszu pojawia się słowo „pozdrów”, „pozdrowienie”.

  3. Uczniowie wyciągają wcześniej przygotowane przez siebie, zaadresowane karty pocztowe.

  4. Nauczyciel przypomina, kto bierze udział w komunikacji międzyludzkiej. Rozdaje dzieciom karki z wykresem graficznym aktu komunikacji (załącznik 1).

  5. Postawiony zostaje problem:

  • Kto jest nadawcą?

  • Kim jest i przez kogo wysyła pozdrowienia?

  • Kto jest adresatem w utworze?

  1. Dzieci mają za zadanie odnaleźć w tekście odpowiedzi na zadane pytania i zapisać w zeszycie oraz podkreślić ołówkiem fragmenty, w których znajdują się opisy Tatr.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel wypisuje na tablicy propozycje dzieci – elementy krajobrazu.

  2. Uczniowie szukają w utworze dwóch określeń, jakimi posługuje się podmiot liryczny, aby nazwać miejsce, w którym się wychował. Są to określenia „moja ziemia”, „mój kraj”.

  3. Nauczyciel wprowadza termin „mała ojczyzna”.

  4. Dzieci po lekturze wiersza potrafią podać, jakie określenia łączą się z tym pojęciem. Ich propozycje zapisywane są na tablicy. Nauczyciel prosi o wpisanie pojęcia i jego określeń do zeszytów, np. mała ojczyzna – dom rodzinny, podwórko, dzielnica, sąsiedzi, przyjaciele.

5.Bibliografia

  1. Dyduch B., Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Steczko I., To lubię. Książka nauczyciela. Klasa IV, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2001, s. 149,150.

  2. Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. IV. Teksty i zadania. Podręcznik ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999, s. 37.

  3. Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, t. II, PWN, Warszawa 1982, s. 887.

6. Załączniki

a) Akt komunikacji

załącznik 1.

SŁOWO

TEKST

NADAWCA ODBIORCA

(adresat)

b) Zadanie domowe

Opisz swoją „małą ojczyznę”. Tekst w zeszycie ma mieć długość od 1 do 1,5 strony.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1XSYCStfKiJP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.04 KB w języku polskim
RyS50pPoucnUM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim