Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kiedy czasownik płata nam figle...

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna reguły dotyczące pisowni czasowników z partykułami by, nie,

  • zna kategorie fleksyjne czasownika,

b) Umiejętności

Uczeń potrafi zapisać w sposób ortograficznie poprawny wszystkie formy czasownika.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna, pogadanka.

3. Środki dydaktyczne

Materiały przygotowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Krótką pogadanką wprowadzamy w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Prosimy, aby uczniowie uzupełnili „list gończy” wysłany za czasownikiem. To ćwiczenie jest powtórzeniem wiadomości o tej części mowy. Po kilku minutach prosimy o odczytanie.

  2. Następnie prosimy o wykonanie ćwiczenia I. dotyczącego pisowni partykuły „nie” z czasownikami. Po wykonaniu zadania sprawdzamy poprawność jego realizacji, prosząc jednego ucznia o odczytanie swojej pracy.

  3. Kolejnym etapem lekcji jest wykonanie ćwiczeń II, III, IV, które dotyczą pisowni partykuły „by”.

  4. Następnie prosimy o wykonanie ćwiczenia dotyczącego pisowni czasowników w czasie przeszłym – ćwiczenie V.

5. Bibliografia

brak

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

I. Przeczytaj uważnie zdania. Obok napisz poprawne formy czasowników, a następnie zapisz wnioski.

  1. Nie/znalazłam na mapie ulicy Pokątnej. ................................................

  2. Nie/nawidzę cię! ..............................................

  3. Zuza nie/cierpliwiła się, czekając na koleżankę. ...............................................

  4. Nie/rozcięto jeszcze paczek z książkami. ...............................................

  5. Tomek nie/chciał się ze mną zobaczyć! ................................................

  6. Proszę nie/palić w poczekalni! ................................................

  7. Nie/warto płakać nad rozlanym mlekiem. ................................................

  8. Od wczoraj babcia nie/domaga. .................................................

  9. Dziadek, niestety, nie/dowidzi. ................................................

  10. Nie/można się tak zachowywać! ................................................

WNIOSKI:

„Nie” z czasownikami piszemy .............................:

Są pewne wyjątki, tj. ...........................................................................................................................

II. Uzupełnij zdania. Zapisz regułę ortograficzną:

Gdybym był nauczycielem, .....................................................................................................

Gdybym wygrał dużo pieniędzy, ..............................................................................................

Reguła:.....................................................................................................................................

III. Uzupełnij, dopisując zdania zawierające nieosobową formę czasownika zakończoną na - no ,-to. Zapisz regułę ortograficzną.

Gdyby znaleziono dla szkoły bogatego sponsora,.......................................................................

.....................................................................................................................................................

Reguła: ......................................................................................................................................

IV. Podkreśl osobowe formy czasownika występujące w funkcji nieosobowej:

Należałoby zmyć naczynia.

Wypadałoby dać pani kwiaty.

Wydawałoby się, że mu się uda.

Ustal regułę ortograficzną i ułóż 3 zdania, w których ją zastosujesz.

V. Zamień bezokolicznik w nawiasie na odpowiednią formę osobową czasownika w czasie przeszłym. Czy w utworzonych wyrazach pojawiła się jakaś „pułapka ortograficzna”?

(zacząć) pracę wczoraj i jeszcze nie skończyłam. (1 os. l. poj.) ......................................

(wziąć) książkę z półki. (3 os. l. poj.) ...................................................................................

(rozpocząć) się rozgrywki piłkarskie. (3 os. l. mn.) .......................................................

(kopnąć) piłkę za słabo, żeby wpadła do bramki. (2 os. l. poj.) ............................................

Odłamki szkła (drasnąć) ją w głowę. (3 os. l. mn.) ...........................................................

Nagle coś (stuknąć) w ciemności. (3 os. l. poj) ........................................................................

b) List gończy

  1. Część mowy: ..................................

  2. Oznacza:..........................................

  3. Odmienia się przez:................................................

  4. Posiada formy

a) ......................(..................., przeszły,.

....................).

b).......................(oznajmujący, ............... .......................,...............................)

c).......................(......................,.bierna, ................................)

  1. Występuje:

a) w l. poj. w ..............rodzajach (................,....................., ...................)

b) w l. mn. w ................. rodzajach

(...............................i ...............................)

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Ruq06h2YtXWSE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.07 KB w języku polskim
Rgkj3wE8l3vBg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 245.00 KB w języku polskim