Kiedy czasownik płata nam figle...
Kiedy czasownik płata nam figle...
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna reguły dotyczące pisowni czasowników z partykułami by, nie,
zna kategorie fleksyjne czasownika,
b) Umiejętności
Uczeń potrafi zapisać w sposób ortograficznie poprawny wszystkie formy czasownika.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, pogadanka.
3. Środki dydaktyczne
Materiały przygotowane przez nauczyciela.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Krótką pogadanką wprowadzamy w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
Prosimy, aby uczniowie uzupełnili „list gończy” wysłany za czasownikiem. To ćwiczenie jest powtórzeniem wiadomości o tej części mowy. Po kilku minutach prosimy o odczytanie.
Następnie prosimy o wykonanie ćwiczenia I. dotyczącego pisowni partykuły „nie” z czasownikami. Po wykonaniu zadania sprawdzamy poprawność jego realizacji, prosząc jednego ucznia o odczytanie swojej pracy.
Kolejnym etapem lekcji jest wykonanie ćwiczeń II, III, IV, które dotyczą pisowni partykuły „by”.
Następnie prosimy o wykonanie ćwiczenia dotyczącego pisowni czasowników w czasie przeszłym – ćwiczenie V.
5. Bibliografia
brak
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
I. Przeczytaj uważnie zdania. Obok napisz poprawne formy czasowników, a następnie zapisz wnioski.
Nie/znalazłam na mapie ulicy Pokątnej. ................................................
Nie/nawidzę cię! ..............................................
Zuza nie/cierpliwiła się, czekając na koleżankę. ...............................................
Nie/rozcięto jeszcze paczek z książkami. ...............................................
Tomek nie/chciał się ze mną zobaczyć! ................................................
Proszę nie/palić w poczekalni! ................................................
Nie/warto płakać nad rozlanym mlekiem. ................................................
Od wczoraj babcia nie/domaga. .................................................
Dziadek, niestety, nie/dowidzi. ................................................
Nie/można się tak zachowywać! ................................................
WNIOSKI:
„Nie” z czasownikami piszemy .............................:
Są pewne wyjątki, tj. ...........................................................................................................................
II. Uzupełnij zdania. Zapisz regułę ortograficzną:
Gdybym był nauczycielem, .....................................................................................................
Gdybym wygrał dużo pieniędzy, ..............................................................................................
Reguła:.....................................................................................................................................
III. Uzupełnij, dopisując zdania zawierające nieosobową formę czasownika zakończoną na - no ,-to. Zapisz regułę ortograficzną.
Gdyby znaleziono dla szkoły bogatego sponsora,.......................................................................
.....................................................................................................................................................
Reguła: ......................................................................................................................................
IV. Podkreśl osobowe formy czasownika występujące w funkcji nieosobowej:
Należałoby zmyć naczynia.
Wypadałoby dać pani kwiaty.
Wydawałoby się, że mu się uda.
Ustal regułę ortograficzną i ułóż 3 zdania, w których ją zastosujesz.
V. Zamień bezokolicznik w nawiasie na odpowiednią formę osobową czasownika w czasie przeszłym. Czy w utworzonych wyrazach pojawiła się jakaś „pułapka ortograficzna”?
(zacząć) pracę wczoraj i jeszcze nie skończyłam. (1 os. l. poj.) ......................................
(wziąć) książkę z półki. (3 os. l. poj.) ...................................................................................
(rozpocząć) się rozgrywki piłkarskie. (3 os. l. mn.) .......................................................
(kopnąć) piłkę za słabo, żeby wpadła do bramki. (2 os. l. poj.) ............................................
Odłamki szkła (drasnąć) ją w głowę. (3 os. l. mn.) ...........................................................
Nagle coś (stuknąć) w ciemności. (3 os. l. poj) ........................................................................
b) List gończy
a) ......................(..................., przeszły,. ....................). b).......................(oznajmujący, ............... .......................,...............................) c).......................(......................,.bierna, ................................)
a) w l. poj. w ..............rodzajach (................,....................., ...................) b) w l. mn. w ................. rodzajach (...............................i ...............................) |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak