Każdy ma swoje talenty
Określ, co oznacza dla ciebie słowo 'talent'? Jakie talenty można mieć? Kto, twoim zdaniem, jest szczególnie utalentowany? Czy masz jakieś talenty?
Co lubisz robić? Co potrafisz robić dobrze? Czy możesz to nazwać talentem? Przygotuj krótką 'reklamę' swoich umiejętności.
Wyobraź sobie sytuację: otrzymujesz od rodziców sztalugi, farby, pędzle i blok. Co robisz z tym prezentem? Malujesz obrazy czy oddajesz przybory komuś innemu? Zapisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.
Wyobraź sobie sytuację: otrzymujesz od rodziców sztalugi, farby, pędzle i blok lub mikrofon i urządzenie do nagrywania dźwięku Co robisz z tym prezentem? Zapisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.

Przyjrzyj się ilustracji. Co jest jej tematem? Opowiedz prawdopodobną historię, której mogłaby ona dotyczyć.
Przeczytaj opis ilustracji pt. Przypowieść o talentach. Co jest jej tematem? Opowiedz prawdopodobną historię, której mogłaby ona dotyczyć.
Przeczytaj Przypowieść o talentach.
Przypowieść o talentach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 25, w. 14‑30Pewien człowiek, mając się udać w podróż, przywołał swoje sługi i przekazał im swój majątek. Jednemu dał pięć talentówtalentów, drugiemu dwa, trzeciemu jeden, każdemu według jego zdolności, i odjechał. Zaraz ten, który otrzymał pięć talentów, poszedł, puścił je w obrót i zyskał drugie pięć. Tak samo i ten, który dwa otrzymał; on również zyskał drugie dwa. Ten zaś, który otrzymał jeden, poszedł i rozkopawszy ziemię, ukrył pieniądze swego pana.
Po dłuższym czasie powrócił pan owych sług i zaczął rozliczać się z nimi.
Wówczas przyszedł ten, który otrzymał pięć talentów. Przyniósł drugie pięć i rzekł: «Panie, przekazałeś mi pięć talentów, oto drugie pięć talentów zyskałem». Rzekł mu pan: «Dobrze, sługo dobry i wierny. Byłeś wierny w niewielu rzeczach, nad wieloma cię postawię: wejdź do radości twego pana».
Przyszedł również i ten, który otrzymał dwa talenty, mówiąc: «Panie, przekazałeś mi dwa talenty, oto drugie dwa talenty zyskałem». Rzekł mu pan: «Dobrze, sługo dobry i wierny. Byłeś wierny w niewielu rzeczach, nad wieloma cię postawię; wejdź do radości twego pana».
Przyszedł i ten, który otrzymał jeden talent, i rzekł: «Panie, wiedziałem, żeś jest człowiek twardy: chcesz żąćżąć tam, gdzie nie posiałeś, i zbierać tam, gdzieś nie rozsypał. Bojąc się więc, poszedłem i ukryłem twój talent w ziemi. Oto masz swoją własność».
Odrzekł mu pan jego: «Sługo zły i gnuśnygnuśny! Wiedziałeś, że chcę żąć tam, gdzie nie posiałem, i zbierać tam, gdziem nie rozsypał. Powinieneś więc był oddać moje pieniądze bankierom, a ja po powrocie byłbym z zyskiem odebrał swoją własność. Dlatego odbierzcie mu ten talent, a dajcie temu, który ma dziesięć talentów. Każdemu bowiem, kto ma, będzie dodane, tak że nadmiar mieć będzie. Temu zaś, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma. A sługę nieużytecznego wyrzućcie na zewnątrz w ciemności; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów».
Źródło: Przypowieść o talentach. Ewangelia wg św. Mateusza, rozdz. 25, w. 14-30, [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003.
Wyjaśnij, od czego zależało, ile talentów otrzymał każdy ze sług.
Przeanalizuj postępowanie sług, odpowiadając na pytania i zapisując odpowiedzi w odpowiednich rubrykach.
Przeanalizuj postępowanie sług, odpowiadając na pytania.
Ile talentów dostał od pana: pierwszy, drugi i trzeci sługa?
Co zrobił z darowanymi talentami: pierwszy, drugi i trzeci sługa?
Ile zyskał talentów: pierwszy, drugi i trzeci sługa?
Jaką otrzymał nagrodę: pierwszy, drugi i trzeci sługa?
W starożytnej Palestynie talent był największą jednostką pieniężną i wagową. Używano go w Babilonii, Grecji i Asyrii. Starożytny talent służył przede wszystkim jako miara ilości pieniądza w postaci szlachetnego kruszcu, srebra i złota. Talent odpowiada zarobkom z co najmniej 20 lat, czyli Pan powierzył swoim sługom milionowe sumy. Pierwszemu dał 5 milionów, drugiemu dwa miliony, trzeciemu milion.
Źródło: Opracowanie na podstawie książki Michała Wojciechowskiego Przypowieści dla Nas.
Co oznacza w tekście słowo 'talent'?
Ustal, co oznacza w tekście słowo 'talent'. Zapisz swoją odpowiedź.
Wyjaśnij ukryty sens przypowieści. Odpowiedz na pytania.
Kim jest Pan?
Kim jest sługa?
Czym są talenty?
Czy masz jakiś talent? Jaki? Opisz go. Jak rozwijasz swój talent? Jeśli go nie rozwijasz, zastanów się, dlaczego tego nie robisz.
Czego uczy Przypowieść o talentach?
Określ, czego uczy 'Przypowieść o talentach'.
talent twórczy – wybitne zdolności, jakie ktoś przejawia w dziedzinie artystycznej, np. muzycznej, plastycznej, literackiej
Gdy Tomasz rozpoczął naukę języka angielskiego, szybko okazało się, że ma on talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania.
Anna ma prawdziwy talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania pięknych, często zapomnianych, miejsc.
Na każdym spotkaniu wszyscy czekają na Andrzeja, ponieważ jego talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania różnych historii nieustannie zadziwia słuchaczy.
Kasia przejawia talent 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania, potrafiąc długo i w skupieniu słuchać tego, co inni mają do powiedzenia.
Mój dziadek 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania, gdy z dużym kunsztem muzycznym zagrał na pianinie utwór Chopina.
Moja mama 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania pisarskim, co udowodniła, wydając trzecią książkę.
Kacper 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania wokalnym.
Na ostatnich zajęciach z języka polskiego Agnieszka 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania recytatorski.
Kinga, aby 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania, codziennie konsekwentnie gra na skrzypcach.
Po latach nauczycielka matematyki powiedziała, że Tomasz 1. zmarnował swój talent, 2. do języków, 3. do opowiadania, 4. rozwinąć swój talent, 5. błysnął talentem, 6. jest obdarzona talentem, 7. do odkrywania, 8. odkryła w sobie talent, 9. odznacza się talentem, 10. do słuchania do przedmiotów ścisłych i wybrał studia humanistyczne.

Zredaguj notatkę na temat tego, w jaki sposób można wykorzystywać swoje talenty. Podaj konkretne wskazówki.