Kilka słów o mass mediach
Kilka słów o mass mediach
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna role i funkcje mass mediów,
zna zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozróżnić środki masowego przekazu,
potrafi napisać rzetelną, aktualną informację,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
rozumie i stosuje zasady pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Kartki z poleceniami dla grup
Zdjęcia aktualnych wydarzeń politycznych czy kulturalnych
Słownik języka polskiego
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Uczniowie szukają definicji mass media w Słowniku języka polskiego. Zapisują definicję do zeszytu w formie notatki. Mass media – środki, za pomocą których dociera się do masowego odbiorcy: prasa, radio, telewizja; środki masowego przekazu.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wypisuje na tablicy wyrazy: telewizja, radio, prasa. Prosi uczniów o dopisanie skojarzeń do podanych słów.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Jaką główną rolę spełniają podane mass media. Uczniowie powinni dojść do wniosku, że jest to funkcja informacyjna, wszystkie te środki masowego przekazu dostarczają odbiorcy pewnych informacji.
Uczniowie zostają podzieleni na 4 – 5 grup, nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie. Poszczególne zespoły rozwiązują inne problemy. Polecenia dla grup są przygotowane wcześniej przez nauczyciela:
Grupa 1. Dlaczego ludzie codziennie oglądają prognozę pogody?
Grupa 2. Dlaczego niektórzy regularnie kupują jakieś czasopismo?
Grupa 3. Dlaczego ludzie nie nagrywają sobie porannych wiadomości na kasetę?
Grupa 4. Dlaczego ludzie nie kupują wczorajszych gazet?
Grupa 5. Dlaczego młodzież co tydzień śledzi listę przebojów w telewizji?
Wyniki pracy grupowej uczniowie prezentują na forum klasy, omawiają i ewentualnie odpowiadają na pytania uczestników innych zespołów. Podsumowaniem pracy w grupach jest wyciągnięcie wniosków, jaką rolę spełniają mass media. Wnioski są zapisane na tablicy, a następnie do zeszytów w formie notatki: Telewizja, radio i prasa przekazują nam pewne informacje, są one aktualne, przekazywane na bieżąco, są również oczekiwane przez odbiorcę, słuchacza czy czytelnika w określonym czasie, gdyż są dla niego ważne i interesujące w danej chwili.
Kolejne ćwiczenie grupowe sprawdza umiejętności praktyczne uczniów. Każda grupa dostaje zdjęcie jakiegoś wydarzenia, na jego podstawie musi zredagować krótką informację.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dyskutują na temat roli mass mediów w ich życiu. Swobodne wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel ewaluuje lekcję, prosząc o wypełnienie arkusza ewaluacji (załącznik 1).
5. Bibliografia
Bobiński W., Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1999.
Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2003.
Zasępa T., Media, człowiek, społeczeństwo, Edycja Św. Pawła, Częstochowa 1998.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Karta ewaluacji lekcji
INFORMACJA ZWROTNA
Odpowiedz na pytania:
1. Czy podobała Ci się dzisiejsza lekcja?
TAK NIE
3. Czy łatwo odnajdywałeś argumenty i pomysły?
TAK NIE
5. Co podobało Ci się najbardziej?
……………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………....…
6. Co sprawiło Ci trudność?
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
b) Zadanie domowe
Jakie programy oglądasz regularnie, jakich audycji słuchasz codziennie, jaką prasę często kupujesz? Uzasadnij swoje wybory.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak