Kim jest Antygona z tragedii Sofoklesa?
Kim jest Antygona z tragedii Sofoklesa?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna problematykę „Antygony” Sofoklesa,
rozumie uniwersalizm problematyki tragedii.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi argumentować swoje zdanie,
doskonali umiejętność prowadzenia dyskusji,
dostrzega ciągłość w literaturze na przykładzie typu bohatera,
doskonali umiejętność pracy z tekstem, czytania ze zrozumieniem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda ćwiczeń praktycznych, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Tekst Antygony
Czyste kartki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o streszczenie Antygony, w tym: o wymienienie postaci, krótką ich charakterystykę, podanie czasu i miejsca akcji, gatunku literackiego.
Nauczyciel pyta klasę o wrażenia po lekturze tragedii, o przypomnienie fragmentów, które szczególnie utkwiły uczniom w pamięci.
Nauczyciel prosi wybrane 3 osoby o głośne odczytanie fragmentów „Antygony” (załącznik 1).
Klasa próbuje stworzyć „portret psychologiczny” Antygony (jaki to typ osoby - określenia przymiotnikowe, opisowe). Zwrócenie uwagi na elementy potencjalnej pychy w bohaterce.
Jeśli wytworzą się podzielone zdania na temat Antygony, można przeprowadzić debatę korespondencyjną. Wówczas nauczyciel prosi o ustawienie ławek naprzeciwko siebie i sam pełni rolę listonosza, który przekazuje od jeden strony do drugiej zapisy argumentów broniących lub potępiających postawę Antygony. Debata trwa do chwili uzyskania przewagi którejś ze stron bądź do ostatnich 10 minut lekcji, po czym następuje zebranie opinii, pozostawienie problemu otwartego bądź wyciągniecie wniosków.
Nauczyciel prosi o przykłady (z literatury, z życia) podobnych bohaterek, osób.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o ułożenie przysłów z imieniem Antygona, np.: porywcza jak Antygona.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Chrząstowska B., Czy i jak istnieją wartości w szkolnej edukacji języka polskiego?, „Polonistyka” 2005 nr 2.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Janus‑Sitarz A., Universitas, Kraków 2004.
Sofokles, Antygona, Ossolineum, Wrocław 1995.
6. Załączniki
a) Fragment „Antygony”
załącznik 1.
Ismena
Niczym dla ciebie więc zakaz Kreona?
Antygona
Niczym, on nie ma nad moimi prawa.
Kreon
A ty powiedz mi teraz w dwóch słowach,
Czyżeś wiedziała o moim zakazie?
Antygona
Wiedziałam dobrze. Wszakże nie był tajny.
Kreon
I śmiałaś wbrew tym stanowieniom działać?
Antygona
Nie Zeus to przecież obwieścił to prawo
Ni wola Diki, podziemnych bóstw siostry,
Taką ród ludzki związała ustawą.
A nie mniemałam, by ukaz twój ostry
Tyle miał wagi i siły w człowieku,
Aby mógł łamać święte prawa boże,
Które są wieczne i trwają od wieku,
Że ich początku nikt zbadać nie może.
Ja więc nie chciałam ulęknąć się człeka
I za złamanie praw tych kiedyś bogom
Zdawać tam sprawę. Bom śmierci ja pewna
Nawet bez twego ukazu; a jeśli
Wcześniej śmierć przyjdzie, za zysk to poczytam.
Bo komu przyszło żyć wśród nieszczęść tylu,
Jakżeby w śmierci zysku nie dopatrzył?
Tak więc nie mierzi mnie śmierci ta groźba,
Lecz mierziłoby mnie braterskie ciało
Nie pogrzebane. Tak, śmierć mnie ni straszy;
A jeśli głupio działać ci się zdaję,
Niech mój nierozum za nierozum staje.
Ona i siostra nie ujdą przenigdy
Śmierci straszliwej; bo i siostrę skarcę,
Że jej spólniczką była w tym pogrzebie.
Wołać mi tamtą, którą co dopiero
Widziałem w domu zmieszaną, szaloną.
Tak duch zazwyczaj tych zdradza, co tajnie
Się dopuścili jakiegoś występku.
Wstręt zaś ja czuję przeciw tym złoczyńcom,
Którzy swe grzechy chcą potem upiększać.
Antygona
Chceszli co więcej, czyli śmierć mi zdać?
Kreon
O nie! w tym jednym zawiera się wszystko.
Antygona
Więc na cóż zwlekać? Jako twoje słowa
Mierżą i oby zawsze mnie mierziły,
Tak wstrętne tobie wszystkie me postępki.
A jednak skąd bym piękniejszą ja sławę
Uszczknęła, jako z brata pogrzebania?
I ci tu wszyscy rzecz by pochwalili,
Gdyby im trwoga nie zawarła mowy.
Ale tyranów los ze wszech miar błogi,
Wolno im czynić, co zechcą, i mówić.
Kreon
Czemuż więc niesiesz cześć, co jemu wstrętna?
Antygona
Zmarły nie rzuci mi skargi tej w oczy.
Kreon
Jeśli na równi z nim uczcisz złoczyńcę?
Antygona
Nie jak niewolnik, lecz jak brat on zginął.
Kreon
On, co pustoszył kraj, gdy tamten bronił?
b) Zadanie domowe
Dziewczyny: przeprowadzę wywiad z Antygoną.
Chłopcy: przeprowadzę wywiad z Kreonem.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak