Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Każdy przedmiot ma inny opór elektryczny.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 4.9: posługuje się pojęciem oporu elektrycznego, stosuje prawo Ohma w prostych obwodach elektrycznych,

  • Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Cel ogólny: zrozumienie prawa Ohma

  • wie jaka jest zależność natężenia prądu płynącego w przewodniku (rezystorze) od napięcia przyłożonego do końców tego przewodnika,

  • wie, że stosunek napięcia miedzy końcami przewodnika do natężenia płynącego w nim prądu ma wartość stałą R, którą nazywamy oporem tego przewodnika,

  • wie, co to jest 1 ohm,

  • wie jaka jest treść prawa Ohma,

  • wie jakie przyrządy pomiarowe, symbole, jednostki, wzory i zależności związane są z wielkościami opisującymi natężenie oraz napięcie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • umie wyciągnąć wnioski z obserwacji,

  • umie przeprowadzić doświadczenie w celu zbadania zależności natężenia prądu płynącego przez przewodnik (opornik, rezystor) od przyłożonego do niego napięcia,

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,

  • potrafi obliczyć iloraz U/I,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Pogadanka na temat obserwacji i doświadczeń uczniów z życia codziennego dotyczących wiedzy o zjawisku oporu elektrycznego. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat zawodów, których przedstawiciele stykają się zawodowo z pojęciem oporu (inżynier, elektronik, serwis RTV, elektryk,..).

problemowa: aktywizująca

dyskusja

zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

a) definicji napięcia elektrycznego, jego symbolu oraz jednostki,

b) sposobu pomiaru napięcia prądu elektrycznego,

c) definicji natężenia prądu, jego symbolu oraz jednostki,

d) sposobu pomiaru natężenia prądu elektrycznego.

notatki z poprzednich zajęć

podająca: wykład informacyjny

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera film z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający filmy, odtwarza film.

Nauczyciel we właściwych momentach (co opisuje Załącznik nr 2 do zasobu QWE03402) zatrzymuje z pomocą aktywnego ucznia film i prowadzi z uczniami krótką dyskusję lub naprowadza na rozwiązanie pokazanych w filmie problemów czy zadań, po czym wznawia odtwarzanie filmu.

Po zakończonej projekcji nauczyciel moderuje krótką dyskusję mającą na celu podsumowanie wiedzy na temat zjawiska oporności elektrycznej, podkreśla ważność ilorazu napięcia do natężenia prądu płynącego przez dany przewodnik oraz skutki z tego wynikające.

film (zasób nr 1)

podająca: film

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera Prezentację z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający prezentację, odtwarza Prezentację przedstawiającą m.in. zależności matematyczne między wielkościami obrazującymi opór elektryczny.

W trakcie prezentacji zadaje uczniom pytania ujęte w opisie treści prezentacji (załącznik nr 1).

Po zakończonej prezentacji nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału, zadając pytania zmierzające do nazwania oraz jakościowego wyjaśnienia poznanych zjawisk fizycznych oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby miały one miejsce.

prezentacja (zasób nr 2)

eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się.

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje poznane wiadomości temat oporu elektrycznego:

- Jaka jest zależność między napięciem i natężeniem prądu? Odp: Liniowa, są to wartości wprost proporcjonalne.

- Jaki jest wzór na oporność elektryczną? Odp:R=UI

- Jak inaczej nazywany opór elektryczny? Odp: rezystancja

- Podaj wzór charakteryzujący prawo Ohma. Odp: I=1RU

- przypomina o rozwiązaniu zadanego zadania

podająca: pogadanka

zbiorowa, jednolita

RKAy8nVeItTcA

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 92.17 KB w języku polskim
RHwi3B6PVxzpB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 149.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3