RCY6JAir3Ofhs
Na ilustracji widać część pędzla malarskiego. Jego włosie jest umoczone w farbie. Spoczywa on na powstającym obrazie, częściowo pokrytym farbą, spontanicznymi pociągnięciami pędzla.

Każdy ma swoje talenty

Pędzel i farby
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Określ, co oznacza dla ciebie słowo 'talent'? Jakie talenty można mieć? Kto, twoim zdaniem, jest szczególnie utalentowany? Czy masz jakieś talenty?

R1Z19Mz092OCB
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Co lubisz robić? Co potrafisz robić dobrze? Czy możesz to nazwać talentem? Przygotuj krótką 'reklamę' swoich umiejętności.

RbAwkVVIaAjNz
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyobraź sobie sytuację: otrzymujesz od rodziców sztalugi, farby, pędzle i blok. Co robisz z tym prezentem? Malujesz obrazy czy oddajesz przybory komuś innemu? Zapisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.

R5WclHhyBfoqt
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyobraź sobie sytuację: otrzymujesz od rodziców sztalugi, farby, pędzle i blok lub mikrofon i urządzenie do nagrywania dźwięku Co robisz z tym prezentem? Zapisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.

RIxYE9sGiqk4R
(Uzupełnij).
RDFz89rszAyey1
Obraz przedstawia zgromadzonych mężczyzn wokół stołu na dziedzińcu. Jeden z nich, siedząc na krześle, rozmawia z drugim, który stoi. Na stole leżą monety. Dyskusji przysłuchuje się trzech pozostałych. Przed mężczyznami po prawej stronie leżą białe i beżowe materiały przykryte częściowo czerwoną tkaniną. Za mężczyznami stoi duża kolumna, a po lewej stronie schody, prowadzące na półpiętro, na którym stoi kobieta, spoglądając w stronę mężczyzn. Nad nią po lewej stronie otwór okienny, a w nim jeszcze jedna postać. Zgromadzeni ludzie mają długie szaty, a na głowach czapki.
Przypowieść o talentach albo Minas
Źródło: Willem de Poorter, Przypowieść o talentach albo Minas, olej na desce, Galeria Narodowa w Pradze, domena publiczna.
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się ilustracji. Co jest jej tematem? Opowiedz prawdopodobną historię, której mogłaby ona dotyczyć.

R1GqVEFNpa7S4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Przeczytaj opis ilustracji pt. Przypowieść o talentach. Co jest jej tematem? Opowiedz prawdopodobną historię, której mogłaby ona dotyczyć.

RnAdqPCUhIRxK
(Uzupełnij).

Przeczytaj Przypowieść o talentach.

Przypowieść o talentach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 25, w. 14‑30
Przypowieść o talentach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 25, w. 14‑30

Pewien człowiek, mając się udać w podróż, przywołał swoje sługi i przekazał im swój majątek. Jednemu dał pięć talentówj0000008PAB6v21_000tp001talentów, drugiemu dwa, trzeciemu jeden, każdemu według jego zdolności, i odjechał. Zaraz ten, który otrzymał pięć talentów, poszedł, puścił je w obrót i zyskał drugie pięć. Tak samo i ten, który dwa otrzymał; on również zyskał drugie dwa. Ten zaś, który otrzymał jeden, poszedł i rozkopawszy ziemię, ukrył pieniądze swego pana.

Po dłuższym czasie powrócił pan owych sług i zaczął rozliczać się z nimi.

Wówczas przyszedł ten, który otrzymał pięć talentów. Przyniósł drugie pięć i rzekł: «Panie, przekazałeś mi pięć talentów, oto drugie pięć talentów zyskałem». Rzekł mu pan: «Dobrze, sługo dobry i wierny. Byłeś wierny w niewielu rzeczach, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana».

Przyszedł również i ten, który otrzymał dwa talenty, mówiąc: «Panie, przekazałeś mi dwa talenty, oto drugie dwa talenty zyskałem». Rzekł mu pan: «Dobrze, sługo dobry i wierny. Byłeś wierny w niewielu rzeczach, nad wieloma cię postawię; wejdź do radości twego pana».

Przyszedł i ten, który otrzymał jeden talent, i rzekł: «Panie, wiedziałem, żeś jest człowiek twardy: chcesz żąć03żąć tam, gdzie nie posiałeś, i zbierać tam, gdzieś nie rozsypał. Bojąc się więc, poszedłem i ukryłem twój talent w ziemi. Oto masz swoją własność».

Odrzekł mu pan jego: «Sługo zły i gnuśnyj0000008PAB6v21_000tp002gnuśny! Wiedziałeś, że chcę żąć tam, gdzie nie posiałem, i zbierać tam, gdziem nie rozsypał. Powinieneś więc był oddać moje pieniądze bankierom, a ja po powrocie byłbym z zyskiem odebrał swoją własność. Dlatego odbierzcie mu ten talent, a dajcie temu, który ma dziesięć talentów. Każdemu bowiem, kto ma, będzie dodane, tak że nadmiar mieć będzie. Temu zaś, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma. A sługę nieużytecznego wyrzućcie na zewnątrz w ciemności; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów».

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Przypowieść o talentach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 25, w. 14-30, [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, od czego zależało, ile talentów otrzymał każdy ze sług.

R1c3xpNYLGo7z
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj postępowanie sług, odpowiadając na pytania i zapisując odpowiedzi w odpowiednich rubrykach.

RM87UayfxNpAl
Ile talentów dostał od pana?. Pierwszy sługa. (Uzupełnij). Drugi sługa. (Uzupełnij). Trzeci sługa. (Uzupełnij) Co zrobił z darowanymi talentami?. Pierwszy sługa. (Uzupełnij). Drugi sługa. (Uzupełnij). Trzeci sługa. (Uzupełnij) Ile zyskał talentów?. Pierwszy sługa. (Uzupełnij). Drugi sługa. (Uzupełnij). Trzeci sługa. (Uzupełnij) Jaką otrzymał nagrodę?. Pierwszy sługa. (Uzupełnij). Drugi sługa. (Uzupełnij). Trzeci sługa. (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj postępowanie sług, odpowiadając na pytania.

  • Ile talentów dostał od pana: pierwszy, drugi i trzeci sługa?

  • Co zrobił z darowanymi talentami: pierwszy, drugi i trzeci sługa?

  • Ile zyskał talentów: pierwszy, drugi i trzeci sługa?

  • Jaką otrzymał nagrodę: pierwszy, drugi i trzeci sługa?

R1ZNwXQanfhrh
(Uzupełnij).
Ciekawostka

W starożytnej Palestynie talent był największą jednostką pieniężną i wagową. Używano go w Babilonii, Grecji i Asyrii. Starożytny talent służył przede wszystkim jako miara ilości pieniądza w postaci szlachetnego kruszcu, srebra i złota. Talent odpowiada zarobkom z co najmniej 20 lat, czyli Pan powierzył swoim sługom milionowe sumy. Pierwszemu dał 5 milionów, drugiemu dwa miliony, trzeciemu milion.

Źródło: Opracowanie na podstawie książki Michała Wojciechowskiego Przypowieści dla Nas.

Ćwiczenie 5

Co oznacza w tekście słowo 'talent'?

R1dOfu3DOzk2j
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Ustal, co oznacza w tekście słowo 'talent'. Zapisz swoją odpowiedź.

R1QH6iamYRxSc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij ukryty sens przypowieści. Odpowiedz na pytania.

  • Kim jest Pan?

  • Kim jest sługa?

  • Czym są talenty?

RQ4c91MetLuFL
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Czy masz jakiś talent? Jaki? Opisz go. Jak rozwijasz swój talent? Jeśli go nie rozwijasz, zastanów się, dlaczego tego nie robisz.

Rx9DqYS7YM9no
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Czego uczy Przypowieść o talentach?

RyGBJra4KNC2h
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, czego uczy 'Przypowieść o talentach'.

RfsN6l4RAx9Qg
(Uzupełnij).
Ważne!

talent twórczy – wybitne zdolności, jakie ktoś przejawia w dziedzinie artystycznej, np. muzycznej, plastycznej, literackiej

RXjOZYFmKt5Zo
Ćwiczenie 8
talent błyskotliwy, niepospolity, obiecujący, samorodny, szczególny, wrodzony, wyjątkowy, zmarnowany
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19CTE8syrGzG
Ćwiczenie 9
Przyporządkuj do odpowiednich kolumn tabeli podane poniżej rodzaje talentu lub ich objaśnienia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RI50SngeAc76F
Ćwiczenie 10
przewyższać kogoś talent
Gdy Tomasz rozpoczął naukę języka angielskiego, szybko okazało się, że ma on talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania.
Anna ma prawdziwy talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania pięknych, często zapomnianych, miejsc.
Na każdym spotkaniu wszyscy czekają na Andrzeja, ponieważ jego talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania różnych historii nieustannie zadziwia słuchaczy.
Kasia przejawia talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania, potrafiąc długo i w skupieniu słuchać tego, co inni mają do powiedzenia.
Mój dziadek 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania, gdy z dużym kunsztem muzycznym zagrał na pianinie utwór Chopina.
Moja mama 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania pisarskim, co udowodniła, wydając trzecią książkę.
Kacper 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania wokalnym.
Na ostatnich zajęciach z języka polskiego Agnieszka 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania recytatorski.
Kinga, aby 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania, codziennie konsekwentnie gra na skrzypcach.
Po latach nauczycielka matematyki powiedziała, że Tomasz 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania do przedmiotów ścisłych i wybrał studia humanistyczne.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RzZEPSnq26es8
Ćwiczenie 11
Zaznacz synimy do słowa talent. Możliwe odpowiedzi: 1. geniusz, 2. dar, 3. przeciętność, 4. iskra Boża, 5. natchnienie, 6. polot, 7. indywidualność, 8. mistrzostwo, 9. zacięcie, 10. predyspozycje
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4ovB59h7PnWr
Ćwiczenie 12
Zaznacz poniżej antonimy do wyrazu „talent”. Możliwe odpowiedzi: 1. niezdolność, 2. niechęć, 3. lenistwo, 4. beztalencie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1RQ9apgaXW1q1
Cząstki om, on, em, en
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1EmzBVs7SFwK
Ćwiczenie 13
Uzupełnij w podanych wyrazach liter ą, ę lub połączenia: em, en, om, on. moment incydent słonko wielokąt śrubokręt lont honda konto wtręt benzyna stonka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RmAaAKAvMrSVd
Ćwiczenie 14
zadanie interaktywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Zredaguj notatkę na temat tego, w jaki sposób można wykorzystywać swoje talenty. Podaj konkretne wskazówki.

R1Fci31H7Mh9S
(Uzupełnij).
j0000008PAB6v21_000tp001
j0000008PAB6v21_000tp002
03