Ilustracja przedstawia Emilię Plater w trakcie szarży kawalerii powstańczej. W centralnej części nieco na prawo dwie kobiety w białych długich sukniach na gniadych koniach z siwymi ogonami. Ta bliżej środka ukazana wraz z rumakiem od lewego boku nieco od tyłu. Druga ustawiona prawem półprofilem podobnie jak jej koń, którego zad skrył się za zadem bliższego. Obie damy mają na ramionach niebieskie ułańskie kubraki, a tej samej barwy wysokie ułańskie rogatywki z biało‑różowymi piórami na głowach. Przy pasie bliższej długa pochwa szabli, którą dama ta unosi ponad głową w prawej dłoni. Druga dama rękojeść szabli trzyma przed sobą na wysokości piersi. Trzymane w lewych dłoniach wodze obie panie ściągnęły tak, że ich konie poderwały przednie kopyta. Bardziej odległa z kobiet zwróciła głowę w stronę tej bliższej. Ta z kolei spogląda ku lewej stronie grafiki, gdzie na wyciągniętych w galopie koniach pędzi ku środkowi kompozycji oddział w błękitnych mundurach. Ułani mają również na głowach wysokie rogatywki. Każdy dzierży pionowo lancę z wąskim rozciętym na końcach biało‑czerwonym proporcem. Na tle oddziału trębacz na siwym nakrapianym koniu. Instrument unosi w lewej dłoni, a szablę skierowaną ostrzem ku dołowi w prawej. U dołu kompozycji szaniec z rozbitą armatą, walające się po ziemi kule armatnie. Z prawej strony dwóch rannych żołnierzy na ziemi. Wyżej za spiętym koniem zza prawej krawędzi grafiki wyłaniają się lekko pochylone kosy kosynierów prowadzonych przez trzech żołnierzy, jednego z uniesioną szablą, a dwóch z karabinami uzbrojonymi w długie bagnety. Za nimi w oddali trzy choiny, dołem spowite w białym dymie, który łączy się z chmurami, dając tło dla wspomnianych dam, a na lewo od nich spowija dołem kolejne dwie choinki, gdzie na jego tle błękitnieją niewielkie sylwetki drugiego, oddalonego oddziału jeźdźców.
Emilia Plater podczas powstania listopadowego
Źródło: Georg Benedikt Wunder, staloryt, XIX wiek, domena publiczna.
W polskiej historii miały miejsce liczne zbrojne powstania, z których większość zakończyła się klęskami. Do największych możemy zaliczyć: insurekcję kościuszkowską, powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, powstanie warszawskie oraz, zakończone sukcesem, powstanie wielkopolskie. Oddziały powstańcze składały się z mężczyzn, a w ich cieniu pozostawała duża grupa uczestniczących w tych wydarzeniach kobiet. W powstaniu kościuszkowskim wykazała się odwagą, jako wywiadowczyni, Magdalena Granasowa. W powstaniu listopadowym walczyła Emilia Plater, Antonina Tomaszewska i trzy waleczne kobiety podające się za mężczyzn: Zofia Kodrębska, Barbara Bronisława Czarnowska, Józefa Rostkowska. Każda została odznaczona orderem Virtuti Militari. W powstaniu styczniowym wyróżniły się, walcząc ramię w ramię z mężczyznami Maria Piotrowiczowa i Anna (Henryka) Pustowójtówna. W powstaniu warszawskim zaznaczyły się m.in.: Wanda Gertz ps. 'Lena', 'Kazik', Maria Stanisława Wittek, ps. 'Mira', 'Pani Maria', Elżbieta Zawacka, ps. 'Zelma', 'Sulica', 'Zo', Grażyna Władysława Lipińska ps. 'Danuta'.
Każdemu powstaniu towarzyszył ogromny wysiłek kobiet, które zajmowały się zaopatrzeniem powstańczych oddziałów w broń, udzielały pomocy medycznej i opiekowały się rannymi. W XIX wieku te obowiązki przejmowały przede wszystkim przedstawicielki ziemiaństwa, udostępniając dwory na lazarety02lazarety i organizując żywność. Arystokratki urządzały kwesty03kwesty i zbiórki funduszy, aby zapewnić środki na finansowanie działań powstańczych. Walczącym pomagały kobiety reprezentujące wszystkie klasy społeczne. W czasie II wojny światowej działały jako sanitariuszki i łączniczki powstańcze, ale także sabotażystki01sabotażystki.
Bohaterkę powstania listopadowego, hrabiankę Emilię Plater uwiecznił Adam Mickiewicz w wierszu Śmierć pułkownika. Emilia była wychowywana z dwoma kuzynami, świetnie jeździła konno, polowała i ćwiczyła fechtunek. Kiedy wybuchło powstanie, obcięła włosy i w męskim stroju przyłączyła się do walczących. Razem z przyjaciółką Marią Prószyńską stworzyła oddział powstańczy, który walczył w okolicach Kowna na Litwie. Cieszyła się szacunkiem i sympatią żołnierzy. Za zasługi na polu walki generał Dezydery Chłapowski przyznał jej honorowy tytuł kapitana. Podczas trudnej przeprawy z Litwy do Warszawy zachorowała, wycieńczona głodem i trudami wędrówki zmarła 23 grudnia 1831 roku.
Polecenie 1
Co wiesz o powstaniu listopadowym? Przedstaw kilka faktów w formie interaktywnej osi czasu.
R31CUCsGwzE2L
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Co wiesz o powstaniu listopadowym? Przedstaw kilka faktów w formie krótkiej notatki. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
R1ZWhyNwdZEvm
(Uzupełnij).
R6LAsG95J2quW
Mapa na której przedstawiono powstanie listopadowe i początek wojny z Rosją.
Powstanie listopadowe i początek wojny z Rosją
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
Mapa: Powstanie listopadowe i początek wojny z Rosją. Na mapie zaznaczono:
Granice państw;
Granice inne;
Królestwo Polskie (Kongresowe): jego granice łączyły się na południu z Cesarstwem Austriackim, na wschodzie z Cesarstwem Rosyjskim, na północy i na zachodzie z Królestwem Pruskim i Wielkim Księstwem Poznańskim;
kierunki działania głównych sił rosyjskich: z Białegostoku przez rzekę Bug do Grochowa, z Siedlec do Ostrołęki, z Ostrołęki do Płocka, z Płocka do Osieka, z Osieka na Łowicz, z Łowicza na Warszawę, z Warszawy na Dęblin, z Dęblina na Stoczek, ze Stoczka na Iganie, z Włodawy na Stoczek;
kierunki działania głównych sił polskich: z Warszawy okrążając na Warszawę, z Siedlec na Grochów, z Wawra na Dębe Wielkie, z Warszawy na Tykocin, z Tykocina na Ostrołękę, z Ostrołęki na Warszawę, z Warszawy przez Modlin na Płock, z Płocka do Brodnicy;
Wielkie Księstwo Poznańskie (częściowa autonomia), obejmowało: Poznań, Leszno, Bydgoszcz, granice Cesarstwa Rosyjskiego w 1830 roku;
Miejsce wybuchu powstania: noc listopadowa 29/ 30 listopada 1830 roku: Warszawa;
Twierdze w rękach Polaków: Modlin, Warszawa;
Obszary objęte walką partyzancką: okolice Nowego Miasta, Klejdan, Wilna, Kowna, Suwałk, Białegostoku, Ostrołęki, Kowela, Kamieńca Podolskiego;
Bitwy powstania listopadowego 1831: Tykocin, Ostrołęka, Grochów, Dębe Wielkie, Iganie, Stoczek, Wawer, Warszawa, Wilno;
Miejsca złożenia broni przez wojska polskie w 1831 roku: Nowe Miasto, Brodnica, Chwałowice, Bobrek, Klebanówka;
Kierunek Wielkiej Emigracji: na zachód.
Ćwiczenie 1
Korzystając z powyższej mapy, wypisz miejscowości, pod którymi stoczono bitwy w czasie powstania listopadowego.
RcTyl0Dw3Vf5d
(Uzupełnij).
Skorzystaj z legendy do mapy i sprawdź, jakim znakiem zaznaczono bitwy powstania listopadowego.
Miejsca, pod którymi stoczono bitwy w czasie powstania listopadowego: Tykocin, Ostrołęka, Grochów, Dębe Wielkie, Iganie, Stoczek, Wawer, Warszawa, Wilno.
Ćwiczenie 1
Korzystając z opisu mapy, wypisz miejscowości, pod którymi stoczono bitwy w czasie powstania listopadowego.
R1UcRgkpF2pnw
(Uzupełnij).
Przeczytaj uważnie opis mapy.
Miejsca, pod którymi stoczono bitwy w czasie powstania listopadowego: Tykocin, Ostrołęka, Grochów, Dębe Wielkie, Iganie, Stoczek, Wawer, Warszawa, Wilno.
Miejscowości, pod którymi stoczono bitwy powstania listopadowego: Tykocin, Ostrołęka, Grochów, Dębe Wielkie, Iganie, Stoczek, Wawer, Warszawa, Wilno.
Ćwiczenie 2
Wymień kilka postaci historycznych biorących udział w powstaniu listopadowym.
R19pnuv7Yv0sg
(Uzupełnij).
Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
Osoby biorące udział w powstaniu listopadowym: Józef Grzegorz Chłopicki (generał), książę Adama Czartoryski (polityk, dyplomata), Emilia Plater (kapitan), Jan Stefan Krukowiecki (generał), Ignacy Prądzyński (generał), Józef Longin Sowiński (generał).
Polecenie 2
Wysłuchaj nagrania, a następnie przeczytaj utwór Adama Mickiewicza pt. Śmierć Pułkownika.
R1P9Irs1tP0Yi
Utwór Adama Mickiewicza Śmierć pułkownika czyta Agnieszka Podsiadlik.
Utwór Adama Mickiewicza Śmierć pułkownika czyta Agnieszka Podsiadlik.
Utwór Adama Mickiewicza Śmierć pułkownika czyta Agnieszka Podsiadlik
Utwór Adama Mickiewicza Śmierć pułkownika czyta Agnieszka Podsiadlik
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Utwór Adama Mickiewicza Śmierć pułkownika czyta Agnieszka Podsiadlik.
RovOsR7vi6Gdj
Obraz przedstawia ukazaną od piersi prawym półprofilem młodą kobietę o ciemnych rozwianych lokowanych włosach, ubraną w brązową obcisłą wojskowego kroju kurtkę z szerokim klapami i postawionym kołnierzem. Na piersi szereg poziomych, zakończonych guzami szamerowań, czyli naszytych złożonych podwójnie odcinków sznura. Rozpięty swobodnie, wysoki kołnierz białej koszuli przewiązany jest czerwoną apaszką. Padające z lewej strony obrazu światło ukazuje owalną twarz z rumieńcem i czerwonymi pełnymi ustami. Ma ona prosty nos, wyraziste oczy o dużych brązowych źrenicach w jasnej oprawie pod ciemnymi lekko uniesionymi długimi brwiami, jasne czoło z opadającym nad lewym okiem loczkiem i wyraźną linię prostego przedziałka na szczycie głowy, a przy tym rozwiane pukle nad lewym ramieniem.
Reprodukcja barwna fragmentu portretu Emilii Plater wykonanego w pierwszej połowie XX wieku w technice olejnej przez Ingasa Rudolfasa według grafiki z 1835 r.
Źródło: Ingas Rudolfas, Muzeum Wojskowe im. Witolda Wielkiego, Kowno, domena publiczna.
Śmierć PułkownikaAdam Mickiewicz
Adam MickiewiczŚmierć Pułkownika
W głuchej puszczy, przed chatką leśnika, Rotaj0000008ROB6v21_000tp001Rota strzelców stanęła zielona; A u wrót stoi straż Pułkownika, Tam w izdebce Pułkownik ich kona. Z wiosek zbiegły się tłumy wieśniacze, Wódz to był wielkiej mocy i sławy, Kiedy po nim lud prosty tak płacze I o zdrowie tak pyta ciekawy.
Kazał konia Pułkownik kulbaczyćj0000008ROB6v21_000tp002kulbaczyć, Konia w każdej sławnego potrzebie; Chce go jeszcze przed śmiercią obaczyć, Kazał przywieść do izby – do siebie. Kazał przynieść swój mundur strzelecki, Swój kordelasj0000008ROB6v21_000tp003kordelas i pas, i ładunki; Stary żołnierz – on chce jak Czarnieckij0000008ROB6v21_000tp004Czarniecki, Umierając, swe żegnać rynsztunkij0000008ROB6v21_000tp005rynsztunki.
A gdy konia już z izby wywiedli, Potem do niej wszedł ksiądz z Panem Bogiem; I żołnierze od żalu pobledli. A lud modlił się, klęcząc przed progiem. Nawet starzy Kościuszki żołnierze, Tyle krwi swej i cudzej wylali, Łzy ni jednej – a teraz płakali I mówili z księżami pacierze.
Z rannym świtem dzwoniono w kaplicy; Już przed chatą nie było żołnierza, Bo już Moskalj0000008ROB6v21_000tp006Moskal był w tej okolicy. Przyszedł lud widzieć zwłoki rycerza, Na pastuszym tapczanie on leży – W ręku krzyż, w głowach siodło i burkaj0000008ROB6v21_000tp007burka, A u boku kordelas, dwururkaj0000008ROB6v21_000tp008dwururka.
Lecz ten wódz, choć w żołnierskiej odzieży, Jakie piękne dziewicze ma lica? Jaką pierś? – Ach, to była dziewica, To Litwinka, dziewica‑bohater, Wódz Powstańców – Emilija Plater!
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, [w:] tegoż, To lubię, Warszawa 1984, s. 12.
Polecenie 3
Korzystając z encyklopedii, zredaguj kilkuzdaniową notatkę o głównej bohaterce wiersza Adama Mickiewicza.
R1Ni4FPWnmCf4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
Kiedy pojawia się imię i nazwisko tytułowej bohaterki? Czemu służy taki zabieg poety?
R11lNu96JycJd
(Uzupełnij).
Zastanów się, jak można nazwać taką sytuację, kiedy dowiadujemy się czegoś niespodziewanego.
Poeta ujawnia tożsamość zmarłego na końcu utworu, okazuje się nim kobieta. Stosując czasowniki w rodzaju męskim, tworzy efekt zaskoczenia. W ten sposób podkreśla, że kobieta dorównała odwagą mężczyznom. Pragnie wzbudzić podziw i szacunek do jej postawy.
Ćwiczenie 3
Określ, kiedy pojawia się imię i nazwisko tytułowej bohaterki i czemu służy taki zabieg poety.
R1I73RYIPgYqP
(Uzupełnij).
Zastanów się, jak można nazwać taką sytuację, kiedy dowiadujemy się czegoś niespodziewanego.
Poeta ujawnia tożsamość zmarłego na końcu utworu, okazuje się nim kobieta. Stosując czasowniki w rodzaju męskim, tworzy efekt zaskoczenia. W ten sposób podkreśla, że kobieta dorównała odwagą mężczyznom. Pragnie wzbudzić podziw i szacunek do jej postawy.
Ćwiczenie 4
Na podstawie wiersza Adama Mickiewicza Śmierć Pułkownika opisz, co wydarzyło się w głuchej puszczy, przed chatką leśnika.
R10zdVRxLnBzN
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, wokół jakiej sytuacji koncentruje się opowieść podmiotu lirycznego.
W głuchej puszczy przed chatką leśnika zebrali się żołnierze i ludność z okolicznych wiosek. W izdebce konał sławny Pułkownik. Wieśniacy i powstańcy płakali, wspominając jego waleczność. Pułkownik kazał przynieść do izby swój mundur, kordelas, pas i ładunki, wprowadzono nawet wiernego konia. Gdy sprowadzono księdza, wszyscy zgromadzeni zrozumieli, że Pułkownik umiera. Wieśniacy klęczeli i modlili się wspólnie z żołnierzami. Rano Pułkownik skonał, kiedy zadzwonił kapliczny dzwon, nie było już powstańców, którzy musieli uciekać przed Moskalami. Przy zwłokach czuwali wieśniacy. Pułkownik w ręku miał krzyż, przy łóżku leżało jego siodło i broń. Niektórzy dziwili się, bo nie wiedzieli, że sławny Pułkownik był kobietą.
Ćwiczenie 5
Wymień elementy wojskowego rynsztunku, z którym chciała się pożegnać bohaterka.
R15GEWILwFIDB
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, co Emilia Plater kazała sobie przynieść.
Elementy wojskowego rynsztunku, z którym chciała się pożegnać bohaterka to: mundur strzelecki, kordelas (krótka szpada), pas, ładunki.
Ćwiczenie 6
Określ, kto i w jaki sposób reagował na zbliżającą się śmierć pani pułkownik. Wpisz stosowne cytaty. Uzupełnij tabelę.
R6jFiIPwfHSf2
Kto?. W jaki sposób?. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, jakie emocje wywoływała w poszczególnych grupach osób zbliżająca się śmierć Pułkownika.
Na zbliżającą się śmierć Pułkownika reagowali:
lud prosty: '[...] tak płacze I o zdrowie tak pyta ciekawy'; [...] lud modlił się, klęcząc przed progiem,
żołnierze: 'od żalu pobledli',
starzy żołnierze Kościuszki: '[...] teraz płakali I mówili z księżami pacierze'.
Ćwiczenie 6
Określ, kto i w jaki sposób reagował na zbliżającą się śmierć pani pułkownik. Wpisz stosowne cytaty.
RQoFhREXBKTSj
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, jakie emocje wywoływała w poszczególnych grupach osób zbliżająca się śmierć Pułkownika.
Na zbliżającą się śmierć Pułkownika reagowali:
lud prosty: '[...] tak płacze I o zdrowie tak pyta ciekawy'; [...] lud modlił się, klęcząc przed progiem,
żołnierze: 'od żalu pobledli',
starzy żołnierze Kościuszki: '[...] teraz płakali I mówili z księżami pacierze'.
1
Ćwiczenie 7
Wypisz określenia i zwroty, którymi nazwano tytułową bohaterkę.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na rzeczowniki określające tytułową bohaterkę.
Wyrażenia nazywające tytułową bohaterkę: wódz [...] wielkiej mocy i sławy; Litwinka, dziewica‑bohater, Wódz Powstańców; stary żołnierz; rycerz.
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, na czym polega wyjątkowość opisywanego Pułkownika.
RdiPRPPskFouo
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, kim była Emilia Plater i czym się wykazała w walce.
Wyjątkowość tej postaci polega na tym, że jako kobieta dorównywała odwagą i poświęceniem mężczyznom.
RIwkMrozwhf4U
Ćwiczenie 9
Wyraz „lico” posiada różne znaczenia. Zaznacz te, które są prawidłowe. Możliwe odpowiedzi: 1. twarz, 2. Zewnętrzna powierzchnia ściany budynku., 3. Tworzywo, z jakiego wykonany jest przedmiot., 4. Zewnętrzna powierzchnia przedmiotów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2FdAsWohN9G6
Ćwiczenie 10
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. walka z wiatrakami Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. ktoś zbiera się na odwagę Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. powrócić na tarczy Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. powrócić z tarczą Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. wolność wyboru Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem.
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. walka z wiatrakami Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. ktoś zbiera się na odwagę Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. powrócić na tarczy Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. powrócić z tarczą Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem. wolność wyboru Możliwe odpowiedzi: 1. Zwyciężyć., 2. Sytuacja, w której mamy możliwość wyboru., 3. Przegrać., 4. Walka, która wydaje nam się bezcelowa, daremna., 5. Ktoś zadecydował o zrobieniu czegoś, co wcześniej napawało go strachem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
Które cechy utworu Mickiewicza pomagają w nauce wiersza na pamięć? Zwróć uwagę na liczbę sylab w wierszu i rymy.
RLTAxHANwMTDL
(Uzupełnij).
Policz sylaby w wersach oraz nazwij rodzaje rymów.
Naukę utworu na pamięć może ułatwić równa ilość sylab w wersach. Wiersz został napisany dziesięciozgłoskowcem. W czterech pierwszych strofach zastosowano rymy krzyżowe abab, a w ostatniej zwrotce rymy parzyste aabb.
Ćwiczenie 11
Określ, które cechy utworu Mickiewicza pomagają w nauce wiersza na pamięć. Zwróć uwagę na liczbę sylab w wierszu i rymy.
RAos53Q4maFBo
(Uzupełnij).
Policz sylaby w wersach oraz nazwij rodzaje rymów.
Naukę utworu na pamięć może ułatwić równa ilość sylab w wersach. Wiersz został napisany dziesięciozgłoskowcem. W czterech pierwszych strofach zastosowano rymy krzyżowe abab, a w ostatniej zwrotce rymy parzyste aabb.
Polecenie 4
Naucz się na pamięć wiersza Śmierć Pułkownika i przygotuj jego recytację. Możesz poszukać odpowiedniego podkładu muzycznego, aby wzbogacić swój występ.
RW1ZpqdtmMmdL
(Uzupełnij).
j0000008ROB6v21_000tp001
rota – dawny polski oddział piechoty, liczący do trzystu żołnierzy
j0000008ROB6v21_000tp006
Moskal – pogardliwe określenie Rosjanina
j0000008ROB6v21_000tp004
Stefan Czarniecki (1599–1665) – polski szlachcic, wybitny strateg i dowódca wojskowy; zasłynął jako mistrz wojny podjazdowej
j0000008ROB6v21_000tp002
kulbaczyć – siodłać konia
j0000008ROB6v21_000tp003
kordelas - krótka szpada
j0000008ROB6v21_000tp005
rynsztunek - broń i sprzęt wojskowy żołnierza
j0000008ROB6v21_000tp007
burka – długie, obszerne okrycie wierzchnie w formie peleryny z kapturem
j0000008ROB6v21_000tp008
dwururka – strzelba o dwóch gładkich lufach, dubeltówka
01
sabotaż – potajemne działanie mające na celu przeszkodzenie komuś w realizacji jego planu
02
lazaret – wojskowy szpital polowy
03
kwesta – forma zbierania funduszy na cele społeczne lub dobroczynne
04
Johann Wolfgang Goethe [czyt. johan wolfgan gete] – niemiecki prozaik, poeta; tworzył na przełomie XVIII i XIX wieku
05
Johann Schller [czyt. jahan szile] – niemiecki poeta i dramaturg; tworzył w drugiej połowie XVIII wieku