Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kiedy słowa mówią o liczbach – poznajemy liczebniki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna i rozumie pojęcie część mowy,

  • podaje definicję liczebnika,

  • wymienia rodzaje liczebników,

  • zna różnice między liczebnikiem głównym a porządkowym.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odmieniać liczebniki przez przypadki i rodzaje,

  • rozpoznać liczebniki w tekście,

  • wskazać liczebniki główne i porządkowe,

  • poprawnie stosować liczebniki główne i porządkowe w piśmie i w mowie,

  • poprawnie zapisać liczebniki słowami.

2. Metoda i forma pracy

Podająca, rozmowa, pogadanka, pytania pomocnicze, praca samodzielna, ćwiczenia wdrażające.

3. Środki dydaktyczne

Materiały przygotowane prze nauczyciela, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Inicjuje swobodną rozmowę na temat, czy liczby pełnią ważną, czy mało istotną rolę w naszym życiu.

Potem zapisuje na tablicy kilka przykładowych cyfr i liczb. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i zapisuję je w formie słownej.

b) Faza realizacyjna

W trakcie rozmowy z pewnością pojawiły się wnioski, że liczby są niezwykle ważne w codziennym życiu. Odwołując się do nich, prowadzący podkreśla konieczność poprawnego posługiwania się ich nazwami. W ten sposób uzasadnia konieczność zdobycia wiedzy, która pozwoli na swobodne i poprawne posługiwanie się wyrazami określającymi liczby. Nauczyciel podaje nowe informacje gramatyczne:

Liczebnik – część mowy, która obejmuje wyrazy określające liczbę lub kolejność przedmiotów, zdarzeń, właściwości lub miejsce przedmiotu w szeregu.

[Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991, s. 113.]

Liczebniki główne – wyrazy, które oznaczają liczbę osób, zwierząt, rzeczy i właściwości, np. jeden, cztery, siedem, piętnaście. Odpowiadają na pytanie ile?, odmieniają się przez przypadki i rodzaje.

[Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991, s. 113‑114.]

Liczebniki porządkowe – wyrazy, które oznaczają kolejność liczbową osób, zwierząt, właściwości, np. pierwszy, dziesiąty, osiemnasty. Odpowiadają na pytanie który z kolei?, odmieniają się przez przypadki, liczby i rodzaje.

[Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991, s. 14.]

Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w karcie pracy.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie lekcji nauczyciel sprawdza poprawność poszczególnych ćwiczeń.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń do klasy 5, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.

  2. Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1. Poniżej podano grupę wyrazów. Wskaż wśród nich liczebniki główne (czyli takie, które odpowiadają na pytanie ile?) oraz porządkowe (czyli takie, które odpowiadają na pytanie który z kolei?). Wpisz je do tabeli.

trójka, siódemka, siedemnasty, osiem, pięcionożna, sto, trzynaście, dziesiętny, milion, setny, czterolistna, pięćdziesiąt, szesnasty, dwudziesty piąty, ośmiokąt, piętnaste, stunożna, dwieście, dwugarbny, tysięczny, dwutysięczny, dziesiątka, osiemdziesiąt dwa, sześć, trzysta jeden, dwa miliony, czternasty, sto dwa, dziewięćdziesiąte, szóstoklasista

Liczebniki główne

Liczebniki porządkowe

Zadanie 2. Zapisz słownie wszystkie cyfry i liczby występujące w następujących adresach.

Ul. Długa 8 m. 51 ........................................................................................................

00 – 231 Warszawa ........................................................................................................

Al. St. Zjednoczonych 67 m. 100 .................................................................................................

89 – 507 Warszawa ........................................................................................................

ul. Bydgoska 5 m. 24 ........................................................................................................

78 - 560 Toruń ........................................................................................................

Ul. Głęboka 19 m. 42 ........................................................................................................

63 – 982 Cieszyn ........................................................................................................

Zadanie 3. Uzupełnij luki w zdaniach. Zamiast liczebników wyrażonych za pomocą cyfr
wpisz właściwą formę słowami.

  1. Moja babcia kończy dziś .................................................. (70) lat.

  2. Ania mieszka na .................................................. (9) piętrze.

  3. Mój tata obchodził niedawno .................................................. (48) urodziny.

  4. W kinie siedzieliśmy w .................................................. (10) rzędzie.

  5. Mój mama kupiła mi .................................................. (2) pary spodni
    i .................................................. (3) pary skarpetek.

  6. W biegu na .................................................. (100) metrów zająłem .................................................. (4) miejsce.

  7. Ta piosenka jest numerem .................................................. (1) na listach przebojów.

  8. Mój przyjaciel urodził się .................................................. (5) marca.

Zadanie 4. Podane daty wyrażone za pomocą cyfr zapisz za pomocą słów.

22. 06. 2005 ...............................................................................................................................

24. 12. 1980 ...............................................................................................................................

14. 02. 1920 ...............................................................................................................................

01. 09. 1867 ...............................................................................................................................

Zadanie 4. Podane liczebniki połącz w pary z właściwymi rzeczownikami.

Liczebniki: dziesięć • osiemdziesiąt • dwadzieścia • drugi • osiemnaście • siódma •dwie • czwarty • piąty • pięciu

Rzeczowniki: lat • palców • godzina • foteli • rząd • w kolejce • uczniów • numer •nogi • książek

Liczebniki główne

Liczebniki porządkowe

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RfDLUNmrR4LTT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 122.33 KB w języku polskim
R1UCjHSsVIAiF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.50 KB w języku polskim